مقاله نقش زنان در انقلاب مصر

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش زنان در انقلاب مصر

تعداد صفحات: ۳۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

زنان مصری سال‌هاست که به دنبال احقاق حقوق از دست رفته‌ی خود هستند. آن‌ها شانه به شانه‌ی مردان در میدان التحریر علیه ظلم قیام کردند. زنان مصر از زمان شروع و شعله ورشدن انقلاب این کشور، مشارکت فعال داشته و حتی انگیز ه ای قوی برای حضور مردان در صحنه ی اعتراض ها بودند. با مشارکت زنان، تمامی افراد جامعه در میادین حضور به هم رساندند و زمینه ی سقوط رژیم و سردمداران آن را فراهم ساختند.

یکی از مشخصات اصلی جنبش ضدّ دیکتاتوری مردم مصر حضور شجاعانه، همه جانبه و آزادی خواهانه زنان این کشور بود. جنبش انقلابی مردم مصر بدون مداخله و حضور زنان قادر نبود که دستگاه فاسد و مورثی حسنی مبارک و طرفداران غربی آن را با چنین بحرانی مواجه کند. دستگاه حاکمه مصر بیش از سه دهه است که تلاش میکند تا به مردم مصر و بویژه به زنان این کشور القا کند که آنان دو انتخاب بیشتر ندارند: یا دیکتاتوری کنونی و یا یک دیکتاتوری مذهبی که حقوق ابتدایی مردم این کشور و بطور اخص زنان را سرکوب می­کرد. تمرکز رسانه های غربی بر خطر قدرت گیری اخوان المسلمین از یکطرف، و غارت و حمله به موزه­ها و محلات ثروتمند نشین از طرف دیگر، دقیقا به منظور تاکید بر محدودیت قدرت انتخاب مردم مصر و زنان این کشور صورت می­گرفت. با وجود تلاش دستگاههای تبلیغاتی برای رتوش کردن و پاک کردن زنان از جنبش ضدّ دیکتاتوری مصر، و تلاش دستگاه امنیتی مبارک برای جلوگیری از شرکت زنان در جنبش و درهم شکستن آن، حضور زنان در اعتراضات توده ای روز بروز گسترده تر شدند. صفحه فیس بوک “زنان مصر” که به منظور ثبت نقش غیر قابل انکار زنان در جنبش ضدّ دیکتاتوری این کشور ایجاد شد حاوی عکسها و مطالب متنوعی است که حضور وسیع زنان را نشان می­دهد. عکسهای جمع آوری شده در این صفحه آلبوم دلگرم کننده ای بود  سرشار از شجاعت، قوّت و زیبایی شگرف جشن انقلابی زنان. این عکسها، از زنان با حجاب و بی حجاب، مسن و جوان، سمبل زنان سرفرازی هستند که در کنار مردان مصر برای پایان دادن به رژیمی که جز فقر، نا امیدی و نابرابری چیز دیگری ببار نیاورده است مبارزه می­کردند. زنان اما نه تنها مشارکت فعال داشتند، بلکه در سازمان دهی شبکه­های مقاومت، کمیته­های محلی، و سازمان دهی اعتراضات و راهپیماییهای عظیم در شهرهای مصر و بویژه قاهره نقش برجسته ای بازی کردند. جنبشهای ضدّ دیکتاتوری بدون درهم شکستن فضای ترس و بدون ایمان به نیروی شگرف توده ای قادر به شکل گیری و پیشروی نیستند. زنان مصر در فروپاشی این ترس نقش غیر قابل انکاری بازی کرده اند.

 

واژه های کلیدی: مصر، زنان، انقلاب مصر، فعالیت های زنان، ابعاد حضور زنان

  فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
نقش زنان در جامعه اسلامی ۱۲
فعالیت های زنان در طول انقلاب ۱۴
۱-رهبران ۱۴
۲-توده ی مردم ۱۵
ابعاد حضور زنان در طول انقلاب مصر ۱۷
۱-زنان به مثابه شهروند ۱۸
۲-زن به مثابه زن ۱۹
۳-زنان به مثابه مصری ۲۰
۴-دختران و مادران مصر ۲۳
۵-حذف زنان ۲۵
زنان پس از انقلاب ۲۷
جمع بندی ۳۰
منابع و مآخذ ۳۱

منابع

بیبرس، ایمان، زنانی از میدان،؟، انتشارات اخبار الیوم،مصر.

امیر،سمین،انقلاب مصر،۲۰۱۱،اسکندریه، ناشر دارالعین.

اسپوزیتو، جان ال، انقلاب ایران و بازتاب جهانی آن، ۱۳۸۸، ترجمه ی محسن مدیر شانه چی،چاپ سوم، تهران، مرکز بازشناسی اسلام و ایران.

کار،مهرانگیز، مشارکت سیاسی زنان موانع و امکانات،۱۳۷۹،تهران، روش‍ن‍گ‍ران‌ و م‍طال‍ع‍ات‌ زن‍ان.

شرابی، هشام، پدر سالاری جدید: نظریه ای درباره تغییرات تحریف شده در جامعه عرب، ۱۳۸۵،ترجمه احمد موثقی، تهران، کویر.

استونز، راب، متفکران بزرگ جامعه شناسی،۱۳۷۹، مترجم: مهرداد میردامادی، تهران، مرکز.

باومن، زیگموند، اشارتهای پست مدرنیته، مترجم حسن چاوشیان، تهران، ققنوس.

پولادی، کمال، تاریخ اندیشه سیاسی در غرب، ۱۳۸۳،تهران، مرکز.

پیشگامی فرد  زهرا، جغرافیای مجامع زنان در جهان اسلام،۱۳۸۴، تهران، شورای فرهنگی اجتماعی زنان، روابط عمومی.

جنکینز، ریچارد، هویت اجتماعی،۱۳۸۱، مترجم: تورج یاراحمدی، تهران، شیرازه.

مقدمه

مصر از پرجمعیت ترین کشورهای آفریقایی شمالی است که در سال ۲۰۱۱ سد ترس را شکست و انقلاب کرد. ملت مصر با تمام قوا تأکید کرد که اهداف مورد نظر انقلاب؛ دموکراسی بر پایه ی اسلام و عدالت اجتماعی است، که احتیاجات اساسی مردم را در بر می گیرد. ملت بزرگ مصر با سابقه ی وطنی و دینی و تاریخی در سایه ی دموکراسی اسلامی و تفکر جوهری خود، با تمام نیرو به جایگاه بلندی رسید که پیش از آن تصور هم نمی کرد. (المسیری، ۲۰۱۲، ۳) تاریخ، اراده ی این ملت را ثبت کرد. برای ساختن مصر جدید، آراء مردم بسیار مهم خواهد بود، به ویژه زنان که در این انقلاب سهم مؤثری داشتند.

تقریباًً نصف جمعیت مصر را زنان تشکیل می دهند، زنان مصر پس از شرکت در تظاهرات میدان التحریر، نشان دادند که از حکومت دیکتاتوری مبارک به تنگ آمده و خواستار تغییر نظام سیاسی و اجتماعی جامعه هستند. آن ها به دنبال حقوق ضایع شده ی خود هستند و تا امروز بر مطالبات خود پافشاری می کنند. از جمله مطالبات زنان، بازیابی جایگاه زن در جامعه بر اساس اسلام است. درست است که شرایط اقتصادی نظام مبارک و شکاف های طبقاتی مردم را به ستوه آورده بود؛ اما با نگاهی به برخی از مطالبات زنان مصر به سادگی درمی یابیم که مطالبات زنان مصر فقط جنبه ی مادی ندارد و فقر تنها انگیزه ی مشارکت در قیام نبوده است. زنان مصر، امروز بیش از هر قشر دیگری در مصر نگران حقوق خود هستند و با دقت اخبار و حرکات انقلاب را دنبال می کنند.

جهانیان در فوریه سال ۲۰۱۱ شاهد حضور زنان مصری در کنار مردانی بودند که برای زندگی بهتر به خیابان‌ها ریخته بودند. اعتراضات منجر به سقوط مبارک، بدون مشارکت و اراده زنان مصری قابل تصور نبود. سرنگونی مبارک و پیروزی انقلاب مصر در یک فاصله زمانی ۱۸ روزه از ژانویه تا فوریه سال ۲۰۱۱ صورت گرفت. در این برهه تفاوتی بین زن و مرد، مسیحی و مسلمان یا اسلامگرایان و لیبرال‌ها دیده نمی‌شد و بسیاری با خوشبینی به این وضعیت نام “آرمانشهر مصری” داده بودند.

زنان مصری با توجه به تمامی قدرتهای مادی ومعنوی خود ونفوذی که در دیگر ابعاد اجتماعی دارند کوشیدند تا از تحولات کشور خود عقب نمانده واز سوی دیگر با توجه به باز شدن فضای سیاسی واجتماعی تحرکات خود را افزایش داده وهمچنین به استفاده از تجربیات دیگران ودیگر الگوهای موفق می پردازند..

تصویر پشت صحنه و سنتی زنان مصر نیز در خلال انقلاب تغییر کرد. برای کمتر کسی قابل تصور بود که این زنان در تظاهرات ضد رژیم در صفوف اول بایستند یا به تنهایی در چادرهای برپا شده در میدان تحریر بخوابند. این انقلاب بسیاری الگوها و برداشت‌ها نسبت به زن مصری را متحول کرد.

نقش زنان در جامعه اسلامی

زنان تقریباً نیمی ‌از جمعیت ها را تشکیل می دهند این بدان معنی است که نقش قابل توجهی در رشد و توسعه جامعه بر عهده دارند. قرآن کریم تأکید دارد که زنان در جامعه اسلامی‌ نباید به خانه و فعالیت های اجتماعی محدود شوند. قرآن همواره تأکید دارد که زنان باید مشارکت فعال و تأثیرگذاری در شاخه های مختلف علم داشته باشد. در واقع، مشارکت زنان در فعالیت های مختلف، در راستای منافع کل جامعه است.

زنان فعال در عرصه های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی در تمام طول تاریخ اسلام یافت می شوند. رستگاری زنان اجتناب ناپذیر است و پیشرفت در روابط اجتماعی، نظام های ارزشی و تعادل اجتماعی را به همراه دارد. برای توضیح بهتر این شخصیت ها بهتر است به توضیح شخصیت حضرت خدیجه الکبری (س) پرداخته شود. وی چراغ پرفروغی از نور را در مسیر زنان فراهم کرده است. او یک زن ثروتمند و تاجر بزرگ عرب بود، اما او تمامی‌ثروت خود را در راه اسلام و حضرت محمد (ص) اختصاص داد. وی با شکیبایی به خاطر خدا و رسول خدا (ص) با مشکلات بسیاری مقابله کرد. وی تحصیل کرده بود و در فعالیت کسب و کار حضور داشت و کسب و کار وی رونق بسیاری در شبه جزیره عربستان داشت. جذاب ترین بخش این موضوع آنجاست که وی با عنوان «طهورا» به علت تقوایش شناخته می شد، عنوانی که به وی از سوی کافران داده شده بود «جهیل» بود که از سوی اعراب به زنان با معنای موجوداتی غیر انسان اطلاق می شد. وی موفق شده بود کسب و کار خود را در قالب اسلامی‌و پوششی اسلامی‌حتی پیش از ظهور اسلام گسترش دهد.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل بروز جرم در زنان سر پرست خانوار
  • تحقیق افسردگی در زنان
  • مقاله اعتیاد زنان و نابسامانی خانواده
  • تحقیق ارتباط میان رضایت زناشویی و هوش هیجانی زنان
  • مقاله معیارهای حقوقی توانمند سازی زنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.