مقاله نظریه های عملکرد تحصیلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه های عملکرد تحصیلی

تعداد صفحات:۴۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

عملکرد تحصیلی مناسب و عوامل مؤثر بر آن سال هاست که مورد توجه متخصصان آموزش و پرورش بوده است و از نقطه نظر علمی و کاربردی دارای اهمیت است. هم چنین پیشرفت تحصیلی یکی از عوامل مقبولیت در کلاس درس است و می تواند یکی از عینی ترین و مهم ترین معیارها برای بررسی و ارزیابی و کارایی نظام آموزشی باشد. پس به دلیل پیشرفت تحصیلی یادگیرندگان یکی از مهم ترین ملاک های ارزیابی عملکرد تحصیلی می باشد( مهرافروز و شهرآرایی، ۱۳۸۱).

به اعتقاد تیلور، ۱۹۹۹ اهداف اساسی هر نظام آموزشی فراهم آوردن شرایط و استفاده از شیوههای نوین و مفید است تا فراگیران به کمک آن ها بتوانند، حداکثر توانمندی های خود را بروز داده و به موفقیت های بیشتری نائل آیند. شاخص چنین پیشرفت عملکرد تحصیلی است که شامل زیر مجموعه های متعددی از جمله خودکارآمدی، انگیزه پیشرفت، کاهش اضطراب، فقدان کنترل پیامد و استفاده از راهبردهای مناسب برای مطالعه است.خودکارآمدی یعنی اطمینان داشتن به خود در زمینه تحصیلی و فعالیت های آموزشی، انگیزش عامل نیرو بخش رفتار است و فقدان کنترل پیامد به معنی این است که لزوما با افزایش کارکرد، تغییری در نتیجه دلخواه تحصیلی حاصل نمی شود( درتاج، ۱۳۸۳).

سیف(۱۳۸۵) پیشرفت تحصیلی را عبارت از میزان یادگیری آموزشگاهی فرد می داند که با آزمون های مختلف درسی مانند ریاضی و علوم و غیره سنجیده می شود. در پژوهش های مختلف پیشرفت تحصیلی با موفقیت تحصیلی مترادف به کار می رود که البته متفاوت از یکدیگرند. موفقیت تحصیلی مربوط به یک پایه مشخص یا دوره خاصی است ولی پیشرفت تحصیلی به مقایسه مراحل ورودی و نهایی پایه ها و نمرات مختلف اشاره دارد.

 

واژه های کلیدی: عملکرد تحصیلی، نظریه های عملکرد تحصیلی، عوامل موثر بر عملکرد تحصیلی

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
عملکرد ۸
تاریخچه ارزیابی عملکرد ۸
عملکرد تحصیلی ۹
۱- انگیزش ۱۱
۲- تاثیرات هیجانی( اضطراب امتحان) و عملکرد تحصیلی ۱۴
۳- برنامه ریزی ۱۵
۴- مهارت های مطالعه ۱۵
۵- فقدان کنترل پیامد ۱۶
اسناد ها بعدازموفقیت وشکست ۲۶
عوامل مؤثردیگر برعملکرد تحصیلی ۲۷
۱- محیط خانواده ۲۷
۲- بی سوادی یا کم سوادی والدین ۲۷
۳- ناکافی بودن امکانات داخل خانه ۲۸
۴- فقر اقتصادی ۲۹
۵- معلمان و اولیای مدرسه ۲۹
تأثیر عملکرد تحصیلی بر انگیزش و یادگیری ۲۹
خسارت های مستقیم عملکرد تحصیلی ضعیف ۳۰
خسارت های غیر مستقیم عملکرد تحصیلی ضعیف ۳۱
نحوه برخورد باعملکرد تحصیلی دانش آموزان ۳۲
۱٫ عوامل روحی و روانی افت تحصیلی ۳۳
نتیجه گیری ۳۵
منابع ۳۶

منابع

کیوان فر، محمدرضا،(۱۳۷۴)، بررسی رابطه بین خودپنداره و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم راهنمایی، پایان نامه کارشناسیارشد، دانشکده علوم تربیتی، دانشگاه اصفهان.

لواسانی، مریم و درانی، کیوان،(۱۳۸۳)، رابطه بین ویژگی های فردی و خانوادگی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره ۲، ص ۱-۲٫

مهرافروز، حجت الله و شهرآرای، مهرناز،(۱۳۸۱)، بررسی رابطه نگرش نسبت به شیوه های فرزند پروری و مکان کنترل با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسر پایه چهارم ابتدایی، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران، دوره سوم، سال نهم، شماره ۲، ص ۱۳۱-۱۴۸٫

امین زاده، احمد؛ سلطان زاده، فرید و صلواتی، ۱۳۸۸رسول،(۱۳۸۸). ارزیابی عملکرد سازمان با مدل روش امتیازی متوازن BSC، مجله مدیریت صنعتی دانشکده علوم انسانی دانشگاه آزاد اسلامی سنندج، شماره ۸، صص ۶۷ تا ۷۳٫

فضلی، صفر و آذر، عادل،(۱۳۸۱)، طراحی مدل ریاضی عملکرد مدیر با استفاده از تحلیل پوششی داده ها، فصلنامه مدرس، دوره ۶، شماره ۳، ص۱۰۰-۱۲۴٫

درتاج، فریبرز،(۱۳۸۳)، بررسی تاثیر شبیه سازی ذهنی فرایندی و فراورده ای بر بهبود عملکرد تحصیلی دانشجویان ساخت و هنجاریابی آزمون عملکرد تحصیلی، رساله دکتری روانشناسی تربیتی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

سیف، دیبا؛ مرزوقی، رحمت الله،(۱۳۸۷)، رابطه ابعاد باورهای معرفت شناختی و خودکارآمدی با عملکرد تحصیلی دانش آموزان مقطع راهنمایی در درس علوم تجربی، دانشور رفتار، شماره ۳۳، ص ۱-۱۴٫

سیف، علی اکبر،(۱۳۸۱)، روانشناسی پرورشی، روان شناسی یادگیری و آموزش، تهران: انتشارات آگاه.

سیف، علی اکبر،(۱۳۸۶)، روانشناسی پرورشی نوین: روان شناسی یادگیری و آموزش، ویرایش ششم، تهران: دوران.

یاراحمدی، یحییو مرادی، امید،(۱۳۹۱)، رابطه بین ادراک حمایت از سوی خانواده، معلمان و دوستان و باورهای خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان، همایش ملی شخصیت و زندگی نوین، شماره ۱، ص ۱-۲۷٫

مقدمه

دانش آموزان به طور کلی سرمایه های انسانی و توان بالقوه جامعه هستند که هر نظام آموزشی برای ترسیم دورنمای روشنی از حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی خود و جامعه اش باید بر این نیروهای عظیم انسانی تمرکز کرده و شرایط لازم برای رشد و بالندگی همه جانبه آنها را فراهم نماید تا در آینده ای نزدیک شاهد بهره وری بهینه از این سرمایه گذاری باشد. بنابراین امروزه نظام آموزش و پرورش هر کشور به دنبال شناسایی عوامل مؤثر بر فرایند یادگیری، یاددهی و به تبع آن عملکرد و پیشرفت تحصیلی فراگیران است و در نتیجه برای رشد و تعالی اهداف مورد نظر و راهکار های رسیدن به آنها گام بر می‌دارد (تیلور[۱]و اشنایدر[۲]، ۱۹۸۹).

در حال حاضر باید به این نکته توجه کرد که دانش آموزان با عملکرد پایین از اولویت خاصی برخوردار هستند، چرا که بی توجهی در مورد آنان و ارائه برنامه های غلط بر این افراد ممکن است آنها را تا سر حد اختلالات شخصیت بکشاند. از سوی دیگر رسیدن به موفقیت یکی از اهداف آموزش و پرورش بوده و انتظار آن است که فراگیران پس از طی زمان مشخص بر شاخص ها و معیارهای پیشرفت دست یابند(بیابانگرد، ۱۳۸۴).

امروزه با وجود صرف هزینه های فراوان در آموزش و پرورش باز هم متاسفانه شاهد شکست ها و عملکرد پایین تحصیلی و آموزشی هستیم. خسارت های ناشی از عملکرد تحصیلی پایین و شکست تحصیلی هم بعد اقتصادی دارد و هم بعد اجتماعی و روانی. از نظر اقتصادی عملکرد پایین هزینه سنگینی در بر دارد و از نظر روانی منجر به کاهش خودکارآمدپنداری و عزت نفس و انگیزه دانش آموزان می شود (آقا پور فرکوش، ۱۳۸۳).

شناسایی و کشف روش های مؤثر برای بهبود عملکرد تحصیلی منجر به شناخت روش ها و عواملی می شوند که توجه به آنها و نحوه تاثیر آنها در برنانه‌ریزی برای ارتقاء عملکرد تحصیلی ضروری به نظر می‌رسد. هر ساله میزان قابل توجهی از منابع انسانی و اقتصادی جوامع به علت شکست تحصیلی در مقاطع مختلف تحصیلی به هدر می‎رود. در نتیجه شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان  و آگاهی از چگونگی تاثیر این عوامل بر افت تحصیلی، متخصصان را قادر می سازد نسبت به سازماندهی بهتر نظام تعلیم و تربیت اقدام نمایند. با توجه به این که یکی از عوامل مؤثر در بالا بردن عملکرد تحصیلی دانش آموزان، افزایش خودکارآمدپنداری آنها می باشد.

همچنین ضروری می باشد که روش های یادگیری خودمدیریتی را در جهان در حال تغییر امروزی گسترش داد زیرا که دانش و معلومات در مسیر گسترش مهارت های خودمطالعه ای[۳] در حال حرکت است که عوامل مهم آن فرایند یادگیری و شایستگی دانش آموزان در مهارت های مطالعه می باشد که این مهارت ها به طور موثر بر پیشرفت در مدرسه و زندگی بعد از تحصیل تاثیر خواهد داشت. بنابراین دانش آموزانی که روش های یادگیری و مطالعه مناسب را گسترش نمی دهند، در انگیزش برای یادگیری و برنامه‌ریزی فرایند یادگیری و ارزیابی کلی آنها، ناکارآمد خواهند بود و این ناکارآمدی بر پیشرفت دانش آموزان در طول تحصیل و بعد از تحصیل، به طور منفی تاثیر خواهد داشت. همچنین برخی از دانش آموزان ممکن است علی رغم اختصاص زمان کافی برای مطالعه، دچار شکست شوند که دلیل اصلی آن، عدم کسب مهارت های مطالعه موثر و مفید است. علاوه بر این، دانش آموزانی که مهارت های مطالعه مناسب را در مدرسه کسب می کنند، نگرش مثبتی را نسبت به مدرسه و یادگیری انتخابی به عنوان یک هدف، رشد می‌دهند. ضمن اینکه موفقیت کسب شده بعد از مطالعه مفید موجب اطمینان خاطر و تشویق دانش آموزان در جهت تغییر دیدگاه شان نسبت به مطالعه، به عنوان یک فعالیت لذت بخش، خواهد شد( دیلکمن، آدا و آلور، ۲۰۰۹) .

عملکرد

در اوایل دهه ۱۹۹۰، یعنی زمانیکه مطالعات میدانی نشان دادند که کارکردهای مدیریت منابع انسانی در سازمانها ارتباط مثبتی با بهبود بازده کلی سازمان دارد، این رشته از اهیمت بیشتر برخوردار شد. به عبارت دیگر، بکارگیری کارکردهای منابع انسانی با عملکرد بهتر در حوزه های مالی و عملیاتی در این سازمانها ارتباط داشته است. غالب این مطالعات در سازمانهای بخش خصوصی و عمدتا در سطح ایالات متحده انجام گرفته اند.

تاریخچه ارزیابی عملکرد

تاریخچه ارزیابی عملکرد به قرن هفتم هجری برمی‌گردد. این موضوع نخستین بار از سوی خواجه رشیدالدین فضل‌الله مطرح شد. قرن‌ها پس از آن در سال ۱۳۴۹ در کشور مقرر شد. مدیریت و نحوه انجام امور مورد ارزیابی قرار گرفت. به این منظور مرکز ارزشیابی سازمان‌های دولتی در نخست وزیری تشکیل شد. در سال ۱۳۵۲ با آغاز برنامه پنجم عمرانی به موجب بند ۸ ماده ۵ فصل سوم قانون برنامه و بودجه کشور، وظیفه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی به عهده سازمان برنامه و بودجه گذاشته شد، و به همین منظور معاونت ارزشیابی سازمان‌های دولتی در این سازمان تشکیل شد(فضلی و آذر، ۱۳۸۱).

در سال ۱۳۵۴ براساس اصلاحیه مورخ ۲۸/۱۲/۵۳ قانون استخدام کشوری و به موجب بند ۶ قسمت ب ماده ۶۰۴ قانون مذکور وظیفه ارزشیابی و کارایی در دستگاه‌های اجرایی کشور، به منظور راهنمایی آنها در جهت برقراری روش‌های صحیح اداری و اصول مدیریت و گزارش آن به نخست وزیر، به سازمان امور اداری و استخدامی کشور منتقل و در پی آن دفتر ارزشیابی سازمان‌های دولتی تشکیل شد. در سال ۱۳۵۹ دفتر ارزشیابی سازمان‌های دولتی در سازمان امور اداری و استخدامی کشور منحل و اقدامات مربوط به ارزیابی کارایی و عملکرد دستگاه‌های اجرایی تا سال ۱۳۷۶ متوقف شد.

 

[۱] Taylor

[۲] Schneider

[۳] -self- study

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ارزیابی عملکرد کارکنان
  • مقاله افت تحصیلی
  • مقاله ارزیابی عملکرد
  • مقاله ارزیابی عملکرد و خطاهای آن
  • مقاله عملکرد تحصیلی و عوامل موثر بر آن
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.