مقاله نقش وفاداری و تعهد کارکنان به سازمان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش وفاداری و تعهد کارکنان به سازمان

تعداد صفحات: ۳۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مدیران سازمان­ها به خوبی دریافته­اند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی، منابع انسانی سازمان­ها است. از این رو، توجه به مقوله تعهد و وفاداری منابع انسانی به سازمان و انجام هر چه بهتر نقش های اختصاص یافته به آنها و حتی وظایف فرانقشی منابع انسانی، یکی از دغدغه های جدی مدیران سازمان هاست. نیروی انسانی کارآمد، شاخص عمده برتری یک سازمان نسبت به سازمان های دیگر است؛ چرا که نیروی انسانی مهم ترین منبع هر سازمان محسوب می شود. کارکنان متخصص، وفادار، سازگار با ارزش ها و برخوردار از اهداف سازمانی، دارای انگیزه ای قوی و متمایل و متعهد به حفظ و ادامه عضویت در سازمان، از نیازهای اصلی هر سازمان است. سازمان ها نیازمند نیروی انسانی متعهد و وفادار به اهداف و ارزش ها هستند؛ چرا که تعهد و وفاداری افراد، عملکرد بهتر و بالاتری را از آنها نشان می دهد که در نهایت کارایی و اثربخشی و نهایتاً بهره وری سازمانی را به دنبال دارد (عسگری، ۱۳۸۳).

یکی از چالش هایی که همواره مدیران سازمان ها با آن روبه رو بوده اند مسأله تعهد سازمانی کارکنان سازمان است و سالانه هزینه هنگفتی را صرف جذب، استخدام و حتی آموزش کارکنان متخصصی می نماید که سرمایه های انسانی و اساسی ترین سرمایه سازمانی هستند. خروج و ترک کارکنان از سازمان به هر نحوی، هزینه های هنگفتی را به سازمان تحمیل می کند. با توجه به این که امروزه سازمان ها، هزینه های سنگینی را به طور ناخواسته به علت عدم تعهد کارکنانشان به سازمان متحمل می شوند پس توجه به حفظ تعهد و وفاداری در کارکنان و افزایش آن در سازمان ها، با توجه به فراهم نمودن زمینه های مناسب برای ایجاد ارتباط و مشارکت بهینه اعضا و کارکنان که در برگیرنده مزایایی هم برای کارکنان و هم برای سازمان است، در بهبود تعهد سازمانی کارکنان نقش بسزایی دارد (نقوی و بهارلو،۱۳۸۸).در این مقاله درباره نقش وفاداری و تعهد کارکنان به سازمان مورد بررسی قرار می گیرد.

 

واژه های کلیدی: نیروی انسانی، وفاداری کارکنان، تعهد سازمانی، سازمان

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه : ۵
وفاداری : ۶
رویکردهای متفاوت به وفاداری : ۶
رویکرد رفتاری : ۷
رویکرد نگرشی : ۷
مزایای وفاداری : ۸
سطوح وفاداری : ۹
وفاداری کارکنان : ۱۰
مفهوم تعهد (وفاداری) : ۱۴
تعهد سازمانی: ۱۶
ابعاد تعهد سازمانی : ۱۸
وابستگی عاطفی ۱۸
درک هزینه ها ۱۸
وفاداری به سازمان (تعهد نسبت به سازمان) : ۱۹
عوامل مؤثر بر وفاداری کارکنان : ۲۰
امنیت شغلی : ۲۰
ارائه پاداش های سخاوتمندانه : ۲۲
آموزش های متنوع و گسترده : ۲۳
منابع : ۲۶

منابع :

نقوی، ا.، بهارلو، ع.، (۱۳۸۸). نقش سرمایه اجتماعی در بهبود تعهد سازمانی در شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران، فصلنامه مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، سال سوم، شماره ۸٫٫

نوری، ر. (۱۳۸۲). بررسی تأثیر خدمات داخلی بر کیفیت خدمات رسانی کارکنان به مشتریان (مطالعه موردی: قسمت تلفن همراه شرکت مخابرات ایران واقع در شهر تهران)، تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

سید جوادین، س.ر. ؛ رایج، ح؛ آقامیری، ع؛ یزدانی، ح. ر. (۱۳۸۶).” بازاریابی درونی،گامی در جهت بهبود رفتارهای شهروندی سازمانی و کیفیت خدمات” پژوهشهای مدیریت در ایران، دوره ۱۴، شماره ۲، ص ۹۷-۶۷٫

شریعتمداری، م. (۱۳۸۳)، ضرورت و نقش آموزش در بهسازی نیروی انسانی و توسعه در هزاره سوم.

مقیمی، م. (۱۳۸۴)، رفتار شهروندی سازمانی از تئوری تا عمل؛ فرهنگ مدیریت، سال سوم، شماره ۱۱٫

نحریر، ب، (۱۳۸۹)، ارتباط رضایت شغلی و تعهد سازمانی پرستاران شاغل در بیمارستان ها، نشریه طب نظامی، دوره دوازدهم، شماره ۱، صص۲۶-۲۳٫

الوانی، س. م. (۱۳۷۹). مدیریت عمومی، تهران: نشر نی.

باقری، م؛ تولایی، ر. (۱۳۸۹)، بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها، دوماهنامه توسعه انسانی پلیس، سال هفتم، شماره ۳۰٫

جوانمرد، ح. سلطان زاده، ع. (۱۳۸۸). بررسی­های ویژگی­های برند اینترنتی و وب سایت­ها و تأثیر آن بر اعتماد و وفاداری مشتریان (مطالعه موردی: خرید محصولات فرهنگی از طریق اینترنت)، فصلنامه پژوهشنامه بازرگانی، شماره ۲۲۵٫

مقدمه :

منابع انسانی، دارایی هایی حیاتی هستند. افزایش حقوق دیگر برای تامین نیاز مردم امروز کافی نیست و سازمان ها باید مجموعه­ای از مزایا و برنامه­های آموزشی را ارائه دهند تا راه ارتقاء آنها در مسیر دستیابی به وفاداری کارکنان هموار شود. وفاداری کارکنان یکی از موضوعاتی است که امروزه از دیدگاه بسیاری از مدیران به ویژه در بخش خدمات، به علت فضای رقابتی حاکم بر آن، از جایگاه ویژه ای برخوردار است. نکته بسیار مهم توجه در صنایع خدماتی، نقش مؤثر کارکنان در خلق ارزش است؛ به گونه ای که می توان گفت حفظ و نگهداری مشتریان وفادار، بدون کارکنان راضی و وفادار امکان­پذیر نیست، چرا که کارکنان وفادار، خدمات را با کیفیت بالاتری ارائه می کنند و در جلب رضایت مشتری و وفادار نمودن آنها سهم بسزایی دارند. یک مشتری وفادار علاوه بر آنکه بارها و بارها جهت خرید محصولات و یا استفاده از خدمات به سازمان مورد علاقه خویش رجوع می کند، به عنوان یک عامل مضاعف در زمینه تبلیغ محصولات و خدمات سازمان، از طریق توصیه و سفارش به خویشاوندان، دوستان و یا سایر مردم، نقشی حائز اهمیت در ارتقاء میزان سودآوری و بهبود تصویر سازمان در ذهن مشتریان بالقوه ایفا می نماید (دادخواه، ۱۳۸۸، ۵۲). از طرفی وفاداری  منابع انسانی در یک سازمان بر نحوه ارائه خدمات آنها موثر است به نحوی که  عملکرد فردی آنها را بهبود می دهد و در نتیجه بر عملکرد سازمان نیز موثر است ( یی[۱] و همکاران، ۲۰۱۰).

رضایت و وفاداری کارکنان، تضمین کننده وفاداری مشتریان به سازمان می باشد یعنی تمامی بخش های سازمان مشتری گرا خواهند شد و خود را در برابر مشتری و ارباب رجوع موظف و وفادار می دانند. توجه صرف به بخش بازاریابی در خدمت رسانی به مشتری کافی نمی باشد و برای رسیدن به وفاداری مشتری باید تمامی بخش های سازمان در این راستا آموزش ببینند و سازمان نیز، رضایت کارمندان خود را تأمین کرده تا با وفاداری همراه با تعهد کارکنان به سازمان، رضایت مشتری و وفاداری مشتریان را در پی داشته باشد (جوانمرد و سلطان زاده،۱۳۸۸)

وفاداری :

اندیشمندان مختلف، تعاریف متعددی برای وفاداری ارائه کرده ­اند که این موضوع با توجه به چند بعدی بودن و پیچیده بودن وفاداری قابل قبول است (سودرلند[۲]،۲۰۰۶). معروف ترین تعریف قابل قبول برای وفاداری جاکوبی و کینر[۳] در سال ۱۹۷۳ بر می­گردد که در آن وفاداری را به عنوان یک تعصب به مارک و پاسخ رفتاری در طی زمان تعریف می­کنند و فرد یک مارک خاص را نسبت به سایر مارک­ها ترجیح داده و به صورت یک تعهد روانی در مورد آن تصمیم می­گیرد (مک میولن و گیلمور[۴]،۲۰۰۸).

وفاداری، موقعیتی است که یک مصرف­ کننده وابستگی زیادی نسبت به یک عرضه ­کننده داشته و نرخ خرید مجدد او در واحد زمان نیز بالاست (حقیقی کفاش و همکاران،۱۳۸۹).

ریچارد اولیور مفهوم وفاداری را به این شکل تعریف می‌کند: حفظ تعهد عمیق به خرید مجدد یا انتخاب مجدد محصول یا خدمات، به طور مستمر در آینده به رغم اینکه تأثیرات موقعیتی[۵] و تلاش‌های بازاریابی به صورت بالقوه می‌تواند باعث تغییر در رفتار مشتری شود (اولیور، ۱۹۹۹).

 

[۱] Yee

[۲]. Soderlund

[۳]. Jacoby & Kyner

[۴]. McMullan & Gilmore

[۵]. situation influence

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری
  • مقاله تعهد هویت
  • مقاله نظریه های تعهد سازمانی و تاثیر آن در عملکرد شغلی
  • مقاله تعهد سازمانی
  • مقاله تاثیر ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی بر کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.