مقاله مزایا و معایب برون سپاری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مزایا و معایب برون سپاری

تعداد صفحات:۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

برون سپاری زمانی رخ می دهد که یک شرکت یا سازمان، کل یا بخشی از وظیفه کسب و کار داخلی را به یک تامین کننده خارجی واگذار نماید. به بیان دیگر سازمان، به عنوان یک مشتری بخشی از وظیفه و فرآیند کسب و کار خود را از خارج از سازمان خریداری می کند.

برون سپاری عبارت است از عمل انتقال بعضی از فعالیت های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به عرضه کننده بیرون از سازمان بر اساس قرارداد.  در حقیقت و در عمل در برون سپاری نه تنها فعالیت ها منتقل می شوند بلکه عوامل تولید و حق تصمیم گیری نیز در اغلب موارد واگذار می شوند.

برون سپاری عبارت است از واگذاری برخی فعالیت های داخلی یک سازمان به تامین کننده آن در بیرون از سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به تامین کننده بیرونی بر اساس قرارداد. در واقع در برون سپاری علاوه بر واگذاری فعالیت ها، عوامل تولید (کارکنان، تسهیلات، تجهیزات، فناوری و سایر دارایی ها) اختیار تصمیم گیری (مسئولیت و حق تصمیم گیری در مورد فعالیت ها) نیز اغلب موارد واگذار می گردد (خداوردی و بجنوردی، ۱۳۸۹، ۶۶).

امروزه بسیاری از سازمان ها برای حفظ مزیت رقابتی خود در بازارهای جهانی و کاهش مخاطرات سرمایه گذاری ها، فرآیند برون سپاری فعالیت های سازمانی را دنبال می کنند. اکنون تعداد عمده ای از شرکت های معتبر در دنیا با تکیه بر مزیت های رقابتی خود، بخشی از فعالیت های سازمانی خود را برون سپاری نموده اند. اقدام برون سپاری زمانی راهبردی (استراتژیک) خواهد بود که با راهبردهای (استراتژی های) بلند مدت سازمان هم راستا شود. به عبارت دیگر، تعیین فرصت های برون سپاری و پس از آن، انتخاب نحوه و الگوی برون سپاری توسط ابزاری به نام برون سپاری راهبردی با راهبردهای سازمان مرتبط خواهد شد. یک علت عمده در افزایش به کارگیری فرآیند برون سپاری، تغییر و تحولات محیطی و تاثیر آن بر دانش و عملکرد سازمان است.

سازمان ها ناگزیرند برای موفقیت در دنیای کسب و کار امروز، بر مزیت های رقابتی خود تکیه کنند؛ برای این منظور، استراتژی برون سپاری به عنوان راهکاری خواهد بود که امکان استفاده سازمان از منابع تسهیلات و تخصص های سایر سازمان ها را بدون این که سازمان مالکیتی بر منابع و تسهیلات داشته باشد، فراهم می آورد (محمودی و همکاران، ۱۳۸۹، ۷۳).

 

واژه های کلیدی: برون سپاری،دلایل برون سپاری،مزایا و معایب برون سپاری،،فرآیند اجرایی برون سپاری

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۶
تعریف برون سپاری ۷
تاریخچه برون سپاری ۱۱
دلایل برون سپاری ۱۳
۱- دلایل سازمانی ۱۳
۲- دلایل مرتبط با امور مالی و هزینه ها ۱۵
۳- دلایل مرتبط با نیروی انسانی ۱۵
مزایای برون سپاری ۱۶
معایب برون سپاری ۲۰
مراحل برون سپاری ۲۳
برای برون سپاری چه اقداماتی لازم است ؟ ۲۳
سطوح برون سپاری ۲۵
فرآیند اجرایی برون سپاری ۲۶
۱- اقدامات اولیه و پیش نیازی ۲۷
۲- تحلیل ساخت /خرید و استراتژی های برون سپاری ۲۸
مسئولیت برون سپاری با کدام بخش است؟ ۲۸
چرا برون‌سپاری ؟ ۳۰
نتیجه گیری ۳۱
منابع ماخذ ۳۲

منابع

محمودی م، محمد، زین العابدین رحمانی و مهدی بصیرت نیا، ۱۳۸۹،” بررسی اثر استفاده از استراتژی برون سپاری بر بهره وری صنعت بانکداری، مطالعه موردی شعب بانک اقتصاد نوین استان مازندران”، فصلنامه مدیریت صنعتی، سال پنجم، شماره ۱۳، ۸۸- ۷۱٫

رهنورد، ف.ا و جلیل خاوندکار، ۱۳۸۷،” تأثیر اشتراک دانش بر توفیق در برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات”، نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، دوره ۱، شماره۱، ۶۳- ۴۹٫

خداوردی، ر، وزهره بجنوردی، ۱۳۸۹،” راهبرد برون سپاری، فواید، مشکلات و چالش ها، فصلنامه تخصصی پارک ها و مراکز رشد”، شماره ۲۵، ۷۱- ۶۵٫

موسوی خانی، م، امین نایبی و جواد بخشی، ۱۳۸۶، ارایه یک متدولوژی فازی جهت ارزیابی عملکرد تامین کنندگان در فرآیند برون سپاری، نشریه دانش مدیریت، سال بیستم، شماره ۷۷، ۱۳۸- ۱۲۳٫

قاسمی ،م،۱۳۸۴ “اولین همایش برون سپاری”،تهران

داور پناه ،ر،۱۳۸۵، “مفهوم برون سپاری و ضرورتهای لازم برای برون سپاری موثر”،تهران، انتشارات رشد، چاپ دوم

چشم براه، م،و محسن مرتضوی، ۱۳۸۹، “مدیریت برون سپری اثربخش”، موسسه کتاب مهربان نشر، چاپ دوم.

اشنایدر ج، مارک جی، اشلی اشنایدر جانز و دارا جی اشنایدر جانز، ترجمه مینا جمشیدی و صامع یوسفی، ۱۳۸۸، “برون سپاری و درون سپاری در عرصه بین المللی”، ، انتشارات دانشگاه آزاد، چاپ اول.

نوربخش، س. و میثم زمانی، ۱۳۸۴، ” اهمیت برون سپاری در استراتژی های مدیریت”، ماهنامه مدیریت، شماره ۱۰۳ -۱۰۴، ۵-۷٫

الفت، ل،و مسعود براتی، ۱۳۸۶، “تامین پیمانه ای: چرا و چگونه؟ مطالعه موردی: تعیین اولویت بندی برون سپاری پیمانه های بدنه خودرو سمند”، فصلنامه علوم مدیریت ایران، سال دوم، شماره ۶، ۲۳- ۱٫

مقدمه

ویژگی بارز دنیای کسب و کار امروزی با شتاب تغییرات آن شناخته می‌شود که فرصت هرگونه سکون را از همه بخشهای فعال اقتصادی گرفته است. سازمانها به شکلی بنیادین تغییر کرده و دیگر شباهتی به سازمان‏های دیروز ندارند. از جمله تغییرات اساسی در ساختارها و رفتارهای سازمانها، شبکه‏ای شدن فعالیتهای آنهاست. از این‌ رو، کسب‌ و کارهای مختلف اقتصادی در سراسر جهان به دنبال روش‌هایی برای حفظ و توسعه‌ی مزایای رقابتی خود هستند. در سال‌های اخیر، روش برون‌سپاری به‌عنوان یکی از رویکردهای موفق و مؤثر در توسعه‌ی مزایای رقابتی به‌خصوص در سازمانهای بزرگ به‌کار گرفته شده است.

برون سپاری یکی از راهبرد هایی است که می تواند از طریق کاهش و کنترل هزینه های عملیاتی، تمرکز سازمان بر توانمندی های محوری، بهره مندی از مهارت متخصصینی که در داخل موجود نیستند، بهبود کیفیت کار و… به رقابت پذیری بیشتر سازمان منجر شود (برتولنی[۱]، ۲۰۰۴، ۷۷۲).

برون سپاری ابزار قدرتمندی است که در صورت استفاده ی درست، می تواند کامیابی سازمان را در عرصه ی رقابت تجاری به همراه داشته باشد. اما چنانچه در استفاده از این ابزار قدرتمند دقت و تأمل کافی صورت نگیرد، نه تنها هیچ یک از منافع مورد انتظار حاصل نمی شود، بلکه آسیب ها و خسارات جبران ناپذیری بر منافع (بلند مدت) سازمان وارد می شود (چشم براه، ۱۳۸۶، ۳۶ ).

علی رغم مزایای بیشماری که برای برون سپاری بر شمرده شده، مسئله برون سپاری ریسک هایی نیز به دنبال دارد، یک بنگاه که از برون سپاری استفاده می کند به ناچار مقداری از کنترل خودش بر روی آینده خود را از دست می دهد، بصورتی که مقداری از آن در دست یک بنگاه دیگر قرار می گیرد که انگیزه آن بنگاه هم رسیدن به حد اکثر سود است (نوربخش و زمانی،۱۳۸۴، ۷).

 تعریف برون سپاری

در بسیاری از موارد کارکردهای مورد نیاز برای سازمان فاصله زیادی از حوزه کاری سازمان دارد و در صورتی که سازمان تصمیم به تامین این نیاز خود به صورت داخلی نمایند باعث گسترش و عدم تمرکز در سازمان شده و هم چنین هزینه های سربار زیادی را به سازمان تحمیل می کند. به منظور رفع این مشکل سازمان های امروزی به صورت گسترده ای از استراتژی برون سپاری استفاده می کنند. برون سپاری به معنای بهره برداری راهبردی از منابع سازمان های ثالث برای تهیه و تامین خدمات عملیاتی یا فرآیندهای کسب و کار به صورت مستمر می باشد (محمودی و همکاران، ۱۳۸۹، ۷۳).

پیتر دراکر[۲] در ارتباط با برون سپاری و آثار آن می گوید: چنین امری در واقع در حکم تحولی بنیادین در ساختار سازمان های جهان فردا است. این بدان معناست که دیگر الزامی نیست که سازمان های بزرگ به تشکیلاتی بدل شوند که تعداد زیادی افراد را در استخدام خود داشته باشند. این قبیل سازمان ها به تشکیلاتی تبدیل می شوند که به درآمدهای عالی و بهره وری بالا دست پیدا می کنند، زیرا تنها بر فعالیت هایی تمرکز می کنند که به خاطر آن ها ماموریت یافته اند، کارهایی را انجام می دهند که دقیقا به اهداف سازمانی آن ها مربوط است. کارهایی را که به خوبی می شناسند و به جزییات آن آشنایند، بقیه کارهای خدمات اینگونه سازمان ها به نهادهای بیرونی واگذار می شود. وی با ابداع نظریه کارکنان دانا در سال ۱۹۵۶ بر این موضوع تاکید کرد که افزایش آگاهی و دانش کارکنان و افراد جامعه منجر به تغییرات سازمانی و روابط کاری شده و وی برون سپاری را مثال روشنی از این که روابط مابین سازمان ها در حال تغییر است، می داند (خداوردی و بجنوردی، ۱۳۸۹، ۶۶).

تعاریف فراوانی از برون سپاری توسط بسیاری از افراد صاحب نظر در این زمینه ارایه گردیده است که تقریبا اکثریت آن ها بر مفهوم یکسانی تکیه و تاکید دارند. در زیر به برخی از مهمترین  و متداولترین آن ها که در جهت توضیح و روشن کردن مفهوم آن قرابت بیشتری دارند، می پردازیم:

برون سپاری زمانی رخ می دهد که یک شرکت یا سازمان، کل یا بخشی از وظیفه کسب و کار داخلی را به یک تامین کننده خارجی واگذار نماید. به بیان دیگر سازمان، به عنوان یک مشتری بخشی از وظیفه و فرآیند کسب و کار خود را از خارج از سازمان خریداری می کند.

برون سپاری انتقال و یا نمایندگی دادن به یک تامین کننده خدمات و یا عملیات همراه با مدیریت روز به روز فرآیندهای کسب و کار است.

برون سپاری عبارت است از عمل انتقال بعضی از فعالیت های داخلی یک سازمان و واگذاری حق تصمیم گیری به عرضه کننده بیرون از سازمان بر اساس قرارداد. در حقیقت و در عمل در برون سپاری نه تنها فعالیت ها منتقل می شوند بلکه عوامل تولید و حق تصمیم گیری نیز در اغلب موارد واگذار می شوند.

 

[۱]-Bertolini

[۲]-Peter Draker

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .  

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله برون سپاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.