مقاله خودکنترلی و تنظیم هیجان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله خودکنترلی و تنظیم هیجان

تعداد صفحات: ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

خودکنترلی به معنای کاربرد درست هیجان ها تلقی می شود و اعتقاد بر این است که قدرت تنظیم احساسات، موجب افزایش ظرفیت شخص برای تسکین دادن خود، دور کردن اضطراب ها افسردگی ها یا بی حوصلگی های متداول می شود(مایر و سالووی،۱۹۹۷).انتقال از کنترل توسط عوامل بیرونی(دیگر کنترلی) به سوی عوامل درونی(خودکنترلی) یکی از مهمترین تکالیف رشد فردی محسوب می شود(بروس دونکان پری، به نقل از ایزکیان، ۱۳۸۱). همچنین خودکنترلی فرایند غلبه بر رفتارها، تکانه ها، احساس ها یا علایق خودکار یا درونی است که در غیر این صورت با رفتار هدف مدار تعارض پیدا می کند. بدون خودکنترلی، فرد درگیر رفتارهای خودکار، عادتی و درونی خواهد شد(موراون، گاگن و روزمن[۱]،۲۰۰۸).

خودکنترلی را به عنوان تأخیر خشنودی و از نظر عملیاتی طول زمانی که فرد برای رسیدن به پیامد ارزشمند، ولی دیرآیندتر منتظر می ماند توصیف کرده اند(چاپل و هوپ[۲]،۲۰۰۳)

ارتباط بین تکانشگری و هیجان طلبی، دلالت بر این دارد که از انحرافات شناختی با نقص تحمل تأخیر خشنودی و ناتوانی در نظر گرفتن پیامدهای رفتار مرتبط می باشد که ممکن است زمینه ای را برای عملکرد این خصیصه ایجاد نماید و منجر به برخی از مشکلات خودکنترلی گردد(بولیک[۳]، ۲۰۰۶).

احتمالا یکی از راههای مقاومت در برابر وسوسه، هدایت توجه و دوری از وسوسه است که برای رسیدن به آن می توان از راهبردهای درونی استفاده کرد. از آنجا که توجه، مولف اصلی در خودگردانی است می توان نتیجه گرفت که کارکرد توجه و خودگردانی، تأثیر متقابل ومؤثری بر یکدیگر دارند. فرد برای افزایش تلاش ذهنی باید دارای توان افزایش مهارت های خودکنترلی باشد(استری هورن[۴]، ۲۰۰۲).

 

واژه های کلیدی:خودکنترلی، تاریخچه خودکنترلی،خودکنترلی و رفتارهای تکانشی، خودکنترلی و تنظیم هیجان، خودکنترلی رفتاری

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تاریخچه ی خودکنترلی ۷
خودکنترلی گری ۱۰
ضرورت خویشتنداری ۱۰
خودکنترلی و رفتارهای تکانشی ۱۱
خود کنترلی وهوش هیجانی ۱۴
خودکنترلی رفتاری و مؤلفه های آن ۱۵
فوایدکنترل وتنظیم هیجانات: ۱۷
نتیجه گیری ۱۸
منابع ۱۹

منابع

دورکمن وکاتز، (۱۳۷۹) آموزش خودکنترلی رفتار به دانش آموزان، ترجمه محمداسماعیل، الهه ،تهران، نشر دانژه.

ایزکیان، شعبان.(۱۳۸۱).مقایسه خشم(بیان، کنترل وتجربه) و سخت رویی با بیماری فشارخون در افراد عادی و مبتلایان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

بوذر جمهری،ابوالفضل(۱۳۷۷).بررسی اجزای شناختی فرایند کنترل خویشتن درافراد افسرده ومقایسه آن با افراد بهنجار وسایکوپات.پایان نامه کارشناسی ارشد.انستیتوی روانپزشکی تهران.

صحرائیان، کیمیا(۱۳۹۰). پیش بینی اعتیاد به اینترنت برپایۀ پرخاشگری، خودکنترلی وصفات شخصیتی خودشیفته، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.

گاتمن، جان(۱۹۹۸). پرورش هوش هیجانی در کودکان. ترجمه حمیدرضابلوچ(۱۳۸۹).تهران: نشر رشد.

مافینی، هلن وبهمن، شهنا(۲۰۰۸). پرورش هوش هیجانی کودکان.(ترجمه رستگارپور،۱۳۹۰). تهران: انتشارات بین المللی کاج.

گلمن، دی(۱۳۸۵).هوش هیجانی درکار.(ترجمه ابراهیمی بهمن وجوینده، محسن).انتشارات بهین دانش.

قاسمی، ملیحه(۱۳۸۵). تأثیر آموزش خودکنترلی به شیوه گروهی در افزایش سخت رویی، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علامه طباطبایی.

مقدمه

مفهوم خود کنترلی که در سال ۱۹۷۴توسط اشنایدر گسترش یافت، به این معنااست که یک شخص درموقعیت خود چقدر انعطاف پذیر یا چقدر پایدار است(کاشال وکوانتس[۱]، ۲۰۰۶).

برنامه خود کنترلی روزنبام[۲](۱۹۸۰)، ارزیابی میزان سازگاری وکنترل فردبر احساسات وهیجانات مختلف وشدید یکی از راههای رسیدن به سلامت و بهداشت روانی است. یکی از روشهایی که می توان میزان سازگاری افراد را بررسی کرد برنامه خود کنترلی روزنبام  است.این برنامه شامل آموزش کنترل پاسخهای هیجانی وفیزیولوژیکی، مهارتهای حل مسأله و توانایی به تأخیر انداختن خشنودی فوری و باورهای آنان در مورد خود کنترلی در مواجهه با مشکلات رفتاری است. از افراد خواسته می شود که به تجربیاتشان در زمان مواجهه با هیجان واحساسات شدید و نگران کننده فکر کنند وبگویند در مواقع رو به رویی با این تجربیات چه می کنند تا شیوه های منحصر به فرد وشخصی سازگاری با این مسایل را مورد بررسی قرار دهند ویکی از اهداف آموزشی افزایش توانایی تشخیص نوع هیجانات و سازگاری باآنهاست(لام و ونگ[۳]، ۱۹۹۷، به نقل از قاسمی،۱۳۸۴).گلین، توماس وشی[۴](۱۹۷۳)،پنج مؤلفه اصلی واساسی خودکنترلی رفتاری را شناسایی کرده اند. این اجزا شامل الف) خودارزیابی ب) خود نظارتی  ج)خود تقویتی د)خودهدایتی ه)خود الگوسازی می باشد.

تاریخچه ی خودکنترلی

مفهوم خودکنترلی را می توان در آثار فلاسفه ای چون سقراط و ارسطو مشاهده کرد. سقراط از آن به عنوان حس تسلط بر نفس خود به جای بردۀ نفس بودن یاد می کند.همچنین ارسطو مهار زندگی هیجانی را نشانۀ خردومنطق می داند وبیان می کند که اگراحساسات به خوبی به کار گرفته شوند، به تفکر وبقای ما جهت می دهند.اسکینر[۵](۱۹۵۳)، در باب کنترل خویشتن   صحبت می کندومی گوید هنگامی که فردی خودش را کنترل می کند، دسته ای از پاسخها را برمی گزیند، دربارۀ حل مشکلی می اندیشدیا برای افزایش آگاهی خود می کوشد، در تمام این موارد دست به انجام رفتاری می زند. او دقیقاٌ خودش را به همان طریقی کنترل می کندکه فردی رفتار دیگران را از طریق دستکاری متغیرهای محیطی کنترل می نماید(کنفرو فیلیپس[۶]۱۹۷۰، به نقل از بوذر جمهری،۱۳۷۷).

مفهوم خود کنترلی که در سال ۱۹۷۴توسط اشنایدر گسترش یافت، به این معنااست که یک شخص درموقعیت خود چقدر انعطاف پذیر یا چقدر پایدار است(کاشال وکوانتس[۷]، ۲۰۰۶).

اشنایدر مردم در یک بحث کلی به دودسته تقسیم می کند. افراد با خودکنترلی بالاوافراد با خود کنترلی پایین، که هرکدام ویژگی هایی دارند(کاشال وکوانتس، ۲۰۰۶). برخی از افرادنسبت به موقعیت رایج تنظیم می کنند.این افراد رابا خودکنترلی بالا می نامیم. درمقابل افرادی هستند باخودکنترلی پایین که تمایل دارند فکرواحساس خود را بیان نمایند، بااینکه آن رامتناسب باموقعیت سازماندهی کنند(اشنایدر،۱۹۷۴، به نقل ازصحرائیان، ۱۳۹۰).

کلاسر(۱۹۸۹)، در تبیین نظریۀ کنترل می گوید: نظریه کنترل حاکی از این است که انسانها همیشه به نحوی رفتار می کنند که انتقال از کنترل عوامل بیرونی(دیگرکنترلی)، به سوی عوامل درونی(خود کنترلی)، یکی از مهمترن تکالیف رشد فردی محسوب می شود. خودکنترلی کلید اصلی موفقیت هرفرد در هرزمینه است.

 

[۱] Kaushal,Ritu and T.K.Wantes,Catherine

[۲] Rosenbaum

[۳] Lam& Wong

[۴] Glynn& Thomas& Shee.

[۵] Skinner

[۶] Kanfer& Philips

[۷] Kaushal,Ritu and T.K.Wantes,Catherine

[۱] Muraven, Gagne and Roseman

[۲] Chappie and Hope

[۳] Bulik

[۴] Strayhorn

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طرحواره های هیجانی
  • مقاله راهبردهای تنظیم شناختی هیجان
  • مقاله خودکنترلی در قرآن و روایات
  • مقاله خودکنترلی
  • پرسشنامه خودکنترلی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.