مقاله تقابل در ادبیات ایران و جهان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله تقابل در ادبیات ایران و جهان به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۵ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

کتاب نامه (فهرست و مشخصات منابع و مراجع)

گشسپ سوار»، کتاب ماه ادبیّات و فلسفه، سال هشتم، ش. ۹ ، صص ۳۴ ـ ۴۵٫

و تحلیل مضامین و بن مایه های حماسی، اساطیری و آیینی در منظومه های پهلوانی پس از شاهنامه. تبریز: دانشگاه تربیت معلم آذربایجان. (رساله ی تحصیلی دوره ی دکتری).

پاتر، آنتونی (۱۳۸۴). نبرد پدر و پسر در ادبیات جهان. ترجمه ی محمود کمالی. تهران: نشر ایدون.

مختاری، محمد (۱۳۷۹). حماسه در رمز و راز   ملی. تهران: انتشارات توس.

فهرست مطالب

مقدمه ۱
مقایسه مضمون ایثار و شهادت در ادبیات حماسی ایران، یونان و روم هدف و ضرورت تحقیق ۱
روش تحقیق ۳
۷- مقایسه مضمون ایثار در متون حماسی ایران و یونان و روم ۷
نتیجه گیری ۱۱
کتاب نامه (فهرست و مشخصات منابع و مراجع) ۱۲

چکیده

هدف اصلی از این تحقیق بررسی و مقایسه دو مضمون مهم ایثار و شهادت در حماسه های ایران و یونان و روم است. در کنار این بررسی، ویژگیهای پهلوانان ایرانی و قهرمانان یونانی و شباهتها و اختلافات آنها نیز مورد بررسی قرار می گیرد.

پهلوان ایرانی برای سربلندی سرزمینش، برای حفظ جان و مال وناموس هموطنانش و به طور کلی برای حفظ انسانیت انسان و عزت و کرامت انسانی، سختیها را تحمل کرده، حاضر به فدای جان خود می شود. او سربلند است چون دنیایش بس بزرگ و بیکران است به بزرگی و عظمت پاکی ها و تمام خوبی ها.پهلوان ایرانی برای حفظ تمامی این حرمتها و حریمها به استقبال مرگ می رود و مردانه شهادت را پذیرا می شود. پهلوان ایرانی انسانی و جهانی می اندیشد اما خاک مقدس سرزمینش را با هیچ جایی عوض نمی کند.پهلوان ایرانی در زمان خاصی نمی زید و به زمان خاصی تعلق ندارد. چنانکه نمی توان در شاهنامه سن و سال وزمان رستم را تعیین کرد زیرا که رستم در هر ایرانی غیور و دلسوخته این خاک و ایثارگری که در برابر دشمن و بدیها مردانه ایستاده است، تبلور یافته است.
در یونان و روم نیز ایستادگی و دلیری و شهامت در وجود قهرمانان آن دیار موج می زند اما در خیل بزرگ این دلیران کمتر کسانند که همچون رستم ایرانی و همچون دیگر پهلوانان تمام دورانهای سختی ها در سرزمین مقدس ایران چنین بی ریا و چنین سبکبال برای حفظ پاکی ها از جال و مال خود بگذرند و بی مزد و پاداش دعای خیر پیرزنی و اشک شوق مرد و زنی را به هزاران غنیمت و طلا و جواهر و زنان زیباروی عوض نکنند. قهرمان یونانی می جنگد و خوب هم می جنگد اما نه برای خوبیها. او بیش از همه دلداده جاه و مقام و زر و زیور و زن است اما به حق که انه اید قهرمان رومی نیز از جوانمردی بهره ها دارد اما در بین امثال آشیلها ی کم خرد و پرمدعا و پرخشم و خودخواه گم است و در برابر رستمهای ایرانی کم رنگ..
واژه های کلیدی: ایثار ، شهادت، ادبیات حماسی، ایران، یونان و روم

مقدمه

«ادبیات حماسی» یکی از انواع و شاخه های مهم ادبیات در جهان است و در ادب پر برگ و بار فارسی نیز، این نوع در گستره ی زمانی طولانی (از دوره ی مادها تا عصر حاضر) همواره حضور و نمود داشته است. در این نوع ادبی، الگوها و بن مایه هایی به چشم می خورد که بارها تکرار شده اند.
«تقابل پدر و پسر» نیز از جمله ی این الگوها است که در ادبیات جهان و همچنین ادب حماسی کشورمان می توان نمونه های متعددی از آن به دست داد.

 مقایسه مضمون ایثار و شهادت در ادبیات حماسی ایران، یونان و روم

هدف و ضرورت تحقیق

چنانکه گفته شد هدف اصلی از این تحقیق بززسی و مقایسه دو مضمون مهم ایثار و شهادت در حماسه های ایران و یونان و روم است. در کنار این بررسی، ویژگیهای پهلوانان ایرانی و قهرمانان یونانی و شباهتها و اختلافات آنها نیز مورد بررسی قرار می گیرد. از آنجا که با بررسی و مقایسه این دو مضمون برخی از مهمترین ویژگیها و اختلافات فرهنگی ایران و یونان و حتی شرق وغرب معلوم می گردد، انجام این پژوهش ضرورت دارد، جدا از اینکه تا کنون در این باره تحقیق مبسوطی انجام نشده است. همچنین در این راستا برآنیم تا بدانیم مفاهیم ایثار و شهادت در ادبیات حماسی ایران چه جایگاهی داشته است.
۳- فرضیه ها و سوالات تحقیق

فرضیه های تحقیق از این قرارند:
۱-ادبیات حماسی ایران از بهترین نمونه های بررسی فرهنگ ایران است.
۲-در بررسی مضامین ایثار و شهادت در فرهنگ و ادبیات ایران، بررسی ادبیات حماسی از بهترین نمونه هاست.
۳-مقایسه این مضامین در ادبیات حماسی ایران و یونان و روم، یکی از بهترین روشها در شناخت تفاوت این دو فرهنگ است.

15,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • تحقیق اقلیم و معماری ایران
  • مقاله آسیب شناسی اجتماعی احزاب در ایران
  • تحقیق ارزیابی کارکرد کیفری نهاد شورای حل اختلاف در نظام حقوقی ایران
  • مقاله صلاحیت دادگاه نظامی ایران
  • مقاله اقامتگاه در ایران و تطبیق آن با فرانسه
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.