مقاله رویکردهای و درمان های افسردگی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رویکردهای و درمان های افسردگی

تعداد صفحات:۳۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

افسردگی بعنوان یک حالت خلقی بهنجار تجربه­ای متداول است. در افسردگی خفیف، فرد به نشخوار فکری در مورد مسائل منفی می­پردازد و اکثر اوقات احساس­هایی مثل ملال، تحریک­پذیری و خشم راتجربه می­کند. در حالی که برای خود متأسف و غصه­دار است و به گفتن اطمینان خاطر از دیگران شدیداً نیازمند می­باشد. افرادی که افسردگی خفیف را تجربه می­کنند، در مورد گذشته مشغله ذهنی دارند و به آینده بدبین­اند (کلارک و فربورن[۱]، ۱۹۰۴، به نقل از کاویانی و همکاران ۱۳۸۷).

در این مقاله به روش های درمان بر افسردگی بررسی می شود.درمان شناختی- رفتاری نوعی روان درمانی است که به بیماران کمک می­کند تا به افکار و احساساتی که بر روی رفتارشان تأثیر می­گذارد نایل گردند درمان شناختی رفتاری در حال حاضر برای درمان تعداد زیادی از اختلالات، از جمله هراس ها (فوبیا ) ، اعتیاد ، افسردگی و اضطراب بکار گرفته می شود.

درمان شناختی رفتاری عموماً کوتاه مدت است و بر کمک به بیماران در پرداختن به یک مشکل خاص تمرکز دارد. در خلال دوره درمان، فرد یاد می­گیرد که چگونه الگوهای فکری مخرب یا مزاحمی که دارای تأثیرات منفی بر روی رفتارش هستند را شناسایی کند و تغییر دهد (واکنر[۲]، ۲۰۰۹۶، به نقل از روان­یار، ۱۳۹۰).

طبق تعریف انجمن درمان شناختی رفتاری انگلستان، «روان درمانی شناختی- رفتاری، محدوده­ای از روش­های درمانی را در برمی­گیرد که بر پایه مفاهیم و اصول برآمده از مدل­های روانشناختی هیجانات و رفتارهای انسان قرار دارند. این روش­ها شامل رویکردهای درمانی متنوعی برای اختلالات هیجانی می­باشند.» (واگنر، ۲۰۰۹، به نقل از روان­یار، ۱۳۹۰).

بلانتر ( ۱۹۹۶) بیان می دارد روان نمایشگری روشی است که به شخص کمک می کند تا ابعاد روان شناختی مسئله اش را کشف کند بدین ترتیب قفرد با به نماسش دورآوردن آنها و نه تنها از راه کفتگو به بازنگری مشکل خود می پردازد ( حق شناس ، ۱۳۸۳).

روان نمایشگری با روان درمانی بخصوص روان درمانی گروهی ریشه مشترک دارند لذا روان نمایشگری به نمایشی گفته می شود که حل کننده مشکلات عاطفی شخص باشد این شکل از نمایش بر عواطف شخص اول متمرکز است .

در مجموع ممکن است در بخشهای مختلف زندگی فرد مانند گذشته، حال و آینده وی سیر کند ، معمولاً سمت و سوی اصلی حرکت روان نمایشگری ، بخشهای عمیق عواطف فردی است (حق شناس و اشکانی، ۱۳۸۳).

 

واژه های کلیدی:افسردگی، درمان روان پویشی افسردگی، درمان شناختی افسردگی، رویکرد وجودی، رویکرد گشتالت درمانی ،رویکرد روان نمایشگری

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
رویکردهای و درمان های افسردگی ۱۰
الگوی زیستی افسردگی ۱۰
الگوی روان پویشی افسردگی ۱۱
درمان روان پویشی افسردگی ۱۲
الگوهای شناختی افسردگی ۱۳
درمان شناختی ۱۴
الگوی درماندگی آموخته شده افسردگی است ۱۵
رویکرد رفتار درمانی ۱۵
رویکرد مراجع- محور ۱۶
رویکرد گشتالت درمانی ۱۶
رویکرد وجودی ۱۶
رویکرد منطقی-عاطفی-رفتاری ۱۷
رویکرد تحلیل تبادلی ۱۷
رویکرد شناختی ۱۷
رویکرد جامع یا انتخابی ۱۸
رویکرد سایکو در اما یا روان نمایشگری ۱۸
تاثیر روش های درمان بر افسردگی ۲۰
منابع ۳۱

 منابع

هاوتون، ک. کیس سالکووس. ج کوک و دکلارک. (۱۳۸۲). رفتار درمانی شناختی جلد اول. (ترجمه: حبیب­الله قاسم­زاده). تهران: انتشارات ارجمند. (تاریخ انتشار، ۱۳۸۷).

نوابی­نژاد، شکوه و ریاحی­نیا، نصرت، مقایسه تأثیر مشاوره­ گروهی با رویکرد شناختی- رفتاری و کتاب درمانی شناختی بر افسردگی زنان ۴۰ تا ۳۰ سال. مجله تحقیقات زنان (مطالعات زنان)، تابستان ۱۳۸۶، شماره ۱، ص۷۱-۴۵٫۰

نوابی­نژاد، شکوه. نظریه­های مشاوره و روان درمانی گروهی. تهران: انتشارات سمت، ۱۳۸۳٫

بلانر، آدام (۱۳۸۳). درون­پردازی روان­درمانی با شیوه­های نمایشی (تأتردرمانی)، (ترجمه حق­شناس، حسن و اشکانی، حمید). تهران: انتشارات رشد. (تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۹۶).

آخوند مکه­ای، ژ. (۱۳۷۶)، «بررسی تأثیر شناخت درمانی گروهی به روش بک بر کاهش افسردگی نوجوانان دختر ۱۵ تا ۱۷ ساله شاهین شهر اصفهان»، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

روزنهان، دیوید ال، سلیگمن مارتین ای.پی.(۱۳۸۵). روانشناسی نابهنجاری آسیب­شناسی روانی، جلد دوم، (ترجمه: یحیی سید محمدی). تهران. ارسباران،(تاریخ انتشار به زبان اصلی ۱۹۹۸).

آقائی، اصغر. رفیعیان اصفهانی، مرضیه. (۱۳۸۵). مقایسه سه شیوه دارو درمانی، شناخت درمانی و رفتار درمانی در کاهش افسردگی نوجوانان. فصلنامه دانش و پژوهش در روانشناسی، شماره بیست و نهم ـ پاییز ۱۳۸۵٫ صص ۸۰ـ۶۹٫

کاویانی، حسین (۱۳۸۷). اثربخشی شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی بر کیفیت زندگی افراد افسرده. تازه­های علوم شناختی. ۴۸ شماره۴، صص ۳۹-۴۸٫

کاویانی، حسینی، جواهری، فروزان، بحیرایی، هادی، شناخت درمانی مبتنی بر ذهن آگاهی در کاهش افکار خودآیند منفی نگرش ناکارآمد، افسردگی و اضطراب. مجله تازه­های علوم شناختی، بهار ۱۳۸۴، شماره ۷، ص۵۹-۵۴٫

ابراهیمی، ا. نشاط دوست، ح. کلانتری، م. مولوی، ح. اسدالهی، ق(۱۳۸۶). سهم مقیاس نگرش­های ناکارآمد و خرده مقیاس­های سلامت عمومی در پیش­بینی و نسبت بخت اتبلا به افسردگی.مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد. دوره­ی ۹ شماره ۴، ۵۸-۵۲٫

 مقدمه

افسردگی مرضی[۱]، به قدری شایع است که سرماخوردگی روان­پزشکی، لقب گرفته است. (سلیگمن، ۱۹۷۵، به نقل از هاوتون، سالکوس و کلارک[۲] ۱۹۴۲) در هر مقطع معینی اززمان، ۲۰-۱۵ درصد بزرگسالان، در سطح قابل توجهی، از نشانه­ های افسردگی، رنج می­برند. حداقل، ۱۲ درصد به میزانی از افسردگی که آنها را در مرحله­ای از زندگی، به سمت درمان بکشاند، مبتلا هستند و حدس زده می­شود که حدود ۷۵ درصد موارد بستری در بیمارستان­های روانی را موارد افسردگی تشکیل می­دهند. به دلایلی که هنوز روشن نیست، در جوامع صنعتی غرب، افسردگی در بین زنان، تقریباً دو برابر این میزان در مردهاست (براون و هریس، ۱۹۷۸، به نقل از هاوتون و همکاران، ۱۹۴۲).

بنظر نمی­رسد که فقط یک عامل بتواند وقوع افسردگی را تبیین کند، بلکه افسردگی از تعامل بین چندین عامل مختلف، حاصل می­شود و شروع و سیر آن به متغیرهای مختلف زیست­شناختی، سابقه بیماری، محیطی و روانی- اجتماع مربوط می­شود. از میان این متغیرها می­توان به موارد زیر اشاره کرد: اختلال در کارکرد ناقل­های عصبی، سابقه افسردگی یا الکلیسم در خانواده، از دست دادن والدین در دوران کودکی و یا مورد بی­توجهی آنان قرار گرفتن، رویدادهای منفی اخیر در زندگی، داشتن همسر عیب­جو یا متخاصم، فقدان حمایت اجتماعی مناسب و فقدان دراز مدت احساس ارزشمندی (هاوتون و همکاران، ۱۹۴۲).

محتوای تفکر افسرده ساز برحسب «مثلث شناختی» طبقه­بندی شده است. این مثلث، شامل نگرش مخدوش و منفی نسبت به موارد زیر می­شود:

۱- خویشتن («به هیچ دردی نمی­خورم»)؛

۲- تجارب فعلی («هیچ یک از کارهایی که می­کنم درست از آب درنمی­آیند»)؛

۳- آینده («هیچ وقت حالم بهتر نخواهد شد») (هاوتون و همکاران، ۱۹۴۲).

وقتی بیمار قادر شد که با مهارت، افکار خود آیند منفی خود را تشخیص دهد و با آنها چالش کند، کانون درمان به فرصتهای ناکارآمد زیرساخت آنها منتقل
می­شود.این فرض­ها چند مشخصه قابل تمیز دارند:

۱- واقعیت تجربه انسانی را منعکس نمی­سازند.

۲- انعطاف­ناپذیر، بیش از حد تعمیم یافته و افراطی هستند و تغییرپذیری در شرایط مختلف، در آنها مورد توجه قرار نمی­گیرد.

۳- به جای آنکه رسیدن به هدف را آسان­تر سازند، دشوارتر می­گردانند.

۴- در برابر تجارب معمولی نسبتاً مقاومند.

لام (۱۹۹۸) بیان می­دارد که نگرش­های ناکارآمد[۳] بعنوان یک عامل زمینه­ساز در شروع دوره­های افسردگی بصورت مستقیم و یا بعنوان یک عامل آسیب­پذیری[۴]  تحت شرایط فشارزای محیطی تلقی شده است.مطالعات با روش مقطعی نشان دادند که نگرش­های ناکارآمد با شیوع افسردگی ارتباط دارد. سطوح بالای نگرش­های ناکارآمد با دوره­های طولانی­تر حملات افسردگی و بازمان­های کوتاه­تر بین دوره­های عود همبستگی دارد (ابراهیمی، نشاط­دوست، کلانتری، مولوی و اسداللهی، ۱۳۸۶).

رویکردهای و درمان های افسردگی

الگوی زیستی افسردگی

به اعتقاد الگوی زیستی، افسردگی اختلال بدن است. اگر چه در مجموع افسردگی می تواند بوسیله، مشکل موجود در هر یک از اندامهای بدن ایجاد شود، گمانه زنیها تقریباً بطور کامل بر مغز، و بویژه بر کاهش نوعی مواد (آمینهای بیوژنیک[۱]) متمرکز شده اند که به انتقال تکانه های عصبی در طول فواصل (سیناسپها­) موجود بین سلولهای عصبی ( نورون ها) کمک می کنند. چهار سر نخ وجود دارد که نشان می دهند بدن عمیقاً در افسردگی درگیر است (شویلر[۲]، ۱۹۷۴)، اولاً، افسردگی تا اندازه­ای بعد از دوره های تغییر فیزیولوژیکی طبیعی در زنان رخ می دهد: بعد از به دنیا آوردن کودک، هنگام یائسگی و درست قبل از قاعدگی. ثانیاً، شباهت قابل ملاحظه ای بین نشانه ها در فرهنگها، جنسیتها، سنین ونژادها حاکی از یک فرآیند زیستی زیر بنایی است. ثالثاً، درمانهای بدنی، بویژه داروهایی مانند داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای و بازدارنده های منوآمینو اکسیداز، و شوک برقی تشنج آور، افسردگی را بطور موثری درمان می کنند و بالاخره اینکه، گاهی افسردگی بصورت عوارض جانبی داروها در افراد بهنجار ایجاد می شود؛ بویژه افسردگی می تواند بوسیله روزوپین[۳]  ایجاد شود که داروهای کاهش دهنده ی فشار خون است (شویلر، ۱۹۷۴)، این سرنخها عامل محرکی برای یافتن مبنای زیستی افسردگی بوده اند (روزنهان، سلیگمن[۴]، به نقل از سید محمدی، ۱۳۸۵).

 

[۱]. Biogenic amines

[۲] . Shoiler

[۳].Proserpine

[۴] – Rosenhan & Seligman

[۱] – Clinical depression

[۲] – Hawton, Salkous & Kelark

[۳] – Dysfunctional attitude

[۴] – Vulnerability

[۱] – Kelark & Ferborn

[۲] – Wagner

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله درمان افسردگی با رویکرد پردازش اطلاعات
  • مقاله آزمون های ارزیابی افسردگی
  • مقاله افسردگی از دیدگاه معنوی‌گرایی
  • مقاله افسردگی ، طبقه بندی و دیدگاه های موجود در مورد افسردگی
  • پرسشنامه افسردگی، اضطراب، استرس
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.