مقاله نظریه تبادل رهبر- عضو

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله نظریه تبادل رهبر- عضو

تعداد صفحات: ۱۸

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تغییرات در محیط کسب وکار، از مشخصه های اصلی قرن حاضر است(سینگ[۱]، ۲۰۰۸). در عصرحاضر سازمان ها به صورت فزاینده ای با محیط های پویا و در حال تغییر مواجه اند. بنابراین به منظور بقا و پویایی خود مجبورند که خود را با تغییرات محیطی سازگار سازند. به بیان دیگر با توجه به سرعت شتابنده تغییرات و تحولات علمی، تکنولوژیک، اجتماعی، فرهنگی و … در عصر حاضر، سازمان هایی موفق و کارآمد محسوب می شوند که علاوه بر هماهنگی با تحولات جامعه امروزی، بتوانند مسیر تغییرات و دگرگونی ها را نیز در آینده پیش بینی کرده و قادر باشند که این تغییرات را در جهت ایجاد تحولات مطلوب برای ساختن آینده ای بهتر هدایت کنند(گل محمدی و همکاران، ۱۳۹۱).

این مهم، از طریق رویکردهای سنتی مدیریت امکانپذیر نیست.تغییرات گسترده و جهانی شدن در دنیای امروز مستلزم سبک رهبری متفاوت و جدیدی است که بتواند سازمان ها و بنگاه های کسب وکار را در جهت دستیابی به اهداف و تعالی سازمانی یاری رساند(میرکمالی و همکاران، ۱۳۹۰). رهبری یکی از فرایندهای اصلی هر سازمان محسوب می گردد و بهره وری سازمان به شیوه های رهبری مدیران آن متکی است. مطالعات متعدد حاکی از آن هستند که هر سازمان برای نیل به اهداف، شیوه خاصی از رهبری و مدیریت را لازم دارد(نوین نام و همکاران، ۱۳۸۰).

یکی از مهمترین ارتباطات مبادله ای در سازمان، رابطه رهبر- عضو است. برخلاف تحقیقات بسیاری که نشان می دهند رهبر با همه کارکنان به یک گونه رفتار می کند، تئوری رهبر- عضو بیان می کند که رهبران در مواجهه با کارکنان مختلف، رفتارهای رهبری متمایزی را از خود نشان می دهند(هان، ۲۰۱۰).

گرین مبادله رهبر- پیرو را کیفیت روابط پدیدار شده بین رهبر و پیرو در طول فرآیند نقش سازی می داند(گرائن[۲]، ۱۹۹۵).

 

واژه های کلیدی:رهبری، رهبری تبادلی ،نظریه تبادل رهبر- عضو، نظریه های رهبر- پیرو

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
رهبری ۶
رهبری تبادلی ۶
تعریف رهبری مبادله ای ۷
۱- پاداشهای مشروط ۷
۲- مدیریت بر مبنای استثناء ۷
رویکردهای رهبری ۸
نظریه تبادل رهبر پیرو ۸
۱- ابعاد سبک رهبری مبادله رهبر- پیرو ۱۰
۲- کیفیت رابطه رهبر- پیرو ۱۰
نظریه های رهبر- پیرو ۱۱
۱- نظریه اقتضایی رابطه رهبر- پیرو ۱۱
۲- نظریه هرسی و بلانچارد ۱۲
۳- نظریه تبادلی رابطه رهبر- پیرو ۱۳
۴- نظریه خدمتگزاری رابطه رهبر- پیرو ۱۴
۵- نظریه پیترسون و وینستون ۱۴
خود باوری و رشد پیرو ۱۵
منابع ۱۶

 منابع

– یوکل، گری(۱۳۸۲). مدیریت و رهبری در سازمانها، چاپ اول، تهران، انتشارات دانشگاه امام حسین(ع).

– نوین نام، غلام عباس؛ شکرکن، حسین؛ مهرابیزاده هنرمند، مهناز(۱۳۸۰). بررسی رابطه ویژگی های شخصیتی و سبک های رهبری، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ۹، سال ۱، شماره۳و۴، صص ۱۰۶- ۸۷٫

– میرکمالی، سید محمد، نارنجی ثانی، فاطمه، اعلامی، فرنوش(۱۳۹۰). بررسی رابطه رهبری تحول با یادگیری سازمانی(مورد مطالعه شرکت سایپا)، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره۶٫

– میرکمالی، سیّد محمّد(۱۳۸۰). رفتار و روابط در سازمان و مدیریت، چاپ سوم، تهران: نشر یسطرون.

– گلمحمدی، عماد، محمدی، نشاط(۱۳۹۱). تفکر استراتژیک مبنای تحول سازمانی در ایران، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت، نوآوری و تولید ملی، قم.

– آقایی فیشانی، تیمور(۱۳۸۶). خلاقیت و نوآوری در انسان ها و سازمان ها، نشر ترمه، تهران.

– حسینی، فرشید، رایج، حمزه، استیری، مهرداد، شریفی، سید مهدی(۱۳۸۹). بررسی ارتباط میان فرهنگ سازمانی و سبک های رهبری تحول آفرین و مبادله رهبر پیرو، نشریه مدیریت دولتی، دوره ۱، شماره ۱، صص ۷۲- ۵۵٫

– دلخوش کسمایی، ابوالقاسم(۱۳۹۱). الگوی سرمایه اجتماعی پلیس در شاخص یابی رابطه رهبر – پیرو با رویکرد خودباوری و بلوغ اجتماعی کارکنان(مورد مطالعه: دانشگاه علوم انتظامی)، فصلنامه مطالعات امنیت اجتماعی، شماره ۳۱، پاییز ۱۳۹۱، صص ۱۴۲- ۱۲۱٫

– هرسی، پال؛ بلانچارد، کنث(۱۳۷۷). مدیریت رفتار سازمانی، کاربرد منابع انسانی، ترجمه علی علاقه بند، چاپ سیزدهم، تهران، انتشارات امیرکبیر.

– سید جوادین، سیدرضا، یزدانی، حمیدرضا، رایج، حمزه(۱۳۸۹). تأثیرگذاری سبک های رهبری تحول آفرین و مبادله رهبر پیرو بر رفتار شهروندی سازمانی)مطالعه موردی بانک های دولتی استان گلستان(، دانشور رفتار/  مدیریت و پیشرفت، شماره ۱۵، صص۱۲۰- ۱۰۳٫

مقدمه

رهبری موضوعی است که از دیر باز نظر محققان و عموم مردم را به خود جلب کرده است. شاید علت جذابیت گسترده رهبری این باشد که رهبری، فرآیندی بسیار اسرار آمیز است که در زندگی همه افراد وجود دارد. در اکثر موارد، دانشمندان علوم رفتاری کوشیده اند تا بدانند بر اساس چه و یژگی ها، تو انایی ها، رفتارها، منابع قدرت یا با تکیه بر چه جنبه هایی از موقعیت، توان رهبر در تأ ثیر بر پیروان و تحقق اهداف گروهی را می توان تعیین کرد(یوکل، ۱۳۸۲).

یکی از مهم ترین روابط تبادل در سازمانها تبادل رهبر- عضو است. تئوری تبادل رهبر- پیرو بیان کرده، رهبران رفتارهای مختلفی در مواجهه با زیر دستان مختلف ارائه می دهند. بنابرتئوری تبادل رهبر- عضو این زیر دستان منتخب که به صورت اعضای درون گروه طبقه بندی می شوند در وظایف محموله شغلی خود کار کرده وبیشتر به سوی موفقیت کاری سوق داده می شوند. در پاسخ،آنها توجه و حمایت بیشتری از سرپرستان خود دریافت کرده و بنابراین روابط تبادل رهبر-عضو با کیفیت بالایی دارند. تبادل رهبر- عضو کیفیت بالا با نگرشها و روابط مطلوب کارمند، شامل رضایت شغلی رابطه معناداری دارد. تبادل رهبر- عضو به کیفیت رابطه بین فرد وسرپرستش اشاره دارد.پس از تجزیه ۲۵ سال مصاحبه های گالوپ با بیش از یک میلیون کارمند در دامنه گسترده شرکتها و کشورها، باکینگام و کافمن[۱](۲۰۰۰) نتیجه گیری کردند که حفظ استعدادها و بهره ور تر ساختن کارمند با استعداد، توسط رابطه فرد با سرپرست واسطه اش امکانپذیر شده است.

 رهبری

اهمیت و ضرورت رهبری در سازمان از آنجا ناشی می شود که در طراحی سازمان ها همواره ضعف ها و نارسایی های زیادی وجود دارد و به یک رهبر به عنوان یک عامل قوی و اطمینان بخش به منظور ایجاد هماهنگی های لازم در میان اعضا و فعالیت ها و هدایت آنها نیاز است. همچنین با توجه به محیط متغیر کنونی که سازمان ها با تغییرات سریع و پیچیده در اوضاع و شرایط خود مواجه هستند، رهبر در تطبیق سریع سازمان با شرایط محیط متغیر و حفظ ثبات سازمان نقش اساسی دارد(پیروز[۲] و همکاران، ۲۰۰۷). رهبری موضوعی است که از دیر باز نظر محققان و عموم مردم را به خود جلب کرده است. شاید علت جذابیت گسترده رهبری این باشد که رهبری، فرآیندی بسیار اسرار آمیز است که در زندگی همه افراد وجود دارد. در اکثر موارد، دانشمندان علوم رفتاری کوشیده اند تا بدانند بر اساس چه و یژگی ها، تو انایی ها، رفتارها، منابع قدرت یا با تکیه بر چه جنبه هایی از موقعیت، توان رهبر در تأ ثیر بر پیروان و تحقق اهداف گروهی را می توان تعیین کرد(یوکل، ۱۳۸۲).

سبک رهبری مدیر رابطه نزدیکی با توسعه سازمان دارد. در تعریف رهبری تفاوت آرا و نظریه ها بسیار زیاد است.نقطه مشترک همه تعاریف رهبری این است که رهبری فرایند نفوذ و تأثیرگذاری بر افراد است. برخی صاحب نظران معتقدند که رهبری یعنی فعالیت هایی که مردم را برای تلاش مشتاقانه در تحقق اهداف گروهی تحت تأثیر قرار می دهد(میرصفائی ریزی و همکاران، ۲۰۱۳).

 

[۱] Buckingham and Coffman

[۲] Pirouz

[۱] Singh

[۲] Graen

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله قدرت ابزار رهبری
  • مقاله مدیریت و رهبری در ورزش
  • مقاله ویژگی ها و ابعاد رهبری خدمتگزار
  • مقاله مدل ویژگی های رهبری خدمتگزار
  • مقاله رهبری خدمتگزار و اعتماد سازمانی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.