مقاله سبک های تفکر

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سبک های تفکر

تعداد صفحات: ۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

استرنبرگ[۱] سبک های تفکر را روش ترجیحی برای استفاده از توانایی های شناختی میداند. این سبک ها نشان می دهند که چگونه افراد دوست دارتد توانایی های خویش را در زندگی روزمره به کار گیرند. براساس نظریه استرنبرگ شیوه های متفاوت پردازش اطلاعات افراد، سبک های تفکر نام دارد. در واقع سبک های تفکر روش های ترجیح دادن و چگونگی استفاده از توانایی ها هستند نه خود توانایی ها، و یک روش رجحان یافته تفکر پرداخته اند(نریمانی وهمکاران،۱۳۸۵،ص۶۰).

استرنبرگ بر این باور که مطالعه سبکهای تفکر یک پل بین شخصیت و  ایجاد دانش مفید و لازم را برای پیش بینی علمی و موفقیت حرفه ای می باشد(صمدزاده , همکاران,۲۰۱۱,ص۲۸۷).

 

واژه های کلیدی: تفکر،سبک تفکر، خصوصیات تفکر ،اصول مطالعه سبک تفکر، ضرورت، عوال موثر

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف سبک ۷
تعریف تفکر ۹
اشکال تفکر ۱۰
خصوصیات تفکر ۱۱
سبک تفکر ۱۲
۱- سبک تفکر قانونی ۱۸
۲- سبک تفکر قضایی ۱۸
۳- سبک تفکر کلی نگر ۱۹
۴- سبک تفکر سلسله مراتبی ۱۹
۵- سبک آزاداندیش ۲۰
ضرورت توجه به سبک های تفکر ۲۱
اصول مطالعه سبک تفکر ۲۱
عوامل موثر تحول در سبک تفکر ۲۲
۱- فرهنگ ۲۲
۲- جنسیت ۲۴
۳- سن ۲۵
۴- سبک های تفکر والدین ۲۶
۵- مدرسه و شغل ۲۶
نتیجه گیری ۲۸
منابع ۲۹

 منابع

-نریمانی,م، ابوالقاسمی,ع، برهمند, ا، محمد امینی,ز: ۱۳۸۵،مقایسه سرسختی روان شناختی، سبک های تفکر، مهارت های اجتماعی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزشکار(گروهی-انفرادی) و غیر ورزشکار،پژوهش در علوم ورزشی، شماره یازدهم.

-مکتبی فرد،ل: ۱۳۸۸, انواع تفکر و ارتباط آنها با تاکید بر تفکر منطقی، فرهنگ، ۶۹٫

-ابوترابیان،م : (۱۳۸۲) ،پرورش نسل خلاق در ایران،جلد اول آسیب شناسی،انتشارات مدرسه

-مبتنی دهکردی, ع، دهقان نجم آبادی,م،نجم آبادی,ع،کاوه رودری، هدایتی,ا: ۱۳۹۰، پانزدهمین همایش بین المللی نفت و گاز.

-مبینی دهکردی، ع ، خلیلی سامانی، ن:  ۱۳۸۷، مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت موسسه مطالعاتی بین المللی انرژی، شماره ۳٫

-جوکار, ب: ۱۳۸۵، رابطه ی کنش سبک های تفکر و سبک های هویت، فصلنامه علمی –پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز, سال اول, شماره۱٫

-تمنائی فر,م, منصوری نیک,ا:۱۳۹۰ ،نوع شناسی شبانه روزی و تفاوت های سبک های یادگیری و تفکر،اولین همایش ملی یافته های شناختی در تعلیم و تربیت۲-۳آذر

-استرنبرگ, ر:(۱۳۸۰), سبک های تفکر, ترجمه علاءالدین اعتماد اهری و علی اکبر خسروی, تهران, نشر و پژوهش دادار.

-نزهت,ا,۱۳۸۹, اندیشه ورزی و تفکر خلاق از دیدگاه نهج البلاغه, مجله ادب عربی,شماره۲,مرکز اطلاعات جهاد علمی جهاد دانشگاهی.

-میرزایی ،س:۱۳۸۷،سبک تفکر،فرهنگ آموزشی،سال چهارم، شماره۱۰و۱۱٫

 مقدمه

یکی از مواهب ارزشمندی که خالق هستی به انسان ها ارزانی داشته، قدرت تفکر است. تفکر فصل ممیز انسان از حیوان های دیگر است و به او این امکان را می دهد که با استفاده از ابزارها و مقدمات لازم، به شناخت خود و واقعیت های هستی بپردازد، باورهای خود را رقم بزند، رفتارها و سلوک این جهانی خود را براساس آن سامان دهد و سیر   تکاملی خود را بر آن بنیان نهد( کلانتری،۱۳۸۶،ص۲۴).

مراد ما از «فکر کردن» یا «اندیشیدن» معمولا همانست که با عبارت «ترکیب اطلاعات موجود برای رسیدن به اطلاعات جدید» توضیح می دهیم. یعنی اگر ما بخواهیم از طریقی غیر از ترکیب اطلاعات موجود(مثلا بامراجعه به ماخذ کتابخانه ای)به اطلاعاتی جدید برسیم، دیگر نیازی به فکر کردن نداریم.(ابوترابیان،۱۳۸۲،ص۸۵)

جان دیوئی فکر را عبارت از درک  روابط می دانست و آن را چنین تعریف میکرد: «بررسی دقیق  هر نظر یا عقیده با توجه  به دلایلی که آن حمایت می کند و نتایجی  که این نظر یا عقیده متوجه آنهاست(مکتبی فرد،,۱۳۸۸,،ص۳۶۱).

استرنبرگ سبک های تفکر را یکی از شش منبع اصلی برای خلاقیت  و تولید ایده برای حل مشکلات و انطباق با تغییرات بیان می کند(ساگون و دی کارولی[۱],۲۰۰۸,ص۴). یکی از ویژگی های مهم و حیاتی انسان ، استفاده از قدرت تفکر است. انسان به دلیل فرصت قدرت تفکر خود قادر به تسلط بر محیط پیچیده و متغییر اطراف خود می باشد و می تواند زندگی خود را ادامه دهد. افراد با توجه به سبک خاص خود در مورد نحوه انجام فکر می کنند)ایرجی نقندری , همکاران,۳۱۷,۲۰۱۲).

سبک های تفکر  به عنوان عمل ترجیحی فرد برای استفاده از توانایی های فکری به منظور اداره فعالیت های روزانه شامل فهمیدن و حل مسائل و چالش ها تعریف شده است( مبتنی دهکردی و همکاران،ص۲). که می توانیکی از گام های اساسی در جهت افزایش بهره وری کارکنان، شناخت سبک های تفکر مدیران سازمان است. با شناخت سبک های تفکر مدیران، در می یابیم که چرا بعضی از آن ها در مشاغل خود موفق و برخی ناموفق اند.تفکر همیشه به یک شکل انجام نمی گیرد، از آنجا که مسوولیت نظام تعلیم و تربیت بخصوص معلم پرورش قوه ی تفکر فراگیران است، آن شناخت لازم و ضروری است. سبک های تفکر، ما را قادر می سازند به توانایی های خود پی ببریم و متناسب با آن عمل کنیم. افراد با سبک های تفکر متفاوت مایلند از توانایی هایشان به طرق مختلف استفاده کنند و متناسب با نوع تفکرشان ، واکنش های متفاوت ارایه دهند. افراد به مشاغلی  نیازمندند که نه تنها با توانایی هایشان بلکه به همان نسبت و شاید بیشتر با سبک تفکرشان تناسب داشته باشند(فتاح و رحمتی،۱۳۸۷,صص ۵۵و۵۴).

  تعریف سبک

مطالعه در مورد سبک ها , به دلیل علاقه به تاثیر تفاوت های فردی در فرآیند یادگیری در دهه ی ۱۹۵۰ و اوایل دهه ی ۱۹۶۰ آغاز گردید(گریگورنکو و استرنبرگ[۲],۱۹۹۵). واژه سبک ، معادلstyle انگلیسی است. این واژه خارجی را در زبان و ادبیات  فارسی به شیوه، روش، خامه، سبک نگارش، سلیقه، سبک متداول، قلم و میله ترجمه کرده انددر فرهنگ لغت وبستر واژه سبک به معنای رفتار شاخت و متمایز و شیوه عمل و اجرا آمده است.در اصطلاح تخصصی، سبک شناسی شیوه ای است که فرد اطلاعات را پردازش می کند و توسط روانشناسانی که در زمینه تواناییهای حسی- حرکتی تحقیق می کرده اند توسعه داده­اند ( رضوی وشیری،۱۳۸۴،ص۸۸).

یکی از این روانشاناسان که اولین بار واژه­ی سبک راوارد ادبیات روانشناسی کرده آلپورت است که اشاره به شیوه های خاص پردازش اطلاعات افراد دارد و متاثر از صفات و تیپ های شخصیتی است. در دهه ی ۵۰و۷۰ میلادی سبک ها به عنوان متغییری، توجیه گر تفاوت های فردی و رفتاری مورد توجه اندیشمندان و محققان قرار گرفت(جوکار،۱۳۸۵،ص۳۲). و همچنین به دلیل علاقه به تاثیر تفاوت های فردی در فرایند یادگیری مورد مطالعه قرار گرفته است. سبک ها پلی را بین مطالعه و شناخت فرایند هایی نظیر ادراک، یادگیری، تفکر، مطالعه شخصیت ایجاد کردند. از نظر آلپورت[۳] سبک ها ، ابزار یا وسیله ای برای تشخیص انواع متمایز شخصیت  یا رفتار است. امروزه اصطلاح سبک  به الگو های از رفتار که در مدت زمان طولانی و در بسیاری از حوزه های فعالیت ثبات دارند، اشاره دارد. به طور کلی اصطلاح سبک  با توجه به نظریه ها و رویکرد های متفاوت به الگو های عادتی یا غالب فرد در انجام کار اشاره دارد(محمودی،۱۳۹۰ ،ص۲۸).

 

[۱]sagon-  &De Caroli

[۲]– grigorenlo&sternberg

[۳] – Allpot

[۱] -sternbr

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نظریه خود مدیریتی ذهنی استرنبرگ (سبک تفکر)
  • مقاله دیدگاه های سبکهای تفکر
  • مقاله سبک های تفکر مدیران در سازمان های آموزشی
  • مقاله آموزش تفکر انتقادی در رسانه
  • مقاله تفکر انتقادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.