مقاله انگیزه، عامل پیشرفت تحصیلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله انگیزه، عامل پیشرفت تحصیلی

تعداد صفحات:۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از عوامل مهم در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان داشتن علاقه و انگیزه تحصیلی است. بدیهی است اگر دانش آموران دارای علاقه و انگیزه درسی باشند، تکالیف خود را با جدیت بیشتری انجام خواهند داد، مطالب درسی را بهتر و راحت­تر فرا خواهند گرفت و پیشرفت تحصیلی بالایی خواهند داشت (توکلیان، ۱۳۸۷). ” انگیزش پیشرفت، یعنی گرایش کلی به تلاش برای موفقیت و انتخاب فعالیت­هایی که هدفش رسیدن به موفقیت­ درونی یا دوری از شکست است این انگیزه یکی از انگیزه­های اجتماعی با اهمیت است”( اسلاوین، ۱۹۵۰ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۵، ص:۳۶۵). انگیزش، پدیده ای است ذاتی که تحت تاثیر چهار عامل یعنی­­، موقعیت (­­محیط و محرک های بیرونی) مزاج (حالت و وضعیت درونی ارگانیزم) هدف ( هدف رفتار، منظور و گرایش ) و ابزار (ابزار دستیابی به هدف) قرار دارد. انسان ها برای دستیابی به اهداف، نیاز ها و غرایز خود انگیزش لازم را کسب می نمایند. در خصوص جویندگان علم و دانشجویان، انگیزه پیشرفت تحصیلی از اهمیت خاصی برخوردار است. با این انگیزه، افراد تحرک لازم را برای به پایان رساندن موفقیت آمیز یک تکلیف، رسیدن به هدف با دستیابی به درجه معینی از شایستگی در کار خود دنبال می کنند تا بالاخره بتوانند موفقیت لازم را در امر یادگیری و پیشرفت تحصیلی کسب نماید (یوسفی، ۱۳۸۸).

می توان به صراحت گفت که نظام آموزشی باید به دنبال راهکارهایی باشد که تحریک کننده­ی علایق و نگرش­های یادگیرندگان در فرایند یادگیری باشد.

 

واژه های کلیدی:انگیزه، پیشرفت تحصیلی، عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی،انگیزش پیشرفت، دیدگاه های انگیزش

 فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۶
پیشرفت تحصیلی ۸
۱-عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی ۸
۲- ارزشیابی پیشرفت تحصیلی ۱۲
۳-اندازه گیری پیشرفت تحصیلی ۱۳
انگیزش پیشرفت ۱۴
۱- مفهوم انگیزش ۱۴
۲- دیدگاه های مطرح شده در مورد انگیزش ۱۶
الف) دیدگاه رفتاری ۱۶
ب) دیدگاه انسان گرایی ۱۷
ج) دیدگاه شناختی ۱۸
۳-مفهوم انگیزش پیشرفت ۱۹
گرایشهای انگیزش دیسی ۲۲
انگیزش تسلط ۲۴
رابطه میان نیاز به پیشرفت و عملکرد آن ۲۵
خود اثر بخشی و انگیزش پیشرفت ۲۸
نطریه ی اسناد و انگیزش پیشرفت ۲۸
منابع ۳۰

 منابع

توکلیان، محبوبه. (۱۳۸۷). بررسی راهبردهای خودتنظیمی با انگیزش پیشرفت و خود کارآمدی رایانه ای دانشجویان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اراک.

اسلاوین، رابرت ای. (۱۳۸۵). روانشناسی تربیتی (نظریه و کاربست). ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: روان.

یوسفی، علیرضا و همکاران. (۱۳۸۸). ارتباط انگیزش تحصیلی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی اصفهان. مجله ایرانی در علوم پزشکی، شماره ۸۵-۷۹٫

حسن زاده، رمضان. (۱۳۸۸). انگیزش و هیجان. تهران: ارسباران.

سیف، علی اکبر. (۱۳۸۰). روانشناسی پرورشی (روانشناسی یادگیری و آموزش). تهران: آگاه

سیف، علی اکبر. (۱۳۸۸). روانشناسی پرورشی نوین: روانشناسی یادگیری و آموزش (ویرایش ششم). تهران: دوران.

سیف، علی اکبر. (۱۳۸۴). اندازه گیری، سنجش و ارزشیابی آموزشی (چاپ هفتم ویرایش سوم). تهران: دوران

رجبی، مسعود. (۱۳۹۲). مقایسه انگیزه پیشرفت، خودتنظیمی وپیشرفت تحصیلی دانش آموزان پسرسال سوم ریاضی مدارس هوشمند و عادی شهر همدان در سال تحصیلی ۱۳۹۲-۱۳۹۱٫   پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.

ساکی، رضا. (۱۳۸۸). عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در دبیرستانهای شهر تهران.  فصلنامه تعلیم و تربیت. شماره ۱۰۱٫

آقازاده، محرم.  احدیان، محمد  (۱۳۸۷). راهنمای عملی برنامه ریزی درسی. تهران: پیوند نو.

مقدمه

در نظام آموزشی انگیزه عامل مهمی در پیشرفت به شمار می­رود. کسانی که انگیزه بالایی داشته باشند قطعاً پیشرفت بهتری خواهند داشت. انگیزه عاملی است درونی که رفتار شخص را بر می­انگیزد، جهت می­دهد و آن را هماهنگ می سازد. انگیزه را نمی­توان به طور مستقیم مشاهده کرد ولی وجود آن را از روی رفتار استنباط کرد. انگیزه انسان را وادار می­کند تا به هدف خود دست یابد. وقتی فردی برای رسیدن به هدف خود تلاش می­کند، این انگیزه است که او را به طرف آن هدف سوق می­دهد، انگیزش را می توان عامل نیرو دهنده، هدایت کننده و نگه دارنده­ی رفتار تعریف کرد   (حسن­زاده، ۱۳۸۸). انگیزش پیشرفت، یعنی گرایش کلی به تلاش برای موفقیت و انتخاب فعالیت­هایی که هدفش رسیدن به موفقیت­ درونی یا دوری از شکست است این انگیزه یکی از انگیزه­های اجتماعی با اهمیت است”( اسلاوین، ۱۹۵۰ ترجمه سید محمدی، ۱۳۸۵، ص:۳۶۵).

آدمی موجود شگفت­ انگیزی است که می­تواند رویدادها را ادراک کند، به قضاوت­های پیچیده دست یابد، اطلاعات را به خاطر آورد، مسائل را حل کند و نقش­ها را عملی سازد. این ماشین پیچیده ممکن است برای مقاصد مختلف به کار افتد. مثلاً نقشه­های جنگ طرح کند یا به اکتشاف فضایی بپردازد و خواهان محبوبیت، برتری­جویی یا دوستی باشد. اینکه آدمی استعدادهای خود را صرف چه هدف­هایی خواهد کرد منوط به انگیزش اوست، یعنی به نوع امیال، آرزوها، خواسته­ها، نیازها، هوس­ها، گرسنگی­ها، عشق­ها، نفرت­ها و ترس­های او بستگی دارد. مطالعه انگیزش نه تنها در تبیین رفتار مهم و مؤثر است بلکه از این نظر مهم است که در همه­ی جهت زندگی روزمره اثر دارد. مفاهیم انگیزش در تار و پود نهادهای اجتماعی ما نیز تنیده شده­اند. به عنوان مثال کیفر قاتل بستگی به نوع انگیزش او دارد. قرن­ها فلاسفه و متفکران در خصوص طبیعت انسان بحث کرده­اند و در این بحث غالباً مسائلی درباره­ی انگیزش مطرح کرده­اند. انگیزه پیشرفت عامل نیرو دهنده، هدایت­کننده و نگهدارنده­ی رفتار است. انگیزه را به موتور و فرمان اتومبیل تشبیه کرده­اند. افرادی که دارای انگیزه پیشرفت سطح بالایی هستند در فعالیت­های خود برای موفقیت به سختی می­کوشند و در مقابل کسانی که انگیزه چندانی برای پیشرفت و موفقیت ندارند تلاش چندانی نمی­کنند، بنابراین دلیل اینکه چرا ما بعضی رفتارها را انجام می­دهیم و بعضی دیگر را انجام نمی­دهیم انگیزه­های ما هستند، فرضاً اگر دانش­آموزان و دانشجویان نسبت به درس بی­علاقه باشند به توضیحات معلم توجه نخواهند کرد و تکالیف خود را با جدیت انجام خواهند داد و هم پیشرفت چندانی نصیب آنها خواهد شد (حسن­زاده، ۱۳۸۸).

پیشرفت تحصیلی[۱]

اگر موفقیت تحصیلی را معادل با پیشرفت تحصیلی مد نظر باشد به معنی موفقیت دانش آموزان در گذراندن دروس یک پایه تحصیلی مشخص و یا موفقیت در امر یادگیری مطالب درسی می­باشد و مخالف آن افت تحصیلی است که از معضلات و مشکلات نظام می­باشد. اتیکسون[۲] و همکاران (۱۹۹۸)، پیشرفت تحصیلی را توانایی آموخته شده یا اکتسابی فرد در موضوعات آموزشگاهی می­دانند که به وسیله آزمون­های استاندارد شده اندازه­گیری می­شود (به  نقل از سیف، ۱۳۸۰).

 ۱-عوامل موثر در پیشرفت تحصیلی

به طور کلی  مهمترین عوامل موثر بر پیشرفت به شرح ذیل است:

الف) هوش :

یکی از مهمترین و اساسی ترین عوامل موفقیت، مخصوصاً در فراگیری دانشها و فنون مختلف است، چنانکه اگر فرد از نظر هوش عقب مانده باشد تحصیل وی در روند عادی وجاری نظام آموزشی میسر نخواهد بود و باید به روش دیگری مثلاً آموزش استثنایی، ازتحصیل بهره مند گردد.

ب) علایق و عوامل مربوط به دانش آموز:

علاقه یا رغبت از لحاظ تربیتی نقطه شروع فعالیتها را تشکیل می دهد. برای اینکه تحصیلی چشمگیرتر نسبت به سایر افراد دارند. انگیزش و پیشرفت تحصیلی، علاقه به مطالعه و پیشرفت، ابتدا در آزمایشگاه­های روانشناسی آغاز گردید و سپس به سازمان­ها و موقعیت­های دیگر گسترش یافت. بهتریت انگیزه­های اجتماعی توسط هنری موری(۱۹۳۸) ارائه شده است. وی اولین کسی بود که مفهوم نیاز به پیشرفت را از طریق کار بر روی گروه کوچکی از افراد بهنجار و با استفاده از روش­های مصاحبه، پرسش نامه، تحلیل رویا و خاطرات، بررسی زندگی نامه فردی، مشاهده رفتار در جلسات گروهی، تجربه های آزمایشگاهی گوناگون، بررسی واکنش افراد به ناکامی، موزیک و شوخی را به دست آورد.

 

[۱]– Academic Achievement

[۲]– Atkinson

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله پاداش و انگیزه کارکنان
  • مقاله افت تحصیلی
  • نقش یادگیری خود تنظیمی در پیشرفت تحصیلی
  • مقاله انگیزش تحصیلی
  • مقاله انگیزش پیشرفت تحصیلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.