مقاله دیدگاه های سبکهای تفکر

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله دیدگاه های سبکهای تفکر

تعداد صفحات: ۳۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سبک های تفکر، بیانگر مجموعه ای از تواناییها نیستند بلکه میتوانند تا حدی بیانگر اولویتها باشند. این تمییز ، حائز اهمیت است زیرا توانایی ها و اولویت ها ممکن است با هم مطابقت داشته یا نداشته باشند . شکست ها وموفقیت هایی  که به توانایی ها نسبت داده شده، اغلب ناشی از سبکها است.‌(استرنبرگ ،۱۹۹۷ )

ونت [۱] نخستین روانشناس تجربی که روانشناسی آنان به روانشناسی ساختگرایی شهرت یافته ، تفکر را تجربه ذهنی یا محتوی هوشیاری می دانستند که مترادف با توجه کردن است .ساخت گرایان به شدت تحت تأثیر فیلسوفان تجربه گرای انگلیسی مانند ” جان لاک[۲]” و ” دیوید هیوم[۳]“و “جورج بارکلی[۴]” بودند.آنان نیز مانند این تجربه گرایان براین باور بودند که احساسهای بیرونی پایه ریز همه دانشها و تمامی فعالیتهای فکری و ذهنی انسان است Tichener ,1867-1927))

تفکر، در نظریه های خبر پردازی نوین ، تقریباً به معنای شناخت بکار می رود که این دو مفهوم از لحاظ ماهیت به هم بسیار نزدیکترند . با این وجود می توان تمایزهایی میان آنها قائل شد . شناخت به دانش یا فرایند دانش اندوزی اشاره دارد. درحالی که تفکر به فرایندهایی گفته می شود که از طریق آنها دانشها اندوخته شده و باهم مقایسه و ترکیب می شوندودانشهای تازه ای را بوجود می آورد  (احمد غضنفری، فصلنامه مصباح ،ص ۶).

آنچه در زندگی برای ما اتفاق می افتد ، نه تنها به میزان خوب اندیشیدن بلکه به چگونگی تفکر ما نیزمربوط می شود . یکی از پیشرفتهای اساسی در روانشناسی در قرن بیستم شناخت و درک الگوهای مرتبط با سبکهای تفکر و یادگیری است. رابرت استرنبرگ، شیوه های متفاوت افراد در پردازش اطلاعات را به عنوان سبکهای تفکر نامگذاری کرده است (استرنبرگ، ۱۹۹۴).

ادوارد دوبونو درباره اهمیت تفکرمی گوید : سرچشمه تمامی نیروهای انسان تفکر است . با  این وجود هرگز نمی توانیم ادعاکنیم که دراین مهارت انسانی که پرارزش ترین توانایی ماست ، کامل شده ایم . هرقدر که در آن متبحر شده باشیم باز هم بخواهیم بهتر و بهتر بیندیشیم. از جمله کسانی که درباره تفکر تحقیقاتی فراوان انجام داده جان دیوئی[۵] است. او جریان تفکر را شامل مراحلی به قرار زیر می داند) به نقل از حسینی، ۱۳۷۸ ،ص ۱۹ (:

پیشنهاد[۶] : این مرحله پیشنهاد راه حلهای مختلفی است که ممکن است به جواب برسد . بنابراین دراین مرحله هرگونه راه حلی که به ذهن برسد ، ارائه می گردد .

تعقل[۷]: دراین مرحله فرد به جمع آوری مدارک و شواهد مربوط به مسأله ونیز به بررسی راه حلهای مختلف پرداخته و درباره آن تفکر می نماید.

فرضیه سازی[۸] : پس از تعقل روی راه حلها، فرد می تواند راه حل مناسبی که احتمال بیشتری دارد که به نتیجه برسد را انتخاب کند. به عبارتی برای مسأله مورد نظر فرضیه ای تشکیل میگردد .

استدلال[۹] : برای فرضیه مورد نظر دلایلی مطرح می شود

کاربرد[۱۰] : فرضیه مورد پذیرش دراین مرحله بکار گرفته می شود و مورد آزمایش قرار می گیرد تابتوان آن را اثبات نمود .

 

واژه های کلیدی:تفکر، سبک های تفکر، انواع تفکر،دیدگاه رابرت جی استرنبرگ  و گریگورنکو، دیدگاه هرمن و بورتون، دیدگاه فرانک فیش، نظریه خودگردانی ذهنی،

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعریف تفکر ۷
سبکهای تفکرو اندیشه صاحب نظران مدیریت ۷
۱-سبکهای تفکر از دیدگاه رابرت جی استرنبرگ و گریگورنکو ۸
الف ) کارکردهای سبک تفکر استرنبرگ ۹
ب) اشکال سبکهای تفکر ۱۳
پ- سطوح سبکهای تفکر ۱۴
ج- گستره سبکهای تفکر ۱۵
د- گرایش های سبکهای تفکر ۱۶
۲- سبکهای تفکر از دیدگاه هرمن و بورتون ۱۷
۳-سبکهای تفکر از دیدگاه فرانک فیش ۱۹
انواع تفکر از دیدگاه دیگر اندیشمندان ۲۲
متغیر مؤثر در تحول سبکهای تفکر ۲۵
سبکهای تفکر و روش ارزشیابی آن ۲۶
نتیجه گیری ۲۷
منابع ۲۸

 منابع

– استرنبرگ ، رابرت جی (۱۳۸۰) سبکهای تفکر ،  ترجمه اعتماد اهری وخسروی  ، تهران ، انتشارات دادار

– سولسو ، رابرت ، ال (۱۳۷۱) روان شناسی شناختی ، ترجمه فرهاد ماهر ، تهران ، انتشارات رشد

– حسینی ، افضل السادات (۱۳۷۸) ماهیت خلاقیت و شیوه های پرورش آن ،  مشهد ، انتشارات آستان قدس رضوی

– دهقانیان (۱۳۸۰) بررسی تأثیر نوع تفکر مدیران بر کیفیت زندگی کاری معلمان آموزش و پرورش شهر اصفهان ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان

– دماوندی ، شهرزاد(۱۳۸۹) رابطه هوش هیجانی و سبک تفکر دانشجویان،تهران ، دانشگاه تهران

– سری واستاوا(۱۳۸۲ ) سبکهای شناختی (از دیدگاه تعلیم وتربیت ) ، ترجمه داریوش نوروزی و اکبر صالحی ، تهران ، انتشارات امیر

– فتح الهی ، علی اکبر(۱۳۸۴ )بررسی عملی بودن اعتبار، روائی و نرم یابی پرسشنامه سنجش سبکهای تفکر استرنبرگ واگنر برای مدیران مؤسسات آموزش عالی تهران ،  دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرکز

– مظاهری ، نازمریم (۱۳۸۳ ) مطالعه رابطه بین هوش هیجانی با سبکهای تفکر در دانشجویان،  دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز

– ممی‌زاده، جعفر. (۱۳۷۵). توسعه سازمان دانش بهسازی و نوسازی سازمان، چاپ اول، تهران، روایت.

امامی پور، س. و سیف، ع. ۱۳۸۲٫ بررسی تحولی سبک های تفکر در دانش آموزان و رابطه آنها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی. فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره ۳، سال دوم.

 

مقدمه

رابرت استرنبرگ[۱] (۱۹۹۴) شیوه های متفاوت افراد در پردازش اطلاعات را به عنوان “سبکهای تفکر” نامگذاری کرده است .از نظر وی ،سبک تفکر، روش رجحان یافته تفکر است .سبک تفکر ، توانایی [۲] نیست  ، بلکه روش بیان یا کاربرد یک یا چند توانایی است.  توانایی، به خوب ازعهده ء کاری برآمدن اشاره دارد، در حالی که سبک ، به اینکه فرد دوست داردچگونه کار را انجام دهد، دلالت می کند.

استرنبرگ (۱۹۹۷) بر اساس نظریه “خود حکومتی ذهنی[۳]” سیزده سبک تفکر ذهنی را مطرح می کند . نظریه خود حکومتی ذهنی،به اداره یا کنترل فعالیت های روزمره زندگی مربوط است، بدین معنی که افراد نیاز دارند به طریقی فعالیت های روزمره خود را در منزل،مدرسه،محل کار و دیگر موقعیت هاکنترل یااداره کنند .از نظر استرنبرگ ،دو فرد با توانایی یکسان ، ممکن است سبک های تفکر متفاوتی داشته باشند . سبک های مختلف، نه خوب هستند نه بد، بلکه متفاوتند . افراد، نیمرخی ازسبکها، یعنی مقدار متفاوتی از هر سبک را دارا هستند.  برای نمونه، بعضی از افراد دوست دارند کارها را به روش خودشان انجام دهند . این افراد دارای سبک قانون گذارانه یا ابداعی هستند، در حالیکه بعضی دیگر دوست دارند از روش های موجودبرای حل یا انجام یک مسئله یا کار، استفاده کنند. این افراد دارای سبک اجرایی هستند . آنها ترجیح می دهند که از عقاید و روش های دیگران پیروی کنند نه اینکه خود، عقاید و روش هایی ابداع کنند.  دسته دیگر، دوست دارند برکارها و روش های دیگران نظارت داشته باشند و عقاید و کارهای دیگران را تحلیل و ارزیابی کنند .این افراد دارای سبک قضاوتگر یا ارزشیابانه هستند و معمولاً به عنوان داور یا منتقد عمل میکنند تا اینکه مجری نظرات وروش های دیگران باشند.

درک سبک های تفکر ،به فرد کمک می کند تا بداند که چرا بعضی فعالیت ها برای او مناسب هستند و بعضی دیگر نامناسب.  بنابراین، سطوح مختلف آموزشی وحیطه های مختلف درسی ، سبک های مختلف تفکررا اقتضا می کند . موضوعی که می تواند در طی دوره های تحصیلی یا شغلی موجب عملکرد بهتر یا ضعیف تر شود.

 تعریف تفکر :

تفکر ، حرکتی است از طرف مسأله به سمت راه حل . بنابراین حل مسأله جهت فعالیتهای فرد رادر موقع تفکر مشخص می سازد . در جریان تفکر معمولاً فرد می خواد مشکل یا مسأله ای را که مانع رسیدن به هدف است ، از میان برداشته و خودرا به هدف نزدیکتر کند . محرک اساسی فرد درتفکر ، هدف مشخصی است که وی می خواهد بدان برسد .بعضی از محققان تفکر را فرایندی می دانند که تجربه های گذشته فرد را سازمان می دهد مانند ویناک[۴] که تفکر را چنین تعریف میکند .( به نقل از حسینی، ۱۳۷۸ ، ص ۱۸) .” تفکر ، سازمان دادن و تجدید سازمان در یادگیری گذشته جهت استفاده درموقعیت فعلی است .”

‌‌‌‌سولسو[۵](۱۹۹۰) ، این تعاریف را تکمیل کرده و معتقد است که تفکر فرایندی است که از طریق آن یک بازنمایی ذهنی جدید بوسیله تبدیل اطلاعات و تعامل بین خصوصیات ذهنی ، قضاوت ، انتزاع ، استدلال و حل مسأله ایجاد می گردد .

 

[۱] . Robert Strenberg

[۲] . Ability

[۳] . Mental-self government

[۴] . Vinake

[۵]  . Solso

[۱] . Wundt

[۲] .John luck

[۳] . Dawid Heuom

[۴] . Jorg Barkly

[۵] . Dewey , John

[۶] . Suggestion

[۷] – Intellectualization

[۸] . Hypothesis

[۹] . Reasoning

[۱۰] . Application

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله تفکر انتقادی و مهارت های آن
  • مقاله نظریه خود مدیریتی ذهنی استرنبرگ (سبک تفکر)
  • مقاله سبک های تفکر مدیران در سازمان های آموزشی
  • مقاله آموزش تفکر انتقادی در رسانه
  • مقاله تفکر انتقادی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.