مقاله نظریه پارسونز در سازمان آموزش و پرورش

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله نظریه پارسونز در سازمان آموزش و پرورش به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۵۵ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

کتابنامه :

۱- اقتداری ، علیمحمد ، « سازمان مدیریت »
۲- عباس زادگان ،سید محمد ، « مکاتب و مبانی مدیریت »
۳- کاظم ، محمد ،‌« مدیران فهیم و مفاهیم اساسی »
۴- صبوری ، منوچهر ، « جامعه شناسی سازمان ها » ، نشر شب تاب ، تهران : ۱۳۷۴٫
۵- رضائیان ، علی ، « اصول مدیریت »
۶- کاشانی ، مجید ، « جامعه شناسی آموزش و پرورش » دانشگاه پیام نور.
۷- تألیف ریترز ، جورج ، ترجمه ثلاثی ، محسن ، « نظریه جامعه شناسی در دوران معاصر « تهران: ۱۳۷۴ .
۸- تألیف اسکید مور ، ویلیام ؛ ترجمه سبزیان ، سعید ؛« نظریه جامعه شناسی تفکر نظری در جامعه شناسی » انتشارات تابان .

فهرست مطالب :

فصل اول :
تعریف سازمان ۱
انواع سازمان ۱
ترکیب سازمانی ۲
نظریه های سازمانی ۳
نظریه سازمان رسمی ۳
ویژگیهای بوروکراسی ۴
نوع شناسی اقتدار ۵
نظریه تیلور ۶
نظریه هانری فایول ۷
اهداف سازمان ها ۸
اهمیت مطالعه سازمان ۱۰
فصل دوم :
ساخت و نظام آموزش و پرورش ۱۱
تالکوت پارسونز ۱۵
عناصر اولیه نظام پارسونزی ۱۶
نظام ها و محیط ها ۱۹
چه نوع نظام هایی وجود دارد ۲۶
روابط سیبرنتیک میان چهار جزء نظام کل ۳۱
تکامل اجتماعی ۳۵
تحقیق در انواع اجتماعات و جوامع ۴۰
نظریه کنش پارسونز ۴۱
واحد کنشی ۴۲
اشکالات نظریه کنش پارسونز ۴۴
کارهای اخید در زمینه نظریه کنش ۴۶
مسائل کارکردی سازمان ها ۴۷
محدودیت های نظریه سیستمی پارسونز ۵۲
کتابنامه ۵۵

چکیده

مقاله حاضر در دو فصل ، فصل اول درباره تعریف، انواع، ترکیب، نظریه ها و اهداف سازمانی بحث می شود.

سازمان به مثابه یک سیستم یا نظام از اجزای مهمی تشکیل شده که هر یک از این اجزا از ساختار و یا کارکرد ویژه ای برخوردار است و به وسیله نظریه های سیستمی می توان اجزای ان را تغییر داد. به همین دلیل اساسی ترین بنیان در سازمان، افراد آن سازمان است که هر یک از آنها، از احساسات، تمایلات، شخصیت، انگیزه ها، صفات و وی ژگی های متفاوتی برخوردارند و در حقیقت روح سازمان را تشکیل می دهند. نگرش به تقسیم بندی سازمان از این بعد، آن را به سازمان رسمی و غیر رسمی تبدیل می کند.

در فصل دوم درباره ساخت و نظام آموزش و پرورش، تالکوت پارسونز، عناصر اولیه نظام پارسونزی، نظریه کنش پارسونز، اشکالات و محدیدیت نظریه بحث می شود.در واقع، مفهوم ساخت و نظام و حتی نهاد اجتماعی که هر یک به نوعی با روابط اجتماعی انسان ها و واقعیت های اجتماعی سر و کار دارند به کمک یکدیگر روشن می شود هر ساختی مسلما متشکل از نظام یا نظام هایی است و در درون هر نظام ممکن است انواع ساختارهای جزئی را مشاهده کنیم هر تعریفی که از ساخت و نظام اجتماعی ارائه شده باز هم به علت آن که بر شبکه ای از روابط اجتماعی قرار می گیرند در یکدیگر متداخل می شوند  به بیان دیگر و از دیدگاه پارسونز، این مفاهیم، با سایر مفاهیم انتزاعی نظیر نقش پایگاه انتظارات هنجارها و ارزش ها ارتباط تنگاتنگی دارند.

نظام اجتماعی پارسونز را می توان چنین تعریف کرد نظام اجتماعی عبارت است از نظام کنش های متقابل درک محیط معین بین عامل های انگیزه داری که در درون یک فرهنگ با هم در ارتباط اند پارسونز کنش اجتماعی را ناشی از موقعیت و نقش اجتماعی فرد در جامعه دانسته بر اساس آن به تحلیل می پردازد. وی سه نوع نظام کنشی را از یکدیگر متمایز می کند نظام اجتماعی نظام شخصیتی و نظام فرهنگی.

واژه های کلیدی: سازمان، نظریه تیلور، نظریه هانری فایول، تالکوت پارسونز، نظام آموزش و پرورش، نظام اجتماعی، نظام شخصیتی ، نظام فرهنگی، تکامل اجتماعی، نظریه کنش

فصل اول

تعریف سازمان:

سازمان عبارت از یک رشته منظم و عقلایی است که بین افرادی که وظایف پیچیده و متعددی را انجام می دهند، و کثرت تعداد آنان به قدری است که نمی توانند با هم در تماس نزدیک باشند، به منظور تامین هدف های مشترک خاص برقرار می گردد[۱].

سازمان عبارت است از مراحل تشخیص و گروه بندی فعالیت ها، تعیین و تفویض اختیار و مسئولیت ها و برقراری ارتباط بین افراد به منظور حسن انجام کار، به طوری که هدف یا هدف های مورد نظر در حد مطلوب تحقق یابند[۲].

«تعریف سازمان از نظر بارنارد»: یک سیستم فعالیتها یا نیروهای خودآگاه و هماهنگ شخصی یا یک سیستم فعالیت های وابسته به هم می باشد[۳].

تعریف سازمان رسمی: سازمانی که دارای استمرار بوده و وظیفه یا وظایف معین را در محدوده قوانین و مقررات اجرا می کند. استمرار و تداوم در سازمان با استفاده از نگهداری سوابق اقدامات، تصمیمات و مقررات به صورت کتبی تامین می شود هر سازمان رسمی طبعا شکل و ترکیب معینی دارد که به وسیله آن روابط مشاغل بر پایه سلسله مراتب اداری نشان داده می شودشبکه روابط نامبرده ترکیب سازمان رسمی را تشکیل می دهد که معمولاً به شکل هرم یا مثلثی مجسم می گردد و در معنای محدود از جمع رده های سازمانی به ترتیب سلسله مراتب اداری تشکیل می شود.[۴]

تعریف سازمان غیر رسمی: به گفته سایمون، اسیتبرگ و تامپسون سازمان غیر رسمی عبارت است از الگوهای رفتارهای واقعی – یعنی شیوه ای که اعضای سازمان واقعات رفتار می کنند که با طرح رسمی سازمان مطابقت ندارند[۵].

ترکیب سازمانی:

سازمان به مثابه یک سیستم یا نظام از اجزای مهمی تشکیل شده که هر یک از این اجزا از ساختار و یا کارکرد ویژه ای برخوردار است و به وسیله نظریه های سیستمی می توان اجزای ان را تغییر داد. به همین دلیل اساسی ترین بنیان در سازمان، افراد آن سازمان است که هر یک از آنها، از احساسات، تمایلات، شخصیت، انگیزه ها، صفات و وی ژگی های متفاوتی برخوردارند و در حقیقت روح سازمان را تشکیل می دهند. نگرش به تقسیم بندی سازمان از این بعد، آن را به سازمان رسمی و غیر رسمی تبدیل می کند.

55,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله معنویت و سازمان
  • مقاله معنویت و سازمان
  • مقاله ﺳﺎﺧﺘﺎرﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﯽ‬‬‬ و اﻧﻮاع آن
  • مقاله آموزش و پرورش و مشارکت
  • مقاله آموزش و پرورش در عصر اطلاعات و ارتباطات
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.