مقاله ارتباط اضطراب کودک و متغیر های خانوادگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله ارتباط اضطراب کودک و متغیر های خانوادگی

تعداد صفحات: ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

اضطراب نوعی احساس ترس و ناراحتی بی­دلیل است و نشانه بسیاری از اختلالات روانی شناختی محسوب     می شود. فروید معتقد بود که اضطراب می­تواند ماهیت سازشی داشته باشد و آن در صورتی است که ناراحتی همراه با آن فرد را به سوی راههای جدید و مبارزه انگیز سوق دهد. اگر شخص از این حیث با شکست مواجه شود نتیجه آن اختلال و اضطراب مرضی است (آزاد، ۱۳۸۰) بنا به تعریف ،اضطراب یک احساس منتشر و بسیار ناخوشایند و اغلب مبهم با دلواپسی است که با یک یا چند احساس جسمی همراه می­گردد مثل احساس خالی شدن سردل، تنگی نفس، تپش قلب، تعریق، سردرد و میل ناگهانی و جبری برای دفع ادرار، بی­قراری و میل به حرکت نیز از علائم شایع است. اضطراب یک علامت هشدار دهنده است که خبر از خطری قریب­ الوقوع می­دهد و شخص را برای مقابله با تهدید آماده می­سازد (پورافکاری، ۱۳۸۲)

این مقاله در مورد عوامل خانوادگی موثر بر اضطراب کودک  ،عواملی از قبیل ژنتیک ، دلبستگی، روابط زناشویی، رفتار های  فرزند پروری، سبک های فرزند پروری و عقاید و شناخت والدین مورد بررسی قرار می گیرد.

 

واژه های کلیدی: اضطراب کودک، عوامل خانوادگی، رفتار های  فرزند پروری ،عقاید و شناخت والدین

 فهرست مطالب

 چکیده ۵
مقدمه ۶
عامل های خانوادگی ۸
۱٫ وراثت و ژنتیک ۸
بازداری رفتاری ۹
خلاصه و نتیجه گیری ۹
۲٫ دلبستگی ۱۰
۳٫ روابط خانوادگی ۱۰
نزاع زناشویی ۱۰
کیفیت ازدواج ۱۱
هم والدینی ۱۲
تاثیر سازگاری زناشویی بر فرزند پروری و اضطراب کودک ۱۳
اندازه خانواده، ترتیب تولد و تسلط خواهر و برادری ۱۵
۴٫ الگوبرداری والدین ۱۶
۵٫ فرزندپروری ۱۶
الگوی تربیتی استبدادی ۱۷
فرزند پروری مقتدرانه ۱۸
الگوی تربیتی سهل گیر ۱۹
۶٫ رفتارهای خاص فرزند پروری ۱۹
۷٫ شناخت و عقاید والدین ۲۱
عقاید و شناخت در مورد رفتار اضطرابی ۲۱
ادراک والدین از کنترل شخصی ۲۲
شناخت به عنوان واسطه ی فرزند پروری و اضطراب ۲۳
خلاصه و نتیجه گیری ۲۵
منابع و مأخذ ۲۶

منابع

پورافکاری ، نصراله ( ۱۳۸۲) ، خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری – روان پزشکی

قنبری، سعید.، نادعلی، حسین.، سید موسوی، پریسا.(۱۳۸۸). رابطه سبک های فرزند پروری با نشانه های درونی سازی شده در کودکان. مجله علوم رفتاری ، ۳ ، ۱۷۲-۱۶۷٫

آزاد ، حسین ، ( ۱۳۸۲) . آسیب شناسی روانی ، موسسه انتشارات بعثت ،‌تهران چاپ هفتم ،کاپلان ،‌هارولد ؛ سادوک ، بنیامین . (۱۳۷۲) . خلاصه روان پزشکی ( جلد ۲ و ۳ ) ، ترجمه نصرت اله پور افکاری ، تبریزی ،‌موسسه کامپیوتری نعمتی

هاک، پل ، (۱۳۸۳)، موفقیت در تربیت فرزندان(۱۸-۵سالگی) با رویکرد عقلانی-عاطفی الیس. مترجمان حسین صیفوریان ، محمد طاهر ریاضی ارسی. تهران: انتشارات رشد.

بهرامی احسان، هادی.، اسلمی، الهه،(۱۳۸۸).رابطه سازگاری زناشویی و سبک های فرزند پروری والدین با سلامت جسمی و روانی فرزندان. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، ۳،۶۳-۸۱٫

Turner, S. M., Beidel, D. C., Robertson-Nay, R., and Tervo, K. (2003). Parenting behaviors in parents with anxiety disorders”. Behaviour Research andTherapy, 41, 541−۵۵۴٫

Whaley, S. E., Pinto, A., and Sigman, M. (1999). Characterizing interactions between anxious mothers and their children. Journal of Consulting and Clinical Psychology, 67, 826−۸۳۶٫

Whisman, M. A., and  Kwon, P. (1992). Parental representations, cognitive distortions, and mild depression. Cognitive Therapy and Research, 16, 557–۵۶۸٫

Zhang,L.F (2009). Anxiety and thinking styles. Personality and Individnal Differences, 47, 347-351.

Antony, M. M., Brown, T. A., And  Barlow, D. H., (1997).Response  tohypervenfilation and 5.5% CO 2 inhalation of subjects with typesof specific phobia, panic disorder, or no mental disorder. American Journal of Psychiatry, 154, 1089-1095.

Barber. B. K. (1996).Parental psychological control, Revisiting a neglected construct”.Child Development, 67, 3296-3319.

مقدمه

تعاریف گوناگونی برای اضطراب وجود دارد که از یک مطالعه تا مطالعه دیگر متفاوت است. برای مثال بک ( ۱۹۷۲ به نقل از ژانگ[۱] ،۲۰۰۹) اضطراب را به عنوان یک واکنش هیجانی ناخوشایند تعریف می کند که با تخلیه هیجانات منفی تحت عنوان وحشت ، تنش و عصبی بودن همراه است . دریک تعریف کراسک[۲] (۱۹۹۹) بین صفت اضطرابی[۳] و حالت اضطرابی[۴] تمایز قائل می‌شود و تعاریفی برای هر یک از آنها ارائه می دهد. صفت اضطرابی یا روان رنجوری متشکل از علائم نامشخصی از ترس، نگرانی و دیگر حالت‌های خلقی منفی دیگری است که نشانه یک اختلال جداگانه نیست، صفت اضطرابی یک خصوصیت پایدار است که وقتی شدت پیدا کند، نشانگر یک آسیب‌پذیری کلی برای اختلالات خلقی است.

حالت یا  اختلالات اضطرابی (مثل هراس، اضطراب اجتماعی، اضطراب جدایی و …) نشان دهنده مجموعه‌ای از علائم اضطراب است که یک بیماری یا ناراحتی را مشخص می‌کند. در سالهای اخیر مطالعات مشخص کرده­اند اضطراب زمانی که در دوران کودکی و نوجوانی رخ دهد یک مسئله جدی است که حدوداً ۳ تا ۱۶ درصد از کودکان و نوجوانان با آن مواجه هستند ( (کوهن،کوهن، کاسن، ولز، هارتمارک و جانسون[۵]،۱۹۹۳). این حالت ممکن است در طول دوره کودکی و نوجوانی باقی بماند با تعدادی از پیامدای نامطلوب از قبیل رفتارهای ضد اجتماعی، مشکلات تحصیلی و همچنین ایجاد اختلالات بیشتر مرتبط است (رابین و سیلور من[۶]، ۲۰۰۰). علت اضطراب در کودکان هم متأثر از ژنتیک و هم تأثیرات محیطی است (گروس و هن[۷] ،۲۰۰۴؛استیونسون، باتن، و چرنر[۸]،۱۹۹۲). آسیب‌پذیری مربوط به ژنتیک شامل حالت‌های طبعی (سرشتی) مثل عاطفه منفی/ روان رنجوری (لونیگان و فیلیپس[۹]،۲۰۰۱)، و مؤلفه های رفتاری مثل بازداری رفتاری می شود (گلدسمیت و لمری[۱۰]، ۲۰۰۰). آنچه مشخص است اینکه در سبب شناسی اضطراب کودک عوامل گوناگونی می توانند نقش داشته باشند. در مروری بر تحقیقات، بیجلز و برنچمنت- تاوسنت[۱۱](۲۰۰۵) چهارگروه از متغیرهای خانوادگی موثر بر اضطراب کودک را مورد ملاحظه قرار می دهند( الف)سبک‌های دلبستگی، ب) جنبه‌های کارکرد خانوادگی، ج) شیوه‌های فرزند پروری،  د) عقایدی که والدین در مورد بچه‌هایشان دارند. که تحقیقات شواهدی را برای هر یک از این عوامل ارائه می‌دهند.

تعدادی از مدل‌های سبب شناسی اضطراب، رابطه والد – فرزند را به عنوان یک عامل اصلی در رشد اختلالات اضطرابی مورد توجه قرار می‌دهند به ویژه این مدلها پیشنهاد داده‌اند که در اضطراب، رابطه والد- فرزند متأثر از سبک‌های تعاملی محافظت بیش از حد یا دخالت بیش از حد است (هادسون و راپی[۱۲]، ۲۰۰۱).

عامل های خانوادگی

۱-وراثت و ژنتیک

اولین مکانیسمی که می تواند همپوشی بین  اختلالات اضطرابی والدین و کودک را توضیح دهد انتقال ژنتیکی است . مطالعات ژنتیکی رفتار تخمین زده اند که بیش از پنجاه درصد از آمادگی و استعداد اضطراب (مثل حساسیت برای اضطراب، بازداری رفتاری ، ترس از ارزیابی منفی) ارثی است و از والدین به کودکان منتقل می شود (استاین، جنگ، لیویسلی[۱]،۲۰۰۲). در مقایسه با زمینه و استعداد اضطراب ، سهم ژنتیک برای اختلالات خاص اضطرابی کمتر از ۳۰ درصد گزارش شده است (کندلر، نیئل، کسلر، هیز، ایوس،[۲]۱۹۹۲) . هم مطالعات خانوادگی و هم مطالعات بر روی دو قلوها سهم مشخصی از نقش ژنتیک در اختلالات اضطرابی کودکان نشان داده اند. اختلالات اضطرابی در کودکانی که والدین آنها دارای اختلالات اضطرابی یا اختلالات اضطرابی همراه با افسردگی (بیدل و تورنر[۳]، ۱۹۹۷به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو[۴]،۲۰۰۴)، اضطراب اجتماعی (مانچینی[۵]،۱۹۹۶،به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،۲۰۰۴)، ترس از فضاهای باز (کاپس،سیگمن، سینا، هنکر، و والن[۶]،۱۹۹۶ به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،۲۰۰۴) بودند گزارش شده است.چندین مطالعه بر روی دو قلوها (به عنوان مثال تاپر و مک گافین[۷]، ۱۹۹۵ به نقل از مانیاسیس، هادسون، وئب، آلبانو،) نقش ژنتیک را در اختلالات و نشان های اضطرابی کودکان نشان داده اند.

 

۱ – Stein,  Jang & Livesley

۲ – Kendler,  Neale,  Kessler,  Heath &  Eaves

۳ – Beidel & Turner

۱ – Manassis,Hudson,Webb & Albano

۲ – Mancini

۳ – Capps, Sigman, Sena, Henker & Whalen

۴ – Thapar & McGuffin

۱- Zhang

۲- Craske

۳-Trait Anxiety

۴- State Anxiety

۵- Cohen, Cohen, Kasen, Velez , Hartmark ,& Johnson

۶ – Rabian,& Silverman

۷ – Gross & Hen

۱ – Stevenson, Batten, & Cherner

۲ – Lonigan & Phillips

۳ – Goldsmith& Lemery

۴ – Bögels & Brenchman- Toussaint

۵ – Hudson & Rapee,

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله طبقه بندی اختلال های اضطرابی
  • مقاله اضطراب ریاضی
  • مقاله اضطراب کتابخانه‌ای و هوش هیجانی
  • مقاله اضطراب رایانه
  • مقاله اضطراب امتحان
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.