مقاله اضطراب اینترنتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اضطراب اینترنتی

تعداد صفحات: ۳۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اهمیت، جایگاه و چگونگی استفاده از رایانه، اینترنت و فناوری اطلاعات، یکی از زمینه‌های پژوهشی و نظری در تحلیل‌های اجتماعی تلقی شده و حوزه‌های جدید نظری و پژوهشی در علوم اجتماعی نوین را به خود اختصاص داده­است. در سال­های اخیر، شیوع استفاده از اینترنت در سراسر جهان در حال افزایش است. تخمین زده می­شود که میلیون­ها نفر از اینترنت استفاده می­کنند و میزان آن به صورتی روزآمد افزایش می­یابد.

برخی‌ از صاحب‌نظران، دوره‌ حاضر را به عصر رایانه و اینترنت تشبیه‌ می‌کنند. متناسب‌ با نفوذ رایانه در عرصه‌های‌ مختلف‌ حیات‌ اجتماعی‌، هر یک‌ از افراد جامعه از تجربه‌ عملی‌ کوتاهی‌ با رایانه و اینترنت برخوردار است. محاسبات‌، عملیات‌ بانکی‌، و سازوکارهای‌ رایانه‌ای، معرف‌ تجربه عملی‌ مذکور تلقی‌ می‌شود. بنابراین، افراد متناسب با‌ تجارب خود دارای‌ واکنش‌های‌ مثبت‌ و منفی ‌نسبت‌ به‌ رایانه و اینترنت هستند و‌ محققان، موضوعات‌ مذکور را در قالب‌ نگرش‌های افراد نسبت‌ به‌ رایانه و اینترنت مورد سنجش‌ قرار می‌دهند. از آن­جا که اینترنت، شیوه­های ارتباطی آینده انسان را دچار دگرگونی کرده­، نحوه استفاده از آن مشکلات عمده­ای را در بهداشت روانی جامعه فراهم آورده، به­گونه­ای که استفاده از آن باعث بروز اضطراب و تنش می­شود.

امروزه اینترنت نقش مهمی را در رفتار اطلاع ­یابی افراد، خصوصاً دانشجویان دارد. کاربرانی که اطلاعات را در اینترنت جست­وجو می­کنند، ممکن است همانند کاربرانی که فقط به جست­وجوی اطلاعات در کتابخانه می­پردازند، رفتار نکنند، چرا که تفاوتی در فعالیت­های فیزیکی این دو گروه از کاربران وجود دارد. کاربرانی که اطلاعات را در کتابخانه جست­وجو کرده، معمولاً از مکانی به مکانی دیگر حرکت می­کنند و می­توانند رسانه اطلاعاتی را لمس کنند و ببینند، اما این مورد برای کاربران اینترنت وجود ندارد (خدیوی، ۱۳۸۳).

اضطراب رایانه ­ای و اینترنت، نوع خاصی از اضطراب است که معمولاً در یک موقعیت خاص رخ داده و افرادی که مبتلا به این اضطراب هستند ممکن است ترسی از ناآشنایی، احساس ناکامی، خجالت و شرم، شکست و یأس و ناامیدی را تجربه کنند.

واژه های کلیدی : اضطراب ، اضطراب رایانه­ای، اینترنت، تاریخچه اینترنت ، اضطراب اینترنتی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
اینترنت چیست؟ ۷
اینترنت و اهمیت آن ۸
پیدایش اینترنت ۹
۱- تاریخچه پیدایش اینترنت در جهان ۱۰
۲- تاریخچه اینترنت در ایران ۱۱
اینترنت و جامعه اطلاعاتی ۱۳
کاربردها و کارکردهای اینترنت ۱۴
۱- کاربردهای ارتباطی ۱۴
۲- کاربردهای اطلاع رسانی ۱۶
۳- کارکردهای اینترنت ۱۶
محیطهای اینترنت ۱۷
اضطراب ۱۸
۱- تعریف اضطراب و اختلالات اضطرابی ۲۰
۲- علایم اضطراب ۲۱
۳- علایم اضطراب از دیدگاه کاپلان و سادوک ۲۲
اضطراب اینترنتی ۲۲
۱- تاریخچه اضطراب اینترنتی ۲۳
۲- تعریف اضطراب اینترنتی ۲۳
نشانههای اضطراب اینترنتی در دانشجویان ۲۴
پیامدهای اضطراب رایانه و اینترنت در محیط کار و آموزش ۲۵
نتیجه گیری ۲۶
منابع و مأخذ ۲۷

منابع

خدیوی، شهناز (١٣٨٣). مروری بر اضطراب کتابخانه‌ای در کتابخانه‌های دانشگاهی. فصلنامه کتاب. ١۵ (١).٣٨٣ -١١۴.

خدیوی، شهناز، عابدی، محمدرضا، شعبانی، احمد (١٣٨٣). بررسی اضطراب کتابخانه­ای و اضطراب منابع الکترونیک در بین دانشجویان دانشگاه اصفهان. مجله مطالعات تربیتی و روان­شناسی. ٨ (٣). ١١۵-١٣۰.

فیدر، جان (١٣٨۰). جامعه اطلاعاتی (علی رادباوه، عباس گیلوری، مترجم). تهران: نشر کتابدار. (تاریخ چاپ اثر اصلی١۹۹۴).

حقایق، سید عباس، کجباف، محمد باقر، شعبانی، احمد، نیکبخت، محمد، فراهانی، حجت ا… (١٣٨۷). ویژگی‌های روان­سنجی مقیاس نگرش نسبت به اینترنت. مجله مدیریت اطلاعات سلامت. ۵ (۱). ۶۵-۷١.

نارمنجی، مهدی، نوکاریزی، محسن. (١٣٨٨). بررسی اضطراب اینترنتی دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه‌های بیرجند و فردوسی در فراگرد جست­و­جوی اطلاعات. فصلنامه علمی پژوهشی پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران. ۲۵ (۱). ۱۱۰ -۱۱۸٫

لاودن، کنت سی، لاودن، جین پی (١٣٨۰). فن­آوری اطلاعات (حمید محسنی، مترجم). تهران: نشر کتابدار.

عبادی، رحیم (١٣٨٣). فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.

شفیعی، شفیع. (۱۳۸۶). اینترنت و نقش آن در زندگی اجتماعی. تهران: امیرکبیر.

معیدفر، سعید، حبیب­پور کتابی، کرم، گنجی، احمد. (۱۳۹۰). مطالعه پدیده استفاده اعتیادی از اینترنت در بین نوجوانان و جوانان (۲۵-۱۵ سال) شهر تهران. مجله جهانی رسانه. ۴٫ ۱-۲۴٫

احمدی ده قطب الدینی، محمد. (١٣٨٨). تأثیر خودکارآمدی رایانه و اضطراب رایانه بر سازه­های مدل پذیرش فناوری. مجله روان­پزشکی و روان­شناسی بالینی ایران. ١۴ (١)، ۹۰-۹۲.

افشار، ابراهیم و همکاران. (۱۳۷۸). اینترنت جنبه­های نظری و کاربردی مرکز آموزشی و تحقیقاتی. تهران: نشر کتابدار.

مقدمه

فناوری اطلاعات و ارتباطات[۱] در طول دهه­های گذشته، شیوه­های برقراری ارتباط و کسب و کار را از بنیان تغییر داده، تحولات چشمگیری در صنعت، کشاورزی، پزشکی، تجارت، مهندسی، و دیگر زمینه­ها پدید آورده و یکی از عوامل عمده در شکل­دهی اقتصاد نوین جهانی بوده­است. نظام­های آموزشی در سراسر جهان، فشار فزآینده­ای را جهت استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، به منظور فراگیری دانش و مهارت­های مورد نیاز دانش­آموزان و دانشجویان تجربه می­کنند (حقایق و همکاران، ١٣٨۷). از طریق شبکه­های رایانه­ای و نظام‌های مخابراتی و فناوری اطلاعات، افراد می­توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده، به ذخایر عظیم اطلاعات دسترسی داشته باشند و اطلاعات را برای خود ذخیره نمایند؛ مانند هرگونه کار روزمره، استفاده از رایانه نیز جزیی از زندگی در قرن بیست و یکم را تشکیل می­دهد. رایانه و اینترنت امروزه مهم­ترین عامل تغییر در ارتباطات انسانی، از زمان اختراع چاپ و احتمالاً از زمان ابداع نوشتار تاکنون بوده­است (فیدر[۲]، ١٣٨۰).

اینترنت از مفاهیم نوین اطلاع ­رسانی و فناوری اطلاعات است، گرچه از قدمت و سوابق طولانی برخوردار نیست اما به سرعت توانسته تمامی ابزارهای سنتی اطلاع­رسانی را متأثر نموده و توانمندی­های جدیدی را برای توسعه فناوری ارتباطات و اطلاعات به ارمغان آورد، به نحوی که امروزه نگرانی جدی از توسعه و گسترش شبکه ­های اینترنتی در عرصه­های زندگی فردی و اجتماعی در زمینه­های اقتصادی، تجاری، آموزشی، بازرگانی، مدیریت و حتی امنیت ملی کشورها و ملت­ها به وجود آمده­است. اینترنت در واقع یک شبکه گسترده­ی جهانی است که با اتصال رایانه­ها به همدیگر، ضمن حفظ و امنیت اطلاعات موجود، در شبکه­ها قابلیت­های جدیدی را به صورت همزمان در همه­ی شبکه­ها به صورت پیوسته فراهم می­آورد (عبادی، ١٣٨٣).

از زمانی که اینترنت، در اواسط دهه­ی ١۹۹۰، به صورت جدی و بین المللی راه ­اندازی شد و گسترش یافت، نگرش افراد نسبت به اینترنت از جمله موضوعات مورد علاقه­ی پژوهشگران و جمعیت عمومی تلقی شده و به همراه سازه­هایی مانند احساس خودکارآمدی در استفاده از اینترنت و اضطراب اینترنت، به وضوح بیش از سایر موضوعات مورد پژوهش قرار گرفته­است. در قرن بیست و یکم، نگرش شهروندان به استفاده و یادگیری از طریق اینترنت، رشد اقتصادی و آموزشی یک جامعه را تعیین می­کند (تسای[۳]، ۲۰۰١). نگرش کاربران نقش مهمی در استفاده از اینترنت به منظور آموزش و یادگیری دارد. اینترنت، امکان ارتباط بین مراکز مهم دانشگاهی و تحقیقاتی، مؤسسات دولتی، مراکز تجاری و تمامی کاربران سراسر جهان را به دور از تفاوت­های جنسیتی و ملیتی فراهم می­سازد.

پژوهش در رفتار استفاده از اینترنت، در مرحله ابتدایی خود قرار دارد. با مروری بر ادبیات پژوهشی، متوجه می­شویم که پژوهش­های انجام شده در مورد اینترنت، بیشتر بر کاربردهای مختلف آن در تجارت، آموزش، انتخابات و مواردی از حوزه­های دانش متمرکز شده؛ و به سازه­های روانی و نقش و اهمیت آن­ها در مدت و نوع استفاده از اینترنت، کمتر توجه شده­است.

هر چند اینترنت افق­ها و فرصت­های جدیدی در بسیاری از جنبه­های سازمانی گشوده، اما برای دانشجویان اضطراب­هایی را نیز به همراه داشته­است. ریشه­های اصلی این اضطراب­ها در این واقعیت نهفته­است که فناوری اینترنت و کارکردهای مختلف آن پدیده­ای نسبتاً جدید می­باشد (لاودن و لاودن[۴]، ١٣٨۰، ص١۶۹). اضطراب رایانه­ای[۵] به منزله یک سازه روان­شناختی، امروزه توجه زیادی را به خود جلب کرده­است و به عنوان ترس از رایانه هنگام کاربرد آن یا بررسی امکان کاربرد رایانه، تعریف می­شود. گروهی دیگر آن را شامل بیزاری، هراس، خصومت، و پرخاشگری به رایانه تعریف می­کنند. امروزه با توجه به نقش بسیار مهم اینترنت در زمینه­های مختلف از جمله امور پژوهشی، مسأله اضطراب اینترنتی از اهمیت زیادی برخوردار است. اضطراب اینترنتی بنا به تعریف، ترس یا هراسی است که افراد هنگام استفاده از اینترنت تجربه می­کنند (نارمنجی و نوکاریزی، ١٣٨٨).

 اینترنت چیست؟

فناوری رایانه و اینترنت به طور وسیعی در جامعه گسترش پیدا کرده­ و با تمامی جنبه های زندگی از مدرسه تا محل کار، خدمات بانکی، خرید و فروش، پرداخت مالیات و حتی رأی­گیری تلفیق شده­است (شیلز و بهارمن[۶]، ۲۰۰۰). مهم­ترین تغییر ایجاد شده به وسیله فناوری توسط مارشال مک لوهان[۷] در یک جمله خلاصه شده و آن تبدیل جهان به یک دهکده واحد است؛ بدین معنا که مردم نقاط مختلف در سراسر کره زمین به مثابه یک دهکده، امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند (شفیعی، ۱۳۸۶). امروزه اینترنت یک وسیله حیاتی برای بسیاری از مردم به شمار می­رود. با وجود این و علی­رغم امتیازها و قابلیت­های فراوان، اینترنت مشکلات جدی بسیاری ایجاد کرده ­است که از آن جمله می­توان به انبوه ­سازی و انفجار اطلاعات، ارایه تصاویر و مطالب نابهنجار و مشکلات محرمانگی اطلاعات اشاره کرد. با این حال دسترسی به اینترنت در سراسر دنیا، پدیده­ای رو به گسترش است و هر روز تعداد بیشتری از افراد در زمره استفاده کنندگان اینترنت قرار می­گیرند. در بین کاربران اینترنت، جوانان و دانشجویان بیشترین استفاده­کنندگان هستند (معیدفر و همکاران، ۱۳۹۰). دانشجویان در مقایسه با سایر اقشار اجتماع به عنوان یکی از اصلی­ترین کاربران اینترنت محسوب می‌شوند، به طوری­که اینترنت به عنوان جزیی از زندگی روزانه آنان قرار گرفته­است. دانشجویان به واسطه کارکردهای متنوع فناوری با انگیزه­های متفاوتی، از اینترنت استفاده می­کنند (پیو[۸]، ۲۰۰۳).

در قرن بیست و یکم، نگرش افراد نسبت به استفاده و یادگیری از طریق اینترنت، رشد اقتصادی و آموزشی یک جامعه را تعیین می­کند (تسایی[۹] و همکاران، ۲۰۰۰). نگرش کاربران نقش مهمی در استفاده و یادگیری از اینترنت به منظور آموزش و یادگیری ایفا می­کند (میلی تودوا و والیشن[۱۰]، ۲۰۰۰).

 

[۱]– Information and Communication of Technology

[۲]– Fider

[۳]– Tasi

[۴]– Lowden

[۵]– Computer anxiety

[۶]– Shields & Beharman

[۷]– Marshal M- C- louhan

[۸]– Pew

[۹]– Tsai

[۱۰]– Militodoa & Validation

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طبقه بندی اختلال های اضطرابی
  • مقاله اضطراب ریاضی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب رایانه
  • مقاله اضطراب امتحان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.