مقاله مهارت ابراز وجود گامی موثر در مهارت های اجتماعی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مهارت ابراز وجود گامی موثر در مهارت های اجتماعی

تعداد صفحات: ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

یکی از مولفه های مهم روابط و مهارتهای اجتماعی ابراز وجودمی باشد. جامعه ای که افراد آن از مهارتهای اجتماعی مطلوب برخوردارند و با داشتن مهارت ابراز وجود می توانند احساسات واقعی خود را صادقانه و مستقیم ابراز کنند و با توجه نمودن به حقوق دیگران را به دنبال احقاق حق خود باشند در مقابل انواع مشکلات ومسائل زندگی فشارهای روانی، تهدیدها و حوادث ناگوار مقاوم تر و پایدارتر خواهند بود. (آلبرتی و امونز، ۲۰۰۱)

ابراز وجود عبارت است از جرأت مندی و توانایی ابراز وجود و ابراز حقوق خود بدون تجاوز به حقوق دیگران که به فرد اجازه می دهد اعتماد به نفس را در خود حس کرده و امکان دستیابی به روابط صادقانه را افزایش دهد و کمک می کند تا فرد احساس بهتری درباره خود داشته و به موقعیت های روزمره تسلط بیشتری بیابد، نتیجه این جرأت مندی، افزایش توان تصمیم گیری و احتمال توفیق در نیل به اهداف   می باشد.

 

واژگان کلیدی: ابراز وجود، مهارتهای اجتماعی، گرفتن حق، رفتارهای جرات ورزانه

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف ابراز وجود ۹
انواع ابراز وجود: ۱۰
هدف های جرأت ورزی و ابراز وجود ۱۰
مزایای رفتار جرأتمندانه ۱۰
پیامدهای منفی نداشتن جرأت یا قدرت ابراز وجود ۱۱
عوامل دوری از رفتار جرأتمندانه ۱۲
ابراز وجود در روانشناسی بالینی ۱۲
پیشینه مقاله ۱۵
نتیجه گیری ۱۷
منابع ۱۹

منابع

نادری، فرخ؛ برومند نسب، مسعود؛ ورزنده، مهتاب، ۱۳۸۸، تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر  اضطراب و ابراز وجود دانش آموزان دبیرستانی شهرستان بهبهان، یافته های نو در روانشناسی، ۱۳۸۸٫

تابع بردبار، فریبا، رسول زاده طباطبایی، کاظم، آزادفلاح، پرویز، سامانی، سیامک(۱۳۸۸)، بررسی اثربخشی آموزش ابراز وجود بر احساس تنهایی دانشجویان دختر جدید الورود دانشگاه مازندران، مجله علوم پزشکی دانشگاه مازندران، دوره نوزدهم،شماره۷۳٫

حاج امینی، زهرا؛ اجلی، امین؛ فتحی آشتیانی، علی؛ عبادی، عباس؛ دیبانی، مارال؛ دلخوش، مرجان،  ۱۳۸۷، بررسی تاثیر آموزش مهارت های زندگی بر واکنش هیجانی نوجوانان، مجله علوم رفتاری، دوره ی دوم، شماره ۳٫

نیسی، عبدالکاظم؛ شهنی ییلاق، منیجه، ۱۳۸۰، تاثیر آموزش ابراز وجود بر ابراز وجود، عزت نفس، اضطراب اجتماعی و بهداشت روانی دانش آموزان پسر مضطرب اجتماعی دبیرستانی شهرستان اهواز،    مجله ی علوم تربیتی روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره ی سوم، سال هشتم، شماره های    ۱ و ۲، ص ۳۰-۱۱٫

هرمزی نژاد، معصومه؛ شهنی ییلاق، منیجه و نجاریان، بهمن(۱۳۷۹). بررسی رابطه ی ساده و چندگانه ی متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی و کمالگرایی با ابراز وجود دانشجویان دانشگاه شهید چمران اهواز. مجله ی علوم تربیتی و روا نشناسی. شماره ( ۳ و ۴)

یعقوبی بگلر ـ کلثوم، نرگس؛ زحمتکش ـ فاطمه؛ شریف طالبیان،  رابطه بین پایگاه‌های هویت و علائم روان‌شناختی در دانش‌آموزان دختر. مجله علوم تربیتی دانشگاه مشهد. ش ۸۷-صص ۲۳۲-۲۴۳

مقدمه

ابراز وجود یکی از مهارت های اجتماعی است که در محیط ها ی تخصصی و در تعاملات روزمره بسیار مفید است. وقتی دیگران حقوق ما را رعایت نمی کنند، آزرده، خشمگین و ناراحت می شویم، اما برخی از ما نمی توانیم ابراز وجود کنیم. این مشکل ریشه های تربیتی دارد و ناشی از پرورش یافتن ما توسط والدینی بسیار سختگیر است که «فرزندان خود را می بینند، اما حرفهای آنها را نمی شنوند» این گونه کودکان در مدرسه یاد می گیرند که معلمان بچه های ساکت را دوست دارند ولی آنها بعدها من سختی می توانند بر سلطه پذیریهای بازمانده از دوران تحصیل  و آموزشهای خانوادگی خویش فائق آیند اما پژوهشها نشان می دهند که ما می توانیم مهارت ابراز وجود را در خودمان بهبود بخشیم(استاک، دی ویل و پنل[۱]؛ ١٩٨٣).

لنج و جاکوبسی[۲]، مهارت ابراز وجود را این گونه تعریف کرده اند:

«ابراز وجود شامل گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خویش من گونه ای مناسب مستقیم و صادقانه است من نحوی که حقوق دیگران را زیر پا نگذاریم.» ابراز وجود متشکل از هفت دسته پاسخ است که سه دسته از آنها پاسخهای منفی هستند: ۱- ابراز عقاید نامعقول و متفاوت  ۲- تقاضای تغییر رفتار از دیگران  ۳- رد درخواستهای معقول آنها. چهار دسته پاسخ مثبت عبارتند از: ۱- قبول کاستیهای خود  ۲- رد بدل کردن تعارف  ۳- شروع و ادامه تعاملات  ۴- ابراز احساسات مثبت(دو بیا و مک ماری[۳]، ١٩٨۵).

برای درک کامل مفهوم ابراز وجود ابتدا باید بین آن و سبکهای پاسخ دهی تمایز قائل شد.

آلبرتی و وامونزر[۴] ( ۱۹۷۵) بین سه سبک پاسخ تفاوت قائل شده که این سه سبک عبارتند از: ۱-عدم ابراز وجود  ۲- ابراز وجود ۳- پرخاشگری.

۱ – عدم ابراز وجود: یعنی در نظر نگرفتن خود و اتخاذ سبکی انفعالی، من نحوی که دیگران افکار احساسات و حقوق ما را من راحتی نا دیده بگیرند. اشخاصی که از این شیوه خاضعانه استفاده می کنند، افرادی مردد، در ظاهر آرام و در واقع بی قرارند که از مسائل فرار می کنند و بدون توجه من احساسات خود با دیگران موافقت می کنند، افرادی اهل ابراز عقیده نیستند، خود را دست کم می گیرند، اعتماد من نفس ندارند و برای بدست آورذن دل دیگران خود رامن رنج و زحمت می اندازند. در این سبک هدف فرد آن است که من هر قیمتی که شده دیگران را خوشنود سازد و از ابراز هر گونه تعارض جلوگیری کند(ای ملک م پ، واندرهات و دوریز[۵] ، ١٩٨٣).

تعریف ابراز وجود

ابراز وجود در واقع به معنای توانایی ابراز افکار و احساسات به شیوه ای است که در آن نیازهای شما به روشنی مشخص می شود و راه ارتباط با دیگران برای همیشه گشوده باقی می ماند (امیری، ۱۳۸۹). بر اساس دیدگاه آلبرتی و آمونز (۱۹۷۷) ابراز وجود به عنوان یک مهارت و کفایت در ارتباط های بین فردی تلقی می شود. لنج و جاکویوسکی (۱۹۷۶) مهارت ابراز وجود را شامل گرفتن حق خود و ابراز افکار، احساسات و اعتقادات خویش به نحوی مناسب، مستقیم و صادقانه دانسته اند. به گونه ای که حقوق دیگران را پایمال نکنیم. افراد با مهارت ابراز وجود ضعیف، هم برای خود و هم برای دیگران مشکلات عدیده ای به وجود می آورند. ریشه و سرچشمه بسیاری از دشواری ها در زندگی روزمره، همچون کمرویی، خجالت و شرمگینی، احساس انزوا و اضطراب در نبود مهارت ابراز وجود، جرأت مندی و قاطعیت ورزی است. ابراز وجود واژگون شهامت نداشتن و شجاعت نداشتن است و امکان هویدا شدن توان مندی های بالقوه آدمی را فراهم آورده و به خشنودی و رضایت از خویشتن و افزایش عزت نفس منجر می شود.

 

[۱] Stock, De will & Panell

[۲] Leng & Jakobsen

[۳] De bia & Mcmary

[۴] Alberty &Vamonzer

[۵] A Malck M P, Wanderhut & Dureaz

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • پرسشنامه ابراز وجود
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.