مقاله کارآفرینی روستایی و دیدگاه های آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله کارآفرینی روستایی و دیدگاه های آن

تعداد صفحات: ۶۲

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

امروزه برنامه ریزان، به ویژه اقتصاددانان روستایی، به این نتیجه رسیده اند که مناسب ترین راهبرد پاسخ گویی به چالش ها، به ویژه اقتصادی، در مناطق روستایی تشویق روستاییان برای گرایش به «تجارت خانگی» به شیوه کارآفرینی است. فلسفه بنیادی این نظریه  بر این اساس بود که این فعالیت ها هم به ایجاد شغل منجر می شود و یک نوع خود اشتغالی را در سطح جامعه محلی به وجود می آورد و هم از این طریق، روستاییان می توانند تولیدات خود را صادر(روانه بازار) کنند(Heriot,2002: 3).

کارآفرینی روستایی برای شکل گیری تحت تاثیر نیروهای بیرونی و درونی بوده است که هر یک به نوعی به ایجاد چالش هایی در جامعه  روستایی امروزی منجر می شوند. این محیط ها بر حسب منابع و فرصت های موجود در محیط های روستایی(بالقوه و بالفعل، نرم افزاری و سخت افزاری)،  هدایت کننده اهداف توسعه، به ویژه توسعه اقتصادی، در این جوامع اند. در این راستا همین فرآیندها و با در نظر گرفتن این دو محیط یک پیوند ارگانیکی میان اهداف توسعه روستایی و توسعه کارآفرینی در این مناطق برقرار می شود تا از ترکیب مناسب این عوامل، رفتارهای کارآفرینی در جوامع روستایی در راستای توسعه اقتصادی شکل می گیرد.

بنابراین، کارآفرینان در جوامع روستایی به حمایت برای ایجاد رشد فعالیت های خود نیاز دارند، اما بیشتر این جوامع، آمادگی لازم را برای تامین نیازهای مورد در خواست آنان مانند سرمایه، دانش فنی و اطلاعات ندارد، در نتیجه برای کمک به جوامع روستایی در توسعه یک مدل نظری (تئوریک)،  کارآفرینی به شناخت متغیرهای وابسته و  رابطه میان آنها نیازمند است(Allen,2003: 5). به همین علت، سائر با در نظر گرفتن کارآفرینی به عنوان الگوی توسعه اقتصادی، توسعه روستایی را تشویق کشاورزان کارآفرین، کمک و مساعدت مدیریتی و فنی کارآفرینان روستایی، حمل و نقل روستایی، مدیریت منابع طبیعی و غیره تعریف می کند(Sauer,1986: 2).

ریگان، کارآفرینی روستایی را فراهم کننده زمینه اشتغال، افزایش درآمد و تولید ثروت، بهبود دهنده کیفیت زندگی و کمک کننده به افراد محلی برای مشارکت در اقتصاد می داند(Reagan, 2002:8).

از نظر ورتمن کارآفرینی روستایی عبارتنداز: ایجاد سازمانی جدید که یک تولید یا خدمت جدید را معرفی یا بازار جدیدی را ایجاد می کند و یا از فناوری جدید در کحیط روستایی استفاده می نماید(Herior,2002: 2).

در تعریفی دیگر،  کارآفرینی روستایی فعالیتی است که به مردم روستایی کمک می کند تا فرصت های اقتصادی را در جوامع محلی بشناسند و یاد بگیرند که چگونه این فرصت ها را  به فعالیت های  اقتصادی سودآور تبدیل کنند.

 

واژه های کلیدی:کارآفرینی روستایی، عوامل موثر در کارآفرینی روستایی،دیدگاه های کارآفرینی روستایی، توسعه کارآفرینی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
مفهوم واژه کارآفرین ۹
سیرتحول و تطور مفهوم کارآفرینی ۹
ابعاد کارآفرینی ۱۰
ویژگی های شخصیت کارآفرینان ۱۰
ویژگی های کارآفرینان ۱۱
اهمیت و ضرورت کارآفرینی ۱۲
کارآفرینی روستایی ۱۳
انواع کارآفرینی ۱۸
عوامل موثر در موفقیت کارآفرینی روستایی ۲۲
دسته بندی عوامل موثر برکارآفرینی روستایی بر اساس اصول توسعه پایدار ۲۴
عوامل اجتماعی ۲۵
عوامل محیطی ۲۶
عوامل نهادی(سازمانی) ۲۶
دیدگاه های موجود در کارآفرینی روستایی ۲۷
دیدگاه جامعه شناختی و جمعیت شناختی ۲۸
دیدگاه روان شناختی ۲۹
دیدگاه اقتصادی(کارآفرینی درون نظریه اقتصادی) ۲۹
توسعه کارآفرینی و رشد اقتصادی ۳۴
دیدگاه توسعه ای و محیطی ۳۵
جایگاه فضا در کارآفرینی روستایی ۳۵
محیط زیست و کارآفرینی ۳۷
کار آفرینی روستایی و پایداری منطقه ای ۳۸
رویکرد قلمروی (سرزمینی) و توسعه کارآفرینی در مناطق روستایی ۳۹
دیدگاه نهادی ۴۱
دولت و توسعه کارآفرینی در روستاها ۴۲
سابقه کارآفرینی در ایران ۴۴
کارآفرینی روستایی در ایران ۴۵
سیاست ها و راهکارهای توسعه کارآفرینی روستایی ۴۸
کارآفرینی روستایی و تجارب کشورهای مختلف ۵۲
منابع ۵۷

منابع

صمدآقایی، جلیل(۱۳۸۲)، سازمان های کارآفرین، تهران: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ دوم.

هزارجریبی، جعفر(۱۳۸۴)، کارآفرینی، تهران: پژوهشکده امور اقتصادی.

بهکیش، محمد مهدی(۱۳۸۰)، اقتصاد ایران در بستر جهانی شدن، تهران نشر نی.

پاپلی یزدی، محمد حسین و ابراهیمی، محمد امیر (۱۳۸۷) نظریه های توسعه روستایی، انتشارات سمت، چاپ چهارم

افتخاری، عبدالرضا و سجاسی قیداری، حمداله(۱۳۸۹)، توسعه روستایی با تاکید بر کارآفرینی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها(سمت)، تهران.

اکبری، کرامت الله(۱۳۸۵)، توسعه کارآفرینی(رویکرد آموزشی)، تهران: انتشارات جهاد دانشگاهی.

برنامه عمران سازمان ملل متحد(۱۳۷۷)، دستور کار۲۱، ترجمه حمید طراوتی و امیر ایافت، تهران سازمان حفاظت از محیط زیست.

تصدیقی، بهروز(۱۳۶۸)، الگوی برنامه ریزی به کارگرفته شده در برنامه های توسعه، تهران: سازمان برنامه و بودجه.

مردیث، جئفری و دیگران(۱۳۷۱)، کارآفرینی، ترجمه محمد صادق نبی ئیان، تهران: موسسه کار و تامین اجتماعی.

میرزاامینی، محمدرضا(۱۳۸۳)، گزارش گام اول: پروژه مطالعات توسعه کارآفرینی و اشتغال زایی در روستاهای کشور، تهران: سازمان همیاری اشتغال فارغ التحصیلان جهاد دانشگاهی.

میلتو، سالازار(۱۳۸۰)، مقدمه ای بر کارآفرینی، ترجمه سیامک نطاق: تهران کوهسار.

نصیری، حسین ( ۱۳۷۹ )، توسعه پایدار، چشم انداز جهان سوم تهران: فرهنگ و اندیشه.

نفیسی، مشرف(۱۳۲۷)، گزارش مقدماتی برنامه اول، تهران: مجلس شورای ملی.

مقدمه

نقش و جایگاه روستاها در فرآیندهای توسعه اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در مقیاس محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی و پیامدهای توسعه نیافتگی مناطق روستایی چون فقر گسترده، نابرابری فزاینده، رشد سریع جمعیت، بیکاری، مهاجرت، حاشیه نشینی شهری و غیره موجب توجه به توسعه روستایی و حتی تقدم آن بر توسعه شهری گردیده است ( ازکیا و غفاری، ۱۳۸۶: ۱۹ ). به طور کلی یکی از عوامل موثر بر توسعه روستایی، کارآفرینی است، زیرا کارآفرینی می تواند با خلق فرصت های جدید اشتغال و درآمد زایی نقش موثری در بهبود وضع اقتصادی و معیشتی روستاها داشته باشد. کارآفرینی روستایی در اصل هیچ تفاوتی با مفهوم عام کارآفرینی ندارد، فقط شرایط خاص مناطق روستایی از جمله بالاتر بودن ریسک، کمبود امکانات و ضعف مدیریت در این نواحی باعث می شود که زمینه کارآفرینی در این نواحی متفاوت با سایر نواحی و فعالیت ها باشد.

به طورکلی کارآفرینی از ابتدای خلقت بشر و همراه با او تمام شئون مختلف زندگی انسان حضور داشته و مبنای تمامی تحولات و پیشرفت های بشری بوده  است و لذا، تعریف های زیاد و متنوعی از آن شده است. نگاهی گذرا به سیر تاریخی مفهوم و حوزه کارآفرینی نشان می دهد که کارآفرینی ابتدا در حوزه موسیقی مطرح بود و در فرهنگ لغت آکسفورد، «رئیس مدرسه» یا«مدیر موسسه ملی موسیقی» تعریف شده است، یعنی کسی که سرگرمی های موسیقیایی را تدراک می بیند. سپس در سال ۱۹۳۳ کارآفرینی وارد حوزه جدید و وسیع تر«کسب وکار» شد و کارآفرین کسی قلمداد گشت که موسس بنگاه اقتصادی باشد. به دنبال آن شومپیتر(اقتصاددان) حوزه را وسیع تر دید و گفت«کارآفرین می تواند در استخدام سازمان دیگری قرار گیرد»، به عبارتی دیگر، کارآفرینی سازمانی را به حوزه قبلی اضافه کرد. این گسترش تدریجی در حوزه فعالیت های کارآفرینانه اساسا به دلیل روش استقرایی بوده که مورد استفاده قرار گرفته است، به عبارت دیگر، چناچه با روش قیاسی، کارآفرینی تعریف می شد، زودتر به نتیجه نهایی و تعریف جامع و مانع می رسیدند(صمدآقایی، ۱۳۸۲: ۳).

در نتیجه مفهوم و ماهیت اصلی کارآفرینی هنوز شناخته شده نیست و نمی توان تعریف استاندارد و جامع و مانعی از آن به دست داد. مک کلند(اقتصاددان) مشکل تعریف کارآفرینی و اختلاف  نظر ها در این باره را ناشی از مغشوش شدن نقش ها و موقعیت ها می داند. بنابراین واژه «کارآفرینی» واژه ای است نو که کلمه اش نمی توان به مفهوم واقعی آن دست یافت. این واژهentrepreneurship به کار می رود و در اصل، از زبان فرانسه به زبان های دیگر راه یافته است(مردیث، ۱۳۷۱). به عبارت دیگر، هنوز در فارسی معادل دقیقی برای انتقال مفهوم نداریم و اغلب واژه «کارآفرینی» شنونده ناآشنا به آن را به اشتباه می اندازد(صمدآقایی، ۱۳۸۲: ۱۰). به همین دلیل تعاریفی که تاکنون از کارآفرینی ارائه شده است هرکدام برحسب  دیدگاه، مکتب نظریه ای، زمان، مکان و فضای خود به جنبه هایی از آن اشاره دارد. بنابراین، مطالعات انجام گرفته درباره کارآفرینی نشان می دهد که افراد کارآفرین دارای صفات و مشخصه های عمومی  و خاصی هستند که نقش آنان را از سایرین متمایز می سازد، از قبیل نتیجه گرا، نیاز به کامیابی، ایستادگی، پشتکار، اراده، سخت کوشی، شوق، انرژی بالا، پیشقدمی، مردم داری، انتقادپذیری، نوآوری، ابتکار، انعطاف پذیری، خطرپذیری، حساب شده، منفعت شناسی و خود اشتغالی.

بنابراین با این مقدمه می توان گفت کارآفرین کسی است که فرصت و ارائه یک محصول، خدمت، روش و سیاست جدید برای یک مشکل قدیمی می یابد و می خواهد پیامد اندیشه، محصول یا خدمات خود را بر نظام مشاهده کند(Tropman, 1989: 10).

مفهوم واژه کارآفرین

واژه کارآفرینی از کلمه فرانسوی entrepreneurship به معنای«متعهد شدن» نشات گرفته است. بنابر تعریف واژه نامه دانشگاهی وبستر: کارآفرین کسی است که متعهد می شود مخاطره های یک فعالیت اقتصادی را سازماندهی، اداره و تقبل کند. واژه کارآفرینی دیر زمانی پیش از آنکه مفهوم کلی کارآفرینی به زبان امروزی پدید آید، در زبان فرانسه ابداع شد.

سیرتحول و تطور مفهوم کارآفرینی

اگر بخواهیم به سیرتحول و تطور مفهوم کارآفرینی در طول تاریخ بپردازیم، می توان بیان نمود که این واژه در طول تاریخ همراه با تحو ل شیوه های تولید و ارزش های اجتماعی، دگرگون شده است. بنابراین مفهوم و ایده کارآفرینی، مفهومی جدید و متعلق به عصر حاضر نمی باشد. پنج دوره دگرگونی در مفهوم کارآفرینی به قرار زیر است:

دورۀ اول قرن های ۱۵ و ۱۶ میلادی

اولین تعریف کارآفرینی در این دوره ارائه شده است . این دوره همزمان با دوره قدرتمندی ملاکین و حکومت های فئودالی در اروپا است. کارآفرین کسی است که مسئولیت اجرای پروژه های بزرگ را برعهده می گیرد و البته در این راه مخا طره ای را نمی پذیرد. زیرا عمدتاً منابع توسط حکومت محلی تأمین می شود و او صرفاً مدیریت می کند.

دوره دوم(قرن ۱۷ میلادی)

در این دوره، همزمان با شروع انقلاب صنعتی، بعد جدیدی به کارآفرینی اضافه شد و آن پذیرش مخاطره توسط کار آفرین است. کارآفرینی در این دوره شامل بازرگانان، صنعتگران و دیگر مالکان خصوصی می باشد.

دوره سوم(قرن های ۱۸و ۱۹ و اوایل قرن بیستم میلادی)

در این دوره تمایز کارآفرینان از دیگر بازیگران صحنه اقتصادی بوجود آمد. در این دوره ابتدا کارآفرین از تأمین کننده سرمایه متمایز می گردد. یعنی کسی که مخاطره می کند با کسی که سرمایه را تأمین می کند،  متفاوت است. همچنین در این دوره میان کارآفرین و مدیر کسب و کار نیز تفاوت گزارده می شود. کسی که سود حاصل از سرمایه را پرداخت می کند.  با شخصی که سود حاصل از توانمندی های مدیریتی را دریافت می کند، تفاوت دارد.

 

80,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله کارآفرینی کشاورزی
  • مقاله رویکردهای کارآفرینی
  • مقاله کارآفرینی سازمانی
  • مقاله آموزش کارآفرینی
  • مقاله قصد و خودکارآمدی کارآفرینانه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.