مقاله تئوریهای فرهنگ سازمانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله تئوریهای فرهنگ سازمانی

تعداد صفحات: ۴۷

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

فرهنگ سازمانی که پیوند نزدیکی با فرهنگ عمومی جامعه دارد عامل مهمی در شکل دهی به رفتار سازمانی محسوب می شود و از نقش مهمی در پدید آوردن دگرگونی در رفتار نامطلوب و یا ایجاد ثبات در رفتارهای مورد نظر سازمان برخوردار است. (محمودی،۱۳۸۴)

فرهنگ سازمانی در قالب مجموعه ای از باورها و ارزشهای مشترک که بر رفتار و اندیشه های اعضاء سازمان تاثیر می گذارد و می تواند به عنوان سرچشمه ای برای دستیابی به محیط سالم سازمان و یا فضایی که ترویج کننده فساد در سازمان است به شمار آید. که این مصداق بارز سخن (رهبرمعظم انقلاب اسلامی) در یکم فروردین ۱۳۹۳ می باشد که من باب فرهنگ فرمودند:”فرهنگ در یک جامعه و یا سازمان مانند هوا می باشد که چه بخواهیم و چه نخواهیم باید تنفس کنیم لذا اگر تمیز باشد باعث نشاط و کامیابی میگردد و اگر آلوده باشد اثر سو و مخرب بر آن جامعه یا سازمان خواهد داشت”.

لذا فرهنگ سازمانی موضوعی است که در دانش مدیریت و در قلمرو رفتار سازمانی سهم به سزایی دارد. و به دنبال نظریات و تحقیقات جدید در مدیریت، فرهنگ سازمانی دارای اهمیت روزافزونی شده و یکی از مباحث اصلی و کانونی مدیریت را تشکیل داده است. جمعیت شناسان، جامعه شناسان و اخیراً روان شناسان و حتی اقتصاد دانان توجه خاصی به این مبحث نو و مهم در مدیریت مبذول داشته و در شناسایی نقش و اهمیت آن نظریه ها و تحقیقات زیادی را به وجود آورده و در حل مسائل و مشکلات مدیریت به کار گرفته اند. با بررسی که توسط گروهی از اندیشمندان علم مدیریت به عمل آمده فرهنگ سازمانی به عنوان یکی از مؤثرترین عوامل پیشرفت و توسعه کشورها شناخته شده است. به طوریکه بسیاری از پژوهشگران معتقدند که موفقیت کشور ژاپن در صنعت و مدیریت یکی از علل مهم توجه آنها به فرهنگ سازمانی بوده است. (زرنگار،۱۳۸۵)

فرهنگ سازمانی بعنوان پدیده ای است که نقش گرفته از سیاست ها و رویکردهای مدیران رده بالای سازمانی می باشد از جمله عوامل ساخته شده توسط منابع انسانی سازمان است که نقش مهمی در ارتقاء و بهبود سازمانها دارد. صاحبنظران نسبت فرهنگ سازمانی به سازمان را، همچون نسبت شخصیت به فرد می دانند که نقش مهمی در شکل گیری رفتار (فردی و سازمانی) دارد. (کرم لو و موسوی،۱۳۸۶)

 

واژه های کلیدی: فرهنگ سازمانی، انواع فرهنگ سازمانی، تئوریهای فرهنگ سازمانی، الگوی هافستد

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
پیشینه فرهنگ سازمانی ۸
مفهوم وتعاریف فرهنگ سازمانی ۹
شکل ‌گیری و ادامه حیات فرهنگ سازمانی ۱۳
انواع(تقسیم بندی) فرهنگ سازمانی از دیدگاه نظریه پردازان ۱۶
۱- تقسیم‌بندی دیویس ۱۶
۲-تقسیم بندی رابرت کوئین و مایکل مک گراث ۱۷
۴- تقسیم بندی کاتز دوریس و میلر ۱۹
الگوها و مدل های شناخت فرهنگ سازمانی (تئوریهای فرهنگ سازمانی) ۲۱
۱- الگوی پیترز و واترمن ۲۱
۲-الگوی هافستد ۲۳
۳-الگوی اوچی ۲۵
۴-الگوی رابینز ۲۶
۵- مدل ادگارد شاین ۲۷
۶- مدل چارلز هندی ۳۰
۷- مدل دنیسون ۳۱
نتیجه گیری ۳۵
منابع ۴۲

منابع

-محمودی، مهدی، (۱۳۸۴)، “نقش فرهنگ سازمانی در پیشگیری از بروز فساد اداری”، ماهنامه تدبیر، شماره ۱۶۰٫

-خاکپور، عباس، (۱۳۸۹) “بررسی رابطه بین فرهنگ سازمانی و مدیریت دانش مطالعه موردی واحد های آموزشی پژوهشی جهاد دانشگاهی”، رساله دکترا، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی.

-خاکپور، عباس، (۱۳۹۰)، “سنخ شناسی مطالعات فرهنگ سازمانی”، فصلنامه راهبرد فرهنگ، شماره چهاردهم و پانزدهم.

-رابینز، استفین، (۱۳۸۳). رفتار سازمانی مفاهیم نظریه ها کاربرد ها. جلد۳، ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، نشر پژوهش های فرهنگی، محل نشر تهران.

-رابینز، استفین پی، (۱۳۸۷). مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارسائیان و محمد اعرابی، چاپ هشتم، دفتر پژوهش های فرهنگی، تهران.

-رابینز، استیفن، (۱۳۸۸). تئوری سازمان. ترجمه مهدی الوانی و حسین دانایی فرد، چاپ هفتم، ناشر صفار، محل نشر تهران.

-مشبکی، اصغر، (۱۳۸۵). مدیریت رفتار سازمانی(تحلیل کاربردی ارزشی از رفتار سازمانی). چاپ پنجم، ناشر ترمه، تهران.

-مشبکی، اصغر و خلیلی شجاعی، وهاب، (۱۳۸۹)، “بررسی رابطه فرهنگ سازمانی و مسئولیت اجتماعی سازمانها  csrمورد مطالعه وزارت نیرو”، فصلنامه جامعه شناسی کاربردی، سال بیست یکم، شماره ۴ (پیاپی ۴۰).

-بی لاوسن، رابرت و زنگ، سن، (۱۳۸۱). روان شناسی سازمانی و رفتار سازمانی (مبانی وکاربرد ها). ترجمه: رمضان حسن زاده، انتشارات ساولان، محل نشر تهران.

-کرملو، پروین و موسوی، زهرا، (۱۳۸۶)، “مدیریت فرهنگ سازمانی”، برگرفته ازسایت آفتاب

مقدمه

فرهنگ، سازمان و اعمال آن را راه اندازی می کند. آن چیزی شبیه”سیستم عامل” برای سازمان است که کارمندان را در چگونه فکر کردن و چگونه احساس عمل کردن هدایت می کند. فرهنگ، پویا و سیال است و هرگز ثابت نمی شود. فرهنگ ممکن است تحت مجموعه ای از شرایط اثرگذار بوده و یا اثر گذار نباشد. (پورکاظمی و شاکری نوائی،۱۳۸۳) برای مدیران و پژوهشگران مساله شناخت فرهنگ سازمانی همواره دارای اهمیت فراوان است. در بیست سال گذشته به دلیل رشد شتابان صنعت و بازرگانی در بسیاری از کشورها، فرهنگ درسازمان ها به عنوان یکی از عوامل تعیین کننده موثر در این پیشرفت شناخته شده است و گروهی از پژوهشگران به بررسی آن پرداخته اند. (طوسی،۱۳۷۶)

فرهنگ مهم است. زیرا هر اقدامی بدون آگاهی از نیروهای فرهنگی(که همیشه در کارند) ممکن است پیامدهای پیش بینی نشده و ناخواسته داشته باشد. (شاین،۱۳۸۳)

تاثیر فرهنگ سازمانی بر اعضای سازمان به حدی است که می توان با بررسی زوایای آن، نسبت به چگونگی رفتار، احساسات، دیدگاهها و نگرش اعضای سازمان پی برد و واکنش احتمالی آنان را در قبال تحولات مورد نظر ارزیابی، پیش بینی و هدایت کرد. لذا با اهرم فرهنگ در سازمان، به سادگی می توان انجام تغییرات را تسهیل کرد و جهت گیری های جدید را در سازمان پایدار و پا برجا کرد. (الوانی،۱۳۷۸) فرهنگ در سازمان نشان دهنده مجموعه ای از ارزشها، باورها، هنجارها و تفاهم هایی است که سازمان در آنها با کارکنان وجوه مشترک دارد. (دفت،۱۳۸۰)

در حالت سطحی فرهنگ خود را به صورت سمبل ها (نمادها)، شعارها، زبان، رفتارها، داستان ها و تاریخ، کد لباس، افسانه ها، آداب و رسوم و مراسم(جشن و عزاداری)نشان می دهد. اما در زیر این نشانه های مشهود فرهنگ، ارزش های محوری، باورها، مفروضات مشترک هر کارمند که معرف فرهنگ سازمان است قرار دارد. انتظار نداشته باشیم که فرهنگ سازمانی به آسانی با تغییر و بازسازی طرح دفترخود با تکرار داستانهای قهرمانی برای کارکنان تغییر کند. این ها ممکن است تا حد معینی کار کنند اما قطعاً خیلی با اینکه بر قلب و دل آنها و همچنین بازار پیروز شویم فاصله دارد. آنچه که نیاز داریم تحلیل عمیق تر و بازتاب ژرف تر باورها و مفروضات جمعی کارکنان می باشد. تنها زمانی این مورد را عمیق تر درک کنیم می توانید گامهای مناسبی را برای تقویت فرهنگ سازمان خود و اثربخشی آن برداریم(Mobley et al., 2005) .

فرهنگ سازمانی مجموعه ای از اعتقادها، باورها و ارزش های مشترک است که بر رفتار و اندیشه اعضای سازمان اثر می گذارد و می توان آن را نقطه شروعی برای حرکت و پویایی و یا مانعی در راه پیشرفت به شمار آورد. (۱۹۸۲،Peter & Waterman) به طوری که اکثر کارشناسان رفتار سازمانی اتفاق نظر دارند که فرهنگ سازمانی یک دست ناپیدا است که افراد را در جهت نوعی رفتار نامرئی هدایت می کند. لذا فرهنگ سازمانی از اساسی ترین زمینه های تغییر و تحول در سازمان به شمار می رود و پذیرش آن از سوی کارکنان ضامن پویایی و بهروری آنان و بقا سازمان می باشد. پس شناخت و درک چیزی که فرهنگ سازمان را می سازد، شیوه ایجاد و دوام آن به ما کمک می کند تا بهتر بتوانیم رفتار افراد در سازمان را توجیه کنیم.

پیشینه فرهنگ سازمانی

با وجود قدمت مطالعات سازمانی، استفاده از اصطلاح فرهنگ سازمانی موضوع جدیدی هست و تقریباً به اوایل قرن بیستم برمی گردد. ریشه این پدیده را می توان در نظریات مردم شناسی، جامعه شناسی و روان شناسی اجتماعی جستجو نمود. در سال های۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ هم التون مایو[۱] و هم چستر بارنارد[۲] اهمیت هنجارهای گروه کار، احساسات، ارزش ها و عمل و عکس العمل ظاهر شده در محل کار را با توضیح دادن ماهیت و کارکردهای سازمان های غیر رسمی مورد تایید قرار دادند این پژوهش ها از یک پایه تئوریک جامع و یک پارچه برخوردار نبود اند و بسیاری از عوامل مهم در مطالعات سازمانی را در بر نمی گرفتند اما انتشار این مطالب اهمیت مطالعات فرهنگ سازمانی را افزایش داد. (Hoy & Miskel, 2008)

در اواخر دهه ۱۹۶۰ بود که پژوهش در این زمینه از حالت رکود نسبی بیرون آمد و به صورت پاره ای از مطالعات سازمانی و مدیریت درآمد. در این برهه از زمان بود که محققین آمریکایی و انگلیسی توجه دانشمندان برجسته جهان را به این مقوله جلب کردند. تا جایی که مک گری گور[۳] برای نخستین بار فرم هایی جهت تشخیص فرهنگ سازمانی بر اساس مطالعات هاثورن را پیشنهاد داد. او معتقد بود که بسیاری از مدیران تصورات اشتباهی در مورد کسانی که برای آن ها کار می کنند دارند. (سلیمی،۱۳۹۱)

ودر سال ۱۹۶۹ کارل ویک[۴] کتابی را تحت عنوان روان شناسی اجتماعی اداره ی سازمان[۵]منتشر کرد که بسیار اثر گذار بود در سال ۱۹۷۶ آلن و زیک[۶]واژه فرهنگ شرکتی را به کاربرد و از این راه مهم ترین بنیان نظری برای بررسی فرهنگ سازمانی را فراهم آورد. (خاکپور،۱۳۹۰)

اما می توان گفت که از دهه ۱۹۸۰میلادی به این طرف نگرش مدیران و محققان نسبت به سازمان تغییر کرده بدین طریق که از این دهه به بعد فرهنگ سازمانی به عنوان یک حوزه برجسته در مطالعات و نظریات مربوط به تئوری سازمان و مدیریت مورد توجه قرار گرفت.

 

[۱] George Elton John Mayo

[۲] Chester Irving Barnard

[۳] McGrego

[۴] Karl E. Weick

[۵] The Social Psychology of Organizing

[۶] Alan، Zwick

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله هویّت فرهنگی
  • مقاله هویت فرهنگی ایرانیان و مولفه های آن
  • مقاله خلاقیت و فرهنگ
  • مقاله فرهنگ کیفیت دانشگاهی
  • مقاله هوش فرهنگی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۱۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.