1,568 views
عنوان
تعداد صفحات:۴۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
از دید اسلام اهمیت دوران کودکی به حدی است که تمامی پیشوایان دینی در آموزههای خود به این دوران توجه خاصی داشتهاند.یکی از اصولی که در دوران کودکی باید به آن توجه شود مسئله تربیت کودک است کودک تنها در پرتوی تربیت صحیح است که به عنوان موجودی هدفمند و اندیشهورز به اهداف و آرمانهای خود دست مییابد و قله رفیع سعادت مطلوب خویش را فتح مینماید از این رهگذر برای انسان مسلمان تربیت اسلامی ضرورتی مضاعف دارد زیرا انسانی که گردنبند مروارید دانه دین و بندگی خالق متعال را برگردن آویخته جز در پرتو تربیت صحیح اسلام به مدال افتخار عبودیت و تسلیم نائل نمیآید، از سویی دیگر چنین انسان مسلمانی برای پیمودن راه سعادت و بندگی احتیاج به الگوهای مطمئن عملی دارد تا با نصب العین قرار دادن دیدگاهها و سیره عملی آنان،هم راه صحیح بندگی و سعادت را بپیمایند و هم در این وادی سریعتر گام نهد و سریعتر به مقصد نائل آید،ازاینرو معصومین(علیهمالسلام) که از گوهر عصمت و مصونیت از خطا و اشتباه برخوردارند، بهترین و مطمئنترین الگوهای تربیتی بوده و ارائه دیدگاهها و کشف و عرضه سیره تربیتی آنان یک ضرورت انکارناپذیر برای پویندگان عرضه تعلم و تربیت اسلامی است تربیت اسلامی که خود شامل چندین نوع است از قبیل تربیت اخلاقی، روانی، دینی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی که بین آنها تربیت اخلاقی از جایگاه والایی و ضروری برخوردار است.
در این میان، ارائه دیدگاهها و سیره تربیتی امام علی (ع) که خود«ابا الائمه» و سرسلسله جانشینان به حق نبوی و سرآغاز تجلیگاه امامت معصومین(علیم السلام) و نخستین تشکیل دهنده حکومت اسلامی علوی است،بر ضرورت این کار میافزاید. تعلیم و تربیت اهمیت شگفتانگیز در زندگی انسان دارد. شکوفایی استعدادها و ارزشهای والا مبتنی بر تعلیم و تربیت است و انسان شدن انسان و وصولش به کمال نهایی همه مرهون تعلیم و تربیت صحیح است.انسان نه تنها تربیتپذیر است بلکه تنها مخلوقی است که به تعلیم و تربیت نیازمند است و اگر این فرصت را از دست دهد، چیز ارزندهای را برای همیشه از دست خواهد داد. تعلیم و تربیت میتواند به رشد و ارتقای جسمی و روحانی انسان یاری کند و نیازهای فردی و اجتماعی، اقتصادی و … انسان را تأمین کند. به عبارتی تمام امور زندگی بشر با امر تعلیم و تربیت ارتباط دارد. از نظر اسلام کسی که از تعلیم و تربیت بیبهره است همچون کسی است که در بیابان خشکی سرگردان و متحیّر است و نمیداند از کدام راه برود تا به سرمنزل مقصود برسد در تعالیم اسلامی عالیترین نوع توجه در مورد کودک سفارش شده است. همچنین مجاهدت و تلاش پدر و مادر و مربیان در راه تربیت و حسن اداره زندگی و ایجاد رفاه و حضرت علی (ع) میفرمایند: « بهترین میراث از پدران برای فرزندان، ادب و تربیت نیکو است».
واژه های کلیدی:تربیت اخلاقی،مبانی تربیت اخلاقی ،اصول تربیت اخلاقی،اهداف تربیت اخلاقی،روش تربیت اخلاقی
چکیده ۵
مقدمه ۷
مبانی تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) ۹
اصول تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی(ع) ۱۱
۱-اصل اصلاح شرایط محیطی کودکان ۱۲
۲-اصل عزّت ۱۳
۳-اصل تعقل ۱۴
۴- اصل تداوم در عمل ۱۵
۵- اصل تذکر ۱۶
۶- اصل فضل ۱۶
۷- اصل عدل ۱۸
هدف تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) ۱۹
تقوا ۱۹
حکمت ۲۰
عبادت ۲۱
سماحت ۲۲
قناعت ۲۲
پرورش روح عدالتخواهی ۲۲
روش تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی(ع) ۲۴
۱- روش زمینهسازی ۲۴
۲- معاشرت و مجالست ۲۶
۳- الگوسازی ۲۷
۴- احترام گذاشتن ۲۹
۵- تعافل ۲۹
۶- ترکیه یا تهذیب نفس ۳۰
۷-روش تمرین، تکرار و عادت دادن ۳۱
۸- محاسبه ۳۲
۹- موعظه ۳۳
۱۰- عبرتآموزی ۳۴
۱۱- عفو و مبالغه ۳۵
۱۲- مبالغه در تشویق ۳۶
۱۳-روش توبه ۳۸
صلاحیت حرفه معلمی برای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی (ع) ۳۹
شرایط احراز صلاحیت مربیگری و معلمی برای تربیت اخلاقی کودکان از دیدگاه امام علی(ع): ۴۰
ویژگیهای صلاحیت حرفهای یک معلم برای تربیت کودکان از دیدگاه امام علی(ع) ۴۱
منابع و مأخذ ۴۲
قرآن
نهجالبلاغه
دهخدا، علیاکبر.(۱۳۳۴). لغتنامه، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
باقری، خسرو. (۱۳۶۴). نقد تطبیقی مبانی شیوههای تربیت اسلامی، رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
باقری، خسرو. (۱۳۷۹). نگاهی دوباره به تربیت اسلامی. تهران: انتشارات مدرسه.
دهشیری، حسینی. (۱۳۷۰). نگرشی به تربیت اخلاقی از دیدگاه اسلام. تهران: سازمان تبلیغات اسلامی.
رشید پور، مجید. (۱۳۷۰). مبانی اخلاق اسلامی،تهران: انجمن اولیای مربیان جمهوری اسلامی ایران.
قائمی، علی. (۱۳۷۶). پرورش مذهبی و اخلاق کودکان. انتشارات امیری. چاپ ششم.
قائمی، علی. (۱۳۷۶). زمینه تربیت فرزند. انتشارات امیری، چاپ هشتم.
قائمی، علی. (۱۳۸۵). پرورش مذهبی کودک. قم: انتشارات ارشاد. ص۷۹٫
احمدی، احمد، (۱۳۶۸). اصول و روشهای تربیت در اسلام. تهران: جهاد دانشگاهی (دفتر مرکزی) بخش فرهنگی.
احمدی، سید احمد. (۱۳۸۰). اصول و روشهای تربیت در اسلام. اصفهان: نشر جهاد دانشگاهی.
کلینی، رازی، محمد. (۱۳۶۹). اصول کافی. ترجمه سید جواد مصطوی. تهران، انتشارات علمیه اسلامی. جلد ۲و۶٫
مطهری، مرتضی. (۱۳۶۲). تعلیم و تربیت در اسلام. تهران: انتشارات دانشگاه الزهرا.
مکارم شیرازی، ناصر. (۱۳۷۷). اخلاق در قرآن. ناشر علی ابن الطالب. جلد۱٫
ادیب، علی محمدحسین. (۱۳۶۲). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی (ع). ترجمه سید محمد رادمنش. تهران: موسسه انجام کتاب.
ادیب، علی محمدحسین. (۱۳۶۲). راه و روش تربیت از دیدگاه امام علی. ترجمه محمد رادمنش. تهران: موسسه انجام کتاب.
الجرجانی، علی بن محمد. (۱۳۰۶). التعریفات. ترجمه محمدبن یعقوب بن اسحاق الکلینی الرازی. تهران: انتشارات ناصرخسرو.
جعفری، محمدتقی. (۱۳۷۵). و ترجمه نهجالبلاغه، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی. جلد۱و۲و۹و۷٫
شکوهی، غلامحسین. (۱۳۸۰).مبانی و اصول آموزشوپرورش. انتشارات: دانشگاه تهران. چاپ دوازدهم.
دولت آبادی، فاطمه.(۱۳۷۰). وجدان اخلاقی و شیوه پرورش آن. رساله کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
طباطبایی، محمدحسین. (۱۲۸۱).المیزان فی تفسیر قرآن. محمد بن محمد رضا قمی مشهدی. انتشارات: نشر بنیاد علمی و فکری فرهنگی.
مکتب تربیتی نهجالبلاغه – که برجهان بینی توحیدی اسلام استوار است – دربردارندهی تعادل و هماهنگی بین امور مادی و معنوی است،و مکتبی است که مادی بودن را اصل میداند ولی هدف بودن آن را انکار میکند. این مکتب بر نردبان مادی بودن، انسان را به صعود بر بام بلند آفرینش و بهسوی خداوند دعوت میکند وزندگی معنوی را بر بنیاد وزندگی مادی بنا میسازد(نهجالبلاغه،خطبه۱۹۲)،ص۱۳۹).
در مکتب نهجالبلاغه به پرورش انسان صالح مو من توجه شده و هر دو بعد جسم و روح و جنبه های مادی و معنوی، دنیایی و آخرتی او موردتوجه قرارگرفته است. اگر برخی از روشهای تربیتی تنها به جنبه محسوس و مادی نگریستهاند یا تنها به جنبه روحانی انسان توجه کردهاند یا برخی اصالت اجتماع را مطرح ساختهاند نهجالبلاغه با جامعیت خاص، برای همه نیازهای فردی و اجتماعی، مادی و معنوی آدمی چارهاندیشی کرده است. روش تربیتی نهجالبلاغه متناسب با فطرت و سرشت بشری بوده و تمامی احتیاجهای جسمی و روانی و فردی و اجتماعی انسان را موردتوجه قرار داده است(همان،ص۱۳۷).
شخصیت والای حضرت علی ـ علیهالسلام ـ خود نمونه کامل تربیتی اسلام متبلور عینی تفکر وبینش توحیدی است، آن حضرت از سنین کودکی در کنار پیامبر اکرم ـ صلیالله علیه آله ـ و تحت سرپرستی آن انسان بزرگ قرار گرفت و پرورش یافت.
ابعاد روحی و مکارم والای آن حضرت یا فرهنگ زلال وحی و قرآن شکلگرفته و تا آنجا پیش رفت که، قرآن ناطق و مفسـّر و شارح راستین این کتاب مقدس گردید. آن حضرت در مورد دوران کودکی که در دامن تربیتی پیامبر اکرم ـ صلیالله علیه وآله ـ پرورش مییافت،فرموده است:
(( شما میدانید مرا نزد رسول خدا چه رتبت است و خویشاوندیم با در چه نسبت است. آنگاهکه کودک بودم مرا در کنار خود نهاد و بر سینه خویش جا داد مرا در بستر خویش میخوابانید چنانکه تنم را تن خویش میسود و بوی خوش خود را به منمی بویانید و گاه بود که لقمهای جویده و میگذاشت. از من دروغی نشنید و خطایی در کردار ندید ….من در پی او بودم چنانکه شتر بچه در پی مادر ـ سایه به سایه آن حضرت حرکت میکرد ـ هرروز برای من از اخلاق خود نشانهای به پا میداشت و مرا به پیروی آن میگماشت … من سومین مسلمان بودم ـ پس از پیامبر ـ صلیالله علیه وآله ـ و خدیجه ـ علیها السلام ـ نور وحی را میدیدم و بوی نبوّت را میشندیم،از هنگامیکه وحی بر پیامبرـ صلیالله علیه وآله ـ فرود آمد آوا و ناله شیطان را شنیدم،از پیامبر در مورد آن پرسیدم، فرمود: این شیطان است از اینکه او را نپرستیدم ناامید و نگران است ـ بعد فرمود ـ همانا تو میشنوی آنچه من میبینم جز اینکه تو پیامبر نیستی ولی تو وزیری و به را خیر میروی ـ سرانجام کار خیر و سعادت است ـ.)) (نهجالبلاغه، خطبۀ۱۹۲).
واژه مبانی، جمع مبنا و در لغت، به معنای بنیان، اساس و بنیاد است (دهخدا،۱۳۸۸).از نظر لغوی، تفاوتی بین واژه مبنا و اصل وجود ندارد. این دو واژه در هر موردی به کار میرود. در جمله معنای پایه و اساس میدهد؛ اما این طور نیست که در رشتههای گوناگون دانش، به یک نحو مورد استفاده قرار گیرد. در واقع باید انتظار داشت که در هر قلمرویی از دانش، معنایی متناسب با آن قلمرو داشته باشند.
امام علی(ع)، مبانی در قلمرو علم کاربردی میدانند. وی مبانی تعلیم و تربیت را مجموعه قانونمندیهای شناخته شده در علوم نظری، چون روانشناسی و جامعهشناسی میشمارد که تعلیم و تربیت بر آن تکیه دارد و این قانونمندیها به شکل قضایایی حاوی «است» خود را نشان میدهد( باقری،۱۳۸۰،ص۶۴).
مبانی تربیتی اخلاقی ارائه شده در نهج البلاغه، برجهانبینی توحید اسلام استوار است و در پرورش انسان صالح مؤمن به دو بعد: جسم و روح یا جنبههای مادی و معنوی، دنیوی و اخروی او توجه کامل دارد و از آنجا که در نهجالبلاغه همه چیز را که صبغهی خدائی است، طبعاً تمامی ابزار و عوامل و اهداف آموزشوپرورش نیز برای خدا و به منظور تکامل انسان و تزکیه و تصفیهی روح و باطن آدمی توجیه میگردد و رهایی از بندگی از بندگی غیر خدا و مبارزه با “اعدا عدو انسان”، اشاره به حدیث معروف «اَعدا عَدوکَ نَفسِکَ اَلتی بَینَ جَنبیکَ» « دشمنترین دشمنان تو نفس است که در وجود توست» دارد(هاشمیان،۱۳۹۲،ص۱۲۶).
از دیدگاه نهج البلاغه، در پرورش انسان صالح مؤمن که کمال مطلوب و دستپروردهی آرمانی اسلام است، مبانی تربیت اخلاقی مهمترین عامل به شمار آمده و به عنوان لوازم تعالی حیات روحانی و عزت دنیا و آخرت انسان معرفی شده است که شامل:
پرهیزگاری یا تقوا: پرهیزگاری ، از جمله اصولی با توجه به نقش سازنده و مؤثری که تقی در تحقیق بهروزی انسان پرهیزگار دارد و به گفتهی مجد و بزرگواری ارجمندتر از اسلام و هیچ عزتی والاتر از پرهیزگاری نیست،« لاشَرَفَ اَعلی وَ لاعَز اِعزُ مَن الِتقوی»،« هیچ شرفی برتر از پرهیزگاری نیست»(نهجالبلاغه،۱۳۸۷،حکمت۳۷۱،ص۵۴۰).
امام علی (ع) میفرماید: ((خداوند شما را به تقوا سفارش کرده و آن را آخرین مرحله خشنودی و خواست خویش از بندگان قرار داده است ؛ وَأَوصَاکُم بِالتَّقوَی، وَجَعَلَهَا مُنتَهَی رِضَاهُ، وَحَاجَتَهُ مِن خَلقِهِ).(نهجالبلاغه، خطبه۱۸۲)
این عبارت نشان میدهد که تقوا برترین خواست پروردگار از بندگان و بالاترین افتخار برای همگان است. و هماهنگ با آیات قرآنی است که میگوید: ((ِاِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللهِِ أَتقَاکُم)(سوره حجرات،آیه۱۳)، (( وَتَزَوَّدُوا فَاِنَّ الزَّادِ التَّقوَی))( بقره، آیه۱۹۷)، (( تِاکَ الجَنَّتهُ الَّتِی نُورِثُ مِن عِبَادِنَا مَن کَانَ تَقِیّا))( سوره مریم، آیه۶۳) و بالاترین بها را برای تقوا قائل شده است.
حقیقت این است که تقوا احساس مسئولیت از درون است از یک سو زاییده ایمان قوی است و از سوی دیگر سرچشمه اطاعت و پرهیز از گناه است.
اعمال عبادی: از دیدگاه نهج البلاغه، اعمال عبادی چون: نماز، روزه، زکات، حج و جهاد عوامل اصلی در تربیت و تزکیهی روح کودکان به شمار میروند. چنانکه نماز از قول پیامبر (ص) به چشمهی آبی گرم تشبیه شده که جلوی خانهی مؤمن روان است و بدیهی است که اگر کسی در شبانه روز پنج نوبت در آن آب شستشو کند، از هر گونه آلودگی پاک خواهد شد(نهجالبلاغه،کلام۱۹۹).
نظم و حسابرسی امور: بیگمان نظم در کارها و برنامهریزی دقیق مبتنی بر زمانبندی حساب شده برای انجام امور، متضمن فواید فراوانی است که به پیشرفت فرد و اجتماع مدد میرساند. امام علی (ع) ضمن خطبهها، نامهها و کلمات قصار خود، در عباراتی نظیر آنچه ذیلاً ” نقل میشود فرزندانش و همه مسلمانان را به رعایت آن توصیه فرموده است« اَوصیکُما وَ جَمیعُ وَلَدی وَ اَهلی وَ مَن بَلَغه کِتابی بِتَقوی الله وَ نَظمُ اَمرِکُم» «من شما و همه فرزندان و همه خویشان و هر کس که این نامه من به او میرسد را به تقی الهی و نظم در کارهایتان سفارش میکنم»(نهجالبلاغه، خطبه۲۷).
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر