مقاله مدل های معنویت در سازمان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مدل های معنویت در سازمان

تعداد صفحات:۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کارکنان در هر جا که فعالیت می کنند جیزی فراتر از پاداشهای مادی در کار جستجو می­کنند که آن، کار با معنا ، امید بخش و داشتن تعادل در زندگی می باشد و معنویت در کار تجربه کارکنانی است که کارشان ارضاء کننده ، بامعنا و هدفمند است. طرح معنویت یکی از مهمترین موضوعاتی است که برای ایجاد پیوند میان ارزشهای دنیای سنتی و دنیای نوین مورد توجه قرار گرفته است و سازمانها به عنوان وجه قالب جوامع امروز ، یکی از گسترده ترین حوزه هایی است که رویکردهای معنوی در آن در حال گسترش می باشد. )احمدی ودیگران، ۱۳۹۰).معنویت سازمانی چارچوبی از ارزشهای مشهود در فرهنگ سازمان است که موجب تعالی کارکنان، ضمن فرآیند کار میشود و حس در کنار هم بودن را به گونه ای در آن ها باور می سازد که احساس کمال و سرزندگی میکنند.) شیخی نژاد و احمدی، ۱۳۸۷)

معنویت سازمانی از دو دیدگاه قابل بررسی می باشد: ۱- رهیافت بنیادین :که در این دیدگاه تمایل به یافتن هدف -غایی زندگی و زیستن بر اساس آن هدف و یا به عبارت دیگر احساس وابستگی و درهم تنیدگی عمیق و به

شدت شهودی بین انسان و جهانی که در آن زندگی میکند است. ۲ رهیافت کارکردی :که طبق نظر هوارد[۱] -برخورداری از ارزشهای والای انسانی و استفاده از آن در سازمان از قبیل ; عشق به دیگران ،پشتکار،تحمل ،خوشبینی ،صبر و صداقت می باشد)مقیمی ، ۱۳۹۰).

مطالعات نشان می­دهند که تشویق معنویت در محیط کار می تواند منجر به مزایای زیادی شود. یکی از حوزه های مدیریت که می تواند استفاده زیادی از معنویت داشته باشد، مدیریت تغییر سازمانی است که هدف آن کمک به تغییر رفتار افراد در سازمان و در نتیجه کسب اهداف عملکردی به صورتی اثربخش و سریع است.

روش های سنتی تغییر افراد و فرهنگ سازمانی بر همسو کردن ساختارها و سیستم های سازمانی با رفتارهای مطلوب متمرکز است. این روش مستلزم تلاش و استمرار فوق العاده است. می­توانیم این روش را » تغییر از بیرون به درون « بنامیم؛ زیرا در این روش، تغییر ابتدا از عناصری بیرون افراد آغاز می شود. در مقابل دانش معنوی پیشنهاد می­کند که تغییر می تواند به صورت از» درون به بیرون « مدیریت شود. در واقع افرادی که زندگی معنوی را تجربه می­کنند، می توانند با روش های سازگار با اهداف سازمانی موجب رشد و توسعه خود و سازمان شوند

)هیتن و دیگران،:۶۱ ۲۰۰۴)همچنین محققان بیان می­کنند که تشویق معنویت در محیط کار می تواند منجر به مزایا و منافعی از قبیل افزایش خلاقیت )فرشمن، ۱۹۹۹(، افزایش صداقت و اعتماد )وانگرمارش و کونلی،۱۹۹۹ (، افزایش حس تکامل شخصی )بوراک[۲] ،:۲۸۰۱۹۹۰(، افزایش تعهد سازمانی)دلبک[۳]،۱۹۹۹ : ۳۴۰) ، بهبود نگرش های شغلی کارکنان همچون افزایش رضایت شغلی، مشارکت شغلی، و نیز کاهش نیات ترک محیط کار )میلیمن ودیگران ، ۲۰۰۳:۴۳۰  (، افزایش اخلاق و وجدان کاری، انگیزش بیشتر )مارکز و دیگران، ۲۰۰۵:۹۰ ( شود و همه اینها به صورت مستقیم و غیرمستقیم سبب بهبود عملکرد،سودآوری و اثربخشی سازمانی می­گردند.

واژه های کلیدی:معنویت، ابعاد معنویت، مبانی معنویت در قرآن،معنویت در کار، رویکردهای معنویت در کار، مدل­های معنویت در سازمان

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
معنویت ۷
تاریخچه و تعریف معنویت ۹
ابعاد معنویت ۱۰
رابطه دین ومعنویت ۱۲
معنویت در اسلام ۱۴
مبانی معنویت در قرآن ۱۴
معنویت در کار ۱۷
معنویت در سازمان ۱۷
مزایای معنویت در سازمان ۱۸
رویکرد مربوط به معنویت در کار ۱۹
سطوح معنویت در سازمان ۲۱
مدلهای معنویت در سازمان ۲۳
منابع ۲۷

منابع

قران کریم.

عابدی جعفری، حسن؛ رستگار، عباسعلی .(۱۳۸۶).ظهور معنویت در سازمان­ها(مفاهیم، تعاریف، پیش فرض­ها، مد مفهومی). فصلنامه علوم مدیریت ایران ، سال دوم ، شماره ۵

رستگار، عباسعلی(۱۳۸۵)، ارائه و تبیین مدل انگیزشی مبتنی بر معنویت:مطالعه موردی دانشگاه تهران.

رستگار، علی، ( ۱۳۸۵ )، ظهور معنویت در سازمان ها، سایت آفتاب.

کیوی، ریمون؛ کامپنهود، لوک وان ( ۱۳۸۳ ) ترجمه نیک گهر، عبدالحسین ، نشر توتیا.تهران.

فیض الاسلام، سیدعلی نقی.( ۱۳۲۸ ).”شرح نهج البلاعه، جلدپنجم،چاپخانه سپهر،تهران.

جوادی آملی،عبد ا …(۱۳۸۴).تفسیر انسان به انسان، جلد اول، مرکز نشر اسراء، قم.

طباطبایی ، محمد حسین(۱۳۸۴). تفسیر المیزان، جلد بیستم، دفتر انتشارات اسلامی ، قم.

شیخی نژاد، فاطمه،احمدی، گلناز(۱۳۸۷). مدیریت در پرتو معنویت. ماهنامه تدبیر ، شماره ۲۰۲، ۴۲-۵۸

احمدی،سیدعلی اکبر،خدامی،عبدالصمد(۱۳۹۰). مدلی برای مطالعه رفتار شهروندی عمومی، معنویت و رفتارشهروندی سازمانی در بخش دولتی ایران )پژوهشی درشرکت سهامی بیمه ایران(،پژوهشهای مدیریت عمومی ،سال چهارم ، شماره چهاردهم، صفحه ۱۰۷-۱۲۸٫

مطهری ، مرتضی(۱۳۸۳). مجموعه آثار ، جلد ۲۳ ، انتشارات صدرا ، تهران.

علی پناهی،علی(۱۳۸۷). بررسی نقش معنویت در کارآیی صنعت بانکداری،رساله دکترا، دانشگاه علامه طباطبایی.

الهی، بهرام(۱۳۸۱)،معنویت یک علم است، جیحون،چ۲٫

الهی، بهرام(۱۳۸۲)،راه کمال، جیحون،چ۴٫

بیشه،مجید(۱۳۹۱). نقش معنویت اسلامی در بروز رفتارشهروندی سازمانی در سازمان ثبت احوال کشور، پایان نامه کارشناسی ارشد­­، دانشگاه علامه طباطبایی.

پرهیزکار، کمال ( ۱۳۷۳ ). مدیریت منابع انسانی و اداره امور استخدامی، تهران: نشر دیدار.

مقدمه

معنویت به مثابه بیان تمایلات ما نسبت به معنا و مقصود زندگی تعریف می گردد . معنویت فرایند زندگی کردن بر مبنای مجموعه­ای از ارزشهای شخصی جای گرفته در وجود شخص است (میلیمن[۱]،۹:۲۰۰۳).

معنویت در کار دربرگیرنده تلاش برای جست وجو و یافتن هدف غایی در یک فرد برای زندگی کاری، به منظور برقراری ارتباط قوی بین فرد و همکاران و دیگر افرادی که به نحوی در کارش مشارکت دارند و همچنین سازگاری یا یگانگی بین باورهای اساسی, یک فرد با ارزش های سازمان است. (میتروف،دنتون،:۹۱۱۹۹۹)

گی بنز[۲](۲۰۰۰) در زمینه معنویت چنین بیان میکند : هرچند معنویت در کار، مفهومی فلسفی و فردی عمیقی را در خود دارد، با وجود این، تقریباً” تمام تعاریف علمی در این زمینه اذعان دارند که معنویت در کار برگیرنده و مفهومی از احساس تمامیت و به هم پیوستگی در کار و درک ارزشهای عمیق در کار است. محققان معتقدند که تشویق معنویت در محل کار مزایایی فروانی دارد. مزایایی که سازمان با بهره­گیری از آنها به بهبود بهره­وری و افزایش عملکرد و بهبود شاخصهای مالی خود می­پردازد(تمینی و کوهی ،۱۳۹۰).

معنویت

قلمرو مدیریت و سازمان، چه به لحاظ نظری و چه به لحاظ عملی، اخیراً تحت تأثیر نیرویی قدرتمند تحت عنوان معنویت قرارگرفته که اگر به درستی اداره و هدایت شود، به نظر می رسد ظرفیت لازم برای منجر شدن به ژرف­ترین تشریک مساعی، نه تنها در زمینه­های حرفه­ای، بلکه برای بروز انسانیت تمام عیار را دارا باشد(Neal, 1997) . اگرچه تا چند دهه قبل، باور غالب بر این بود که این نیروی عظیم برای جهان مدیریت و بازرگانی مناسب نیست(Conger, 1994) ؛ و هم چنین این موضوع منحصراً در ادبیات عامه پسند مورد بحث و گفتگو قرار می­گرفت؛(Mitroff & Denton,1999)امّا اکنون به عنوان موضوع پژوهشهای دانشگاهی و علمی بطور جدی مطرح است .(O’Connel, 1999) این نیروی قدرتمند چنان بر اصول مدیریت و بازرگانی پرتو افکنده و نظریه های آن را تحت تأثیر قرار داده که از نظر برخی صاحب نظران به عنوان یک تحول و پیشرفت اساسی در حوزه مدیریت و بازرگانی شمرده می شود .(Wanger & (Conley,1999 به رغم انتقادات و تردیدها در زمینه های نظری و تجربی، روند رو به رشد تحقیق و پژوهش درباره ی این موضوع در میان دانشگاهیان، پژوهشگران، مشاوران و نظریه پردازان علم مدیریت و سازمان غیرقابل انکار است؛ تا جایی که سازمانهای مدیریتی حرفه ای، هم چون آکادمی مدیریت و آکادمی بین المللی رشته های بازرگانی در سال۲۰۰۱ این حوزه مطالعاتی را به رسمیت شناخته­اند.(Rojas, 2002)

جودی نیل (Neal, 2000) که از پیشگامان مهم معنویت در سازمان است می گوید:« چالشهای اخیرِ پژوهشی که در راستای تغییر در دگرگونی های فردی، سازمانی و اجتماعی پدید آمده، در قلمرو مدیریت و سازمان رشد فزاینده ای خواهد داشت. به نظر می رسد سمت و سوی این تغییر و توسعه به جانب چشم­اندازی معنوی به تئوری­ها، پژوهشهای و فرآیندهای مدیریت و سازمان باشد.(Neal & Bennet, 2000) از این رو، مرور گذرا به برخی از علاقه مندی ها و گرایشهای رو به رشد معنویت در قلمرو مدیریت و سازمان مفید خواهد بود.این گرایش ها را می توان در سه حوزه ی الف (دانشگاهی و مراکز علمی و پژوهشی،ب (کتاب ها، مجلّات وکنفرانس ها و ج( اقدامات عملی سازمانها، مورد بررسی و مطالعه قرار داد.

همان طور که در جدول شماره ۲-۱آمده است؛ اولاً این گرایش و علاقه مندی هم در حوزه و قلمرو نظری و هم در حوز ه و قلمرو عملی قابل ملاحظه است، ثانیاً این گرایش و علاقه مندی نوپا بوده و به دهه های اخیر مربوط می شود. ثالثاً توسط مراکز علمی و دانشگاهی معتبر و هم چنین سازمانها و شرکتهای بزرگ و به نام صورت پذیرفته است.

 

[۱] Milliman

[۲] Gibbons

[۱] Howard

[۲] Burack

[۳] Delbecq

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هویت معنوی و رویکردهای آن
  • مقاله معنویت و سلامت روان
  • مقاله معنویت در کار
  • مقاله ابعاد هوش معنوی
  • مقاله معنویت و سازمان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.