مقاله ساختار سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله ساختار سازمانی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

 منابع و مآخذ :

۱٫ Alan Clark, “Chart work”, quality world, Jan 2007.

۲. مایکل پورتر، «استراتژی رقابتی»، ترجمه جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا، نشر رسا، ۱۳۸۴.

۳. دیو اولریش، ویک بروک بانک، «طرح ارزش آفرینی منابع انسانی»، ترجمه مسعود بینش، افشین دبیری و رضا قرائی پور، نشر آهار، ۱۳۸۵.

فهرست مطالب

ساختار سازمانی ۱
تقسیم کار ۱
گروه بندی کارها ۴
گروه و مدیریت گروه در سازمان ۸
تعریف و تقسیم بندی گروه ها ۸
مفاهیم زیر بنایی گروه : ۱۱
هنجارها ۱۳
انسجام ۱۶
اندازه گروه ۱۸
ترکیب گروه ها ۲۰
مقام ۲۱
تصمیم گیری گروهی ۲۲
فرد در مقابل گروه ۲۳
گروه اندیشی وتغییر موضع گروهی ۲۵
گروه اندیشی ۲۵
تغییر موضع گروهی ۲۸
انتخاب بهترین فن تصمیم گیری گروهی ۲۹
شیوه گروه اسمی ۳۰
شیوه دلفین ۳۱
اشارات ضمنی برای مدیران ۳۲
منابع و مآخذ : ۳۶

چکیده

در این مقاله به بررسی ساختار سازمانی  می پردازد. هنگامی که درصدد طرح ریزی ساختارسازمان بر می آیند یابد به شش عامل یا رکن اصلی توجه کنند. اینها عبارت انداز : تقسیم کار ،گروه بندی کارها، زنجیره فرماندهی، حوزه یا قلمرو کنترل، تمرکز و عدم تمرکز و سرانجام رسمی نمودن کارها .

گروه ها از نظر انسجام ، یعنی میزان جذبشان به یکدیگر وانگیزششان برای ماندن در گروه با هم تفاوت دارند . مثلاً بعضی از گروه های کاری به این خاطر منسجم اند که اعضا مدت مدیدی را با هم سر کرده اند ، یا کوچک بودن گروه تعامل بیشتر را تسهیل می بخشد ، یا گروه دچار تهدید خارجی شده است واعضا به هم دیگر نزدیک شده اند (انسجام از آن جهت مهم است که معلوم شده است با بهره وری گروه ارتباط دارد ) .

تحقیقات به طور مستمر نشان می دهد که ارتباط انسجام وبهره وری به هنجارهای مرتبط با عملکرد که به وسیله گروه وضع شده است مربوط می باشد . هر قدر گروه منسجم تر باشند ، اعضا بیشتر از اهداف آن پیروی می کنند . اگر هنجارهای مربوط به عملکرد بالا باشد (مثلاً بازده بالا، کار با کیفیت ، همکاری با افراد خارج از گروه ) گروه منسجم از گروهی که انسجام کمتری دارد بهره ورتر است . اما اگر انسجام بالا باشد وهنجارهای عملکرد پایین ، بهره وری پایین خواهد بود . در صورتی که انسجام پایین وهنجارهای عملکرد بالا باشد ، بهره وری افزایش می یابد ، اما کمتر از موقعیت هایی که انسجام بالا و هنجارها هم بالا است . در مواردی که انسجام وهنجارهای مربوط به عملکرد هر دو پایین باشند تأثیر وجهی بر بهره وری نخواهد داشت .

واژه های کلیدی: ساختار سازمانی، تقسیم کار ،گروه بندی کارها، هنجارها، انسجام، شیوه دلفین، شیوه گروه اسمی

ساختار سازمانی

با استفاده از ساختار سازمانی[۱] کارها به صورت رسمی تقسیم ، گروه بندی و هماهنگ می شود. برای مثال ، از گذشته های دور شرکت جانسون اند جانسون فعالیتها را به واحد های نیمه  مستقل واگذار کرده ، امور را برحسب نوع محصول سازماندهی نموده وبه مدیران واحدهای مختلف آزادی عمل نسبی(از نظر تصمیم گیری) داده است.

هنگامی که درصدد طرح ریزی ساختارسازمان بر می آیند یابد به شش عامل یا رکن اصلی توجه کنند. اینها عبارت انداز : تقسیم کار ،گروه بندی کارها، زنجیره فرماندهی، حوزه یا قلمرو کنترل، تمرکز و عدم تمرکز و سرانجام رسمی نمودن کارها .

تقسیم کار

درنخستین سالهای قرن بیستم،هنری فورد ازطریق تولید اتومبیل به وسیله یک خط مونتاژ به شهرت و ثروت زیادی رسید. به هرکارگر شرکت کاری خاص و تکرای واگذارشده بود، برای مثال یکنفر تنها باید چرخ جلو سمت راست را به اتومبیل وشخصی دیگر درجلوی سمت راست را نصب نماید. با تقسیم کارها و به استاندارد درآوردن آنها، که می بایستی بارها وبارها تکرار شود، شرکت توانست با نرخ یا سرعت بسیاربالایی اتومبیل تولید کند و هرکارگر مهارت محدود و ویژهای داشت.

[۱] .Organizational structure

40,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله معنویت و سازمان
  • مقاله معنویت و سازمان
  • مقاله ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ‬‬‬ و اﻧﻮاع آن
  • مقاله نظریه پارسونز در سازمان آموزش و پرورش
  • مقاله اخلاق سازمانی
  • برچسب ها : , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.