مقاله انتفاضه فلسطین و دست آوردهای داخلی،‌ منطقه ای و جهانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله انتفاضه فلسطین و دست آوردهای داخلی،‌ منطقه ای و جهانی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۹ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع:

۱. اسداللهی، مسعود، از مقاومت تا پیروزی، (تهران، مؤسسه مطالعات و تحقیقات اندیشه سازان نور، ۱۳۷۹) ص ۱۵۳.

الانتفاضه ـ المقاومه الفلسطینه، (بیروت، مرکز باحث للدراسات) ص ۷۳.

فصل الله، حسن، الخیارات آخر (بیروت، دارالهادی، ۱۹۹۴) ص ۳۰.

ابوعمرو، زیاد، جنبش اسلامی در کرانه باختری و نوار غزه، ترجمه حسن خامه یار، (تهران، دفتر نشر و فرهنگ اسلامی، )۱۳۷۳، ص ۱۳۱.

مواقف و سیاست القوی الفلسطینیه من التطورات، مجله در اسات باحث، سال اول، تابستان ۲۰۰۳، ص ۱۳۰.

فصلنامه مطالعات منطقه ای جهان اسلام

۷. فلسطین، ابعاد و چشم اندازها، (تهران، جمعیت دفاع از ملت فلسطین، ۱۳۸۵)، ص۶ .

سلامه، حسین، حزب الله فی العقل الاسرائیلی، (بیروت، مرکز الاستشارات و البحوث، ۲۰۰۶) ، ص ۹۸

 

فهرست مطالب

انتفاضه اول ۱
۱- شروع انتفاضه ۲
۲) علل ظهور انتفاضه ۴
۳) ویژگی‌های انتفاضه ۷
۱-۳) اسلامی بودن: ۷
۲-۳) حضور مردم در متن انتفاضه: ۸
۳-۳) نوع مبارزه: ۸
۴-۳) شهادت‌طلبی: ۹
۵-۳) خودجوش و مستقل بودن: ۹
۶-۳) آگاهی: ۱۰
رکود انتفاضه و صعود سازش: ۱۰
انتفاضه دوم ۱۳
تأثیرات و واکنش‌های جنگ لبنان در صحنه فلسطین ۲۰
تأثیرات کوتاه‌مدت و بلندمدت جنگ لبنان در صحنه فلسطین ۲۲
۱٫ کاهش فشار نظامی بر مناطق فلسطینی ۲۲
۲٫ تلاش برای پیوند روند تبادل اسرا ۲۳
۳٫ افزایش روحیه و اراده مقاومت فلسطینی‌ها ۲۴
۴٫ واکنش‌های سیاسی داخلی فلسطین ۲۶
الف) توازن قوای سیاسی گروه‌ها ۲۶
ب) تعامل جریان‌های اسلام‌گرا به‌ویژه حماس با جنگ لبنان ۲۷
ج) عملکرد نظامی و عملیاتی فلسطینی‌ها در خلال جنگ ۲۹
۵٫ تأثیر در برنامه‌های منطقه‌ای و جهانی در فلسطین ۳۰
نتیجه‌گیری ۳۵
منابع: ۳۶

چکیده

در این مقاله به بررسی انتفاضه فلسطین ، شروع انتفاضه اول، علل ظهور  و ویژگی‌های انتفاضه و شروع انتفاضه دوم، تأثیرات و واکنش‌های جنگ لبنان در صحنه فلسطین و دست آوردهای داخلی ، منطقه‌ای و جهانی در فلسطین رابیان می کند.

از نظر انقلابیون جهان، انتفاضه حکایت از عملکرد معترضانه و شجاعانه مردم غیرمسلح فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس دارد. انتفاضه حرکت توده های سنگ به دست فلسطینی است توده های که اعم از پیر و جوان و زن و مرد در برابر سربازان تا بن دندان مسلح اسراییلی ایستادگی می کنند تا پیام مظلومیت و اشغال سرزمین خویش را به جهانیان برسانند.

مهم‌ترین دستاورد جنگ لبنان ریشه‌دار شدن تفکر مقاومت و پایداری در بین ملت‌های تحت ظلم و ستم در مقابل قدرت‌های منطقه‌ای و جهانی بوده است .

پس از پایان جنگ ۳۳ روزه در لبنان سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله، در پاسخ به این سؤال خبرنگار که اولین اولویت شما پس از این جنگ چیست؟ گفت: «قضیه فلسطین».

قضیه فلسطین را می‌توان محور اصلی منازعات و درگیری‌ها در خاورمیانه دانست، به‌گونه‌ای که هر مناقشه‌ای در منطقه مستقیم یا غیرمستقیم با این قضیه ارتباط می‌یابد. برای مثال، طی دهه‌های گذشته تحولات در لبنان بیشترین ارتباط را با قضیه فلسطین داشته است، هم‌مرز بودن دو کشور، حضور تعداد قابل توجهی از آوارگان فلسطینی در لبنان، ریشه‌های نژادی و مذهبی مشترک لبنانی‌ها و فلسطینی‌ها، اعمال نفوذ قدرت‌های جهانی و منطقه‌ای و … بر تأثیرات متقابل تحولات لبنان و فلسطین افزوده است.

واژه های کلیدی: انتفاضه فلسطین، انتفاضه اول، انتفاضه دوم، جنگ لبنان، تأثیرات منطقه ای و جهانی

انتفاضه اول

در ۸ دسامبر ۱۹۸۷ انتفاضه اول ملت فلسطین علیه اشغال سرزمینشان توسط ارتش رژیم صهیونیستی آغاز شد و تاکنون که دومین انتفاضه را شاهد هستیم این حرکت مردمی توانسته است ضرباتی را در ابعاد گوناگون سیاسی، امنیتی، اقتصادی و … به این رژیم وارد کند.

انتفاضه واژه ای است که از همان سال ۱۹۸۷ (۱۳۶۶) همزمان با آغاز قیام مردم مسلمان و تحت ستم فلسطین وارد واژگان انقلابی- سیاسی جهان شد. از لحاظ لغوی انتفاضه به معنی جنبش و لرزش است که همراه با نیرو و سرعت باشد، اما از نظر انقلابیون جهان، انتفاضه حکایت از عملکرد معترضانه و شجاعانه مردم غیرمسلح فلسطین در برابر رژیم اشغالگر قدس دارد. انتفاضه حرکت توده های سنگ به دست فلسطینی است توده های که اعم از پیر و جوان و زن و مرد در برابر سربازان تا بن دندان مسلح اسراییلی ایستادگی می کنند تا پیام مظلومیت و اشغال سرزمین خویش را به جهانیان برسانند. در تاریخ یک قرن گذشته فلسطین چندین انتفاضه وقیام مردمی رخ داده است از این میان قیامهای ۱۹۲۱، ۱۹۳۳، ۱۹۳۶ همگی کوتاه بودند و خیلی زود توسط استعمارگران انگلیسی سرکوب گردیدند، اما در سال ۱۹۸۷ انتفاضه بزرگ موسوم به “انتفاضه اول”رخ داد.

۱- شروع انتفاضه

در این خیزش عمومی، حوادث مهمی اتفاق افتاده است که هر یک در شروع انتفاضه مردمی دخیل بودند: در شب ششم اکتبر ۱۹۸۷، در گذرگاه «الشجیعه» در جنوب شهر غزه، بین نیروهای اسرائیلی و گروهی از مجاهدان فلسطینی درگیری پیش می‌آید. صبح روز بعد با حضور خبرنگاران در محل حادثه، رژیم صهیونیستی اثری از درگیری برجای نگذاشته بود، امّا بعد از مدتی جریان فاش گردید که در این حادثه چهار مبارز فلسطینی به شهادت رسیده‌اند. روز هشتم اکتبر، تمام شهرهای نوار غزه شاهد راهپیمایی مردم خشمگین بود.

40,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مروری بر ریشه‌های مسئله‌ی فلسطین
  • مقاله تاریخ فلسطین
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.