مقاله مفهوم مهارت های ارتباطی و نقش آن در عملکرد سازمان

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مفهوم مهارت های ارتباطی و نقش آن در عملکرد سازمان

تعداد صفحات: ۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

برقراری ارتباط موثر یکی از قدیمی ترین ودر عین حال عالی ترین دستاوردهای بشر است . ارتباط در گذشته وبرای انسان اولیه ، علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات ویاری گرفتن از دیگر ان داشته ، زمینه ساز فعالیت های اجتماعی وسر آغازی برای زندگی اجتماعی نیز بوده است . ارتباط میان دو یاچند نفر اتفاق می افتد وما همه در طول روز با افراد مختلف ارتباط برقرار می کنیم .اما قابل توجه این است که هر ارتباطی منجر به احساس موفقیت در ما نخواهد شد .داشتن یک ارتباط با احساس موفقیت مستلزم روش ها ومهارت هایی است وتنها درصورت کسب این مهارت ها است که می توان از برقراری ارتباط با دیگران احسا س لذت کرد (رادفر و همکاران ، ۱۳۸۷ ،‌ص ۲ ) .

از طرفی ، سازمان ها و وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و خصوصی معمولاً از طریق برقراری ارتباطات سازمانی به اهداف خود می رسند که به مفهوم ساده تر می توان گفت: ارتباط عامل اصلی حرکت یک سازمان بسوی هدف خود بوده و هیچ سازمانی بدون داشتن ارتباط، نمی تواند به فعالیت های خود ادامه دهد. توانایی برقراری ارتباط صحیح از مهمترین ویژگی های افراد شاغل در یک سازمان به حساب می آید ( سیه بازی ، ۱۳۸۲ ، ص ۱۷ ) .

 

واژگان کلیدی: مهارت های ارتباطی، سازمان،نیرو

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم مهارتهای ارتباطی ۷
ویژگی های مهارتهای ارتباطی ۱۰
انواع مهارتهای ارتباطی ۱۶
مفهوم ارتباطات سازمانی ۲۳
مزایای مهارتهای ارتباطی ۲۵
نظریه های مهارتهای ارتباطی ۲۷
نتیجه گیری ۳۳
منابع ۳۴

 منابع

  بهرنگی ، محمد رضا ، ۱۳۷۱ ، مدیریت اموزشی و آموزشگاهی ، تهران ، نشر مولف .

سیه بازی ، اکبر ، ۱۳۸۲ ، آشنایی مسؤولان دفاتر با اصول ومهارتهای لازم ، تهران ، چاپ دانشگاه صنعتی شریف .

عباسپور ، عباس ، ۱۳۹۱ ، مدیریت منابع انسانی پیشرفته ( رویکردها ، فرایند ها و کارکردها ) ، چاپ ششم ، تهران ، انتشارات سمت .

حقیقی، محمد علی،۱۳۸۰، مدیریت رفتار سازمانی، تهران، انتشارات ترمه.

  ال دولان ، شیمون ؛ اس شولر ، رندال ؛ ۱۳۸۸ ، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی ، ترجمه : محمد صحابی ، محمد علی طوسی ، چاپ هشتم ، تهران ، ناشر: موسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی .

هارجی، اوئن: س‍ان‍درز، ک‍ری‍س‍ت‍ی‍ن‌ ؛ دی‍ک‍س‍ون‌، دی‍وی‍د؛ ۱۳۷۷ ، م‍ه‍ارت‍ه‍ای‌ اج‍ت‍م‍اع‍ی‌ در ارت‍ب‍اطات‌ م‍ی‍ان‌ ف‍ردی‌ ، ترجمه خ‍ش‍ای‍ار ب‍ی‍گ‍ی‌، م‍ه‍رداد ف‍ی‍روزب‍خ‍ت‌ ، تهران ، نشر رشد .

ریچموند ، ویرجینیاپی ، ۱۳۸۷، رفتار غیر کلامی در روابط میان فردی ، ترجمه فاطمه موسوی ،چاپ اول ، تهران ، نشر دانژه.

بستانی ، قادر ، ۱۳۸۶ ،‌اصول و تکنیک های برقراری ارتباط موثر با دیگران ، چاپ دوم ، تهران ، نشر ققنوس .

رابینز، استیفن، ۱۳۷۷ ، رفتار سازمانی ، ، ترجمه علی پارساییان  و سید محمد اعرابی ، جلد ۱ و ۲ و ۳  ، تهران ، انتشارات دفتر پژوهش های فرهنگی .

 مقدمه

مهمترین سرمایه سازمان ها و عامل تحقق اهداف و برنامه های هر سازمان افرادی هستند که در آن کار می_ کنند. صاحبنظران معتقدند که بدون نیروی انسانی ماهر، توانمند، متعهد و خشنود، تحقق اهداف سازمانی غیر ممکن است. با وجود اینکه پیشرفت فناوری های ارتباطی، سازمان ها را به سمت مجازی بودن (با مشخصه عدم تمرکز نیروی انسانی از نظر جغرافیایی و متغیر بودن تعداد کارکنان) سوق می دهد اما در هر حال تحقق اهداف اقتصادی، تجاری، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی- چه در سطح کلان و ملی و چه در سطح بنگاه های خرد- مستلزم وجود افرادی است که در قالب سازمان، اداره، شرکت، مؤسسه و حتی خانواده فعالیت می کنند (فراهانی ، ۱۳۸۴ ، ص ۸۷) .

از آنجا که عملکرد فرد در یک سازمان به نوع شخصیت او و نقش سازمانی که به عهده دارد و نیز به موفقیت و شرایط سازمانی بستگی دارد . که ممکن است یکی از این شرایط سازمانی داشتن مهارت های ارتباطی است .

چراکه یکی از متغیرهای مورد تأکید در عملکرد سازمانی ، مهارت های ارتباطی است( میر جعفری و همکاران، ۱۳۸۹ ، ص ۴) . ارتباط را سنگ پایه اولیه تمدن بشری دانسته اند. هر چند توانایی ارتباط منحصر به نوع بشر نیست، اما انسان ذاتاً در پی برقراری ارتباط با دیگران است. بنا به نظر هارجی و دیکسون[۱] (۲۰۰۴) حدود هفتاد درصد از زمان بیداری بزرگسالان با ارتباط با دیگران سپری می شود .

مهارت ارتباطی نیز از نظر هارجی و دیکسون (۲۰۰۴) توانایی لازم برای انجام رفتاری می باشد که باعث رسیدن به اهداف یک تکلیف می گردد و در واقع، فرد را قادر می سازد تا به صورتی شایسته رفتار کند. دیکسون (۱۹۹۳) بر آن است که داشتن ارتباط ماهرانه بستگی به استفاده صحیح و تسهیل کننده از شیوه های برقراری ارتباط مناسب و کارآمد با دیگران دارد. با توجه به نقش ارتباط در زندگی انسان، برخورداری از مهارت های ارتباطی جهت توفیق در اکثر حوزه های زندگی، بنا به گفته هارجی و دیکسون (۲۰۰۴) از طریق توانایی ارتباط قابل پیش بینی است.

مفهوم مهارتهای ارتباطی

برقراری ارتباط موثریکی از قدیمی ترین ودر عین حال عالی ترین دستاوردهای بشر است . ارتباط در گذشته وبرای انسان اولیه ، علاوه بر کارکردهایی که در جهت حفظ حیات ویاری گرفتن از دیگر ان داشته ، زمینه ساز فعالیت های اجتماعی وسر آغازی برای زندگی اجتماعی نیز بوده است . ارتباط میان دو یاچند نفر اتفاق می افتد وما همه در طول روز با افراد مختلف ارتباط برقرار می کنیم .اما قابل توجه این است که هر ارتباطی منجر به احساس موفقیت در ما نخواهد شد .داشتن یک ارتباط با احساس موفقیت مستلزم روش ها ومهارت هایی است وتنها درصورت کسب این مهارت ها است که می توان از برقراری ارتباط با دیگران احسا س لذت کرد (رادفر و همکاران ، ۱۳۸۷ ،‌ص ۲ ) .

ارتباط یعنی تعقیب مبادله و اطلاعت و روشهای فی ما بین اعضای یک گروه از طریق زبان با به کار گرفتن علایم دیگر (سرمد ، ۱۳۹۰ ، ص ۲۹ ) .

 

[۱] – Hargie & Dickson

 

60,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مهارت های ارتباطی و مؤلفه های آن
  • پرسشنامه مهارت های ارتباطی کوئین دام (CSTR)
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.