مقاله فلسفه عزاداری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله فلسفه عزاداری به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۱۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

پی نوشت ها:

۱) جامع احادیث الشیعه، ج‏۱۲، ص‏۵۵۶.

۲) وسائل الشیعه، ج‏۱۰، ص‏۳۹۲.

۳) بحار الأنوار، ج‏۴۴، ص‏۲۷۸.

۴) همان، ص‏۲۷۸.

۵) مکارم الأخلاق، ص‏۲۲.

۶) من لایحضره الفقیه، ج‏۱، ص‏۱۷۷.

۷) بحار الانوار، ج‏۴۴ ص‏۲۵۸.

۸) وسائل الشیعه، ج‏۱۰، ص‏۲۷۹، حدیث ۱ و۲.

۹) کامل الزیارات، ص‏۱۷۵.

۱۰) در این زمینه به کتاب تاریخ النیاحه علی الامام الشهید یا ترجمه فارسی آن به نام تاریخچه عزاداری حسینی مراجعه شود.

۱۱) امالی صدوق، ص‏۱۱۱.

۱۲) بحار الأنوار، ج‏۴۴، ص‏۲۹۳.

۱۳) رجال شیخ طوسی، ص‏۲۸۹.

۱۴) وسائل الشیعه، ج‏۱۰، ص‏۴۶۹.

۱۵) جامع احادیث الشیعه، ج‏۱۲، ص‏۵۶۷.

۱۶) غرر الحکم، ج‏۱، ص‏۲۳۵.

فهرست مطالب

آثار و نتایج اجتماعی و سیاسی‏ ۱
حکمت و علت سینه زنی چیست؟ ۵
مراسم عزاداری: ۶
فلسفه عزاداری و گریه برای امام حسین(ع) ۷
۱٫ چیستی عزاداری برای امام حسین(علیه السلام) ۸
پی نوشت ها: ۱۰

چکیده

در فرهنگ دینی ما، یکی از برنامه‏هایی که نشان دهنده پیوند و دوستی شیعه با اولیای دین و امامان معصوم است، «عزاداری» است، یعنی یاد رحلت و شهادت آنان را گرامی داشتن، در سوگ آنان ماتم به پاکردن و در عزایشان گریستن.

مراسم عزاداری به ویژه برای حضرت سید الشهدا (علیه السلام) که از افضل قربات است و در طول تاریخ دارای اثر مفید و ارزشمندی بوده از جمله:

۱ – احیا و زنده داشتن نهضت عاشورا موجب زنده نگه‏داشتن و ترویج دائمی مکتب قیام و انقلاب در برابر طاغوتهاست و تربیت کننده و پرورش دهنده روح حماسه و ایثار است.

۲ – عزاداری نوعی پیوند محکم عاطفی با مظلوم انقلابگر و اعتراض به ستمگر است و به تعبیر استاد مطهری(گریه بر شهید شرکت در حماسه اوست)

۳ – عزاداری برای اهل بیت موجب احیای یاد، نام، فرهنگ، مکتب وهدف آنان است. به عبارت دیگر در شکل یک پیوند روحی، راه آنان به جامعه الهام گشته و پیوستگی پایداری بین پیروان مکتب و رهبران آن برقرار می‏سازد و دیگر گذشت قرون و اعصار نمی‏تواند بین آنها جدایی افکند.

همین مسأله موجب نفوذ ناپذیری امت از تاثیرات و انحرافات دشمنان می‏گردد و مکتب را هم چنان سالم نگه می‏دارد و تحریفات و اعوجاجات را به حداقل می‏رساند. از همین رو است که استعمارگران برای نابودی ملل اسلامی می‏کوشند تا رابطه آنان را با تاریخ پر افتخار صدر اسلام قطع نمایند تا با ایجاد این خلاء زمینه القای فرهنگ خود را فراهم آورند. این ها از آثار اجتماعی عزاداری است و آثار روانی و تربیتی دیگری نیز دارد.

واژه های کلیدی: مراسم عزاداری، حضرت سید الشهدا (علیه السلام)، گریه، فلسفه

فلسفه عزاداری‏

در فرهنگ دینی ما، یکی از برنامه‏هایی که نشان دهنده پیوند و دوستی شیعه با اولیای دین و امامان معصوم است، «عزاداری» است، یعنی یاد رحلت و شهادت آنان را گرامی داشتن، در سوگ آنان ماتم به پاکردن و در عزایشان گریستن.

آثار و نتایج اجتماعی و سیاسی‏

همچنان که اشاره شد، عزاداری برای شهیدان، بخصوص سید الشهدا – علیه السلام – ، هم مایه بقای نام و خاطره و آثار آن حماسه جاوید است، هم تأثیر عاطفی و پیوند درونی میان عزاداران و پیشوایان حق ایجاد می‏کند، و هم نوعی روح مبارزه با ستم را در مردم احیا می‏کند.

عنصر شعر و ادبیّات، در مرثیه خوانی به آن غنا بخشیده و موجب گسترش این موج، میان توده‏های وفادار به خاندان پیامبر – علیه السلام – شده است. «تأثیر عاطفی» و «گسترش سریع»، دو ویژگی مهمّ در اشعار مرثیه است. مردم نیز اشعار مدح و مرثیه را می‏خواندند و حفظ می‏کردند و مجالس خود را با آنها رونق می‏بخشیدند. تعالیم عاشورا از خلال همین مجالس به نسلهای بعدی منتقل می‏شد.

امام خمینی – قدّس سرّه – فرمود:

«با این گریه، با این نوحه خوانی، با این شعرخوانی، با این نثر خوانی، ما می‏خواهیم این مکتب را حفظ کنیم، چنانچه تا حالا هم حفظ شده.»(۲۳)

15,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله اقسام علوم اسلامی و معرفی هر یک از آنها
  • مقاله ابن سینا
  • مقاله فلسفه نظری تاریخ
  • مقاله تاریخ فلسفه
  • مقاله فلسفه
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.