مقاله نقش تشکیل حکومت در نظام سیاسی اسلام

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نقش تشکیل حکومت در نظام سیاسی اسلام

تعداد صفحات: ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

نیاز جامعه به حکومت و نظام سیاسی امری است که همواره مورد توجه و نظر متفکران سیاسی بوده است و آن را از ضروریات زندگی اجتماعی بشر مفروض داشته ­اند. باید اذعان داشت که یکی از اهداف مهم بعثت پیامبران صاحب شریعت، بیان چگونگی اداره جامعه و تشکیل حکومت بوده است، که بعضی از پیامبران هم در این زمینه موفق بودند و از آن­جا که مکتب مقدس و روح بخش اسلام، عالی­ترین و جامع­ترین مکاتب دنیاست در این مورد از ویژگی­های خاصی برخوردار است؛ زیرا اسلام یک دین حکومتی و سیاسی است که سیاست در درون آن نهفته است و منشأ قانون و حکومت آن هم خود اسلام است. احکام حکومتی اسلام همان دیانت وشریعت اسلامی است که از سوی حضرت حق به پیامبرش وحی شده است.

تشکیل حکومت و نظام برای حفظ اجتماع و جلوگیری از هرج و مرج طبق نظر جامعه شناسان و عقلای عالم، ضروری و از بدیهیات عقلی است.

 

واژه های کلیدی: ضرورت تشکیل حکومت اسلامی، دلایل تشکیل حکومت اسلامی، دلایل عقلی، دلایل نقلی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
۱- ضرورت تشکیل حکومت اسلامی ۶
۲-دلایل تشکیل حکومت اسلامی ۱۷
۲-۱ دلایل عقلی ۱۷
۲-۱-۱ ضرورت اجرای احکام ۱۹
۲-۱-۲ زوال دین بدون حکومت ۲۲
۲-۱-۳ دفاع از دارالاسلام ۲۳
۲-۲ دلایل نقلی ۲۴
۲-۲-۱ دلایل قرآنی ۲۴
۲-۲-۲ دلیل روایی ۲۶
منابع ۲۹

 منابع

قرآن کریم

ریمون آرون (۱۳۷۰ش)، مراحل اساسى اندیشه درجامعه شناسى، ترجمه: باقر پرهام، تهران، انتشارات آموزش انقلاب اسلامى.

استیون لوکس (۱۳۷۰ش)، قدرت، ترجمه: فرهنگ رجائى، تهران، موسسه مطالعات و تحقیقات فرهنگى.

گوردن چایلد (۱۳۵۷ش)، انسان خود را مى­سازد، ترجمه: احمد کریمى حکاک و محمد هل اتایى،‌ تهران، نشر شرکت سهامی کتابهای جیبی، چاپ اول.

برتراند راسل (۱۳۶۱ش)، قدرت، ترجمه: نجف دریابندرى، تهران، خوارزمى.

طباطبائی، سید محمدحسین (۱۳۸۹ش)، بررسی‌های اسلامی، به کوشش: سید‌هادی خسروشاهی، قم، موسسه بوستان کتاب.

ــــــــ ، ــــــــ (۱۴۱۷ق) ‏، المیزان فى تفسیر القرآن، قم، دفتر انتشارات اسلامى جامعه‏ى مدرسین حوزه علمیه قم‏ چاپ پنجم.‏

طباطبایی قمّى، سید تقی (۱۴۲۶ق)، مبانی منهاج الصالحین، محقق و مصحح: حاجیانى، عباس، قم، منشورات قلم الشرق، چاپ اول.

طباطبایی یزدى، سید محمد کاظم (۱۴۰۹ق)، العروه الوثقى، بیروت، مؤسسه الأعلمی للمطبوعات، چاپ دوم.

طباطبایی، سید محمد رضا (۱۳۷۱ش)، تنقیح الاصول، نجف، نشر حیدریه.

طبرسى، فضل بن حسن (۱۳۷۲ ش)، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، تحقیق: با مقدمه محمد جواد بلاغى‏، تهران، انتشارات ناصر خسرو، چاپ سوم.

مقدمه

بر اساس آیات قرآن کریم اسلام ذاتا اقتدار دارد. بنابراین برای حفظ اقتدار آن تشکیل حکومت یک ویژگی مهم به شمار می­ آید. در قرآن، آیات بسیاری به این امر اشاره کرده­ اند: ﴿وَلِلَّهِ العِزَّهُ وَلِرَسُولِهِ وَلِلمُؤمِنِینَ﴾ (المنافقون/۸) ؛ عزّت از آنِ خدا و از آنِ پیامبر او و از آنِ مؤمنان است. به باور پاره‏اى منظور آیه این است که: خدا با شکست‏ناپذیر ساختن کتاب خود و پیروزى بخشیدن آن بر دیگر کتاب‏ها و برنامه‏ها، دین خود را بر همه دین‏ها برترى مى‏بخشد، و نیز با یارى‏رسانى به مردم نواندیش و کمال‏جو در دنیا و ارزانى داشتن بهشت پرنعمت به آنان در سراى آخرت به آنان عزّت ارزانى مى‏دارد. امّا به باور برخى منظور این است که: عزّت و توانمندى خدا در این است که آفریدگار هستى و تدبیرگر آن است و عزّت پیامبر به وحى و رسالت او از سوى خداست و عزت مردم باایمان در یکتاپرستى و توحیدگرایى و آزادى از همه بندگى‏ها و اسارت‏هاست. بدین‏سان خداى فرزانه این نوید را داد که عزّت و پیروزى از آن پیامبر و مردم باایمان است و آن­گاه چیزى نپایید که با بارى خویش، آن نوید و وعده را تحقق بخشید و دروازه‏هاى شرق و غرب گیتى را بر روى آنان گشود و دین و آیین آنان را جهان­گستر و ماندگار ساخت. (طبرسى، مجمع البیان فى تفسیر القرآن‏، ۱۳۷۲ش، ج‏۱۰، ص۴۴۵) در عبارت “وللّه العزّه”، چون “للّه” مقدم بر “العزّه” شده است، انحصار استفاده مى‏شود، یعنى عزّت واقعى مخصوص خداست. عزّت خداوند، ذاتى اوست و عزّت پیامبر، بدلیل عنایات ویژه خداوند به او و عزّت مؤمنان، به خاطر وعده الهى بر نصرت و پیروزى نهایى آنان است. گرچه در فارسى روزمره “عزت” به معنى احترام و آبرو یا گرانبها بودن است، ولى در لغت عرب چنین نیست، بلکه عزت به معنى قدرت شکست – ناپذیر است، قابل توجه این­که در آیات فوق و در آیه ۱۰ سوره فاطر “عزت” منحصرا از آن خدا شمرده شده، و در آیات مورد بحث مى­افزاید: (و از آن رسول او و مؤ منان است) چرا که اولیاء و دوستان خدا نیز پرتوى از عزت او را دارند و به او متکى هستند. به همین دلیل در روایات اسلامى روى این مساءله تاءکید شده است که مؤ من نباید وسائل ذلت خود را فراهم سازد، خدا خواسته او عزیز باشد او هم براى حفظ این عزت باید بکوشد. (مکارم شیرازى، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴ش، ج‏۲۴، ص۱۶۳)

۱- ضرورت تشکیل حکومت اسلامی

تشکیل حکومت و نظام برای حفظ اجتماع و جلوگیری از هرج و مرج طبق نظر جامعه شناسان و عقلای عالم، ضروری و از بدیهیات عقلی است. ابن خلدون در این‏باره می­گوید: اگر یک اجتماع و جامعه‏ای فاقد نظام و حکومت باشد، استقرار و ثبات نخواهد داشت و از قدرت و تسلّط برخوردار نخواهد بود و امور آن پیش نخواهد رفت. (ابن خلدون، مقدمّه ابن خلدون، ۱۴۱۷ق، ج۲، ص۵۷۶) و این همان چیزی است که برای حفظ اقتدار ذاتی اسلام، تشکیل حکومت را امری ضروری می­سازد.

ابن حزم تشکیل حکومت اسلامی و نظام سیاسی اسلام را از ضروریات و بدیهیات عقل شمرده است. (ابن حزم الأندلسی، الفصل فی الملل و الأهواء والنحل، بی­تا، ج۴، ص۸۷)

بنابراین، تشکیل حکومت و وجود یک نظام مشخص برای هر اجتماعی لازم و ضرروی است و تنها مخالفان آن، هرج و مرج طلبان هستند. آن­ها معتقدند انسان می­تواند با قوانین اخلاقی و انسانی زندگی فردی و اجتماعی خود را اداره کند ونیازی به حاکم و حکومت خاصی نیست.

امام علی۷در یکی از خطبه‏هایشان در ردّ کلام خوارج می­فرماید: «هؤلاء یقولون ـ لا إمره إلا لله ـ وانه لابد للناس من امیر برّ او فاجر یعمل فی امرته المؤمن ویستمتع فیها الکافر و یبلغ الله فیها الاجل و یجمع به الفئ و یقاتل به العدو و تأمن به السُّبل و یؤخذ للضعیف من القوی حتی یستریح بَرُّ و یستراح من فاجر»؛ (نهج البلاغ، خطبۀ ۴۱) آن­ها (خوارج) می­گویند: هیچ کس جز خداوند حق زمامداری ندارد، در حالی که مردم به زمامداری نیک یا بد نیازمندند تا مؤمنان در سایۀ حکومت به کار خود مشغول و کافران نیز بهره‏مند شوند و مردم در استقرار حکومت زندگی کنند.

هیثمی در کتاب خود مجمع الزوائد روایتی را از عبدالله بن مسعود نقل می‏کند که ابن مسعود می­گوید: «انی سمعت رسول الله۶یقول: لابد للناس من إماره بره أو فاجره فاما البرّه فتعدل فی القسم و تقسم فیئکم فیکم بالسویه واما الفاجره فیبتلی فیها المؤمن والاماره الفاجره خیر من الهرج». (هیثمی، مجمع الزوائد ومنبع الفوائد، ۱۴۲۵ق، ج۵، ص۲۲۱) طبق این حدیث پیامبر۶، زمامداری انسان فاجر و ظالم بهتر از هرج و مرج و اختلالات در زندگی اجتماعی شمرده شده است.

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله نقش رهبری در نظام سیاسی اسلام
  • مقاله عدالت
  • مقاله اهداف حکومت در نهج البلاغه
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.