مقاله فضای شهری و تعابیر مرتبط

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله فضای شهری و تعابیر مرتبط به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۵۰ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع و ماخذ:

کریر،راب(۱۳۸۳).«فضای شهری»،ترجمه خسرو هاشمی نژاد،نشر خاک،چاپ اول.

مشهدیزاده دهاقانی،ناصر(۱۳۸۳).«تحلیلی از ویژگی های برنامه ریزی شهری در ایران»دانشگاه علم وصنعت ،چاپ پنجم .

وایت هاوس ،روس(۱۳۶۹).«نخستین شهر»،مهدی سحابی،نشر فضا،چاپ اول.

خیرآبادی،مسعود(۱۳۷۶).«شهرهای ایران»،حسین حاتمی نژاد و عزت الله مافی،نشر نیکا،مشهد ،چاپ اول.

سلطان زاده،حسین(۱۳۷۲).«فضاهای ورودی در معماری سنتی ایران»،شهرداری تهران،تهران،چاپ اول.

سلطان زاده،حسین(۱۳۷۴).«نائین شهر هزاره های تاریخی»، دفتر پژوهش های فرهنگی،چاپ اول .

موریس،جیمز(۱۳۸۴).«تاریخ شکل شهر تا انقلاب صنعتی»،راضیه رضازاده،دانشگاه علم و صنعت،چاپ سوم.

حبیبی،سید محسن(۱۳۸۴).«از شار تا شهر »، دانشگاه تهران،چاپ ششم.

گیدیئن،زیگفرید(۱۳۶۵).«فضا زمان و معماری»،انتشارات علمی و فرهنگی،چاپ سوم.

توسلی،محمود(۱۳۸۱).«ساخت شهر و معماری در اقلیم گرم و خشک»،انتشارات پیام،چاپ اول.

مجلات هنر و مردم شماره های ۱۵۲ و ۱۵۶ .

فهرست مطالب

مقدمه ۱
فضای شهری و تعابیر مرتبط ۱
بین النهرین: ۲
ساختار کلی : ۲
سبک پارسی: ۲
ساختار کلی: ۲
منطقه ی مذهبی_ حکومتی: ۳
بین النهرین: ۳
سبک پارسی: ۴
مسکن: ۵
بین النهرین: ۵
فضا: ۵
بین النهرین: ۵
سبک پارسی: ۶
مصر: ۷
یونان ۸
و ۸
سبک پارسی _ هلنی ۸
ساختار کلی شهر : ۹
یونان : ۹
عناصر مذهبی ۱۰
یونان : ۱۰
پارسی – هلنی : ۱۰
مناطق مسکونی : ۱۰
یونان : ۱۰
فضا ۱۱
یونان : ۱۱
روم ۱۲
و ۱۲
سبک پارتی ۱۲
ساختار کلی: ۱۳
رم: ۱۳
سبک پارتی : ۱۳
عناصر مذهبی : ۱۴
روم : ۱۴
پارتی : ۱۴
مسکن: ۱۵
روم: ۱۵
فضای شهری ۱۵
روم : ۱۵
قرون وسطی ۱۸
و ۱۸
سبک خراسانی ۱۸
ساختار کلی شهر ۱۸
قرون وسطی ( شهر کلیسا ) ۱۸
سبک خراسان ( شهرقدرت و شهر بازار ) : ۱۹
عناصر مذهبی و حکومتی: ۲۰
سبک خراسانی : ۲۱
مناطق مسکونی : ۲۱
قرون وسطی ۲۱
سبک خراسانی : ۲۲
فضا ۲۳
قرون وسطی : ۲۳
گوتیک ۲۶
و ۲۶
سبک رازی ۲۶
گوتیک : ۲۶
سبک رازی : ۲۷
ساختار کلی : ( شهر دیوان ) ۲۷
عنصر مذهبی و حکومتی : ۲۸
مناطق مسکونی : ۲۸
فضا : ۲۸
رنسانس ۳۰
و ۳۰
سبک آذری ۳۰
ساختار کلی شهر ۳۰
رنسانس ۳۰
سبک آذری ۳۱
عناصر مذهبی ۳۱
رنسانس ۳۱
سبک آذری ۳۲
مسکن: ۳۲
رنسانس ۳۲
سبک آذری ۳۲
فضا ۳۳
رنسانس ۳۳
سبک آذری ۳۴
باروک: ۳۴
رنسانس و باروک ۳۶
و ۳۶
سبک اصفهان ۳۶
ساختار کلی شهر : ۳۷
سبک اصفهان ۳۷
عناصر مذهبی و حکومتی : ۳۷
مناطق مسکونی : ۳۸
فضا : ۳۸
انقلاب صنعتی ۳۹
و ۳۹
سبک تهران ۳۹
صنعتی : ۳۹
ساختار کلی ۳۹
سبک تهران ۴۰
عنصر مذهبی: ۴۱
منازل مسکونی ۴۱
صنعتی ۴۱
فضا ۴۲
منابع و ماخذ: ۴۴

چکیده

در این مقاله درباره فضای شهری و به همین ترتیب می‌توان برای سایر تعابیر مرتبط با شهر مثل فضای شهری، شهر، شهروند، مسکن و زندگی شهری نیز صبغه و معنایی ایرانی معرفی کرد.

در این مقاله به بررسی فضای شهری، مسکن ، ساختار کلی شهر، عناصر مذهبی و حکومتی بین النهرین و سبک پارسی ، یونان و سبک پارسی – هلنی، روم و سبک پارتی، قرون وسطی و سبک خراسانی، گوتیک و سبک رازی، رنسانس و سبک آذری، رنسانس و باروک و سبک اصفهان، انقلاب صنعتی و سبک تهران می پردازد.

انقلاب صنعتی : ساختار کلی: عصر صنعت براساس ماده است. به دلیل اختراع مصالح جدید چون آهن و شیشه و علاقه شدید به استفاده از آن ها در تمام زمینه ها ی معماری, بیشتر تأکید و توجه معماران به توده معطوف گشت. ساخت فروشگاههای بزرگ و همچنین بازارهای سر پوشیده محصول  عصر صنعت بود. به دلیل نشان دادن قابلیت مصالح جدید, آسمان و خراش ها متولد شدند.

توده ها با نمادهایی مسطح و فاقد از بنای معمارانه هستند و از سادگی و متانت بر خوردارند در لحظه ای که معماری این عصر خود نمایی را کنار می گذارد دیگر احتیاجی برای خود آرایی نمی بینند, دلربایی اش آغاز می شود. از این زمان به بعد به تدریج ساختمان ها ظاهر و باطنی یکی یافتند و درنمای آن ها سادگی و جمال طبیعی نیز جلوه گر شد . عشق و علاقه در کاربرد مصالح جدید باعث شد که فضاهای باز ساختمان (حیاط ها) با شیشه پوشیده شود دلیل ساخت بازارهای سر پوشیده و در واقع رواج توده های ساده و منفرد را در این زمان شاهد هستیم.

بافت شهر صنعتی بافتی متعادل است توده های به شکلی خاص هر کشور و ملیت شکل گرفته اند که اغلب طرحی از پیش طراحی شده دارد و شطرنجی اند و فضاهای شهری با دیدن زیبایی شناسانه و نه عملکرد گرایانه در دل بافت ها پر گسترده و شکسته شده است. شهر محل کار است و سکونت همین و بس.

سبک تهران: اندیشه ی شرق و غرب در شهر این دوره نه تنها در تعادل یا تباین با یکدیگر نیستند بلکه در تضادند . اما برتری هنوز با تفکر شرقیست . توده و فضا در این دوره هیچ کدام معنای ثابت و جا افتاده ای ندارند و فقط یا ساختمان داریم یا فضا .

توده در شهر سبک یا الگوی تهران دیگر فقط مسجد و کاخ و مناطق مسکونی نیست توده اکنون غربی شده و به روز . تلگراف خانه است ، تئاتر و سینما ست، بانک است ، فرهنگسراست و چندین توده ی دیگر با عملکرد های گوناگون و جدید. تا جایی که هویت میدان که فضای شهری جدید و تازه احداث است را تغییر داده است . اما بازار کماکان ستون فقرات است اما بازاری که دیگر نه مبتنی بر تولیدات داخلی و قیصریه و … باشد بلکه بازاری است مصرفی که فقط می فروشد . به طور کلی سبک تهران هیچ تدبیر خاصی برای ایجاد هماهنگی میان توده و فضا نیندیشیده است .

واژه های کلیدی: فضای شهری، مسکن، فضا،  بین النهرین، سبک پارسی، یونان، سبک پارسی – هلنی، روم ، سبک پارتی، قرون وسطی ، سبک خراسانی، گوتیک ، سبک رازی، رنسانس ، سبک آذری، رنسانس و باروک، سبک اصفهان، انقلاب صنعتی ،  سبک تهران

مقدمه

فضای شهری و تعابیر مرتبط

مطرح کردن و پرداخت به این بحث از آن جهت اهمیت دارد که کمترین حاصل آن می‌تواند به عنوان عامل تفاهم متقابل عمل کند که با ارجاع مطالعه به مباحث ذیربط در این جا فقط به برخی نکات مرتبط با فضا، فضای شهری، طراحی شهری و معماری اشاره می‌شود. باید توجه کرد که واژه یا مفهوم فضا به عنوان تعبیری که در شهرسازی و معماری مورد استفاده قرار می‌گیرد، تعبیری متأخر است و متعادل که در زبان فارسی و نزد حکمای ایرانی واژه‌ی مکان بوده است (مراجعه کنید به نقی‌زاده و امین‌زاده، ۱۳۸۳ و سجادی، ۱۳۷۱۹

به همین ترتیب می‌توان برای سایر تعابیر مرتبط با شهر مثل فضای شهری، شهر، شهروند، مسکن و زندگی شهری نیز صبغه و معنایی ایرانی معرفی کرد. (نقی‌زاده، ۱۳۸۱، الف)

ممکن است اطلاق فضا به آن دسته از مکان‌هایی در شهر که ارزش فضایی گذشته‌ی خویش را به  کلی از دست داده باشند نفی شود. (توسلی و بنیادی، ۱۳۷۱، ص ۴۱) و در واقع فضا به مکان‌ها و محدوده‌هایی از شهر اطلاق می‌شود که واجد ارزش باشند. در این صورت اولا مکان‌های فراوانی (به خصوص در شهرهای جدید) فاقد شرایط لازم برای فضا نامیده شدن هستند، و ثانیا بحث تعریف ارزش‌ها موضوعی است که باید به آن پرداخته شود. به این ترتیب شاید بهتر باشد که [با اندکی تسامح] فضا مفهومی خنثی تلقی شود که ارزش‌های ادراکی و فرهنگی و معنوی و هویتی آن، مقام و منزلتش را به عنوان صفت وی (مطلوبیت، معنویت، انسانی بودن، هویت داشتن، کیفی بودن و امثالهم) تعیین کند. (رک نقی‌زاده و امین‌زاده، ۱۳۸۳)

بین النهرین:

ساختار کلی :

شهر در هر دو تمدن بین النهرین و حکومت های ماد و هخامنش به  دو بخش اصلی تقسیم می شود که هر یک جزئیاتی متفاوت از دیدگاه توده و فضا و عملکرد و هویت دارند.

شهر محل اسکان و فعالیت سایر اقشار جامعه است. توده و فضا در آن به سبکی طراحی نشده واندام وار نظم یافته اند. شکلی مشابه  شبکه ای شطرنجی اما ارگانیک با تأکید بر توده . توده و فضا در شهر بین النهرین فقط در تمنوس هویت دارند در سایر نقاط شهر فقط توده به مفهوم منطقه مسکونی با هویت است. و فضا به عنوان مکانی برا ی اجتماع و فعالیت های جمعی و مبادلات اجتماعی وجود ندارد. به طوری که فضاها فقط به معابر خلاصه می شوند و به گفته ی وایت هاوس در کتاب نخستین شهر ممکن است در داخل بافت و باروی شهر فضاهای باز باشد و در آن جا چشممان به چهار پایان در حال چرا بیفتد.

توده در شهر سومری طبقات دارد . حتی از نظر ارتفاع نیز مقر پادشاه در محلی مرتفع قرار دارد. از ساختمان های مرکز شهر خیابان هایی به سمت دروازه بوده که  خانه بزرگان در حاشیه آن قرار دارد که می تواند این گونه باشد که منزل بزرگان به فضایی منتهی می شده که دسترسی به کاخ را داشته اما پشت آن در فضایی متراکم بسته و خفه با کوچه هایی کم عرض و کثیف منزل افراد عادی است.

سبک پارسی:

ساختار کلی:

محدوده ی مشابه تمنوس در حکومت های ماد و هخامنش محدوده ای محصور بوده که در ارتفاع قرار دارد دارای ساختاری کاملا منظم بوده که به صورت توده ای می نماید که فضاها از دل  آن بیرون کشیده شده اند مانند ساختمان پادشاهی تمنوس فضای ارگ به اندرونی( توده) و بیرونی( فضا) تقسیم می شده است. جایگذاری عناصر داخل اندرونی کاملا حساب شده بوده و هر یک با دیواری از بخش مشابه جدا می شده و فضایی میان آن ها نبوده است. وسط فضای باز دژ حکومتی آتش می افروختند که محافظ پادشاه و حکومت باشد. ساختمتن و نظام کالبدی در این دو بخش با یکدیگر متفاوت است گویی مکان و عملکرد بخش حکومتی _ مذهبی ماد ها و هخامنشیان بر گرفته از بین النهرین است اما در طراحی آن شهرسازی حساب شده لحاظ شده که شکل آن در حکومت ها ی ماد وهخامنش به یک محدوده که کاملا توده است و در میان آن می توان با طزاحی از پیش طراحی شده فضاهای محصور در دل توده را دید، مبدل ساخته. ولی در بین النهرین به محیطی که فضا بر توده غالب بوه و توده ها به شکل لکه هایی تقریبا بدون ارتباط منطقی با یکدیگر قرار داده شده اند و فقط این محدوده را ازسایر محدوده ی شهر متمایز می کند تبدیل شده است.

45,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله بافت فرسوده شهری
  • مقاله انواع اشکال و نقشه های شهر
  • تحقیق بررسی شهرستان یزد
  • تحقیق اوقات فراغت و مدیریت آن
  • مقاله مدیریت شهری
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.