مقاله نظریه های تعهد سازمانی و تاثیر آن در عملکرد شغلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه های تعهد سازمانی و تاثیر آن در عملکرد شغلی

تعداد صفحات: ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مهم ترین سرمایه در هر سازمانی، نیروی انسانی است و هرچه این سرمایه از کیفیت مطلوب و بالاتری برخوردار باشد، موفقیت، بقاء و ارتقاء سازمان بیشتر خواهد شد. بنابراین، شرط موفقیت در رسیدن به اهداف فردی و سازمانی، بهبود کیفی نیروی انسانی خواهد بود و بهترین عملکردها در هر سازمان از طرف بهتربن کارمندان به دست می آید به همین لحاظ باید سعی شود عوامل مرتبط و مؤثر بر عملکرد کارکنان را شناسایی و تقویت نمود. از طرف دیگر، توسعه یافتگی معلول نیروهای انسانی کارآمد است و نیروی انسانی کارآمد، نیرویی است که از برخی ویژگی ها و نگرش های مثبت برخوردار باشد. بنابراین، شناخت عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است(رعنایی، ۱۳۷۶).

عامل مؤثر بر عملکرد شغلی کارکنان، مجموعه ی ارزش ها و نگرش ها با نمود تعهد سازمانی است. تعهد سازمانی عبارت است از حالتی که فرد، سازمان را معرف خود می داند و آرزو دارد که در عضویت آن سازمان باقی بماند. دیدگاه های متفاوتی در مورد تعهد سازمانی وجود دارد. آلن و می یر۱(۱۹۹۷ و ۱۹۹۰)، بیان می کنند که تعهد سازمانی می تواند روی برخی از رفتارهای شغلی مهم مثل ترک شغل، غیبت، رفتار انحرافی، عملکرد، رفتارهای مبتنی بر نوع دوستی، همکاری و غیره تأثیر گذار باشد.

 

واژگان کلیدی: تعهد سازمانی، عملکرد شغلی، نیروی انسانی، رفتارهای شغلی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم تعهد سازمانی ۷
. تعریف تعهد سازمانی ۸
ابعاد تعهد سازمانی ۹
. نظریه های تعهد سازمانی ۱۴
مفهوم عملکرد شغلی ۱۷
تعریف عملکرد شغلی ۱۸
ابعاد عملکرد شغلی ۱۹
عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی ۲۰
سایر عوامل مؤثر بر عملکرد شغلی ۲۲
نظریه های عملکرد شغلی ۲۳
الگوی تغییر رفتار سازمانی ۲۶
پیشینه تحقیق ۲۹
تحقیقات داخلی: ۲۹
تحقیقات خارجی: ۳۰
نتیجه گیری ۳۲
فهرست منابع و مآخذ: ۳۳

منابع :

– غفوری ورنوسفادرانی، محمدرضا؛ گل پرور، محسن(۱۳۸۸). بررسی رابطه مؤلفه های عدالت سازمانی با تعهد سازمانی در میان کارکنان شهرداری شهر اصفهان. مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا(س)، دوره ۵، شماره ۴٫

– فرهنگی، علی اکبر(۱۳۹۱). نظریه ها و مدل های جدید تعهد سازمانی. ماهنامه تدبیر، شماره ۱۳، صص ۳۱ -۲۰٫

– فرهنگی، علی اکبر؛ حسین زاده، علی(۱۳۸۴). دیدگاه های نوین درباره تعهد سازمانی. ماهنامه تدبیر، شماره ۱۵۷، صص ۱۲-۹٫

– کشاورز، لقمان؛ سرخوش، سمیرا(۱۳۹۲). ارتباط خودکارآمدی شغلی مدیران و تعهد سازمانی

کارکنان با رضایت مشتریان اداره کل ورزش و جوانان استان کرمان. فصلنامه پژوهش های کاربردی در

مدیریت ورزشی، شماره ۴، بهار ۱۳۹۲، صص ۱۹-۱۱٫

– نعامی، عبدالزهرا(۱۳۸۴). بررسی سبکهای رهبری و خشنودی شغلی در بین کارکنان شرکت فولاد خوزستان. پایان نامه دکتری، گرایش روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

– پورسلطانی زرندی، حسین؛ امیرجی نقندر، رامین(۱۳۹۰). ارتباط تعهد سازمانی با رفتار شهروندی سازمانی معلمان تربیت بدنی شهر مشهد. فصلنامه مدیریت ورزشی، بهار ۱۳۹۲، شماره ی ۱۶، صص ۱۲۷ -۱۴۷٫

– تولایی، روح ا..َّ.؛ باقری، مسلم(۱۳۹۲). بررسی تأثیر تعهد سازمانی بر عملکرد سازمان ها. ماهنامه علمی، ترویجی توسعه انسانی پلیس، شماره ۳۱، بهار ۱۳۹۲٫

مقدمه

امروزه با توجه به تغییرات و دگرگونی‌های پیوسته‌ای که سازمان ها با آن مواجه هستند، اندیشمندان دانش مدیریت به این نتیجه دست رسیده‌اند که مهمترین عامل کسب مزیت رقابتی در سازمان‌ها، منابع انسانی  می‌باشد و به همین دلیل، توجه به رابطه کارکنان با سازمان و دیدگاه آنها نسبت به سازمان روز به روز افزایش می‌یابد. یکی از مفهوم های مورد بحث در این زمینه، تعهد سازمانی کارکنان می‌باشد و در تعریف

آن بیان می شود که تعهد سازمانی یک نگرش درباره وفاداری کارمندان به سازمان و یک فرایند مستمری است که از طریق آن، اعضای سازمان علاقه خود را به سازمان و موفقیت و کارایی پیوسته سازمان نشان می‌دهند(تولایی و باقری، ۱۳۹۲).

در مطالعه های رفتار سازمانی، تعهد سازمانی از نظر صاحبنظران تعریف های متفاوتی دارد. اما، لازمه همه این تعریف ها، همبستگی افراد به سازمان ها است. درک فرایند ایجاد تعهد برای سازمان و جامعه مفید است. زیرا، موجب نوآوری کارکنان، ماندگاری بیشتر در مؤسسه و قدرت رقابت بیشتر مؤسسه شده و با این حال جامعه نیز از بهره وری بیشتر سازمان ها و کیفیت بهتر فرآورده ها بهره مند خواهد شد(قاسمی، ۱۳۸۴).

در دنیای پیشرفته و پر رقابت امروزی، سازمان ها نظام های اجتماعی هستند که برای دستیابی به هدف ها و افزایش بازدهی خود، نیازمند کارکنانی با عملکرد شغلی بالا هستند و عامل موفقیت و اثربخشی سازمانی را وابسته به کارکنان مؤثر با عملکرد شغلی بهینه می دانند. عملکرد شغلی در سازمان ها فراوان مورد بررسی قرارمی گیرد. اما، این مساله زمانی معنا پیدا می کند که درک کنیم، موفقیت و شکست یک سازمان به عملکرد کارکنان آن بستگی دارد(ریجو۱، ۱۳۸۶).

عملکرد شغلی، میزان بازده ای می باشد که به موجب اشتغال فرد در سازمان از جمله خدماتی، تولیدی یا آموزشی به دست می آید و از دو عامل یعنی توانایی کارمندان برای انجام وظایف و نیز انگیزه ی کارمندان تأثیر می پذیرد. در شرایط عادی، در بیشتر سازمان ها کارمندان به دلیل نیازهایی مانند؛ نیاز به تعلق، احترام به خویشتن و تحقق توانایی های بالقوه ی خود برانگیخته می شوند. در یک سازمان، طبیعت عملکرد شغلی به نیازمندی های شغل، هدف ها و مأموریت ها و باورهای موجود سازمان نسبت به رفتارهای پر اهمیت وابسته است(بیفورت و هاتروپ۲، ۲۰۰۳).

مفهوم تعهد سازمانی

مفهوم اصلی تعهد سازمانی، بر گرفته شده از کار مودی۱ و همکاران(۱۹۷۹؛ به نقل از اسپکتور۲، ۲۰۰۶)، است که تعهد سازمانی را شامل؛ سه عنصر پذیرش هدف های سازمانی، اشتیاق به کار جدی برای سازمان و تمایل به ماندن در سازمان دانسته اند. ماتیو و زاجاک۳(۱۹۹۰؛ به نقل از عنایتی، ۱۳۸۴)، در بررسی های خود تعهد سازمانی را به عنوان متغیر مستقل بر متغیرهای وابسته ای مثل عملکرد شغلی، درک فرد از شغل

خود، تمایل به یافتن شغلی دیگر، تمایل به ترک شغل، حضور با تأخیر و ترک شغل اثرگذار می داند و تعهد سازمانی را به عنوان متغیر وابسته از متغیرهای مستقلی مثل ویژگی های شغلی(تنوع مهارت، اشتغال وظیفه، قلمرو شغل)، ارتباط های رهبر- گروه(رهبری ساخت دهنده، به هم پیوستگی گروه) و ویژگی های شخصی(سن، پیشرفت تحصیلات، سابقه استخدام)، اثرپذیر معرفی می نماید. رابطه تعهد سازمانی با سن به گونه ای است که با بالا رفتن سن میزان تعهد افزایش می یابد، رابطه تعهد با جنسیت زیاد نیست و رابطه تعهد سازمانی با عملکرد شغلی متوسط است.

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نهادینه سازی اصول اخلاقی و کیفیت زندگی کاری
  • مقاله تعهد سازمانی
  • مقاله تاثیر ویژگی های شغلی و تعهد سازمانی بر کارکنان
  • مقاله نقش وفاداری و تعهد کارکنان به سازمان
  • پرسشنامه تعهد سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.