مقاله کشت گندم

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله کشت گندم به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۰۵ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

۱-۱-مقدمه: ۱
گندم از چندین لحاظ یک گیاه ویژه است: ۲
۲-۱- هدف: ۳
۳-۱- سابقه کاشت گندم: (T aestivum L.) 3
۴-۱- کشورهای مهم تولید کننده گندم در جهان ۴
۵-۱- میزان سطح زیر کشت گندم در جهان ۵
۶-۱- ویژگیهای گیاه شناسی گندم: ۷
۷-۱- تقسیم بندی انواع گندم بر حسب نیاز به سرما: ۸
۸-۱- عومل رشد و نمو گندم: ۹
۹-۱- دانه گندم ۱۰
۱۰-۱- ساقه ( سوفار): ۱۲
۱۱-۱- مراحل رشدی گندم ۱۲
۱۲-۱- اکولوژی گندم: ۱۴
۱۳-۱- املاح یا نمک ها: ۱۴
۱-۱۳-۱- شوری خاک: ۱۵
۲-۱۳-۱- خاک شور: ۱۷
۱۴-۱- معیارهای تشیخص خطرات آبیاری با آب شور : ۱۷
۱۵-۱- یونهای شور کننده آب و خاک : ۱۸
۱۸-۱- عوامل مؤثر بر رسانایی الکتریکی(EC) : 20
۱۹-۱- منابع و علل شور شدن خاک : ۲۰
۲۰-۱- وسعت و توزیع اراضی شور در سطح دنیا : ۲۱
۲۱-۱- اثر سوء سدیم تبادلی: ۲۲
۲۲-۱- مکانیسم اثر نمک : ۲۲
۲۳-۱- آب آبیاری با کمی شوری : ۲۳
۱-۲۳-۱- آب لب شور: ۲۳
۲-۲۳-۱- آب شور : ۲۳
۳-۲۳-۱- آب نمک یا شور : ۲۳
۲۴-۱- تعریف تنش یا استرس: ۲۴
۲۵-۱- مراحل متوالی تنش گیاه: ۲۵
۲۶-۱- ارزیابی میزان تنش: ۲۶
۲۷-۱- مواجهه گیاه با تنش شوری خاک : ۲۶
۲۸-۱- اثرات سوء شوری بر گیاهان: ۲۸
۲۹-۱- اثر شوری روی جوانه زنی گندم: ۲۸
۳۰-۱- راههای کاهش اثرات شوری در زراعت گندم : ۲۹
پیش تیمار کردن آشنایی گیاه با مقداری نمک ۳۰
۳۱-۱- خاک سدیمی: ۳۰
۳۲-۱- اندازه گیری شوری : ۳۱
۱-۳۲-۱- روش های اندازه گیری شوری: ۳۱
۳۳-۱- رابطه شوری با سنتز پروتئین: ۳۲
۳۴-۱- تحمل گیاهان به هدایت الکتریکی: ۳۲
۲-۱- بررسی منابع ۳۶
۱-۳- مواد و روش‌ها ۴۲
۵-۳- محلول هوگلند به عنوان ماده زمینه آزمایش ۴۳
۶-۳- آزمایش جوانه زنی: ۴۴
۲-۶-۳- صفات مورد بررسی در تحقیق آزمایشگاهی : ۴۶
۴-۶-۳- تهیه تیمارها از غلظت شاهد (S0) تا (S4) در مرحله ‌آزمایشگاهی : ۴۷
۵-۶-۳- نتایج به دست آمده از آزمایش اولیه : ۴۸
۶-۶-۳- منحنی های درصد جوانه زنی در زمانهای متوالی نمونه برداری ۴۹
مرحله دوم : تحقیق گلخانه‌ای : ۵۷
۸-۳- آزمایش مرحله رشد اولیه ( در گلخانه) ۵۹
۹-۳- مرحله نهایی آزمایش: ۶۱
۲-۴- تفسیر آماری تنش شوری در مرحله اول آزمایش: ۶۷
۶-۴- اثر تیمارهای شوری بر ظهور ساقه چه ژنوتیپ های گندم: ۷۱
۱۴-۴- مرحله رویش اولیه ۷۹
۱۷-۴- اثر تیمارهای شوری بر عملکرد ماده خشک ریشه: ۸۳
۱۹-۴- اثر تیمار های شوری بر عملکرد ماده خشک اندام های هوایی ژنوتیپ های گندم ۸۶
۲۱-۴- تأثیر تیمارهای شوری بر طول ساقه: ۹۰
مقایسه میانگین تأثیر تیمارهای شوری بر سطح برگ: ۹۳
نتیجه گیری و پیشنهادات۱-۵- نتیجه گیری : ۹۷
نتایح تحقیقات موجود نشان داد : ۹۸
۲-۵- پیشنهادات ۹۹

چکیده

گندم مهمترین گیاه زراعی روی زمین است. معروف است که در هر روز در نقطه ای از کره زمین کاشت و در همان روز در نقطه ای دیگر برداشت می شود. این امر حاکی از توانایی سازش بسیار زیاد این گیاه با اقلیم های گوناگون است.

گندم در مرحله ظهور گیاهچه و مراحل اولیه ی رشد بیشتر از مراحل بعدی رشد به شوری حساس است. همچنین مراحل اولیه ی زایشی، مراحل بسیار حساسی بوده در حالیکه دوره گل دهی و مرحله پرشدن دانه به ترتیب کمترین حساسیت را دارند. گاهی شوری در مورد بعضی از گونه های گندم باعث زودتر اتفاق افتادن جوانه زنی، ظهور خوشه، گل دهی و رسیدگی دانه می شود. گندم مانند بعضی دیگر از گیاهان زارعی دانه ای در مرحله گل دهی یا فقط در قبل از گل دهی به غلظت های نسبتاً بالای آب شور حساس نیست. این چنین تحملی امکان آبیاری گیاه را به وسیله آب شور در مراحل آخری رشد گیاه فراهم می کند. در گندم، شوری بر رشد رویشی بیشتر از تولید بذر تأثیر می گذارد.

آزمایش طی دو مرحله ای آزمایشگاهی و گلخانه ای انجام شد. در آزمایشگاه طی آزمون جوانه زنی تحت شرایط تنش شوری، روند جوانه زنی ریشه چه و ساقه چه تعیین گردد و در گلخانه سایر خصوصیات از جمله میزان پرولین مشخص شد.

آزمایش فوق به صورت آزمایش فاکتوریل در قالب طرح کرتهای کاملاً تصادفی در ۳ تکرار انجام گرفت. در مرحله جوانه‌زنی تیمارهای شوری شامل پنج سطح S0 ، S1 ، S2 ، S3 ، S4 به ترتیب شاهد، ۵۰، ۱۰۰، ۱۵۰ و ۲۰۰ میلی مول بر لیتر و در مرحله گلخانه‌ای سطوح شوری به ترتیب شاهد ۷۵- ۱۵۰- ۲۲۵- ۳۰۰ میلی مول بر لیتر با نسبت ۲:۱ برای Ca:Na از نمک‌های CaCl2 – NaCl در زمینه‌ای از محلول  هوگلند بود. تعداد کرتها که در مرحله آزمایش جوانه زنی، کرت ها، همان پتری دیش های به قطر (cm10) بود. برای هر سطح تیمار شوری ۷۲ عدد (بیست و چهار ژنو‌تیپ در ۳ تکرار بود).

واژه های کلیدی: گندم، مرحله جوانه زدن، تنش شوری خاک، محلول هوگلند، آزمایش جوانه زنی،

۱-۱-مقدمه:

جمعیت کره زمین پیوسته در حال افزایش است این جمعیت که در سال ۱۹۳۰ میلادی تنها ۲ میلیارد نفر بود در سال ۱۹۹۰ به ۳/۵ میلیارد نفر رسید و در سال ۲۰۰۰ میلادی از ۶ میلیارد نفر تجاوز کرد و پیش بینی می شود که در سال ۲۰۲۵ میلادی به ۵/۸ میلیارد نفر برسد. بیش از    جمعیت جهان در کشورهای در حال توسعه بسر می برند و متاسفانه سهم عمدای افزایش جمعیت مربوط به این کشورها می باشد، که امروزه با مشکل گرسنگی و سوء تغذیه دست به گریبان هستند به گونه ای که ۲۰ درصد جمعیت این کشورها هم اکنون با سوء تغذیه دست و پنجه نرم می کنند.

گندم مهمترین گیاه زراعی روی زمین است. معروف است که در هر روز در نقطه ای از کره زمین کاشت و در همان روز در نقطه ای دیگر برداشت می شود. این امر حاکی از توانایی سازش بسیار زیاد این گیاه با اقلیم های گوناگون است. به گونه ای که گندم را از فنلاند در نیم کره شمالی تا آرژانتین در نیم کره جنوبی کشت می کنند. در سطح جهانی نزدیک به ۵۲ در صد زمین های قابل کشت دنیا(معادل ۷۰۷ میلیون هکتار) به کشت غلات اختصاص دارد که    این مقدار( نزدیک به ۲۳۲ میلیون هکتار) زیر کشت گندم است. تولید جهانی غلات دانه ای درسالهای نخستین هزاره سوم میلادی درحدود ۲۰۰۰ میلیون تُن بوده که حدود ۶۰۰ میلیون تُن آن گندم بوده است.

اهمیت غلات حتی در تکامل و شهرنشینی انسان هم، مهم است گندم به عنوان محصول استراتژیک می تواند کشورهای بسیاری را مستعمره کند. اهمیت گندم تا به آنجاست که بسیاری از کشورهای سلطه گر آن را به عنوان حربه ای در دست گرفته اند و علاوه بر اینکه تقدس و ارزش معنوی زیادی دارد و به عنوان یک محصول استراتژیک به حساب می آید. خود کفایی در تولید گندم برای هر کشوری از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است کمتر کسی در جهان است که ادعا کند یکی از فرآورده های گندم در سبد غذایی روزانه وی جایی ندارد. گندم به صور گوناگون در تغذیه انسانها نقش دارد. پخت انواع نانها، انواع کیک ها و شیرینی جات، انواع غذاها، به عنوان تعلیف دام، مصارف صنعتی و صدها شاید هم بیشتر مورد استفاده دارد. مبدأ گندم را آسیای غربی (سوریه، فلسطین، ایران و هند) می دانند. احتمالاً ۶۷۰۰ سال قبل از میلاد شناخته شد. از نظر ژنتیکی هگزا پلوئید (۶لای) است و تعداد کروموزم های آن  ۴۲ =n 2 است. بیشتر گندم های زراعی از نوع  هگزا پلوئید و تترا پلوئید هستند.

100,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کاهش ضایعات بذر مصرفی گندم
  • مقاله اکولوژی گندم
  • تحقیق اثرات شوری در کشاورزی
  • مقاله محصول گندم
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.