مقاله نظریه خود مدیریتی ذهنی استرنبرگ (سبک تفکر)

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه خود مدیریتی ذهنی استرنبرگ (سبک تفکر)

تعداد صفحات: ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سبک‌های تفکر، به شیوه‌های ترجیهی افراد در استفاده از توانایی‌های فردیشان اشاره دارد (گریگورنیکو و استرنبرگ[۱]، ۱۹۹۷). سبک‌های تفکر بر نظریه‌ی خود مدیریتی ذهنی استرنبرگ (۱۹۹۷به نقل از جانگ فنگ[۲] ،۲۰۰۴) استوار است و مطرح می‌کند همان گونه که برای مدیریت جامعه راه‌های متفاوتی وجود دارد، افراد نیز برای بهره گرفتن از توانایی‌های خود از شیوه‌های متفاوتی استفاده می‌کنند. این نظریه سیزده سبک تفکر را مطرح می کند که در پنج بعد از یکدیگر متمایز می شوند. کارکردها، شکل‌ها، سطوح، حوزه‌ها و گرایش‌ها.

براساس مفهوم سازی و داده های تجربی، ژانگ و استرنبرگ (۲۰۰۵)، این ۱۳ سبک تفکر را در ۳ دسته تقسیم بندی می کنند. سبک های نوع اول شامل قانون گذار (ترجیع‌ برای انجام کارها به شیوه خود)، قضاوتی (ارزیابی فعالیت‌های دیگران)، کلی (توجه یا تفکر به تصویر کلی یک موضوع)، آزاد اندیش (تفکر توجه به روش‌های جدید) و سلسله مراتبی (توزیع توجه بین چند تکلیف اولویت بندی‌شده). سبک‌ها نوع دوم شامل سبک مقامی اجرایی (انجام کارهایی با دستورالعمل مشخص) محافظه کار (توجه به روش‌های مرسوم دستی)، جزئی (توجه به جزئیات)و تک قطبی (توجه به یک چیز در یک زمان). سبک های نوع سوم شامل سبک‌های الیگارتی  (توزیع توجه بین چند تکلیف بدون اولویت بندی) آنارش یا هرج و مرج طلب (متغیر توجه به هر فعالیتی که پیش آید)، درونی (کارکردن به شکل مستقل) و درونی (کارکردن به شکل گروهی).

سبک‌های نوع اول سبک های مولد خلاقیت هستند و به پردازش اطلاعات پیچیده نیاز دارند افرادی که این نوع سبک تفکر را بکار می گیرند متمایل به چالش کشیدن هنجارها و پذیرش خطر هستند و در مقابل دومین نوع سبک‌های تفکر به پردازش اطلاعات سازه نیاز دارند و افرادی که این سبک تفکر را بکار می گیرند متمایل به حفظ هنجارها و اقتدار محور هستند. چهار سبک باقی مانده که نوع سوم سبک‌های تفکر را تشکیل می دهند (درونی، بیرونی، هرج و مرج طلب، الیگارتی) بسته به تکلیف خاص می‌توانند در هر یک از این دو نوع سبک تفکر پیچیده و یا ساده انگارانه قرار گیرند (ژانگ و پازتیگلین [۳]،۲۰۰۱).

سبک‌های نوع اول به عنوان سبک‌هایی که دارای ارزش انطباقی بیشتری هستند، توصیف شده‌اند به این دلیل که آنها رابطه‌ی قویی با ویژگی های مطلوب انسانها از قبیل سطوح بالای رشد شناختی دارند (ژانگ،۲۰۰۹) و با خصوصیات مثبت شخصیتی رابطه دارند (فجل و وآلهوود[۴]،۲۰۰۴) . فجل و  وآلهوود(۲۰۰۴) سبک‌های نوع دوم را سبک هایی با ارزش انطباقی کم توصیف می کند زیرا با اسنادهای نامطلوب و صفات شخصیتی نامطلوب از قبیل روان رنجوری مرتبط است.

 

واژه های کلیدی:سبک های تفکر، انواع سبک های تفکر،  نظریه خود مدیریتی ذهنی، متغیر های موثر درشکل گیری سبک های تفکر، عوامل بستر ساز تفکر

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعریف تفکر و سبک های تفکر ۱۱
انواع سبک های تفکر ۱۲
تفکر از دیدگاه جان دیویی ۱۷
تفکر از دیدگاه گیلفورد ۱۸
مراحل تفکر منطقی در مواجهه با مشکلات ۱۹
نظریه های سبک های هوش ۲۰
نظریه خود مدیریتی ذهنی ۲۱
متغیر های موثر درشکل گیری سبک های تفکر ۲۳
رابطه هوش و تفکر ۲۵
عوامل بستر ساز تفکر ۲۷
پژوهش ها مربوط به سبک تفکر ۲۸
منابع ۳۱

منابع

سلگی، زهرا (۱۳۹۰). بررسی رابطه بین سبک های تفکر و پیشرفت تحصیلی دانشجویان، اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت .

امامی‌پور، سوزان و سیف ، علی اکبر. ( ۱۳۸۲). بررسی تحولی سبک های تفکر در دانش آموزان و رابطه آن ها با خلاقیت و پیشرفت تحصیلی ، فصلنامه نوآوری های آموزشی ، تهران .

پور فرج عمران ، مجید (۱۳۸۷).  بررسی رابطه بین خلاقیت ، هوش هیجانی و سبک های تفکر . اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی و مدیریت نوآوری در ایران .

شکری ، امید؛ کدیور ، پروین؛ فرزاد ، ولی الله و دانشورپور ، زهره .( ۱۳۸۷). رابطه ‌ی سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان . فصلنامه تازه های علوم شناختی ، شماره‌ی ۳۰، تهران .

شکری، امید.، کدیور، پروین.،  فرزاد، ولی الله.،  دانشور پور، زهره.(۱۳۸۶). بررسی تحلیل عاملی تاییدی و همسانی درونی پرسشنامه سبک های تفکر(فرم کوتاه). مجله روانشناسی دانشگاه تبریز،۲، ۱۰۹-۸۳

شکری، امید.، کدیور، پروین.،  فرزاد، ولی الله.،  دانشور پور، زهره. (۱۳۸۵). رابطه سبک های تفکر و رویکردهای یادگیری با پیشرفت تحصیلی دانشجویان. تازه های علوم شناختی. ۸، ۵۲ ۴۴٫

شکری، امید.، کدیور، پروین.،  فرزاد، ولی الله.، سنگری،علی اکبر.، غنایی، زیبا  .(۱۳۸۵). نقش رگه های شخصیت و سبک های تفکر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان: ارئه مدل های علی. فصلنامه پژوهش های روانشناختی.۹،۳۰-۴۰٫

رضوی، ع ؛ شیری ، ا . ع. (۱۳۸۴). بررسی تطبیقی رابطه بین سبک های تفکر دختران و پسران دبیرستانی با پیشرفت تحصیلی آنان ، فصلنامه نوآوری های آموزشی شماره‌ی ۱۲ ، تهران .

زارع ، حسین ؛ آخوندی ، نیلا و اعراب شیبانی ، خدیجه ( ۱۳۹۰ ). رابطه‌ی سبک های تفکر با خلاقیت دانشجویان دختر و پسر دانشگاه پیام نور ، اولین همایش ملی یافته های علوم شناختی در تعلیم و تربیت ، تهران.

مقدمه

پژوهش در مورد سبک های تفکر از مطالعات مربوط به ابعاد روانشناختی، اجتماعی و فیزیولوژیک فرآیند آموزش سرچشمه گرفته است. شناخت و درک مدل های مرتبط با سبک های تفکر یکی از پیشرفت های اساسی روانشناسی در قرن بیستم است. شناخت سبک های تفکر و متغیرهای مربوط به آن در آموزش و پرورش امری ضروری است زیرا بسیاری از تفاوت ها در عملکرد افراد را به جای نسبت دادن به توانایی ها می توان به سبک های تفکر نسبت داد. به گونه ای که اگر معلمان از سبک های تفکر دانش آموزان آگاهی داشته باشند، با طراحی و جهت دهی مناسب فعالیت های آموزشی می توانند به نتایج موثری برسند( ژانک[۱]، ۲۰۰۳؛ به نقل از جهانشاهی و ابراهیمی قوام،۱۳۸۶).

به طور کلی سبک­های تفکر به شیوه­ های ترجیحی افراد در استفاده از توانایی­های فردیشان اشاره می­کند (گریگور نیکو و استرنبرگ، ۱۹۹۷). . سبک­های تفکر بر نظریه خود مدیریتی ذهنی استرنبرگ (۱۹۹۷،۱۹۹۸، به نقل از فنگ ژانگ[۲]، ۲۰۰۴) استوار است و مطرح می­کند همان گونه که برای مدیریت جامعه راه­های متفاوتی وجود دارد، افراد نیز برای بهره گرفتن از توانایی­های خود از شیوه­های متفاوتی استفاده می­کنند.این نظریه سیزده سبک تفکر را توصیف می کند که در پنج بعد از یکدیگر متمایز می شوند: کارکردها : برای خودمدیریتی ذهنی سه کارکرد می توان تصور کرد که عبارتند از : قانونی ،اجرایی و قضایی. شکل ها: خودمدیریتی ذهنی فرد چهار شکل به  خود می گیرد: تک قطبی، سلسله مراتبی،الیگارشی و آنارشی. سطوح: خودمدیریتی ذهنی فرد در دو سطح انجام می پذیرد : کلی و جزئی.حوزه- ها: خودمدیریتی ذهنی شامل دو حوزه درونی و بیرونی است. گرایش ها: در خودمدیریتی ذهنی دو گرایش وجود دارد: آزاداندیش و محافظه کار. گریگور نیکو و استرنبرگ، (۱۹۹۷) هریک از سبک های تفکر را تعریف و توصیف می کنند که در زیر آمده است:

سبک قانون گذار[۳]:افرادی که دارای تفکر قانون گذار هستند، مایلند کارها را به شیوه ای که ترجیح می دهند، انجام دهند و خود تصمیم بگیرند که چه کارهایی انجام دهند و چگونه آن را به انجام رسانند. افراد قانون گذار دوست دارند قوانین را خود وضع کنند و به مسائلی بپردازند که قبلا طرح ریزی و سازماندهی نشده باشد. برخی از فعالیتهایی که در تفکر قانون گذار مطرح است، عبارتند از : ارائه مقالات بدیع، طراحی پروژه های نوین، ایجاد برنامه های آموزشی و شغلی پیشرفته و اختراع چیزهای نو. سبک قانون گذار عملاً به خلاقیت می انجامد، زیرا افراد خلاق نه تنها قادر به خلق ایده های جدید هستند، بلکه به آن مبحث علاقه بیشتری دارند.

تعریف تفکر و سبک های تفکر

از زمان سقراط و ارسطو تا زمان حال درباره تفکر و ماهیت و مراحل آن بحث‌های زیادی به عمل آمده است. کتاب معروف « چگونه فکر می‌کنیم؟ » جریان تفکر را شامل مراحلی می‌داند که دو مرحله ابتدایی و انتهایی و پنج مرحله میانی را در برمی‌گیرد. مرحله اول یا ابتدایی،‌ مرحله شک و ابهام است و آن زمانی است که انسان با یک موقعیت پیچیده رو به رو شده و درصدد یافتن پاسخی برای مسئله و مشکل ایجاد شده است. مرحله انتهایی، زمانی است که فرد از شک و ابهام درآمده و به نتیجه و جواب دست یافته است. به عبارتی تفکر سازمان دادن و تجدید سازمان در یادگیری گذشته جهت استفاده در موقعیت فعلی است(امامی پور و سیف، ۱۳۸۲).

تعریف دیگر، تفکر را  فرایندی رمزی و درونی می داند که منجر به یک حوزه شناختی می‌گردد، که نظام شناختی شخص متفکر را تغییر می‌دهد(پور فرج عمران، ۱۳۸۷).

رضوی (۱۳۸۴) معتقد است که تفکر فرآیندی است که از طریق آن یک بازنمایی ذهنی جدید به وسیله تبدیل اطلاعات و تعامل بین خصوصیات ذهنی، قضاوت، انتزاع، استدلال و حل مسئله ایجاد می‌گردد.

تعریف ساده دیگر از تفکر،کنترل هدفمند فکر است. یعنی اینکه فکر ما در اختیار ما باشد و در راستای نیازها و اهدافی که ترسیم کرده ایم به پیش رود. همانند یک کشتی که به بندر مقصد حرکت می کند نه به هر جایی که باد آن را ببرد(زارع ، آخوندی و اعراب شیبانی، ۱۳۹۰).

 

[۱] Zhank

۲ – fang Zhang

۳ – legislative

۱- Grigorenko & Sternberg

۲- zhang Feng

۳-Zhang & Postiglione

۱- Fjell & Walhovd

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه های سبکهای تفکر
  • مقاله سبک های تفکر مدیران در سازمان های آموزشی
  • مقاله آموزش تفکر انتقادی در رسانه
  • مقاله تفکر انتقادی
  • مقاله تفکر استراتژیک
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.