مقاله اخلاق و نسبیت

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله اخلاق و نسبیت به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۸ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و مآخذ

نام کتاب : اخلاق در قرآن، نوشته : آیه الله العظمی مکارم شیرازی با همکاری جمعی از فضلاء و دانشمندان

فهرست مطالب

پیشگفتار : ۱
تعریف علم اخلاق : ۲
تاریخچه علم اخلاق : ۳
مکتبهای اخلاقی ۳
١- اخلاق در مکتب خدا پرستان ۵
٢- اخلاق مادّیگری ۶
٣- اخلاق از دیدگاه فلاسفه عقلی ۷
۴- اخلاق در مکتب غیر گرایان ۷
۵- اخلاق از دیدگاه وجدان گرایان ۷
نتیجه : ۹
اخلاق و نسبیّت ۱۰
اسلام نسبی بودن اخلاق را نفی می کند ۱۲
منابع و مآخذ ۱۵

چکیده

اخلاق مجموعه صفات روحی و باطنی انسان است  و به گفته بعضی از دانشمندان ، گاه به بعضی از اعمال و رفتاری که از خلقیات درونی انسان ناشی می شود ، نیز اخلاق گفته می شود ( اوّلی اخلاق صفاتی است و دومی اخلاق رفتاری )

مهم ترین امتیازات مکتب اخلاقی اسلام کاملا روشن است : «اساس این مکتب اخلاقی ، ایمان به خداوندی است که کمال مطلق و مطلق کمال است و فرمان او بر تمام جهان هستی جاری و ساری است و کمال انسانها در این است که پرتوی از صفات جمال و جلال او در خود منعکس کنند و به ذات پاکش نزدیک و نزدیکتر شوند.»

ولی این به آن معنا نیست که صفات اخلاقی در بهبودی حال جامعه و نجات انسانها از چنگال بدبختیها بی اثر است ؛ بلکه در یک جهان بینی صحیح اسلامی عالم هستی یک واحد به هم پیوسته است ، واجب الوجود قطب این  دایره و ماسوای خدا همه به او وابسته و پیوسته ودر عین حال با هم منسجم ودر ارتباطند.بنابر این ، هر چیز سبب صلاح حال فرد باشد سبب صلاح حال جامعه ، و هر چیز که در صلاح جامعه موثّر باشد در صلاح فرد نیز موثّر است .

به تعبیر دیگر ، ارزشهای اخلاقی تاثیر دو گانه دارد ، هم فرد را می سازد،  هم جامعه را.و آنها که تصوّر می کنند همیشه مسائل اخلاقی چیزی است که هدف در آن غیر باشد نه خویشتن ، در اشتباه برزگی هستند زیرا مصلحت این دو در واقع از هم جدا نیست   و جدایی این دو از یکدیگر تنها در مقاطع محدود و کوتاه مدت است .

آیا اخلاق خوب و بد و رذائل و فضائل جنبۀ مطلق دارد ؛ یعنی ، مثلاً  شجاعت و فداکاری و تسلّط بر نفس در هر زمان و  هر مکان بدون استثناء  خوب است ، یا خوبی و ،

بدی این صفات نسبی است ، در پاره ای از جوامع و بعضی از زمانها و مکانها خوب در حالی که در جامعه یا زمان و مکان دیگر ، بد است ؟

در این مقاله درباره نسبی یا مطلق بودن اخلاق بحث می شود.

واژه های کلیدی: اخلاق، نسبیت، اخلاق مادّیگری، اسلام

پیشگفتار :

بسم الله الرّحمن الرّحیم

مسائل اخلاقی در هر زمان از اهمیت فوق العاده ای برخوردار بوده ولی در عصر و زمان ما اهمیت ویژه ای دارد ، زیرا :

١. از یک سو عوامل و انگیزه های فساد و انحراف در عصر ما از  هر زمانی بیشتر است و اگردر گذشته برای تهیه مقدمات بسیاری از مفاسد اخلاقی هزینه ها و زحمتها لازم بود در زمان ما از برکت پیشرفت صنایع بشری همه چیز در همه جا و در دسترس همه کس قرار گرفته است !

٢. ازسو ی دیگر ، با توجّه به این که عصر بزرگ شدن مقیاسهاست و آنچه در گذشته بطور محدود انجام می گرفت در عصر ما به صورت نا محدود انجام می گیرد، قتل و کشتار انسانها به برکت وسایل کشتار جمعی ، و مفاسد اخلاقی دیگر به کمک فیلمهای مبتذلی که از ماهواره ها در سراسر دنیا منتشر می شود و اخیراً که به برکت « اینترنت» هر گونه اطّلاعات مضر در اختیار تمام مردم دنیا قرار می گیرد ، مفاسد اخلاقی بسیار گسترش پیدا کرده ومرزها را در هم شکسته و تا اقصا نقاط جهان پیش می رود تا آنجا که صدای بنیانگذاران مفاسد اخلاقی نیز در آمده است.

اگر در گذشته تولید مواد مخدر در یک نقطه ، یک روستا و حداکثر شهرهای مجاور را آلوده می کرد امروز به کمک سوداگران مرگ به سراسر دنیا کشیده می شود.

٣.از سوی سوم ، همان گونه که علوم و دانشهای مفید و سازنده در زمینه های مختلف پزشکی و صنایع و شوون دیگر حیات بشری گسترش فوق العاده ای پیدا کرده ، علوم شیطانی و راهکارهای وصول به غیر انسانی و  غیر اخلاقی نیز به مراتب گسترده تر از سابق شده است به گونه ای که بدارند گان فساد اخلاق اجازه می دهد از طرق مرموزتر و پیچیده تر گاه ساده تر و آسانتر به مقصود خود برسند.

در چنین شرایطی توجّه به مسائل اخلاقی و علم اخلاق از هر زمانی ضروری تر به نظر می رسد و هر گاه نسبت به آن کوتاهی شود فاجعه یا فاجعه هایی در انتظار است.

اندیشمندان دلسوز و عالمان آگ باید همگی دست به دست هم دهند و برای گسترش اخلاق در دنیای امروزکه اخلاق به خطرافتاده تا آن حدکه بعضی آن را بکلّی انکار کرده یاغیرضروری دانسته اند و بعضی دیگر هر کار و خصلتی که انسان را به خواسته سیاسی اش بر ساند اخلاق شمرده اند ، تمام تلاش و کوشش خود را به کار گیرند.

15,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اخلاق در رسانه
  • مقاله نظریه های فلسفی وگونه شناسی نظام‌های اخلاقی
  • مقاله نظریه های روانشناسی رشد اخلاقی
  • مقاله نظریه های جامعه شناسی اخلاقی
  • مقاله اخلاق حرفه‌ای در دانشگاه
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.