مقاله برون سپاری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله برون سپاری

تعداد صفحات:۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در سال های اخیر بعضی از سازمان ها به منظور بهبود کیفیت خدمات و محصولات، کاهش هزینه ها و زمان تولید و تمرکز بر روی مزیت های اصلی رقابتی و به طور کلی افزایش اثربخشی سازمانی، اقدام به برون سپاری نموده اند. و چنین به نظر می رسد که سازمان ها با برون سپاری فعالیت های خود به سازمان های تخصصی دیگر، بهتر می توانند بر روی فعالیت هایی که ارزش افزوده بیشتری ایجاد می کنند تمرکز کرده و بدین طریق اثربخشی فعالیت های خود را به حداکثر برسانند. افزایش برون سپاری به شرط مدیریت صحیح می تواند منجر به کاهش هزینه ها شود و نقش بسیار مؤثری بر عملکرد سازمان ها و ارائه خدمات با کیفیت بالا داشته باشد و بدین ترتیب سرمایه گذاری در زمینه تسهیلات، تجهیزات و نیروی انسانی را کاهش دهد (سالونه، ۱۳۹۰).

پیتر دراکر[۱](۲۰۰۳) در ارتباط با برون سپاری و آثار آن می گوید: چنین امری در واقع در حکم تحولی بنیادین در ساختار سازمان های جهان فردا است. این بدان معناست که دیگر الزامی نیست که شرکت های بزرگ تجاری، ادارات دولتی، بیمارستان ها و دانشگاه های بزرگ به تشکیلاتی بدل شوند که درآمدهای عالی و نتایج قابل اعتنایی را بدست آوردند. زیرا تنها بر فعالیت هایی تمرکز می کنند که به خاطر آنها مأموریت یافته اند، کارهایی را انجام می دهند که دقیقاً به اهداف سازمانی آنها مربوط است. کارهایی را که به خوبی می شناسند و به ریزه کاری های آن آشنا هستند و به نسبت ارزش و اعتباری که دارند به انجام دهندگان آنها دستمزد و کارانه پرداخت می کنند، بقیه کارهای خدماتی اینگونه سازمان ها به منابع بیرونی واگذار می شود. رشد سریع دانش و فناوری، ویژگی بارز دنیای امروز است و اگر سازمان ها نتوانند خود را با سرعت حرکت علم روز به حرکت وادارند ناگزیر از گردونه خارج خواهند شد. انجام برون سپاری فعالیت ها جهت ارائه این خدمات راهی الزامی، جهت دستیابی به افزایش کارایی و اثربخشی، کیفیت خدمات و کاهش هزینه ها به شمار می رود؛ و برای رسیدن به این منظور انجام برنامه ریزی، در اولویت بندی فعالیت ها و مطالعه بر روی ریسک های مسیر اجرا نیز لازم و ضروری است (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۶).

 

واژه های کلیدی: برون سپاری، اهداف راهبردی برون سپاری،انواع برون سپاری، روش های برون سپاری،مزایا و معایب برون سپاری، مراحل برون سپاری، عوامل موفقیت برون سپاری

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف برون سپاری ۶
اهمیت برون سپاری ۷
اهداف راهبردی برون سپاری ۷
دلایل برون سپاری ۹
انواع برون سپاری ۱۰
روش های برون سپاری ۱۲
مزایای برون سپاری ۱۳
معایب برون سپاری ۱۵
مراحل برون سپاری ۱۶
عوامل موفقیت برون سپاری ۱۸
فرایند برون سپاری ۱۹
برون سپاری با رویکرد بهره وری ۲۰
منابع و مأخذ ۲۲

منابع

چشم براه، محسن، مرتضوی، محسن، (۱۳۸۶). مدیریت برون سپاری اثربخش. تهران: مهربان نشر.

شیرانی، غلامحسین، نبی زاده، غلامرضا، (۱۳۸۷). برون سپاری در شرکت های توزیع برق منطقه ای شهرستان اصفهان. سیزدهمین کنفرانس شبکه توزیع نیروی برق.

سالونه، شهلا، (۱۳۹۰). بررسی اثرات برون سپاری منابع انسانی بر عملکرد سازمان (مطاله موردی شرکت پخش البرز) ( پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی، سنندج.

گنجی، علیرضا، (۱۳۹۰). برونسپاری خدمات در کتابخانه ها: چالشها و فرصتها. زنجان: نیکان کتاب.

دیوید، فردآر، (۱۳۸۶). مدیریت استراتژیک، ترجمه پارساییان، [بی جا]: اعرابی، انتشارات دفتر تحقیق های فرهنگی.

مرادی، محمد، مهدی زاده، رحیم و یعقوبی، نورمحمد، (۱۳۸۹). برون سپاری و کارکردهای مدیریتی آن در موفقیت. ماهنامه صنعت خودرو، ۱۳(۱۴۳).

عظیم زاد، پریسا، (۱۳۸۹). بررسی نقش استراژی برون سپاری در بهبود عملکرد شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران ( پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی تهران، دانشکده مدیریت، تهران.

قهرمانی، محمد، مرادی، نرگس، (۱۳۸۶). تدوین الگوی برون سپاری آموزش های سازمانی. پیام مدیریت، ۲۵، ۱۷۸-۱۵۱٫

الوانی، مهدی، اشرف زاده، فرزاد، (۱۳۸۷). مدیریت برون سپاری، راهی به سوی توسعه. تهران: مبتکران.

ترابی، حبیب، خوارزمی، پیام، (۱۳۸۳). عوامل کلیدی توسعه ظرفیت پیمانکاران در برون سپاری فعالیت های توزیع در برق منطقه ای تهران. نهمین کنفرانس سراسری شبکه های توزیع نیروی برق. زنجان: دانشگاه زنجان.

سلجوقی، خسرو، (۱۳۸۶)، برون سپاری و مفاهیم مرتبط. تهران: سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور.

اکرمی، هادی، کریمی، بهروز، (۱۳۸۶). برون سپاری مطالعات منتخب در زمینه های مختلف وارائه چهارچوب نظری و روش سیستماتیک و یک مطالعه موردی.

رهنورد، فرج الله، خاوندکار، جلیل، (۱۳۸۷). تأثیر اشتراک دانش بر توفیق برون سپاری خدمات فناوری اطلاعات. نشریه مدیریت فناوری اطلاعات، ۱، ۴۹-۶۴٫

باغی کشتان، معصومه، (۱۳۹۱). بررسی تأثیر برون سپاری خدمات کتابداری بر عملکرد بهینه کتابخانه ملی (پایان نامه کارشناسی ارشد). دانشگاه آزاد اسلامی همدان، دانشکده علوم انسانی، همدان.

ادیبی فرد، شادی، (۱۳۸۹). بررسی ظرفیت برون سپاری به منظور افزایش یادگیری سازمانی با به کارگرفتن روش های نو.

مقدمه

امروزه مسائلی چون افزایش فشارهای رقابتی، دشواری های کسب و کار، محدودیت منابع، پیچیدگی‌های فناوری و تخصصی شدن کارها، عدم اطمینان به آینده، افزایش هزینه ها، بزرگ شدن بیش از اندازه برخی از سازمان ها و نیز محدودیت های قانونی سبب شده است تا سازمان ها در الگوهای مدیریتی خود تجدید نظر کرده و برای دستیابی به مزیت های رقابتی در دنیای کنونی کسب و کار، به راهکار های جدیدی روی آورند. یکی از این راهکار ها، تمرکز بر شایستگی های اصلی و واگذاری انجام بسیاری از فعالیت ها به منابع خارج از سازمان (برون سپاری) است. از طرف دیگر در سال های اخیر بسیاری از سازمان ها به منظور کاهش راهبردی هزینه ها، ارتقاء کیفیت خدمات یا محصولات، افزایش رضایت مشتریان، بهبود عملکرد، افزایش اثربخشی، بهبود پاسخگویی و افزایش انعطاف پذیری در مقابل نوسانات بازار و تقاضاهای متنوع مشتریان، دستیابی به مهارت ها و فناوری های خارج از سازمان، آزادسازی منابع برای تمرکز بر قابلیت‌های کلیدی سازمان و موارد دیگر، اقدام به برون سپاری نموده اند (سالونه،۱۳۹۰). به همین سبب در محیط رقابت جهانی که سازمان ها برای بقاء، نیازمند خلق ارزش و مدیریت هستند، برون سپاری به عنوان گزینه ای برای دستیابی به مزیت رقابتی و اطمینان از رشد سازمان و جهانی شدن مطرح شده و اجتناب ناپذیر می باشد (گنجی، ۱۳۹۰).

برون سپاری موجب کوچک شدن سازمان همراه با کاهش هزینه ها، افزایش بهره وری، سرعت و کیفیت خدمات، انعطاف پذیری، انتقال فناوری، جذب سرمایه گذاری خارجی، تقسیم خطرپذیری و در مجموع عملکرد بهینه سازمان می گردد (عظیم زاد، ۱۳۸۹). با توجه به افزایش فضای خصوصی سازی و راهبرد های کوچک سازی سازمان ها، برون سپاری به عنوان یکی از ابزارهای توسعه سازمان ها و ارتقای بهره وری در قالب کوچک سازی در سال های اخیر مورد توجه مدیران و مسئولان سازمانها  قرار  گرفته و به صورت مختلف به اجرا درآمده است (باغی کشتان، ۱۳۹۱). برون سپاری، واگذاری برخی فعالیت های تکراری و متناوب داخل و نیز اختیارات تصمیم گیری شرکت به پیمانکاران خارج از آن در قالب یک قرارداد یا تفاهم نامه است. در برون سپاری نه تنها خود فعالیت ها، بلکه اغلب عوامل تولیدی و اختیارات تصمیم گیری مرتبط با آن نیز واگذار می گردد (چشم براه و مرتضوی، ۱۳۸۶). به بیانی دیگر برون سپاری عبارت است از انتقال فرایندهای غیر راهبردی به بیرون از سازمان و تمرکز بر فرایندهای کلیدی درون سازمان (رهنورد و خاوندکار، ۱۳۸۷).

تعریف برون سپاری

به عقیده آندریو کاکابادسه[۱](۲۰۰۳)واگذاری جمع آوری مالیات به پیمانکاران(توسط دولت) در زمان رومی ها نخستین شکل برون سپاری بوده است. در قرن هیجدهم و نوزدهم میلادی در انگلستان، عملیات نگهداری چراغ های خیابان ها، مدیریت زندان ها، نگهداری بزرگراه ها، جمع آوری مالیات و… همه به پیمانکاران واگذار می شدند(چشم‌براه و مرتضوی، ۱۳۸۶). به گفته هندری[۲](۱۹۹۵) برون سپاری یکی از قوی ترین و پایدارترین روندها در کسب و کار در ۱۰ سال گذشته است و تخمین زده شده است که تقریباً ۱۳۰ میلیارد پوند در سال به تنهایی صرف برون سپاری در انگلستان شده است(بایلی و دیگرن، ۲۰۰۲). امروزه محیط کسب و کار به دلیل جهانی شدن اقتصاد، بلوغ بازار، تغییرات فناوری، پاسخ گویی به نیاز مشتریان و افزایش رقابت، قابل پیش بینی نیست، و مدیریت کسب و کار را پیچیده می سازد، بنابراین سازمان ها باید روش های جدید مدیریت را مورد توجه قرار دهند. لزوم پاسخگویی به تغییرات بازار به صورت روزانه، و پیش بینی محیط کسب و کار، به معنی آن است که سازمان ها باید بر شایستگی ها و توانایی ها و ظرفیت های اصلی خود تمرکز کنند. که منجر به برون سپاری در آن حوزه ها شده، و می تواند توسط شرکت های متخصص بهبود یابد. (کوئین و هیلمر[۳]، ۱۹۹۴).

برون سپاری پدیده ای نسبتاً قدیمی است و امروزه به عنوان امری عادی در سراسر جهان رواج دارد. ریشه برون‌سپاری از کلمات بیرون و منبع یابی تشکیل شده است و در معنای عام به واگذاری فعالیت های غیر اصلی سازمان به پیمانکاران بیرونی تعبیر می گردد. برون سپاری از ترکیب دو واژه«Outside» و «Resourcin» تشکیل شده و به طور کلی به کالاها و خدمات ارائه شده توسط سازمان های بیرونی اشاره دارد(کرن[۴]، ۲۰۰۲؛ ساتون[۵]، ۲۰۱۰؛ زیمان و شارما[۶]، ۲۰۱۰). برون سپاری نوعی مقاطعه کاری است که در همه زمینه ها قابل استفاده است و می تواند به صورت ارائه خدمات، ابزار و مانند آنها برای یک سازمان باشد. به بیان دیگر، به تصمیم اتخاذشده توسط یک کتابخانه برای ارائه یا فروش دارایی ها، نیروی انسانی و خدمات به شخص ثالث برون سپاری گفته می شود که طرف قرارداد متعهد می گردد که در قبال درآمد مشخص در یک زمان معین، دارایی ها و خدمات قید شده در قرارداد را ارائه و مدیریت نماید(کرن، ۲۰۰۲). در حقیقت و در عمل، در برون سپاری نه تنها فعالیت ها منتقل می شوند، بلکه عوامل تولید و حق تصمیم گیری نیز در اغلب موارد واگذار می گردد. عوامل تولید عبارتند از: کارکنان – تسهیلات – تجهیزات – فناوری – سایر دارایی ها؛ و حق تصمیم گیری نیز عبارتست از مسئولیت برای تصمیم گیری بر روی اجزاء اصلی فعالیت های منتقل شده(شیرانی، ۱۳۸۷).

 

[۱] – Kakabadse

[۲] – Handry

[۳] – Quinn & Hilmer

[۴] – Kern

[۵]–  Sutton

[۶] – Sharma

[۱] – Drucker

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مزایا و معایب برون سپاری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.