مقاله اصول و روشهای تربیت در اسلام

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله اصول و روشهای تربیت در اسلام به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مآخذ

۱- محمدی ری شهری، منتخب میزان الحکمه، سید حمید حسینی، قم، دارالحدیث، دوم، ۱۳۸۲

۲- منتخب میزان الحکمه، همان ص ۵۵۳ و نهج البلاغه، ترجمه دشتی

۳- صحیفه سجّادیه، فیض الاسلام

۴- بحارالانوار، محمد باقر مجلسی، دارالکتب الاسلامیه، ج۱۶

۵- ابن ابی الحدید، شرح نهج البلاغه، قم، کتابخانه آیت اللّه مرعشی

۶- شیخ عباس قمی منتهی الآمال، کتابفروشی اسلامیّه

۷- فساد سلاح تهاجم فرهنگی،سید محمود مدنی بجستانی

۸- روزنامه اطلاعات، شماره ۱۰۳۵۵ و محمد دشتی، مسئولیت تربیت

۹- میرزا حسین نوری، مستدرک الوسائل، تهران مکتبه اسلامیه، ج ۲٫

۱۰-  فرهنگ سخنان فاطمه زهرا(س)، محمد دشتی، قم، انتشارات مشهور، اوّل ۱۳۸۰

۱۱- محمد بن یعقوب کلینی، کافی، تهران دارالکتب الاسلامیه، ج ۶

۱۲-  صدوق، علل الشرایع، قم، دارالعلم، ج ۱، ص ۷۶، التوحید، ص ۳۳۱ و حر عاملی، اثبات الوصیّه، ج ۱

۱۳-  کافی، همان، ج ۶،.

۱۴-  همان، ص ۴۹ و وسائل الشیعه، همان، ج ۱۵،

۱۵-  کافی، همان، ص ۷۰٫

فهرست مطالب

مقدمه ۱
روش های تربیت در نهج البلاغه ۵
روش تربیت فرزند ۵
انتخاب همسر ۵
ایّام بارداری ۸
دوران کودکی ۹
دوران هفت سالگی یا آغاز تعلیم ۱۲
همراه تربیت: ۱۲
۱ـ تعلیم قرآن و دانش ۱۳
۲ـ تقویت عاطفی، با تلقین محبت ۱۳
۳ـ تعلیم امور فنی نظامی و دانش روز ۱۴
۴ـ جدا سازی ۱۴
۵ ـ وفا به وعده‏ها ۱۴
۶ـ تعلیم عبادات ۱۵
نوجوانی یا حساسترین دوران تربیت ۱۵
نامه به امام حسن ۱۶
۱ـ پدر قبل از دیگران دل جوانش را فتح کند ۱۶
۲ـ بیان احکام حلال و حرام ۱۷
۳ـ الگو دهی ۱۸
۴ ـ تحکیم اعتقادات ۱۸
۵ ـ تشویق به عمل و بندگی ۱۹
۶ـ ساده بیان کردن مسائل ۲۰
۷ ـ تعلیم مکارم اخلاق ۲۱
الف: انصاف و دیگران را چون خود پنداشتن ۲۱
ب: هر حرفی نگفتن: ۲۲
ج: دوری از خود بزرگ بینی و حرص ۲۲
د: حفظ کرامت انسانی ۲۳
۵ ـ حفظ حرّیت انسانی ۲۳
پی‏نوشت‏ها: ۲۴
روش های تربیتی کودکان ۲۸
بررسی روشهای تربیتی از نگاه قرآن ۳۲
معنی تربیت ۳۲
اهمیت تربیت ۳۳
بررسی روش های تربیتی ۳۷
آسان گیری ۳۷
لطیف سخن گفتن ۳۸
معرفی نمونه های ناپسند ۳۹
منابع و مآخذ ۴۱

چکیده

در این مقاله  روش های تربیت در نهج البلاغه، همراه تربیت، نوجوانی یا حساسترین دوران تربیت، روش های تربیتی کودکان و بررسی روشهای تربیتی از نگاه قرآن را توضیح می دهد.

دوران کودکی آغاز دوران تربیت مستقیم والدین است نسبت به فرزند، چرا که در دوره‏های قبلی اوصاف و اخلاق اصالت و پاکی و یا اوصاف مقابل آنها عهده دار تربیت بودند، و مستقیماً والدین دخالت نداشتند امّا در دوران کودکی تربیت مستقیم و مسئولیت اصلی و جدید آن‏ها شروع می‏شود، در این دوره، مخصوصاً تا دوران سه سالگی مربّی اصلی مادر است، هر چند برخی دستورات مستحبی مثل نام گذاری نیکو، عقیقه، خواندن اذان و اقامه در گوش راست و چپ متوجه پدر است، اما سرسلسله جنبان تربیت فرزند مادر است چرا که او با شیر دادن مخصوصاً اگر با طهارت باشد، و عطوفت و مهربانی، و تلقین برخی کلمات، از همه مهمتر با رفتارهای عبادی و اخلاقی خویش شاکله درونی و اخلاقی او را مهندسی می‏کند، به این جهت مادر توجّه کند که خیلی از مطالب را می‏تواند به فرزندش در این دوران تلقین نماید، شاهد این ادّعا اشعاری است که فاطمه زهرا(س) به هنگام بازی دادن حسنش می‏خواند، و به این طریق به تربیت روحی و پرورش جسمی او می‏پرداخت.

«اشبه اباک یا حسن      و اخلع عن الحقّ الرّسن»

«حسن جان! مانند پدرت علی(ع) باش و ریسمان را از گردن حق بردار»

«واعبد الهاً ذا المنن      ولاتوال ذاالاحن»

«خدای احسان کننده را پرستش کن و با افراد دشمن و کینه توز دوستی مکن.»

و آن گاه که حسین(ع) را بر روی دست نوازش می‏کرد می‏فرمود:

«انت شبیهٌ بابی لست شبیهاً بعلیٍ»

«تو (حسین جان) به پدرم رسول خدا(ص) شباهت داری و به پدرت علی(ع) شبیه نیستی»

همچنین امام علی(ع) می‏فرماید: «مرّوا اولادکم بطلب العلم؛ فرزندان را به فراگیری دانش (و قرآن) فرمان دهید.» و در حدیث پیش گفته خواندیم که «و یتعلّم الکتاب سبع سنین؛ در هفت سال دوم، به فرزند خود قرآن تعلیم دهید.»

در کنار فراگیری دانش و تعلیم قرآن، برای تقویت عاطفه انسانی و هدایتی محبت پیامبراکرم(ص) و آل او، به کودکان تلقین و تعلیم شود، این نکته بسیار اهمیت دارد که متأسفانه در کتابهای ابتدائی سالهای اخیر مقداری کم رنگ شده است. پیامبر اکرم(ص) فرمود: «ادّبوا اولادکم علی ثلاث خصالٍ: حبّ نبیّکم و حبّ اهل بیته و قراءه القرآن؛ فرزندان خودتان را بر سه خصلت تربیت کنید، دوست داشتن پیغمبرتان، و دوست داشتن اهل بیت او(ع) و خواندن قرآن».

واژه های کلیدی: تربیت اسلامی، نهج البلاغه، تعلیم قرآن، دوران جوانی، تعلیم عبادات،

مقدمه

بسم الله الرحمن الرحیم

بحث از دین و تربیت همیشه مورد توجه اندیشمندان تربیتی بوده و بشر همواره به دنبال آرمان خواهی و کمال طلبی خود در شیوه های تربیتی به دین و ارزش های الهی علاقه وافری نشان می داده است. هر چند پس از رنسانس و گسترش علم گرایی و غرور ناشی از آن و طرح «تقابل علم و دین» و جا افتادن این تفکر به لحاظ ضعف های موجود در دین مسیحیت و مبلغان و عالمان آن و به حاشیه رانده شدن دین تربیت دینی نیز مورد غفلت قرار گرفت.

اما پس از مواجهه ی انسان با تبعات این غفلت زدگی و گرفتاری او با تبعات جامعه صنعتی و زندگی مادی و بروز مشکلات متعدد فردی و اجتماعی ضرورت نگاهی دوباره به تربیت دینی احساس شد؛ که در این میان نظرات مختلفی به چشم می خورد.

عدّه ای با طرح عدم دخالت دین در تربیت انسان و ناکارآمدی آموزه های دینی که ناشی از نگاه منفی به دین و عدم شناخت دقیق از مکتب تربیتی آن است. این بحث را همچنان رویکردی به مباحث قدیمی و مربوط به زمان نابالغی علم، تلقی می کنند.

آنان تربیت را تنها بر مدار عقل و شناخت انسان از خودش استوار می سازند، و قائل اند که تنها علم، قابلیت شناسایی دقیق از آدمی را دارد؛ در این دیدگاه رابطه ای میان دین و تربیت وجود ندارد.

با ابطال نظریه علم گرایی مطلق، گرایشی به مباحث دینی و معنوی بروز کرد، اما در این رهیافت نیز بسیاری از ندیشمندان غربی رویکرد انسان را به دین غیر وحیانی و انسان محور کافی دانسته و راه های تربیتی برگرفته از آن را نیز برای هدایت انسان در مسیر پر پیچ و خم زندگی کافی می دانند. در این نگاه، ملاک انسان، و نیازهای او و رفع آنها است. و در موارد نیاز به دین رجوع می کند و با خرد خود از آن بهره می جوید، اما هرگز خود را در اختیار دین قرار نمی دهد و نمی گذارد دین با راه های تربیتی خود برای او تصمیم گیری کند.

با توجه به ناکارآمدی دین (انسان محور) در همه ی شؤون و عرصه های زندگی و همه جانبه نیازهای مادی و معنوی او، ضرورت رویکرد به (دین وحیانی) احساس می شود. در این نگاه به دین، که دارای رویکردی زندگی مدار نیز می باشد، دین در زوایای مختلف زندگی، نقش آفرینی می کند و در متن زندگی حضور جدی و پررنگی دارد و پاسخگوی همه ی نیازهای اوست. در این نگاه به دین بحث از «دین و روش های تربیتی» ضرورت می یابد زیرا:

بر این باوریم که خالق یکتا که به وجود آورنده و «ربّ» اوست بهتر از هر کسی انسان را می شناسد و بر نقاط ضعف و قوت او آگاه است و کامل ترین راه را دانسته و بهترین مقصد نهایی را برای او رقم زده است.

45,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مراحل تهذیب نفس درنهج البلاغه
  • مقاله عدالت اجتماعی از منظر نهج البلاغه
  • مقاله ارتباط اجتماعی در نهج البلاغه
  • مقاله تربیت و رویکردها و اهداف آن
  • پایان نامه آداب و احکام ازدواج در دین های مزدایی و مسیحیت و اسلام
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.