1,005 views
عنوان
تعداد صفحات: ۳۴
نوع فایل : ورد و قابل ویرایش
مهریه یکی از حقوق زنان است که طبق قانون و شرع از همان لحظهی عقد بین زن و مرد ایجاد میشود، زن میتواند آن را از شوهر خود بخواهد. دکتر کاتوزیان در تعریفی از مهریه میگوید: مهر مالی است که به مناسبت نکاح، مرد ملزم به دادن آن به زن میشود. الزام مربوط به تملیک مهر، ناشی از حکم قانون است و ریشهی قراردادی ندارد و به همین دلیل سکوت دو طرف در عقد و حتی توافق بر اینکه زن مستحق مهر نباشد، تکلیف مرد را در این زمینه از بین نمیبرد. انعقاد نکاح به تراضی صورت میپذیرد، ولی همین که زن و مرد با پیوند زناشویی موافقت کردند، در وضع ویژهای قرار میگیرند که به ناچار باید آثار و نتایج آن را پذیرا شوند. الزام به دادن مهر یکی از آثار آن وضع است؛ الزام قانونی که برعهدۀ مرد قرار میگیرد(کاتوزیان، ۱۳۸۲: ۱۱۴).
واژگان کلیدی: مهریه، اسلام، آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه، اقسام مهر، فلسفه وجوب مهر
چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف مهریه ۶
تاریخچه مهریه ۶
مهریه حضرت زهرا سلام الله علیها ۱۳
فلسفه وجوب مهر ۱۴
آثار و کارکردهای اجتماعی مهریه ۱۸
۱- ارضای نیاز فطری ۱۸
کارکردهای منفی افزایش مهریه ۱۹
مهریه در ایران ۲۱
مهریه در کشورهای دیگر ۲۲
اقسام مهر ۲۵
مواد قانون مدنی در ارتباط با مهریه ۲۷
ماهیت مهر و رابطه آن با عقد نکاح ۳۰
نتیجه گیری ۳۱
منابع ۳۲
قرآن حکیم
جامع المسائل آیت الله فاضل
پارسا، فروغ(۱۳۸۱) مباحثی در حقوق زوجه(حق مهریه- حق نفقه) بنابر فقه امامیه و مذاهب چهارگانه اهل سنت. فصلنامه علمی- پژوهشی علوم انسانی دانشگاه الزهرا، سال دوازدهم، شماره۴
وحدتی شبیری، سیدحسن(۱۳۸۷) وضعیت حقوقی مهریهای سنگین در نکاح دائم، فصلنامه مطالعات اسلامی، سال چهلم، شماره پیاپی ۸۱٫
پاک نژاد، سیدرضا(۱۳۷۶) ازدواج، مکتب انسانسازی، قم: انتشارات اخلاق، چ اول.
اسدی امیرآبادی، محمد مهدی(۱۳۸۸) تحلیل فقهی حقوقی امکان محدود ساختن میزان مهریه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس.
امام، سیدمحمدرضا، رضوی، محمد(۱۳۸۸) مهریه؛ عندلامطالبه یا عندالاستطاعه، فصلنامه تخصصی فقه و مبانی حقوق اسلامی، سال ششم، شماره ۱۸٫
فلاحی، داوود(۱۳۸۰) بررسی مهریه، حدود و احکام آن در فقه امامیه، پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه قم، دانشکده حقوق
قائمی، علی(۱۳۷۵) تشکیل خانواده در اسلام، تهران: انتشارات امیری، چ اول.
قرباننیا، ناصر و همکاران(۱۳۸۴) بازپژوهی حقوق زن، تهران: انتشارات روز نو، چ اول.
آیت الله جوادی آملی در کتاب ارزشمند زن در آیینه جمال و جلال، اینگونه در خصوص مهریه سخن میگوید: «خداوند بعد از آفرینش آدم، حوا را به طور نوظهور پدید آورد…آدم بعد از آگاهی از خلقت وی از پروردگارش پرسید: این کیست که قرب و نگاه او مایه انس من شده است؟ خداوند فرمود: این حواست. آیا دوست داری که با تو و مایه انس تو باشد و با تو سخن بگوید و پیرو تو باشد؟ آدم گفت: آری، پروردگارا، تا زندهام سپاس تو بر من لازم است؛ آنگاه خداوند فرمود: از من ازدواج با او را بخواه؛ چون صلاحیت همسری تو را جهت تامین علاقه جنسی نیز دارد و خداوند شهوت جنسی را به او عطا نمود…؛ سپس آدم عرض کرد: من پیشنهاد ازدواج با وی را عرضه میدارم، رضای شما در چیست؟ خداوند فرمود: رضای من در آن است که معالم دین مرا به او بیاموزی»(جوادی آملی، ۱۳۸۷: ۴۳). با این مقدمه، نگاهی به یکی از آداب و رسومِ شناخته شده ازدواج، در بسیاری از فرهنگهای جهان، رسم پرداخت مهریه به زن یا بستگان او، توسطِ شوهر است. این رسم با چشمپوشی از تفاوتهای موجود، افزون بر فرهنگهای آفریقایی، چینی و ژاپنی، در فرهنگِ مسلمانان نیز پذیرفته شده و امروز کاملاً رواج دارد. البته هنگامیکه به موضوع مهریه از دریچهی تفسیرهای منفی نگریسته شود و از آن به عنوان «بهای خرید زن» تلقی گردد، زمینهی این پرسش فراهم میگردد که آیا از منظر جامعهشناسی جنسیت، این رسم نمادی از نابرابری جنسیتی و بردگی زنان است یا توجیه دیگری دارد(بستان، ۱۳۸۸: ۱۹).
قبل از ظهور مکتب اسلام، مهریه بیشتر قیمت یا بهایی بود که جهتِ خریداری زن از اولیای وی، پرداخت میگردید و یا عوضی بود که مرد در قبالِ انتقال زن از خانه پدری به خانه همسری متحمل میشد. لذا اگرچه مهریه از احکام تاسیسی در اسلام محسوب نمیشود، امّا سیمای خاص آن در اسلام، بر تمامی عقاید جاهلی رنگ بطلان کشید؛ چنانچه مهریه، موقعیت خاصی یافت؛ شکل جدیدی به خود گرفت؛ تحفهای معنوی و روحانی شد(اگرچه در قالب نقدینه و اموال مادی)، تحفهای آسمانی شد از جانب مرد طالب همسر در نهایت صداقت و صفای باطنی(صداق)، هدیهای شد از ناحیه مرد بر قدوم شریک و همسر آینده. اگر باور داشته باشیم که مهریه هدیه مرد به زن است آنچنان که خداوند متعال فرموده است، آیا جایی برای تعیین کمیت و کیفیت آن (چنانکه امروزه متعارف گردیده) و بحث و نزاع پیرامون آن باقی میماند و آیا غیر از این است که با این برخوردها، بهطور غیرمستقیم در پی تعیینِ قیمت زوجه هستیم؟ همچنین آیا با این اعمال، مهریه را که صرفاً جهت ارزشگذاری به زن از جانب خداوند وضع شده است، در حد یک معامله تنزل نمیدهیم؟ و چگونه میتوان پذیرفت که دلیل ناآگاهی مردم به سنگینی مهریه به عنوان عامل بازدارنده از طلاق و موجب تحکیم بنیاد خانواده دلیلی عقلایی باشد؟ آیا بعد از گذر سالهای متمادی از عصر جاهلیت، امروزه ما مروّج نکاحهای ابتداعی دیگر، با شکل و ظاهری جدید نیستیم؟ در این شکل از ازدواجها به مهریه به عنوان، ارج و احترامی است که مرد برای زن قائل است و مظهر تعهد شوهر، برای تامین زندگی زن میباشد، نگریسته نمیشود، چرا که گاهی مهر به عنوان یک تضمین ازدواج، که معمولاً هنگام انحلال ازدواج مطالبه میشود، مانع گسستن پیوند زناشویی میگردد و تضمینی برای دوام ازدواج بهشمار میآید.
در کتابهایِ فقهی افزون بر واژه مهریه، واژگان دیگری همانند؛ الصَداق، الصِداق، نحله، فریضه، کابین و … بهکار رفته است؛ ولی مهریه رایجترین واژهای است که در روایات و اصطلاحات فقها و میان مردم کاربرد دارد. در زبان انگلیسی از معادلهای « Dowry, Mahr, Price of bride» برای مهریه استفاده میشود. در دایرهالمعارف اسلام برای تعریف مهریه آمده است: «مهر از کلمه عبری موهآر[۱] و از ریشه سریانی مهرا[۲] گرفته شده که به معنای هدیه عروس است. مهریه، معانی متفاوتی دارد: از جمله قیمت خرید، مترادف با صداق به معنای محبت و دوستی و هدیهای که به طور داوطلبانه از طرف داماد پرداخت میشود. مرحوم دهخدا مهریه را به معنای کابین و دست پیمان دانسته است(یوسف زاده، ۱۳۸۴: ۵۱).
البته مهر به فتح میم، به معنای صداق است. گفته شده از آن جهت به مهر، صداق میگویند که دلالت بر رغبتِ صادقانه زن دارد. هم چنین لغات دیگر مترادف آن «نحله» فریضه اجر و علایق و عقر و حبا میباشد. در اصطلاح فقه و قانون مدنی «مهر» عبارت است از مال (و یا چیزی که قائم مال باشد) معینی که بر سبیل متعارف زوج به زوجه به هنگام عقد نکاح میدهد و یا به نفع زوجه بر ذمه میگیرد. همچنین گفته شده «مهر» حقی است مالی برای زن که شارع در عقد ازدواج صحیح یا دخول به شبه یا بعد از عقد فاسد پرداخت آن را از جانب مرد واجب گردانیده است(پارسا، ۱۳۸۱: ۶۴-۶۳).
[۱] – Mohar
[۲] – Mahra
جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .
ارسال نظر