مقاله عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن

تعداد صفحات: ۳۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در دنیای پیچیده امروز، هر کشور و ملتی با هر دیدگاه و اعتقادی و با هر نظام سیاسی و اجتماعی به مسائل آموزش عالی توجه خاص دارد. این امر از یک سو اهمیت تعلیم و تربیت و از سوی دیگر نیازمندی زندگی انسان را به این مسئله نشان می دهد. امروزه آنچه به عنوان تمدن و فرهنگ افتخار آمیز انسانی از آن یاد می شود دستاورد و دانشی است که بر اساس نظام آموزشی بنیان یافته است. برای ارزیابی میزان اثربخشی هرفعالیت وبرنامه ای، محصول نهایی وبرونداد آن را بررسی می کنند. درنظام آموزش وپرورش نیز این امرازطریق بررسی عملکرد تحصیلی دانش آموزان انجام می گیرد. به همیمن دلیل تحقیقات متعددی درزمینه عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان به عمل آمده است(شهنی ییلاق وهمکاران،۱۳۸۴).

بررسی عو امل پیش آیند و پس آیند عملکرد تحصیلی همواره از دغدغه های پژوهشگران نظام تعلیم و تربیت بوده است. عملکرد تحصیلی به عوامل گوناگونی بستگی دارند که می تواند در شرایط خاصی عملکرد شخص را در محیط آموزشی تحت تأثیر قرار دهد (سالاری فر، ۱۳۸۸).

 

واژه های کلیدی: عملکرد تحصیلی، پیشرفت تحصیلی، خانواده، دانش آموزان،

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه : ۵
تعریف عملکرد تحصیلی ۶
عوامل مؤثر در عملکرد تحصیلی ۷
۱-عوامل فردی ۷
۲-عوامل آموزشگاهی ۱۱
۳-عوامل خانوادگی،اجتماعی ۱۳
انگیزه پیشرفت تحصیلی ۱۶
عوامل تأثیر گذار بر پیشرفت تحصیلی ۱۷
۱-عوامل فردی ۱۷
۲-عوامل خانوادگی ۱۹
۳-عامل همسالان ۲۱
۴-عوامل آموزشگاهی ۲۱
۵-عوامل شغلی ۲۳
نظریه های پیشرفت تحصیلی ۲۳
۱- گانیه ۲۴
۲- بلوم ۲۴
نتیجه گیری ۲۵
فهرست منابع ۲۷

منابع

ویسی ناصر(۱۳۸۳). بررسی رابطه شیوه های فرزند پروری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه دوم و سوم مقطع ابتدایی شهر کامیاران در سال تحصیلی ۸۳-۸۲٫ پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

هترینگتون، پارک (۲۰۰۴) .”روانشناسی کودک از دیدگاه معاصر”. ج دوم، ترجمه جواد طهوریان مجید نظری نژاد (۱۳۷۳).چاپ اول. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

یارمحمدیان. محمدحسین‌. (۱۳۸۳). کیفیت در آموزش عالی. دایره‌المعارف آموزش عالی. جلد دوم. چاپ اول. تهران، بنیاد دانشنامه بزرگ فارسی.ص ۷۱۹-۷۱۰٫

برات وند، محمد (۱۳۷۶). بررسی رابطه ساده و چندمتغیری مقبولیت گروهی و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی و سازگاری فردی و اجتماعی بین دانش آموزان پایه سوم راهنمایی شهرستان اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

بیابانگرد، اسماعیل، (۱۳۸۲)، روش های پیشگیری از افت تحصیلی، تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

شهنی ییلاق، منیجه، بنابی مبارکی، زهرا وشکرکن، حسین، (۱۳۸۴)، بررسی روابط بین موضوعی و درون موضوعی انگیزش تحصیلی(خودکارآمدی، ارزش تکلیف، هدف های عملکردگرا، عملکردگریز و تبحری) در دانش آموزان دختر سال اول دبیرستان شهراهواز، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز،شماره۳، ۴۷-۷۶٫

احدی، حسن، محسنی، نیکچهر (۱۳۸۷).” روانشناسی رشد”.  چاپ دوم. تهران : نشر بنیاد.

خوش کنش، ابوالقاسم (۱۳۸۶). « بررسی رابطه ساده و چندگانه پیشایندهای شخصیتی-شناختی و   مذهبی با احساس شادکامی و ارتباط متغیر اخیر با سلامت روانی و عملکرد تحصیلی دانشجویان    دانشگاه شهید چمران اهواز». پایان نامه دکتری، دانشگاه علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران  اهواز

مقدمه :

امروزه یکی از مهمترین دغدغه‌های والدین و مربیان، پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. از آنجا که عملکرد تحصیلی دانش آموزان نقش مهمی‌در سازگاری‌های اجتماعی و جایگاه آنان در جامعه دارد، بنابراین ضروری می‌نماید که عوامل موثر و مرتبط با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مورد بررسی قرار گیرد. خانواده و مدرسه از جمله نهادهای اساسی جامعه بوده و ارتباط تنگاتنگی با هم دارند. هر یک از این نهادها به نوبه ی خود عهده دار تربیت افراد و پرورش استعدادهای آنان می‌باشند.

پیشرفت تحصیلی[۱] دانش‎آموزان و بررسی عوامل تأثیر‎گذار بر آن، موضوع مهمی است که بخش عمده‎ای از پژوهش‎های علوم تربیتی و روان شناسی را به خود اختصاص داده است. به طوری که موفقیت در تحصیل، نقش مهمی در کسب فرصت‌های شغلی و ساختن زندگی آینده‌ی دانش‌آموزان دارد. در واقع آموزش مؤثر، بین گذشته، حال و آینده ارتباط ایجاد می­کند (بریتزمن[۲]، ۲۰۰۳). محققان توافق دارند که علاوه بر آموزش بسیاری دیگر از عوامل از جمله، محیط، مدرسه، خانواده و محیط اجتماعی که کودک در آن زندگی می‎کند و هم‎چنین مشخصه‌های فردی مانند هوش، شخصیت، سن، همسالان و انگیزه در عملکرد تحصیلی او نقش مهمی را ایفا می‎کنند. کاموراجا[۳]، کارو[۴] و اشمک[۵] (۲۰۰۹) و بوساتو[۶] و همکاران ، ۲۰۰۰، پرموزیک[۷] و همکاران، ۲۰۰۳) دریافتند که پیشرفت تحصیلی تنها پیامد هوش و امکانات آموزشی موجود در محیط نیست بلکه جنبه‎های روان شناختی، همانند ابعاد شخصیتی و سبک‎های یادگیری نقش مهمتری را دارند.

برای مثال ، اینفانته[۸] و همکاران، ۲۰۰۱،  عنوان می‌کنند در گستره‎ی موفقبت تحصیلی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. سیستم‎های موفق آموزش و پرورش در مقاطع مختلف تحصیلی، در کنار سنجش‎های گوناگون، بخشی را نیز به سنجش ابعاد روانی و شخصیتی دانش‎آموزان اختصاص می‎دهند تا به وسیله نتایج حاصل از آن و انجام اقدامات مورد نیاز به پیشرفت تحصیلی آنان کمک نمایند. اصولاً تدوین برنامه‌های آموزشی باید طوری باشد که آموزندگان را در شرایط سازگاری روانی، به سوی به کار بستن همه توانایی‎هایشان هدایت کنند( دهقان، ۱۳۸۵).

تعریف عملکرد تحصیلی

عملکرد تحصیلی به معنای توانایی دانش‎آموزان در پاسخ دهی به مسائل مربوط به موضوع یا موضوعات خاص پیش‎بینی شده برای یک دوره آموزشی است( سپهوندی، ۱۳۸۵). عملکرد تحصیلی شامل ثبت کلیه فعالیت‎های شناختی فرد تحصیل کننده است که با یک سیستم درجه بندی مورد توافق با توجه به سطوح  مختلف فعالیت‎های هیجانی و آموزشی و جدول زمانی سنجیده می‎شود و به عنوان فرایند پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می‎شود ( خوش کنش، ۱۳۸۶).

نیاز به پیشرفت یکی از انگیزه‎های اولیه بشر است. افرادی که نیاز به پیشرفت در آن‎ها قوی‎تر است، تمایل بیشتری به کامل شدن و بهبود عملکرد خود دارند. آنان ترجیح می‎دهند با وظیفه‎شناسی کارهایی انجام دهند که چالش برانگیز بوده به طوری که ارزیابی پیشرفت آنان در مقایسه با پیشرفت سایر مردم بر حسب ملاک هایی امکان پذیر باشد. به بیان دیگر پیشرفت رفتاری است مبتنی بر وظیفه، که اجازه می‎دهد عملکرد فرد بر طبق ملاک های فرض شده درونی یا بیرونی مورد ارزیابی قرار گیرد( کوری[۹] و همکاران،۲۰۰۶ ، کاموراجا و همکاران، ۲۰۰۹).

 

[۱]-Academic Achievement

[۲] -Britzman, D. P.

[۳] -Komarraju, M

[۴] -Karau, S. J

[۵]-Schmeck, R.R

[۶] -Busato, V. V.

[۷] -Permuzic, T.

[۸]-Ienfante, E

[۹]-Curry,F.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه های عملکرد تحصیلی
  • مقاله انگیزه، عامل پیشرفت تحصیلی
  • مقاله افت تحصیلی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • مقاله انگیزش تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.