مقاله قصد و خودکارآمدی کارآفرینانه

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله قصد و خودکارآمدی کارآفرینانه

تعداد صفحات: ۵۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

کارآفرینی[۱] ایجاد یک کسب‌و‌کار جدید (Shook,priem&mcgee2003) که شامل فرصت‌ها، پذیرش ریسک و توانایی تبدیل ایده به واقعیت است (kuratko&hodgetts2007).

کارآفرینی مفهومی است که همراه با خلقت بشر وجود داشته‌است. مروری بر ادبیات کارآفرینی نشان می‌دهد که مفهوم کارآفرینی اولین بار توسط اقتصاددانان مطرح شد. سپس با توجه به اهمیت و نقش کارآفرینی در شکل‌گیری تحولات اقتصادی در جوامع، دانشمندان علوم اجتماعی نیز به بررسی ویژگی‌های فردی و اجتماعی کار‌آفرینی پرداختند (۲۰۰۸:۲۸۱ Baren، ۱۹۹۱:۲۰۹  Ajzen).

اهمیت کارآفرینی به‌عنوان عامل حیاتی ثبات و رشد اقتصادی کشورها روز به روز توجه بیشتری را از سوی محققان، برنامه‌ریزان و سیاست‌گزاران معطوف خود می نماید. و همین امر توجه به قصد کارآفرینی به‌عنوان قوی‌ترین پیش‌بینی کننده  فعالیت‌های کارآفرینانه را در سال‌های اخیر برجسته‌تر نموده ‌است.

مطالعات و بررسی‌ها نشان می‌دهد افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه، منجر به افزایش تولید ناخالص ملی و در نتیجه افزایش درآمد ملی، رفاه و آسایش در جامعه می‌گردد (زالی، رضوی، ۱۳۸۷).

یکی از اهداف برنامه‌های آموزشی کارآفرینی ایجاد و تقویت قصد کارآفرینانه کارآفرینان می‌باشد. چرا که قصد کارآفرینانه بهترین و مهم‌ترین متغیر پیش‌بینی کننده رفتار کارآفرینانه است. به عبارت دیگر به احتمال خیلی زیاد، افزایش قصد کارآفرینانه منجر به افزایش فعالیت‌های کارآفرینانه و در نتیجه توسعه کارآفرینی می‌شود.

قصد کارآفرینی[۲] آگاهی و باور آگاهانه فردی که می‌خواهد یک کسب‌و‌کار مخاطره آمیز جدید را راه‌اندازی نموده و قصد دارد که این کار را در آینده انجام دهد (Nabi&Linan,2011).

کروگر (۱۹۹۴)  قصد کارآفرینانه را این‌گونه تعریف می­کند: تعهد و تصمیم برای انجام دادن رفتاری که برای خلق یک کسب‌و‌کار کوچک ضروری است.

خودکارآمدی کارآفرینانه[۳]باور فرد به این‌که ظرفیت و توانایی این را دارد که به‌طور موفقیت آمیز وظایف و نقش‌های یک کارآفرین را ایفا کند  (Boyd&visikis1994,scherer1989)

باور این‌که فرد توانایی انجام وظیفه‌ای را دارد، و باور فرد به این‌که می‌تواند به‌طور مفید از این مهارت‌ها برای دستیابی به هدف مورد نظر استفاده کند.

 

واژه های کلیدی: کارآفرینی، قصد کارآفرینانه، خودکارآمدی کارآفرینانه

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
مفهوم‌شناسی کارآفرینی ۸
مفهوم کارآفرینی از دیدگاه علوم‌ رفتاری ۱۴
قصد کارآفرینانه ۱۶
خودکارآمدی کارآفرینانه ۲۵
مدل های قصد کارآفرینی و خودکارآمدی ۳۵
۱-) مدل بوید و وزیکیس ۳۵
۲ )مدل آجزن ومدل شاپیرو ۳۷
۳- ) مدل لینان ۴۳
۴-)مدل مفهومی قصد کارآفرینی ۴۴
۵-)مدل فرآیند کارآفرین نوظهور ۴۸
نتیجه گیری ۴۹
منابع و مآخذ ۵۱

منابع

شاه حسینی،ع. ( ۱۳۸۳ ).کارآفرینی.چاپ اول،تهران،انتشارات آییژ،۲۴۰-۱

صالحی نجف آبادی، رضوان، وعابدی، محمدرضا، و ربیعی، محمد. (۱۳۸۵). اثربخشی آموزش کارآفرینی بر افزایش فعالیت کاریابی زنان جویای کار شهرکرد. دانش و پژوهش در روان شناسی.۳۰٫ ۱۲۲-۱۱۱٫

نجاری، رضا. (۱۳۸۸). طراحی مدل عوامل مؤثر بر کارآفرینی دانشگاهی در دانشگاه پیام نور ایران. رساله دکتری چاپ شده، دانشگاه علامه طباطبایی.

احمدپور داریانی، محمود. (۱۳۸۷). کارآفرینی(تعاریف،نظریات،الگوها). تهران: جاجرمی.

کوراتکو، دانلد اف، و هاجتس، ریچاردام. (۲۰۰۱). نگرشی معاصر بر کارآفرینی. (ترجمه ابراهیم عامل محرابی و محسن تبرائی، ۱۳۸۳). تهران: دانشگاه فردوسی مشهد.

پورسعید،سید مسعود(۱۳۸۶).طراحی و تبیین الگوی توسعه کارآفرینی در ایران،بر اساس نظریه یادگیری اجتماعی، پایان نامه دکترای مدیریت منابع انسانی،دانشکده منابع انسانی،دانشگاه امام حسین(ع)

حیدری،ناصر(۱۳۸۷).طراحی تبیین الگویی کارآفرینی برای دانشجویان کارشناسی ارشد رشته‌های علوم انسانی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشگاه تهران،۱۷۵-۱

زالی،محمدرضا.رضوی،مصطفی (۱۳۸۷).پژوهش در زمینه موانع توسعه کارآفرینی در ایران.انتشارات دانشکده کارآفرینی

هیسریچ،رابرت و پترز،مایکل.کارآفرینی.ترجمه علیرضا فیض بخش و حمیدرضا تقی یاری.(۱۳۸۹).تهران.دانشگاه صنعتی شریف.

– اسکندانی حمید،۱۳۷۹،ویژگی‌های کارآفرین و کارآفرینان ایرانی،مجله صنعت و مطبوعات، شماره ۳۲

آیینی، زینب(۱۳۹۰). شناسایی عوامل تعیین کننده قصد کارآفرینی دانشجویان دختر رشته مدیریت دولتی، صنعتی و بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی

باندورا،آلبرت(۱۳۷۲).نظریه یادگیری اجتماعی،ترجمه فرهاد ماهر،شیراز،انتشارات راهگشا

– سلمانی زاده، عباس. (۱۳۸۵). ارائه الگویی برای پیش‌بینی رفتار کارآفرینانه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

مقدمه

کارآفرینی یکی از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی به‌شمار می‌رود که منافع متنوعی را برای جامعه به دنبال دارد. وان درلیند[۱](۲۰۰۰) معتقد است که در میان همه مهارت‌های مورد نیاز فارغ‌التحصیلان، مهارت کارآفرینی ارزشمندترین مهارتی است که اشخاص هوشمند برای مقابله با چالش‌های اساسی قرن بیست و یکم به‌ویژه معضل بیکاری باید به آن مجهز باشند. بر طبق نظر کمیسیون اروپا (۲۰۰۳) و وانپراگ و ورسلود[۲] (۲۰۰۷) کارآفرینی موجب نوآوری، ایجاد شغل، توسعه منابع انسانی و برآوردن رضایت مشتریان می گردد. اما تحقیقات بوسما و همکاران[۳] (۲۰۰۸) نشان می‌دهد که فقط درصد کمی از جامعه وارد فعالیت‌های کارآفرینانه می‌شوند. چنین شواهدی محققین را در به‌کارگیری مدل‌ها و تئوری‌های شناختی‌- اجتماعی برای شناسایی قصد کارآفرینی به‌ویژه در راستای برنامه‌ریزی‌های شغلی جوانان تحت تأثیر قرار داده‌است ((van Gelderen ,2008  .

کارآفرینی به‌عنوان عامل رشد و توسعه اقتصادی هر کشور، ثابت شده و غیر قابل انکار است. با توجه به اهمیت آن اگر در کشوری به این موضوع توجه نشود، آن کشور به سوی رشد و توسعه گام برنمی‌دارد. در مورد رفتار و قصد کارآفرینی تحقیقات زیادی در حوزه‌های مختلف علمی از جمله روان‌شناسی، جامعه‌شناسی و حوزه‌های دیگر انجام شده‌است. در این تحقیقات به عوامل موثر بر قصد کارآفرینی پرداخته شده ولی به متغیر خودباوری کارآفرینانه به‌عنوان یک عامل موثر بر قصد توجه چندانی نشده است، بنابراین پرداختن به این متغیر جای بررسی و تحقیق فراوان دارد.

تحقیقات نشان می‌دهد که خودکارآمدی کارآفرینانه، پیش‌بینی کننده مهم قصد کارآفرینانه است (Baughn2006,krueger2000,Peterman&kennedy2003,segal et.al 2002).

باورهای مربوط به خودکارآمدی افراد را از راه‌های گوناگون تحت تاثیر قرار می‌دهد. خودکارآمدی  به‌تدریج در اثر توسعه مهارت‌های اجتماعی، زبان‌شناسی و شناختی که حاصل تجربیات است به‌وجود می‌آید (Bandura1982,gist1987:280). افراد با درجه خودکارآمدی پایین نسبت به افراد با درجه بالا بسیار متفاوت فکر و رفتار می‌کنند (Bandura1986,Eden1992:280).

علاوه بر این، بر اساس گزارش سال ۲۰۰۹ سازمان GEM، رتبه ایران در قصد کارآفرینی در میان ۵۴ کشور ۱۴ می‌باشد.

مطابق برنامه GEM، در ایران در سال ۱۳۸۷ تقریبا ۳۷ درصد مردم قصد داشته‌اند که در سه سال آینده کسب‌و‌کاری را راه‌اندازی کنند. این شاخص در سال ۱۳۸۸ برابر با ۲۸٫۸ درصد بوده‌است که نسبت به سال قبل از آن هشت درصد کاهش یافته است (Bosma & levie, 2008 , 2009). اما مجددا در سال ۲۰۱۰ (۱۳۸۹خورشیدی) به میزان ۳۲٫۷۲ درصد رسیده است.

این آمار نشان می‌دهد که با ارتقاء سطح عوامل موثر بر قصد کارآفرینی می‌توان این رتبه را افزایش داد.

شناخت عوامل مربوط به قصد کارآفرینی می‌تواند به ما این امکان را بدهد که راه‌های کاهش شکاف بین تمایل و عملکرد فرد را افزایش دهیم. قصد کارآفرینی با تمایل کارآفرینی تفاوت دارد. تمایل کارآفرینی، میزان کشش یک فرد به مالکیت یک کسب‌و‌کار است، که می‌تواند منجر به قصد کارآفرینی بشود یا نشود. می‌توان این‌گونه فرض کرد که ارتقاء سطح تمایل کارآفرینی به ارتقاء سطح قصد کارآفرینی کمک می‌کند. برای درک چگونگی ارتباط عوامل با قصد کارآفرینی، می‌بایست اجزای مختلف قصد شناخته شوند.

تحقیقات موجود، بسیاری از عوامل را به‌عنوان شکل‌گیری قصد کارآفرینی می‌پذیرند. محققان آن‌ها را در دو گروه بزرگ، که مربوط به حوزه‌های زمینه‌ای و فردی هستند، طبقه بندی می‌کنند  (Bird,1988).

مفهوم‌شناسی کارآفرینی

بیش از نیم قرن است که کارآفرینی به‌عنوان یک حوزه علمی مورد توجه دانشگاه‌های معتبر دنیا مانند هاروارد[۴]، بابسون[۵]، ام آی تی[۶]، سیاست‌گزاران و برنامه‌ریزان سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان بین‌المللی کار و بانک جهانی بوده‌است. اما در سال‌های اخیر توسعه کارآفرینی به‌عنوان پارادایم نوین توسعه، پارادایم سازمان و مدیریت مورد توجه بسیاری از کشورهای نه‌تنها توسعه یافته بلکه جوامع در حال توسعه قرار گرفته‌است. امروزه توسعه کارآفرینی به کاربردی‌ترین و عملی‌ترین استراتژی توسعه و پیشرفت جوامع توسعه یافته و در حال توسعه تبدیل شده‌است. طی سال‌های اخیر بسیاری از کشورهای در حال توسعه کارآفرینی و فعالیت‌های کارآفرینانه در سطوح مختلف جامعه اعم از خانواده، محله، شهر و روستا را هدف خود قرار داده اند (طرح تحقیقاتی ارزیابی شاخص‌های کارآفرینی در کشور بر اساس مدل دیده‌بان جهانی کارآفرینی، ۱۳۸۸، ص۱۲).

دامنه تاثیرات کارآفرینی بر جامعه بسیار وسیع است، از تغییر در ارزش‌های اجتماعی تا رشد شتابان اقتصادی. محققین تغییرات مختلفی را که رواج فرهنگ کارآفرینی در یک جامعه ایجاد می‌کند بررسی کرده و آثار آن را از دیدگاه‌های متفاوت مورد بحث قرار داده‌اند (سلمانی‌زاده، ۱۳۸۵، ص ۲۵). برخی از تاثیرات ذکر شده عبارتند از:

ایجاد ثروت

اشتغال‌زایی

ایجاد و توسعه فن‌آوری

ترغیب و تشویق سرمایه‌گذاری

 

[۱] Van der.Linde

[۲] Van Praag  & Versloot

[۳] Bosma

[۴]-Harvard

[۵]-Babson

[۶]-MIT

[۱] entrepreneurship

[۲] Entrepreneurial intention

[۳] Entrepreneurial self efficacy

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کارآفرینی کشاورزی
  • مقاله خودکارآمدی تحصیلی
  • مقاله تعیین کننده های خودکارآمدی
  • مقاله رویکردهای کارآفرینی
  • مقاله کارآفرینی سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.