مقاله مجازات اعدام در اسناد بین المللی و منطقه ای

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله مجازات اعدام در اسناد بین المللی و منطقه ای

تعداد صفحات: ۳۵

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

از آنجایی که اهمیت رهایی از جرم به میزان اهمیت حق زندگی برای بشر است، بحث‌ها درباره مجازات اعدام اغلب تبدیل به بحث‌های فلسفی راجع به اینکه حقوق چه کسی مهمتر است- قربانیان یا مجرمان- کشیده می‌شود. طبق گفته عفو بین الملل، مجازات اعدام در همه موارد غلط است و نهایت ظلم غیرانسانی است که باعث تنزل جایگاه مجازات و نقض حق حیات میشود.

نقطه برجسته قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درباره موضوع علت لغو مجازات اعدام، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی درسال ۱۹۹۶ و پروتکل الحاقی دوم سال ۱۹۸۹ می‌باشد که توسط کشورهای عضو سازمان ملل تأیید و تصویب شد به علاوه قطعنامه مجمع عمومی سازمان ملل درسال ۱۹۸۴ به بیان و ضمانت حقوق می‌پردازد به این ترتیب که آنهایی که محکوم به اعدام هستند به شرطی مجازات اعدام برایشان اجرا می‌شود که مرتکب جرایم مهم شده باشند.[۱] هرچند اینکه جرایم مهم شامل چه مواردی می‌شود هنوز قابل بحث است. تعدادی از طرفداران مجازات اعدام می‌گویند متعاقب مجازات اعدام، جرایم مهم کاهش یافته اند به عنوان مثال جرایم مهم کره شمالی از ۳۳ به ۵ در سال ۲۰۰۱ و در ویتنام از ۴۴ به ۲۹ کاهش یافته است.[۲] در این راستا گزارش شورای اجتماعی اقتصادی سازمان ملل که در سال ۲۰۰۵ اجرای قطعنامه ۱۹۸۴ را ارزیابی میکند نشان دهنده یک روند تشویقی در اکثر کشورها در جهت لغو و محدود کردن مجازات اعدام می‌باشد.

 

واژگان کلیدی: عدالت، لغومجازات اعدام، پروتکل، میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی، حیثیت انسانی، حقوق بشر

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
بررسی مجازات اعدام در اسناد بین المللی و اسناد منطقه ای و کشورهای مختلف ۷
مجازات اعدام در اسناد بین المللی ۷
اعلامیه جهانی حقوق بشر ۷
معاهده بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ۸
پروتکل الحاقی دوم مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ۹
دیوان کیفری بین المللی ۱۰
کنوانسیون سوم و چهارم ژنو ۱۹۴۹ ۱۱
اسناد و معاهدات منطقه ای ۱۳
مقاوله نامه اروپایی حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی ۱۳
مقاوله نامه آمریکایی حقوق بشر۱۹۶۹ ۱۴
دومین پروتکل الحاقی به مقاوله نامه آمریکایی حقوق بشر ۱۴
پروتکل شماره ۶ مقاوله نامه حمایت از حقوق بشر و آزادی‌های اساسی ۱۵
اعلامیه حقوق بشر در اسلام ۱۵
اهداف موجود در پروتکل، اهداف مجازات اعدام و ادله موافقین و مخالفین مجازات اعدام ۱۶
هدف از مجازات اعدام ۱۶
هدف پروتکل الحاقی دوم به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی ۲۰
ادله موافقین مجازات اعدام ۲۰
ادله مخالفین مجازات اعدام ۲۶
نتیجه گیری ۳۱
منابع و مآخذ ۳۳

منابع

قرآن کریم

مهرپور، حسین. دیدگاه‌های جدید در مسائل حقوقی، انتشارات روزنامه اطلاعات، چاپ دوم، تهران ۱۳۷۴٫

فتحی، احمد. فن دفاع(امور کیفری)، چاپ دوم، انتشارات اشکان، جلد دوم ۱۳۸۱٫

میر محمد صادقی، حسین.حقوق جزای بین الملل(مجموعه مقالات)، میزان، تهران۱۳۷۷و۱۳۸۶٫

رباح، غسان. عقوبه الاعدام حل ام‏مشکله، مؤسسه نوفل, ۱۹۸۷

علی آبادی عبدالحسین، حقوق جنایی، ص۱۹٫چاپ سوم، تهران انتشارات فردوسی، ۱۳۸۵

آنسل، مارک. مجازات اعدام، ترجمه مصطفی رحیمی، چاپ دوم، ۱۳۵۶٫

پروفسور گارو. مطالعات محلی و نظری در حقوق جزا، ترجمه و تطبیق دکتر ضیاء الدین نقابت، جلد۲،

مظلومان، رضا.جرمشناسی، انتشارات خرمی، جلد دوم، تهران۱۳۵۵

شمس الدین امیرعلایی، مجازات اعدام، انتشارات دهخدا، تهران۱۳۵۷٫

مقدمه

مجازات اعدام یا مجازات مرگ روشی قانونی است که توسط آن دولت، زندگی فردی را به علت انجام یک جرم سلب میکند. جرایمی که موجب اعمال مجازات مرگ می‌شود به عنوان جنایات یا جرایم مهم شناخته می‌شوند. اعدام نوعی کیفر و مجازات و به عبارتی دیگر، اشد مجازات برای محکوم است. این کیفر یکی از موارد پیش بینی شده در قانون برخی کشور هاست که در آن به حکم قانون و بر اساس حکم دادگاه عمومی جنایی نظامی و… زندگی یک انسان سلب میشود. مجازات اعدام در یک تقسیم بندی از اقسام مجازاتها در شمار مجازاتهای بدنی قرار میگیرد که منجر به سلب حیات فرد مجرم میشود.[۱]

استفاده از مجازات اعدام پدیده جدیدی نیست. با این وصف مجازات اعدام از زاویه‌های گوناگونی قابلیت پژوهش و بررسی را دارد. منظر حقوقی، جرم شناسانه، تاریخی و همچنین جامعه شناسانه تنها چند دیدگاه بر پدیده اعدام است. در علم جامعه شناسی پدیده مجازات اعدام نوعی کیفر و به عنوان جزئی از نظام حقوقی که به نوبه خود نظام هنجاری و نوعی کنترل اجتماعی است، تعریف می‌شود.

پروتکل الحاقی دوم مربوط به میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی(CCPR-OP2-DP)ناظر بر لغو مجازات اعدام است که در سال ۱۹۸۹ توسط مجمع عمومی سازمان ملل متحد تصویب شد و در ۱۱ ژوئیه ۱۹۹۱ لازم الاجرا گردید. این پروتکل مشتمل بر ۱۱ ماده است. ماده ۱۱ این سند، کشور‌های عضو را از اجرای حکم اعدام منع می‌کند. همین ماده دولت‌های عضو را مکلف می‌کند که در جهت لغو مجازات اعدام فعالیت کنند. این سند، لغو مجازات اعدام را تنها در زمان صلح پیش بینی می‌کند و اجرای آن را برای جرایم نظامی و در زمان جنگ حفظ کرده است. در رابطه با لغو مجازات اعدام نظرات مختلف موافق و مخالف بیان شده است و هر یک از دو گروه دلایل بسیاری جهت دفاع از نظر خود بیان نموده اند. مروری بردلایل موافقین و مخالفین نشان می‌دهد که هر یک از این دو گروه دلایل محکمی در تأیید نظر خود و رد نظر گروه مقابل دارند و این امر ترجیح یک نظر را بر نظر دیگر با دشواری مواجه می‌سازد.

 بررسی مجازات اعدام در اسناد بین المللی و اسناد منطقه ای و کشورهای مختلف

مجازات اعدام در اسناد بین المللی

اعلامیه جهانی حقوق بشر

اعلامیه جهانی حقوق بشر که شامل یک مقدمه و ۳۰ ماده است در دهم دسامبر ۱۹۴۸ به تصویب مجمع عمومی سازمان ملل رسید. ۴۸ عضو از ۵۸ عضو وقت سازمان ملل به این اعلامیه رأی مثبت دادند و هیچ رأی مخالفی وجود نداشت.[۲]

۱۸ سال بعد اعلامیه جهانی حقوق بشر توسط سه معاهده تکمیل شد که عبارت بودند از میثاق بین المللی حقوق اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و پروتکل اختیاری آن به همراه پروتکل اختیاری دیگری که در دسامبر ۱۹۸۹ به وسیله مجمع عمومی تصویب شد. مجموع این پنج سند را لایحه بین المللی حقوق می‌نامند.

ماده ۳ اعلامیه مقرر می‌دارد: هر کس حق زندگی، آزادی و امنیت شخصی دارد.

ماده ۵: احدی را نمی توان تحت شکنجه یا مجازات یا رفتاری قرار داد که ظالمانه و یا بر خلاف انسانیت و شئون بشری یا موهن باشد.

ماده ۱۲ نیز پیش بینی می‌کند که هر کس حق حمایت قانونی علیه مداخله دلخواهانه در زندگی خصوصی، خانواده، مسکن یا مکاتبات خود را دارد.

[۱]– http://en.wikipedia.org/wiki/Execution- 1391/2/27

[۲]– مهرپور، حسین. دیدگاه های جدید در مسائل حقوقی، انتشارات روزنامه اطلاعات، چاپ دوم، تهران ۱۳۷۴٫

[۱]– United Nations Economic and Social Council Resolution, “Safeguards guaranteeing protection of the rights of those facing the death penalty,” ۲۵ May 1984, Annex II, available athttp://daccess-dds-ny.un.org/doc/UNDOC/GEN/V05/819/20/PDF/V0581920.pdf;accessed 14 January 2010.

[۲]– Roger Hood and Carolyn Hoyle, “Abolishing the Death Penalty Worldwide: The Impact of a ‘New Dynamic,’” Crime and Justice; 38:1; (The University of Chicago Press, 2009), p. 47.

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله لغو مجازات اعدام
  • تحقیق قصاص
  • برچسب ها : , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.