632 views
پایان نامه مبانی فقهی و حقوقی اعتبار شهادت زنان در اثبات دعاوی به صورت فایل word ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۶۱ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.
قرآن الکریم
ابن عربی، محمد بن عبدالله، احکام القرآن، بیروت، دارالمعرفه، دارالجیل، ۱۴۰۷ه
اصفهانی، بانو امین، مخزن العرفان در علوم قرآن، بیجا، انتشارات نهضت زنان مسلمان، ۱۳۶۱
بروجردی، سید ابراهیم، تفسیر جامع، تهران، انتشارات کتابخانه صدر، چاپ سوم، بیتا
بشیر، سید عبدالله، تفسیر قرآن کریم، تهران، انتشارات اسوه، چاپ اول، ۱۴۱۴ه
حر عاملی، محمد بن حسین، وسایل الشیعه، بیجا، المکتبه الاسلامیه، چاپ ششم ۱۳۶۷
حلی، ابوالقاسم، شرایع الاسلام فی مسائل حلال و الحرام، ترجمه: ابوالقاسم ابن احمد یزدی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ چهارم و پنجم، ۱۳۷۲
حلی، جعفر بن حسن، المختصر النافع فی فقه الامامیه، قم، انتشارات باقرالعلوم، چاپ اول، ۱۳۷۳
همو، قواعد الاحکام فی مسائل الحلال و الحرام، قم، مؤسسه النشر الاسلامی، ۱۴۱۳ه
حلی، حسن بن یوسف مطهر، مختلف الشیعه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ اول، ۱۴۱۸ه
جبعیالعاملی، زین الدین، الروضه البهیه فی شرح اللمعه الدمشقیه، قم، دفتر تبلیغات اسلامی، چاپ دوم، ۱۳۶۵
خویی، ابوالقاسم، مبانی تکمله المنهاج، النجف الاشرف، مطبعه الادب، بیتا
رشید رضا، السید محمد، تفسیر المنار، بیروت، دارالفکر، چاپ دوم، ، بیتا
الزحیلی، وهبه، الفقه الاسلامیه و ادله، دمشق، دارالفکر المعاصر، چاپ چهارم، ۱۴۱۸ه
طباطبایی، سید محمد حسین، تفسیر المیزان، قم، انتشارات دارالعلم، چاپ دهم، ۱۳۷۴
طبرسی، فضل بن حسن، مجمع البیان، ترجمه: احمد بهشتی، بیجا، انتشارات فراهانی، چاپ اول، ۱۳۵۰
طوسی، ابوجعفر محمد بن حسن، الاستبصار، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۹۰ه
همو، المبسوط فی فقه الامامیه، بیجا، المکتبه المرتضویه، چاپ حیدری، ۱۳۵۱
علم الهدی، سید المرتضی، الانتصار، بیروت، الدار الاسلامیه مؤسسهالشیعه،۱۴۱۰هـ
الفراهیدی، الخلیل بن احمد، العین، بیجا، انتشارات اسوه، چاپ اول، ۱۴۱۴ه
کاظم زاده، علی، تفاوت حقوق زن و مرد در نظام حقوقی ایران، تهران، نشر میزان، چاپ اول، ۱۳۸۲
مروارید، علیاصغر، سلسله الینابیع الفقهیه، بیروت، الدارالاسلامیه، چاپ اول، ۱۴۱۰ هـ
مشهدی، محمد، کنز الدقائق، قم، مؤسسه نشر الاسلامی، چاپ هفتم، ۱۴۱۴ه
مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، تهران، دارالکتب الاسلامیه، ۱۳۷۶،
موسوی الخمینی، روح الله، تحریر الوسیله، تهران، انتشارات اسلامی، چاپ چهارم، ۱۴۱۰هـ
مهرپور، حسین، مباحثی از حقوق زن، تهران، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، ۱۳۷۹
نجفی، شیخ محمد حسن، الجواهر الکلام، بیجا، دارالکتب الاسلامیه، چاپ سوم، ۱۳۶۸
چکیده ۱
بررسی واژه شهادت ۵
الف ـ معنی لغوی شهادت ۵
شهادت، حق است یا تکلیف؟ ۸
الف ـ از منظر فقه ۹
ب ـ از منظر قانون ۹
۱ـ مواد قانون آیین دادرسی کیفری ۹
۲ـ مواد قانون آیین دادرسی مدنی ۱۰
۳ـ قانون اصلاح قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص محاکمه جنایی ۱۰
۴ـ قانون امور حسبی ۱۰
۵ ـ آیین نامه دادسراها و دادگاهها ویژه روحانیت ۱۰
اهمیت شهادت ۱۱
دلایل وجوب شهادت ۱۱
کیفیت شهادت ۱۲
مبانی فقهی و اعتبار شهادت زنان و احکام آن ۱۴
شهادت زن در نظریه رایج فقها ۱۴
گواهی زنان ۱۹
نصاب شهادت زنان در میان مذاهب اسلامی ۲۲
شهادت بر شهادت زنان ۲۳
اعتبار شهادت زنان در حقوق موضوعه ایران ۲۴
بررسی ارزش شهادت زن در قوانین موضوعه ایران و مبانی فقهی آن ۲۴
چگونگی شهادت زن در قوانین امروزه ایران ۲۵
انطباق با کنوانسیون ۲۷
فلسفه تفاوت اعتبار شهادت زن و مرد در حقوق اسلامی ۲۸
۱ـ دو شاهد مرد ـ یک مرد و دو زن ۳۱
۲ـ یک شاهد مرد و قسم مدعی ۳۲
چگونگی شهادت زن از منظر قرآن و سنت ۳۶
الف ـ قرآن ۳۶
چگونگی استنباط فقهاء از آیات قرآن در مورد اعتبار شهادت زن ۴۰
ب ـ نحوه اثبات از روایات ۴۲
حکمت نابرابر بودن شهادت زن و مرد ۴۵
الف ـ ممنوع بودن کنکاش در فلسفه احکام ۴۵
ب ـ نقصان زن ۴۶
ج ـ دور بودن زن از مسائل مالی و اجتماعی ۴۸
د ـ مقطعی بودن حکم ۵۰
نتیجه گیری ۵۴
منابع و مآخذ ۵۶
در این مقاله به این سوالات پاسخ داده می شود. که اولاً ـ جنسیت در خلقت باعث فضل و عدم فضل نمیشود؛ و ثانیاً ـ مراد از ارزش شهادت بیان نقش جنسیت در اعتبار شهادت نیست. یعنی این مسأله بررسی میشود که آیا زن و مرد بودن تأثیری بر اعتبار شهادت دارد یا خیر؟ امروزه در مقررات اغلب کشورها شرط مرد بودن در زمره شرایط لازم برای اعتبار شهادت نیست، ولی در مقررات قانون جمهوری اسلامی ایران، تفاوتهایی در اعتبار شهادت زن، نسبت به شهادت مرد وجود دارد که به بررسی آن میپردازیم.
کرامت و شرافت انسانی عنصر اصلی شخصیت انسان را تشکیل میدهد زن و مرد از این حیث، هیچ گونه تفاوتی با هم ندارند. اما لازمه این امر آن نیست که ایشان از حقوق مشابه برخوردار شوند. برای اینکه بین زن و مرد از جهات مختلف تفاوت وجود دارد و تفاوت در حقوق و تکالیف و مجازاتها آنها را از همدیگر متمایز میکند. این تفاوت ناشی از مقتضیات جسمی و روحی آن دو بوده، نه تنها ظلم و تبعیض در حق آنان نیست، بلکه عین عدالت و مطابق با مقتضیات جسمی و روحی آنان میباشد. بنابراین تفاوت بین آن دو مقبول و پذیرفتنی است، ولی تبعیض بین آنها مطرود و مردود است.
اسلام با تساوی حقوق زن و مرد مخالف نیست، با تشابه حقوق آن دو مخالف است. زن و مرد در همه جا از حقوق مشابهی برخوردار نیستند. ولی این به منزله آن نیست که مجموع حقوقی که برای زن قرار داده شده از ارزش کمتری برخوردار است.
عادلانهترین قضاوت بین زن و مرد این است که هر یک از موارد تفاوت حقوق بین آن دو به طور علیحده مورد ارزیابی و قضاوت قرار گیرد. قضاوت کلی درباره احکام اسلام یا قوانین موضوعه، قضاوت یک جانبه و به دور از عقل و منطق است و نمیتوان با نگاه کلان این ادعا را پذیرفت که احکام و قوانین ارث یا دیه یا شهادت یک طرفه میباشد. زیرا با دقت در هر یک از احکام و مواد قانونی به خوبی میتوان دریافت که در همه مقررات چنین حکمی صادق نیست و در مواردی هم که به ظاهر تفاوتی مشاهده میشود، یا علت و فلسفه آن معلوم نیست و باید علت و فلسفه آن را جستجو کرد، یا یک امر مسلم اسلامی نیست و ناشی از برداشت متفاوت فقها از آن میباشد، یا برداشت ناصحیحی است که در میان احکام و قوانین رسوخ یافته است.
همچنین با توجه به مباحثی که گذشت ادای شهادت تکلیف است نه حق، برداشتن تکلیف از عهده زنان به نفع آنان میباشد، پس نقص زن یا پایمال شدن حقوق زنان محسوب نمیگردد.
واژه های کلیدی: شهادت زنان،تکلیف، آیین دادرسی کیفری، آیین دادرسی مدنی، مبانی فقهی، حقوق موضوعه ایران
شهادت، در لغت معانی مختلفی دارد از جمله کلمه شهادت در لغت از فعل ثلاثی مجرد شهد، یشهد، شهوداً و شهاد گرفته شده است. گفته شده این کلمه اگر بدون حرف اضافه استعمال شود به معنای ادراک و حضور است و با حرف اضافه «علی» به معنای اخبار قاطع بوده و استعمال آن با حرف «باء» مانند «شهد عند الحاکم لفلان علی فلان بکذا»[۲] به معنای ادای شهادت یا قسم است. معنای اخیر مترادف جمله حلف بکذا؛ «قسم خورد به کذا» است.[۳]
در کتاب «قاموس قرآن» چنین آمده است که شهود و شهادت به معنای حضور و معاینه است و در صحاح مشاهده را معاینه گویند راغب در «مفردات» آورده است شهود به معنای حضور و شهادت در معنی دیدن و معاینه اولی است. شهادت که به معنی حضور و دیدن است گاهی به معنی خبر قاطع میآید. چنان که در «صحاح» و «قاموس» گفته شده است: ظاهراً مراد از آیه «و من اظلم ممن کتم شهاده عنده من الله» (بقره ۱۴۰)، به همین معنی به کار رفته است و نیز به معنی ادای شهادت و اظهار خبر قاطع میباشد (قریشی، ۱۳۵۴، ج۴، ص۷۴).
«شهادت» هم دارای معنی اسمی است و هم دارای معنی مصدری. معنی اسمی آن مانند استعمال این کلمه در آیه «عالم الغیب و الشهاده» (انعام، ۳) میباشد. در آیه مزبور کلمه شهادت در مقابل کلمه غیب آمده است. علاوه بر آن، این کلمه در معنی خبر قاطع نیز استعمال میشود و معنی مصدری آن «حضور داشتن»، «درک نمودن» و «اطلاع داشتن» و همچنین «اخبار قاطع دادن» است.
مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.
جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ را پرداخت نمایید
ارسال نظر