مقاله اضطراب امتحان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله اضطراب امتحان

تعداد صفحات:۲۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اضطراب امتحان به عنوان یک پدیده فراگیر و مهم آموزشی، رابطه نزدیکی با اضطراب عمومی دارد و در عین حال، دارای ویژگی ها و مشخصه های خاصی است که آن را از اضطراب عمومی جدا می سازد.

سبیر[۱] اضطراب امتحان را حالت خاص از اضطراب عمومی می داند که شامل پاسخ های پدیدار شناختی[۲]، فیزیولوژیکی و رفتاری مرتبط با ترس از شکست است و در بسیاری از فرایندهای شناختی و توجهی، با کارکرد موثر فرد تداخل دارد(سیبر، ۱۹۹۸). پژوهش های فراوانی تأثیر منفی اضطراب امتحان را بر پیشرفت تحصیلی مورد تأیید قرار داده است(ساراسون[۳]، ۱۹۸۰ و اسپیل برگر و وگ[۴]، ۱۹۹۹).

اضطراب امتحان نوعی اشتغال ذهنی است که با خودآگاهی، شک و تردید نسبت به خود و خود تحقیری توسط ساراسون تعریف می شود. عوامل زیادی باعث اضطراب امتحان می شوند از جمله عوامل شخصیتی و فردی، عوامل آموزشگاهی و جامعه ای و دسته ی سوم عوامل خانوادگی.

برای مقابله با این نوع اضطراب، روش های درمانی و آموزشی متعددی مانند آموزش تن آرامی، آموزش ایمن سازی در برابر استرس، آموزش مهارت های مطالعه، پس خوراند زیستی و مداخله های شناختی رفتاری به کار برده شده است که هر کدام اثر بخشی متفاوت بر اضطراب امتحان داشته اند(اسپیل برگر و برگ، ۱۹۹۹ و ساپ[۵] ۱۹۹۸).

 

واژه های کلیدی: اضطراب امتحان، شیوع و پیامدهای اضطراب امتحان، سبب شناسی اضطراب امتحان

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
اضطراب امتحان ۶
شیوع و پیامدهای اضطراب امتحان ۹
سبب شناسی اضطراب امتحان ۱۱
۱-عوامل فردی و شخصیتی ۱۱
۲-عوامل آموزشگاهی و جامعه ای ۱۳
۳- عوامل خانوادگی ۱۵
نتیجه گیری ۱۸
منابع ۱۹

منابع

فتحی آشتیانی، علی. (۱۳۸۱). مقایسه روش های شناخت درمان گری و حساسیت زدایی منظم در کاهش اضطراب امتحان. مجله پزشکی کوثر.

بیابانگرد، اسماییل. (۱۳۷۸). اضطراب امتحان. تهران: نشر فرهنگ اسلامی.

بیابانگرد، اسماییل. (۱۳۸۶). اضطراب امتحان. تهران: نشر فرهنگ اسلامی.

ابوالقاسمی، عباس. (۱۳۷۴). ساخت و اعتبار یابی پرسش نامه اضطرای امتحان و بررسی رابطه با اضطراب عمومی، عزت نفس، پایگاه اجتماعی-اقتصادی، عملکرد تحصیلی و انتظارات معلم در دانش آموزان. مجله علوم تربیتی و روان شناسی، ۲، ۴٫

ابوالقاسمی، عباس. مهرابی زاده هنرمند، مهناز. نجاریان، بهمن. و شکرکن، حسین.  (۱۳۸۴).اثر بخشی روش درمانی آموزش ایمن سازی در مقابل تنیدگی و حساسیت زدایی منظم در دانش آموزان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله روان    شناسی، ۲۹، ۴٫

ابوالقاسمی، عباس. (۱۳۸۱). بررسی میزان همه گیرشناسی اضطراب امتحان و اثر بخشی دو روش درمانی در کاهش اضطراب امتحان دانش آموزان سال دوم دبیرستان های      اهواز. پایان نامه دکتری روان شناسی، دانشگاه شهید چمران، اهواز.

حسینی، ابوالقاسم. (۱۳۷۰). بهداشت روانی. مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

بیابانگرد، اسماییل. (۱۳۷۲). روشهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا مربیان

حق شناس، حسن. بهره دار، محمدجعفر. رحمان ستایش، زهرا. (۱۳۸۸). کارآزمایی کاهش اضطراب امتحان در گروهی از دانش آموزان نوجوان پیش دانشگاهی. مجله روان   شناسی بالینی ایران، سال پانزدهم، شماره ۱، بهار ۱۳۸۸٫

مقدمه

اضطراب امتحان شامل تجربیات و احساسات ناخوشایند عاطفی و نگرانی یا تشویق در موقعیت هایی است که فرد احساس می کند عملکرد وی مورد ارزشیابی قرار می گیرد(واچلکا و کاتز[۱]، ۲۰۰۰). همچنین اضطراب امتحان به حالتی اشاره دارد که فرد را درباره توانایی ماشین در انجام یک وظیفه دچار ترس می کند و پیامد آن کاهش توان مقابله با موقعیت هایی مانند موقعیت امتحان است(فتحی آشتیانی، ۱۳۸۱). برخی محققین بر این عقیده اند که اضطراب امتحان افراد را برای امتحان بهتر مهیا و آماده می کند(هولمز[۲]،۲۰۰۱). درمقابل عده ای به  این عقیده اند که کاهش اضطراب موجب بهبود عملکرد افراد می شود(کوروساوا و هاراکیویز[۳]، ۲۰۰۰) .

می توان فردی را که دچاراضطراب امتحان است به منزله ی فردی توصیف کرد که مواد درسی را می داند، اما به شدت اضطراب و برانگیختگی وی مانع از ظهور معلوماتش درجلسه امتحان می گردد (فتحی آشتیانی،‌۱۳۸۱) عوامل متعددی از جمله سن،‌جنس، توقعات والدین و اجتماع و محتویات مطالب مورد آزمون می تواند با اضطراب امتحان رابطه داشته باشدو درهمین راستا مطالعات زیادی جهت درک ریشه جای این معضل صورت گرفته است. ارزیابی منفی فرد از خودش می تواند هسته مرکزی  اضطراب امتحان باشد (پرینس و مانوالد[۴]، ۲۰۰۲).

اضطراب امتحان

اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان برای اولین بار در سومین راهنمای تشخیصی و آماری اختلالات روانی [۵] (DSM-III) به وسیله انجمن روان شناسی آمریکا[۶] مطرح شد. پس از ارائه اطلاعات کامل از اختلالات اضطرابی کودکان و نوجوانان، بارها به طور پی در پی مورد تجدید نظر قرار گرفت. در طبقه بندی DSM-IV انجمن روان پزشکی آمریکا ۱۹۹۴ تنها اضطراب جدایی به عنوان بخشی از اختلالات تشخیصی در کودکان و نوجوانان آمده است، اما اختلال اضطراب فراگیر و فوبیای اجتماعی نیز در این طبقه جا می گیرند و اگر چه اضطراب ویژگی اصلی این اختلالات است، عوامل زمینه ای یا موقعیتی ویژه ای وجود دارد که آن ها را از یکدیگر متمایز می کند.

اختلالات اضطرابی یکی از شایع ترین اختلالات عاطفی روانی کودکان و نوجوانان می باشد. مطالعات انجام شده درباره همه گیر شناسی این اختلالات نشان داده است که حدود ۸ تا ۱۲ درصد کودکان و ۵ تا ۱۰ درصد نوجوانان با یکی از معیارهای تشخیصی اختلالات اضطرابی، تا اندازه ای که روند زندگی عادی و عملکرد روزانه آن ها را مختل کند مواجه اند(اسپنس[۷]، ۲۰۰۳).

در طبقه بندی DSM-IV و سایر طبقه بندی های انجمن روان پزشکی آمریکا، به طور مشخص به اضطراب آموزشگاهی[۸] اشاره ای نشده است، اما پدیده اضطراب چنان وسیع مورد توجه قرار گرفته است که می توان اضطراب آموزشگاهی و اضطراب آزمون[۹] را نیز از آن استنباط کرد(پاسارلو[۱۰] و دیگران، ۱۹۹۹). اضطراب امتحان به عنوان یک پدیده فراگیر و مهم آموزشی، رابطه نزدیکی با اضطراب عمومی دارد و در عین حال، دارای ویژگی ها و مشخصه های خاصی است که آن را از اضطراب عمومی جدا می سازد.

 

[۱] -Wachelka & katz

[۲] -Holms

[۳] -Kurosawa & Horackiwicz

[۴]  Prinse & Henwald

[۵] – Diagnostjc and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM-III)

[۶] – American Psychiatric Association

[۷] – Spence

[۸] – School Anxiety

[۹] – Test Anxicty

[۱۰] – Passarello

[۱] – Sieber

[۲] – Phenomenological

[۳] – Sarason

[۴] – Spielberger and Vagg

[۵] – Sapp

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طبقه بندی اختلال های اضطرابی
  • مقاله اضطراب ریاضی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب رایانه
  • مقاله اضطراب اینترنتی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.