مقاله تاریخ فلسطین

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله تاریخ فلسطین به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۵۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

مقدمه: ۱
گاه شمار تاریخ معاصر فلسطین ۲
مهمترین حوادث تاریخ قدیم فلسطین ۸
طرح ایجاد دولت یهودی در فلسطین و تحولات تاریخی آن ۹
توسعه طلبی صهیونیستی و غصب تدریجی فلسطین ۱۲
پیش از اشغال انگلیسی ها ۱۲
از اشغال تا زمان جنگ ۱۳
پس از جنگ ۱۹۴۸ ۱۳
پس از جنگ ۱۹۶۷ ۱۳
تجاوز نظامی به لبنان ۱۴
فروش زمین های فلسطینی؛ از شایعه تا واقعیت ۱۵
مشهورترین کشتارهای صهیونیست ها ۱۷
نمونه ای از عملیات تروریستی صهیونیست ها ۱۸
مهم ترین اقدامات ملت فلسطین در برابر صهیونیسم در سده گذشته ۲۱
مرحله نخست: ۱۹۱۷-۱۸۹۷ ۲۱
مرحله دوم: ۱۹۳۵-۱۹۱۷ ۲۱
مرحله سوم: ۱۹۳۹-۱۹۳۵ ۲۲
مرحله چهارم: ۱۹۴۹-۱۹۴۰ ۲۳
مرحله پنجم: ۱۹۶۳-۱۹۴۹ ۲۴
مرحله ششم: ۱۹۹۴-۱۹۶۴ ۲۴
مرحله هفتم: ۲۰۰۰-۱۹۹۴ ۲۶
تاریخچه روند سازش ۳۱
مهمترین آثار اسلامی در قدس و الخلیل ۳۱
قدس ۳۱
مهمترین آثار اسلامی قدس ۳۲
آثار مسیحی قدس ۳۳
آثار الخلیل ۳۳
افسانه هیکل سلیمان ۳۴
برنامه های یهودی سازی قدس و نبرد سیاسی، جغرافیایی و غاصبانه بر سر آن ۳۵
الف/ فلسطینیان مقیم مناطق اشغالی ۱۹۴۸ ۳۷
ب/ فلسطینیان مقیم اراضی اشغالی ۱۹۶۷ ۳۸
جنگ آبها در فلسطین ۴۱
اقتصاد فلسطین در کرانه ی باختری و نوار غزه ۴۱
وضعیت دانشگاه ها و دانشجویان فلسطینی: ۴۳
ضمائم: ۴۵

چکیده

در این مقاله درباره گاه  شمار تاریخ معاصر فلسطین، مهمترین حوادث تاریخ قدیم فلسطین، طرح ایجاد دولت یهودی در فلسطین و تحولات تاریخی آن، فروش زمین های فلسطینی؛ از شایعه تا واقعیت، مهم ترین اقدامات ملت فلسطین در برابر صهیونیسم در سده گذشته، مهمترین آثار اسلامی در قدس و الخلیل و افسانه هیکل سلیمان و… را توضیح می دهیم.

قبل از تحمیل قیمومت بریتانیا بر فلسطین، یهودیان تنها ۶۵۰ کیلومترمربع از ۲۷ هزار کیلومتر مربع از مساحت کل این کشور را در مالکیت خود داشتند که آن را نیز در زمان تسلط دولت عثمانی بر این سرزمین به دست آوردند. با ورود ارتش بریتانیا به فلسطین در سال ۱۹۱۷ عملیات غصب زمین های فلسطینی آغاز شد. نیروهای استعمارگر بریتانیا برای تحقق اهداف خود از روشهایی همچون تشویق یهودیان به سکونت در زمین های سلطنتی (متعلق به دولت) تعدیل قوانین عثمانی مربوط به تملیک اراضی در جهت تأمین منافع یهودیان، دادن اختیارات فوق العاده مصادره زمین های فلسطینان، تحمیل عوارض و مالیات های سنگین (که در نتیجه عدم توان پرداخت آنها، زمین ها و مزارع فلسطینیان از سوی دادگاه مصادره می شد) استفاده کردند همچنین تعدادی از زمین داران (فئودالها) غیر فلسطینی در کار فروش زمین های فلسطین به یهودیان نقش داشتند.

به هر حال در میان ملت فلسطین بسیار کم دیده شده اند، کسانی که زمین های خود را می فروختند تا زنده بمانند. حتی هنگامی که این عده به اتهام خیانت، توسط ملت فلسطین به جزای اعمالشان می‌رسیدند، مردم به میمنت این کار به جشن و پایکوبی می پرداختند. این را نیز باید افزود که فتوایی شرعی مبنی بر حرام بودن فروش زمین به یهودیان و مباح بودن خون کسی که چنین کاری انجام دهد یا واسطه این کار باشد از سوی اغلب علما صادر شده بود.

واژه های کلیدی: فلسطین، دولت یهودی ، فروش زمین ، صهیونیسم ، آثار اسلامی ، قدس ، الخلیل و افسانه هیکل سلیمان

مقدمه:

از آغاز انتفاضه الاقصی تا هم اکنون که سومین سالگرد آن گرامی داشته شد، مسئله فلسطین و خروش و قیام ملت مظلوم فلسطین که برای احقاق حق خود جانفشانی می کنند مورد توجه ویژه رسانه های گروهی قرار گرفته است. خبرها و تحلیلهای ارائه شده توسط این رسانه ها نشانگر حجم عظیم کشتارها و خسارتهای جانی و مالی فلسطینیان و مقاومت همه جانبه این ملت شجاع در مقابل تمامی جنایات ارتش نژادپرست صهیونیستی می باشد.

در این میان آنچه که کمتر مورد توجه قرار گرفته است آگاهی بخشی نسبت به تاریخ و سرگذشت سرزمین فلسطین می باشد. در همایشها و نشستهایی که طی سه سال گذشته توسط دبیرخانه کنفرانس حمایت از انتفاضه فلسطین برگزار شده است، یکی از پرسشها و خواستهای اصلی مشارکت کنندگان و بویژه جوانان، دانش آموزان و دانشجویان، داشتن اطلاعاتی دقیق و منسجم از تاریخ تحولات و رویدادهای سرزمین فلسطین بوده است. لذا این دبیرخانه جهت پاسخگویی به این خواسته و برآورده ساختن این نیاز در سطح افکار عمومی با گردآوری و خلاصه سازی اطلاعات و داده های موجود در منابع مختلف اعم از کتابها، مجلات و روزنامه ها و سایتهای اینترنتی مبادرت به چاپ این کتابچه نموده است.

امید است این کتابچه مورد توجه و استفاده علاقمندان به رویدادهای خاورمیانه و بویژه مسئله فلسطین قرار گیرد و سهمی در افزایش حمایتهای سیاسی، معنوی و مادی ملت شریف ایران از فلسطین داشته باشد.

گاه شمار تاریخ معاصر فلسطین

(۱۳۷۹-۱۲۵۴ شمسی / ۲۰۰۰-۱۸۷۶ میلادی)

۱۲۵۴-۱۲۵۵ هـ ش (۱۸۷۶ -۱۸۷۷ میلادی): اولین جلسه مجلس عثمانی در اسلامبول برگزار شد و اولین نمایندگان فلسطین از شهر بیت المقدس برای این مجلس انتخاب گردیدند.

۱۲۶۰ – آبان (۱۸۸۱ – نوامبر): دولت عثمانی اعلام کرد که حق اقامت یهودیان خارجی (غیرعثمانی) را در سراسر نقاط امپراطوری عثمانی بجز فلسطین، می پذیرد.

۱۲۷۱ – آبان (۱۹۸۲ – نوامبر): حکومت عثمانی فروش اراضی را به یهودیان خارجی، ممنوع کرد.

۱۲۷۵ (۱۸۹۶): عبدالحمید دوم پیشنهاد هرتزل را مبنی بر اینکه فلسطین به یهودیان اعطا شود، رد کرد و گفت: من نمی توانم از هیچ قسمتی از امپراطوری عثمانی چشم پوشی کنم … من نمی توانم با کالبد شکافی موجود زنده موافقت کنم.

۱۲۷۶ – ۸ شهریور (۱۸۹۷ – ۲۹ اوت): تشکیل اولین کنگره صهیونیستی در شهر بال سوئیس و آغاز فعالیتهای سازمان جهانی صهیونیسم.

۱۲۷۶ (۱۸۹۷): در واکنش به کنگره اول صهیونیست ها، عبدالحمید دوم عده ای از افراد دربار خویش را جهت حکومت بر استان بیت المقدس، اعزام داشت.

۱۲۹۳ – ۶ تیر (۱۹۱۴-۲۸ ژوئن): شروع جنگ جهانی اول که تا سال ۱۹۱۸ ادامه داشت و نهایتاً منجر به تجزیه حکومت عثمانی شد.

۱۲۹۵ – ۲۶ شهریور (۱۹۱۶ – ۱۶ می): پیمان سرّی سایکس – پیکو، امضاء شد. بر اساس این پیمان، استانهای عربی امپراطوری عثمانی بین بریتانیا و فرانسه تقسیم می شد.

۱۲۹۶ – ۱۱ آبان (۱۹۱۷ – ۲ نوامبر): آرتور جیمز بالفور، وزیر خارجه بریتانیا با ارسال نامه ای به بارون لیونل والتر دو روچیلد، قول حمایت بریتانیا از تأسیس میهن ملی یهود در فلسطین را به روچیلد داد. این نامه که بعدها به اعلامیه بالفور مشهور شد، متعاقب وعده ای بود که بنیامین دیزرائیلی نخست وزیر یهودی انگلستان در اواسط قرن نوزده، پس از خرید سهام کانال سوئز با پول روچیلد، به وی داده بود.

۱۲۹۶ – بهمن (۱۹۱۸ – ژانویه): سراسر فلسطین توسط نیروهای متفق، تحت فرماندهی آلنبی، ژنرال یهودی الاصل انگلیسی، اشغال شد و وی جمله معروف «امروز جنگهای صلیبی به پایان رسید» را گفت.

۱۲۹۸ – ۶ تا ۲۰ بهمن (۱۹۱۹- ۲۷ ژانویه تا ۱۰ فوریه): اولین کنگره ملی فلسطین در قدس تشکیل شد.

۱۲۹۹ – ۵ اردیبهشت (۱۹۲۰- ۲۵ آوریل): شورای عالی کنفرانس صلح سان رمو، بدون رضایت فلسطینیان، قیمومیت فلسطین که از سوی صهیونیست ها طراحی شده بود، را به بریتانیا واگذار کرد.

۱۲۹۹ – ۱۰ تیر (۱۹۲۰ – ۱ ژوئیه): اداره مدنی بریتانیا در فلسطین افتتاح شد و سر هربرت سامئول یهودی بعنوان اولین کمیسر عالی بریتانیا در فلسطین برگزیده شد.

۱۳۰۱- ۱۰ مرداد (۱۹۲۲ – ۳۰ ژوئیه): موافقت کنگره آمریکا با ایجاد میهن ملی یهود در فلسطین به اتفاق آراء (اعلامیه بالفور آمریکایی)

۱۳۰۸ – ۱ تا ۷ شهریور (۱۹۲۹-۲۳ تا ۲۹ اوت): فلسطینیان چندین شهر، در واکنش به تظاهرات خشونت آمیز جوانان یهودی در دیوار براق، دست به قیام زدند. این حرکت به قیام براق مشهور شد.

۱۳۱۴ – ۲۸ آبان (۱۹۳۵ – ۲۰  نوامبر): شیخ عزالدین قسّام، رهبر یکی از اولین گروههای مبارز اسلامی فلسطین، طی عملیاتی علیه نیروهای اشغالگر انگلیسی در جنگلهای یعبد واقع در شهر جنین به شهادت رسید.

۱۳۱۶ – ۶ آذر (۱۹۳۷ – ۲۸ نوامبر): اعدام رهبر ۸۰ ساله روزه دار مجاهدین شیخ فرهان سعدی (از یاران شیخ عزالدین قسام) توسط انگلیسی ها.

۱۳۲۳– مهر (۱۹۴۴ – اکتبر): کنفرانس مقدماتی اتحادیه عرب با حضور نمایندگان فلسطینی در اسکندریه مصر برگزار شد. در این کنفرانس پیشنهاد تشکیل یک دولت عربی در فلسطین مطرح شد که در آن جامعه غیرعرب (یهودیان) از حقوق کامل شهروندی برخوردار باشند.

۱۳۲۶ – ۷ آذر (۱۶۴۷-۲۹ نوامبر): مجمع عمومی سازمان ملل با تصویب طرح تقسیم فلسطین به حضور صهیونیستها در فلسطین رسمیت بخشید.

۱۳۲۷- ۲۰ فروردین (۱۹۴۸ – ۸ آوریل): عبدالقادر حسینی، در نبرد یا گروه تروریستی «هاگانا» در قسطل به شهادت رسید.

۱۳۲۷ – ۲۰ فروردین (۱۹۴۸-۹ آوریل): قتل عام دیریاسین به دست گروه های تروریستی و با رهبری مناخیم بگین و اسحاق شامیر به وقوع پیوست. طی این کشتار ۲۴۵ فلسطین اعم از زن و کودک به  خاک و خون کشیده شدند.

۱۳۲۷  – ۲۴ اردیبهشت (۱۹۴۸- ۱۴مه): دولت غاصب اسرائیل در ساعت ۴ بعدازظهر در تل آویو اعلام موجدیت کرد و دقایقی بعد از آن امریکا آن را به رسمیت شناخت.

۱۳۲۷  – ۲۵ اردیبهشت (۱۹۴۸-۱۵مه): قیمومت بریتانیا بر فلسطین پایان یافت.

۱۳۲۷  – ۲۵ اردیبهشت (۱۹۴۸-۱۵مه): یک روز پس از اعلام تأسیس رژیم صهیونیستی، ارتشهای مصر، سوریه، اردن، عراق و لبنان از شمال، جنوب و شرق به این رژیم یورش بردند. آرمان مشترک همه آنان این بود که دولت یهود را در نطفه خفه کنند. این جنگ اولین رویارویی اعراب با اسرائیل نام گرفته است.

۱۳۲۸  – ۲۱ اردیبهشت (۱۹۴۹-۱۱می): سازمان ملل متحد، رژیم صهیونیستی اسرائیل را به عضویت پذیرفت. مشروط بر اینکه اسرائیل قطعنامه ۱۸۱در مورد برپایی کشور فلسطین به میهن شان را بپذیرد. (عضویت مشروط در سازمان ملل تنها در مورد اسرائیل اعمال شده است).

55,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین
  • مقاله انتفاضه فلسطین و دست آوردهای داخلی،‌ منطقه ای و جهانی
  • مقاله فلسفه نظری تاریخ
  • پایان نامه تاریخ سیاسی ائمه
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.