مقاله تفکر انتقادی و مهارت های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تفکر انتقادی و مهارت های آن

تعداد صفحات:۲۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تفکر انتقادی[۱] که یکی از انواع مهارت های زندگی است، با ظهور دوره اطلاعات و افزایش پیچیدگی های جامعه، تفکر انتقادی به عنوان یک توانایی که زمینه مواجهه  عقلانی با اطلاعات و شرکت در جامعه به عنوان یک شهروند شایسته را فراهم می کند، نیازمند توجه بیشتری است (هالپرن[۲]، ۲۰۰۳ ؛پل،۱۹۸۴؛به نقل از چان، هو، کو[۳]،۲۰۱۱).

نوجوانی که دارای تفکر انتقادی است، قادر است اطلاعات حاصل از منابع مختلف را با هم تلفیق کند، دید گاه های مختلف را مورد بررسی قرار دهد، خوب تجزیه و تحلیل کند، فرضیه های متفاوت بسازد و به آزمایش بگذارد و سر انجام به گونه ای منتقدانه قضاوت کند (هالپرن، ۱۹۹۹ ).

تفکر انتقادی ،تفکر ماهرانه، مسئولانه است که قضاوت خوب را تسهیل می کند، به علت آنکه: متکی بر معیارهایی است، خود اصلاح است و به زمینه حساس است (لیپمن[۴]، ۱۹۹۸).

تفکر انتقادی مانند سایر انواع تفکر دارای عناصری است که جزء لاینفک آن است. یکی از عناصر اصلی تفکر انتقادی ،مهارت های شناختی[۵] است که به کمک آنها، تفکر انتقادی عملی می شود. مهارت های شناختی به عنوان هسته اصلی تفکر انتقادی هستند. این مهارت ها عبارتند از: تفسیر و تعبیر، تجزیه و تحلیل، ارزیابی، خودتنظیمی[۶]، استدلال، توضیح و تبیین (فاسیونه[۷] ،۱۹۹۷ ).

 

واژه های کلیدی: تفکر، مهارت های محوری تفکر،ابعاد تفکر،تفکر انتقادی، مهارت های تفکر انتقادی ، تمایلات تفکر انتقادی ، تفکر انتقادی در اسلام

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تفکر ۷
مهارت های محوری تفکر ۸
ابعاد تفکر ۹
تفکر انتقادی ۱۱
ضرورت و اهمیت تفکر انتقادی ۱۳
مهارت های تفکر انتقادی ۱۴
تمایلات تفکر انتقادی ۱۵
ویژگی های متفکران انتقادی ۱۶
فرایند ۵ مرحله ای تبدیل شدن به یک متفکر منتقد ۱۷
تفکر انتقادی در اسلام ۱۷
موانع تفکر انتقادی در قران ۱۹
راهبرد های مناسب برای رشد و گسترش تفکر دانش آموز ۲۱
منابع ۲۳

 منابع

– قرآن کریم، ترجمه آیت الله مشکینی، ۱۳۸۴ قم: انتشارات الهادی

– نهج البلاغه. (ترجمه علی شیروانی، ۱۳۸۸).قم: انتشارات نسیم حیات.

– قریب، میترا، و ربیعیان، مصطفی، و صلصالی، مهوش .(۱۳۸۸).مهارت های تفکر انتقادی و گرایش به تفکر انتقادی در دانشجویان ترم اول و آخر مدیریت خدمات بهداشتی –درمانی. مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،۲۲، ۱۳۵-۱۲۵٫

– سانتراک، جان دبلیو .(۲۰۰۴ ).زمینه روانشناسی .(چاپ دوم ).(ترجمه مهرداد فیروز بخت،( ۱۳۸۵ ). تهران: رسا

– سانتراک، جان دبلیو. (۲۰۰۴ ). روانشناسی تربیتی. (ترجمه شاهده سعیدی، ومهشید عراقچی، ودانش فر،حسین،۱۳۸۷). تهران: نشر رسا.

– سیف، علی اکبر.(۱۳۸۹). روانشناسی پرورشی نوین. تهران: نشر دوران.

– مارزینو، رابرت جی، ورنکین ،استوارت، وسوحیوز، کارولین، وبرنت ،دونالد اس ،و جونز ،بوفلای. ( ۱۹۸۹).(ترجمه قدسی احقر ،۱۳۸۰ ). تهران: نشر یسطرون .

– بهبودی شبخانه، زهرا. (۱۳۸۸). رابطه بین تفکر انتقادی وسبک های هویت با خودکارآمدی تحصیلی در دانش آموزان سال دوم دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

– نوشادی، ناصر، و خادمی، محسن. (۱۳۸۹). بررسی و سنجش میزان اندیشه انتقادی دانشجویان و مدرسان رشته ی مطالعات اجتماعی مراکز تربیت معلم ایران.فصلنامه مطالعات آموزش و یادگیری،۴ و۳ ، ۱۷۰-۱۴۱ .

– مکتبی فرد،لیلا،.(۱۳۸۹ ).انواع تفکر و ارتباط آنها با تاکید بر تفکر انتقادی.نشریه فرهنگ،۶۹، ۳۷۲-۳۵۹٫٫

 مقدمه

یکی از انواع مهارت های زندگی ،مهارت تفکر انتقادی است که مطالعات گوناگونی در ارتباط با آن انجام شده است که مروری بر ادبیات پژوهش در این حوزه بیان گر آن است که در تعریف تفکر انتقادی توافق عمومی وجود ندارد اما با کمی دقت می توان نقاط مشترکی میان این دیدگاهها بازیابی کرد.تاکیدی که در اکثریت این تعاریف بر تفکر منطقی به عنوان زیر ساخت تفکر انتقادی شده است و نیز استفاده از برخی مهارت ها مانند تفسیر ،مشاهده، استدلال و…وانتظار بروندادی مشخص مانند قضاوت یا تصمیم گیری را می توان فصل مشترک برخی از این تعاریف دانست .

پل و الدر (۲۰۰۸)، ویژگی هایی برای متفکران انتقادی بیان می کنند .از جمله اینکه متفکران نقاد اطلاعات را ارزیابی و استنباط می کنند ،در پیدا کردن راه حل های جدید مشتاق هستند ،سوالات مناسب می پرسند و آنها را به طور واضح و خلاصه تنظیم می کنند و قضاوت را تا زمان جمع آوری و در نظر گرفتن کلیه حقایق به تعویق می اندازند.

تفکر نقاد داشتن در جهان امروز امری لازم است چرا که در مواجه با مسایل جدید ،بهره گیری از تفکر قالبی ،روش های معمولی و سنتی سودمند نیست و به نظر دوبونو ،در جهان جدید هر فردی باید مهارت های زندگی را در خود ایجاد نماید.مهارت هایی که برای انتقال به دنیای فرا صنعتی و برای موفقیت در جهانی معاصر که روز به روز به دانش جدیدتری نیازمند است ضروری است .دلیل دیگر اهمیت تفکر حول محور طبیعت اجتماعی زندگی بشر ی به خصوص پیوند بین مردم سالاری و حقوق شهروندی می چرخد.جامعه ی کاملا” مردم سالار  دمکراتیک به شهروندانی خود مختار نیازدارد که بتوانند فکر کنند ،قضاوت کنند و برای خود اقدام کنند .

به نظر مایرز (۱۹۸۶)، هم بسیار مهم و ضروری است که دانش آموزان مهارت خود را در تفکر و استدلال افزایش دهند ،اطلاعات موجود را پردازش کنند و آنها را به کار ببرند.

راهبردهایی که برای رشد و گسترش تفکر دانش آموزان موثر هستند عبارتند از :

هر جلسه را با طرح یک مسئله یا مجادله شروع کنید. شروع کردن جلسه کلاس با طرح یک مسئله یا پرسش بستگی به موضوع درس دارد وهم چنین به شاگردان کمک می کند که در جای خود مستقر شوند و حواس خود را جمع کنند .

دیگر از عوامل موثر، مشارکت و همراهی اعضای گروه با یکدیگر است که به عواملی چون تحلیل مباحث و ارائه ایده ها و نظرات متفاوت و مشارکت فعال دانش آموز در یادگیری خود وارائه تکالیف و نتایج پژوهش ها به یکدیگر بستگی دارد .

در صورت امکان به وقت کلاس بیفزایید، تفکر انتقادی زمانی پرورش می یابد که شاگردان وقت کافی برای تعمق و تفکر داشته باشند .

نقش مدافع شیطان را بازی کنید. با بیا دیدگاههای مخالف، آنها را وادار کنید تلاش کنند برای دیدگاههای خود دلیل بیاورند .

دکتر ماریلان، مازارو، استیب (۲۰۰۳ )، در تحقیقات خود به این نتیجه رسیدند که به کار گیری تکالیف نوشتاری، بحث گروهی، کارگاه آموزشی کوچک، ارائه گزارش موردی، ایفای نقش در فرایند آموزش می تواند از راهبرد های موثر جهت رشد و ارتقای مهارت های تفکر انتقادی در افراد باشد.

تفکر

تفکر[۱] واکنش مغز برای پاسخ به محرک و عمدتا بر حل مساله معطوف بوده و از جمله اعمال شناختی سطح بالا محسوب می شود (به نقل از قریب و همکاران،۱۳۸۸).

سانتروک[۲] (۲۰۰۴)تفکر را چنین تعریف می کند :”منظور از تفکر( اندیشیدن )فرایندی است که توسط آن یادگیری های گذشته دستکاری و سازمان دهی می شود. از آنجا که یادگیری های گذشته ما در حافظه ذخیره می شوند، پس می توان تفکر را به عنوان دخل و تصرف و ایجاد تغییر در اطلاعات ذخیره شده در حافظه تعریف  کرد(ترجمه سعیدی و همکاران،۳۸۷ ۱).

مورگان و همکاران [۳]در تعریف تفکر چنین نوشتند :”تفکر عبارت است از باز آرایی یا تغییر شناختی اطلاعات به دست آمده از محیط و نمادهای ذخیره شده در حافظه دراز مدت “.این تعریف کلی انواع مختلف تفکر را دربر می گیرد .بعضی از انواع تفکر جنبه بسیار خصوصی دارند و نمادهایی را به کار می گیرند که معانی کاملا شخصی دارند. این نوع تفکر را تفکر خود گرا[۴] می نامند. رویا موردی از تفکر خود گراست.ا نواع دیگر تفکر شامل حل کردن مسائل و خلق چیزهای تازه است. این نوع تفکر را تفکر هدایت شده [۵](جهت دار )می گویند (سیف ،۱۳۸۹)

آیزنک و کین[۶] (۲۰۰۵)اعتقاد دارند تفکر جریان یا فرایند است که در نتیجه آن اطلاعات به صورت جدیدی پردازش می شوند که حاصل این جریان و پردازش، به شکل صورت های مختلف تفکر پدید می آید که عبارت اند از: حل مسئله، تصمیم گیری، قضاوت، استدلال قیاسی و استدلال استقرایی(زارع ،۱۳۸۶).

 

۱-Thinking

۲-Santroc,J.W

۳-Mofgan,H&et all

۴-autistic  thinking

۵-directed  thinking

۶-Eysenck,J & Kean,J

 ۱-Critical  Thinking

۲-Halpern,D.F

۳-Chan ,N.M.,Ho,L.T & Ku,K.Y

۱-Lipman,M

۵-Cognitive skills

۶-Self-regulation

۷-Facion,P.A

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه های سبکهای تفکر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱ خرداد , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.