مقاله عوامل تعیین کننده ی رضایت زناشویی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عوامل تعیین کننده ی رضایت زناشویی

تعداد صفحات: ۲۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

رضایت زناشویی یکی از عوامل موثر در ثبات و پایایی خانواده­ها و در عین حال یکی از مهمترین تعیین کننده­های عملکرد سالم نهاد خانواده می­باشد(گریف[۱]، ۲۰۰۰).  بر طبق تعریف، رضایت زناشویی به عنوان عملکرد و رفتار مناسب زوجین بر اساس وظایف سنتی و عرفی و قانونی تعیین شده برای هر کدام از آنان در قالب قانون خانواده و خرده فرهنگ است (نقل دانایی، ۱۳۹۱).

رضایت زناشویی به عنوان عملکرد و رفتار مناسب زوجین بر اساس وظایف سنتی و عرفی و قانونی تعیین شده برای هر کدام از آنان در قالب قانون خانواده و خرده فرهنگ است. این کتاب درجنبه­های رفتاری، شناختی وعاطفی مطرح می­شود. رضایت زناشویی حالتی است که طیّ آن زن و شوهر از ازدواج با یکدیگر و با هم بودن احساس شادمانی و رضایت دارند (سینها و ماکرجی۱، ۱۹۹۱؛ به نقل عطوفی­سلمانی، ۱۳۸۲). و ینچ۲ و همکاران او (۱۹۷۴) معتقدند که رضایت زناشویی انطباق بین وضعیّت موجود و وضعیت مورد انتظار است. طبق این تعریف رضایت زناشویی زمانی محقق می­گردد که وضعیت موجود در روابط زناشویی با وضعیت مورد انتظار فرد منطبق باشد. هم چنین الیس۳ در ۱۹۸۹ بیان می­کند که رضایت زناشویی احساسات عینی از خشنودی، رضایت و لذت تجربه شده توسّط زن یا شوهر است هنگامی که همه جنبه­های ازدواج شان را در نظر می­گیرند (سلیمانیان، ۱۳۷۳).

مطابق با نظر هادسن (۱۹۹۲ ؛به نقل ثنایی، ۱۳۷۹) ادراک زن یا شوهر از میزان، شدت و دامنه مشکلات وجود در رابطه منعکس کننده سطح رضایت زناشویی آن­هاست.

 

واژه های کلیدی: رضایت زناشویی، عوامل تعیین کننده­ ی رضایت زناشویی،

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
عوامل تعیین کنندهی موفقیّت ازدواج و رضایت زناشویی ۷
۱٫ مهارتهای ارتباطی ۷
۲- تقابل ۸
۳- مهارتهای حل مسئله ۸
۴- عوامل شناختی ۹
۵- هیجان و مهارتمندی هیجانی ۹
۶- صمیمیت و خود افشاسازی ۱۰
۷- عملکرد جنسی ۱۰
۸- ویژگیهای شخصیتی ۱۱
۹- سبکهای دلبستگی ۱۱
۱۰- فردیت۴ و تمایز خود۵ ۱۲
۱۱- بهداشت روانی و جسمی ۱۲
۱۲- سن ۱۳
۱۳- تحصیلات ۱۳
۱۴- درآمد و شغل ۱۴
۱۵- ایفای نقش ۱۴
۱۶) فرزندان ۱۵
۱۷) حمایت خانوادگی و اجتماعی ۱۵
۱۸) عوامل فرهنگی ۱۶
۱۹) مذهب ۱۶
۲۰) رویدادهای زندگی ۱۶
منابع ۱۷

 منابع

دانایی، سپیده. (۱۳۹۱). تعریف رضایت زناشویی و معیارهای آن. برگرفته از سایت http://zibashahr.com

عطوفی­سلمانی، م. (۱۳۸۲). رضایت زناشویی. منتشر نشده.

سلیمانیان، ع. (۱۳۷۳). بررسی تأثیرتفکرات غیر منطقی (بر اساس رویکرد شناختی) بر نارضایتی زناشویی. پایان­نامه کارشناسی­­ارشد مشاوره (چاپ نشده). دانشگاه تربیت معلم تهران.

سلیمانیان، ع. (۱۳۷۳). بررسی رابطه باورهای غیر منطقی با رضامندی زناشویی در دانشجویان متأهل. پایان­نامه کارشناسی­ارشد مشاوره. دانشگاه تربیت معلم: دانشکده علوم تربیتی.

بنی جمالی، ش؛ نفیسی، غ؛ ویزدی، س. (۱۳۸۳). ریشه­یابی علل از هم پاشیدگی خانواده­ها در رابطه با ویژگی­های روانی- اجتماعی دختران و پسران قبل از ازدواج. مجله­ی علوم­تربیتی و روان­شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز.۱۱(۱و۲٫)،۱۴۳- ۱۷۰٫

بنی جمالی،ش؛و محمدزاده ،س.(۱۳۸۴). تأثیر کم­توانی ذهنی کودکان بر رضامندی زناشویی والدین. اندیشه­های نوین تربیتی،۱(۱٫)،۶۱۷۴ .

ساپینگتون، ا. (۱۳۸۲). بهداشت روانی. ترجمه حمیدرضا حسین­شاهی برواتی. تهران: روان.

برنشتاین، ف. (۱۳۸۲). شناخت و درمان اختلاف­های زناشویی (زناشویی درمانی). ترجمه­ی حمیدرضا سهرابی. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.

برادشاو، ج. (۱۳۷۲). تحلیل سیستمی خانواده. ترجمه­ی مهدی قراچه داغی. تهران: البرز.

هالفورد، د. (۱۳۸۴). زوج درمانی کوتاه مدت. ترجمه­ی مصطفی تبریزی، مژده کاردانی و فروغ جعفری. تهران: فرا روان.

رحمانی، م؛ وقیصری­پور، س. (۱۳۸۵). بررسی رابطه­ی هوش­هیجانی با رضایت­مندی زناشویی در زوجین ۳۰ تا ۵۰ ساله شهر تهران. چکیده­ی مقالات دومین کنگره سراسری آسیب­شناسی خانواده در ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

تیرگری، ع؛ اصغرنژاد، ف؛ بیان زاده، ع ؛ وعابدین، ع. (۱۳۸۵). مقایسه­ی سطوح هوش هیجانی و رضامندی زناشویی و رابطه­ی ساختاری آنها در زوجین ناسازگار و سازگار شهرستان ساری در سال ۱۳۸۳٫ چکیده مقالات دومین کنگره سراسری آسیب شناسی خانواده در ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی.

اسدی­بیگی، ز؛ سپاه منصور، م. (۱۳۸۵). رابطه­ی سبک­های عشق و رضایت زناشویی در زنان خانه­دار متأهل ۴۵-۳۰ ساله­ی شهر تهران. چکیده­ی مقالات دومین کنگره سراسری آسیب­شناسی خانواده در ایران. تهران: دانشگاه شهید بهشتی. ص۴۱٫

 مقدمه

خانواده به عنوان یک گروه کوچک طبیعی در دهه پنجاه مورد توجه روان­شناسان و مشاوران واقع شده، برخی خانواده را کانون توجه قرار دادند و بر این عقیده شدند که ریشه تمام مشکلات روانی خانواده است (گلدنبرگ و گلدنبرگ[۱]، ۱۹۹۶). ازدواج یکی از قدیمی­ترین پیوندهای انسانی است که ارضاکننده و رشد دهنده شخصیت آدمی بوده است. خانواده به عنوان یک گروه کوچک طبیعی در دهه پنجاه مورد توجه روان­شناسان و مشاوران واقع شده، برخی خانواده را کانون توجه قرار دادند و بر این عقیده شدند که ریشه تمام مشکلات روانی خانواده است (گلدنبرگ و گلدنبرگ[۲]، ۱۹۹۶).

ازدواج در جامعه­ ی متغیر امروزی یک پدیده­ی پیچیده است. انسان­ها به دلایل مختلفی ازدواج می­کنند. در کنار تمایلات جنسی که از مسائل اولیه هستند، عشق، امنیت اقتصادی، محافظت، امنیت عاطفی، احساس آرامش و فرار از تنهایی نیز، بعضی از عواملی هستند که باعث گرایش به ازدواج می­شوند (جانیتیوس، ۲۰۰۴؛ به نقل از بخشایش و مرتضوی، ۱۳۸۸).

رضایت زناشویی یکی از عوامل موثر در ثبات و پایایی خانواده­ها و در عین حال یکی از مهمترین تعیین کننده­های عملکرد سالم نهاد خانواده می­باشد(گریف[۳]، ۲۰۰۰).  در صورتی زندگی زناشویی به رضایت از زندگی می­ انجامد که واجد آرامش، انسجام و امنیت عاطفی باشد، همچنین بر میزان سلامت روانی، میزان رضایت از زندگی و حتی بر میزان درآمد، موفقیت تحصیلی و رضایت از شغل زوجین تاثیر می­گذارد. از سویی ناسازگاری در روابط زوجین موجب اختلال در روابط اجتماعی، گرایش به انحرافات اجتماعی و افول ارزش­های فرهنگی بین زن و شوهرها می­شود (نورانی و همکاران، ۱۳۸۸).

تحقیقات نشان می­دهد که وجود تنیدگی  در روابط بین زوج­ها، زوج­ها را به سوی احساس افسردگی سوق می­دهد، احساسی که پیامد مستقیم آن کاهش سطح حرمت خود و خوداثر بخشی زوج­هاست، به طور کلی به نظر می­رسد که نارضایتی از ازدواج منجر به استرس، اضطراب و حتی انحلال واحد خانواده می­شود (شاکلفورد[۴]، ۲۰۰۸).

اکستی[۵] (۱۹۸۹) رضایت زناشویی را میزان تطابق میان خواسته­هایی که فرد از زندگی زناشویی دارد و آنچه که در دوران زندگی­اش تجربه می­کند، تعریف می­کند. در واقع رضایت زناشویی مانند معادله­ای است که یک طرف آن آرزوها و خواسته­ های فرد است و طرف دیگر آن دستیابی به خواسته­ها است که اگر برابر باشند، رضایت از زندگی هم بالا خواهد بود (به نقل از ویسی،۱۳۸۸).

کارنی و بردبری[۶](۲۰۰۰)، رضایت زناشویی را وضعیتی می­دانند که در آن زن و شوهر در بیشتر مواقع، احساس خوشبختی، رضایت از ازدواج و رضایت از همدیگر دارند. از نقطه نظر درمان و پیشگیری، درک عوامل متعدد به وجود آورنده­ی آشفتگی روابط زناشویی و از هم پاشیدگی خانواده، نکته­ای با اهمیت است.

کولینز و کولترن[۷] (۱۹۹۱)، نتایج یک نظر سنجی عمومی را در مورد مهمترین عناصر تشکیل دهنده­ی ازدواج­های پایدار این طور گزارش کنند: وفاداری (۹۳%)، درک متقابل (۸۶%)، زندگی جنسی خوب (۷۵%)، فرزندان (۵۹%)، علایق مشترک (۵۲%)، همکاری در کارهای خانه (۴۳%)، داشتن پول کافی (۴۱%)، و داشتن زمینه­های مشابه (۲۵%)، با توجه به این مورد می­توان می­گفت که رضایت زناشویی یک حالت ذهنی است که جنبه­ها و ارزش­های مربوط به ازدواج را منعکس می­سازد. ازدواج­های همراه با نارضایتی زناشویی ممکن است کیفیت زندگی زناشویی را کاهش دهد و منبع استرس­های قابل توجهی شود (به نقل از خانجانی و ظفرقلیزاده، ۱۳۸۸).

عوامل تعیین کننده­ی موفقیّت ازدواج و رضایت زناشویی

در پژوهش بنی جمالی و همکاران (۱۳۸۳) علل از هم پاشیدگی خانواده­ها و نیز موفقیت ازدواج زوج­های جوان را شامل موارد ذیل عنوان کردند: ۱- کمی سن جوانان به هنگام ازدواج، فقر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، کم بودن سواد، پایین بودن سطح شغلی، دخالت بی مورد اطرافیان، پدیده طلاق والدین زوج­های ناموفّق، وابستگی مالی زوجین به والدین، همه از عوامل تهدید کننده­ی زندگی مشترک زوجین جوان بودند؛ ۲- عدم هم­سویی زوجین در جهات مختلف موجب اختلاف زناشویی بین زوجین می­شود؛ ۳- تشابه نظرات زوجین به عنوان عامل تداوم­بخش زندگی مشترک شناخته شد؛ ۴- وجود بیماری­های جسمی، روانی و اختلالات رفتاری اعلام نشده از سوی همسران و خانواده­های آن­ها عامل سستی روابط بین زوجین تلقی شد.

در ادامه­ی مطلب به ارائه نظرات پژوهشی در مورد برخی از مهم­ترین عوامل شناخته شده در بهبود کیفیت زندگی زناشویی و افزایش رضایت از آن به تفکیک اشاره شده است.

۱٫ مهارت­های ارتباطی[۱]

ارتباط نقش مرکزی در ازدواج ایفا می­کند (بورلسون و دنتون[۲]، ۱۹۹۷) به گونه­ای که از لحاظ ویژگی­های زناشویی مشخّص شده است که ارتباط موثر و کارآمد میان شوهر و همسر مهم­ترین جنبه­ی خانواده­های دارای عملکرد مطلوب می­باشد (گریف، ۲۰۰۰). بک وجونز[۳] (۱۹۷۲؛ به نقل ساپینگتون، ۱۳۸۲) متوجه شدند که رایج­ترین مشکل در ازدواج­های نا آرام و پر دردسر همانا ارتباط ضعیف است. به عبارت دیگر موضوعات ارتباطی ممکن است نگرانی­ها و دل مشغولی­های اولیه­ی برخی زوج­های مراجعه کننده برای درمان باشد (کار، ۲۰۰۰). رویکردهای ارتباطی اغلب با سه فرض اساسی به بررسی ازدواج و روابط زناشویی می­پردازند: ۱- تعارض­های زناشویی غیر قابل اجتنابند، هدف درمان­های ارتباطی حذف کامل این تعارض­ها نیست بلکه تلاش می­کنند تا به آن­ها جهت دهند و آن­ها را در مسیرهایی سازنده به کار اندازند؛ ۲- ارتباط در دو سطح کلامی و غیر کلامی روی می­دهد و یکی از دلایل اصلی بروز اختلاف­های زناشویی، ناهماهنگی پیام­هایی است که به طور همزمان توسط این دو سطح منتقل می­شوند؛ ۳- همسران در شیوه­های برقراری ارتباط با یکدیگر تفاوت دارند (سهرابی، ۱۳۸۲). در کل، یک فرض عمومی این بوده است که علّت بسیاری از مشکلات ارتباطی زناشویی، مهارت­های ارتباطی ناکارآمد از طرف همسران می­باشد و مطابق با این دیدگاه ادونوهیوو کراچ[۴] در ۱۹۹۶ بیان کردند که آموزش ارتباط به عنوان کوششی جهت ترمیم رابطه مسئله­دار، مؤلفه­ای مهم در بسیاری از رویکردهای درمان زناشویی است (بورلسون و دنتون، ۱۹۹۷).

 

[۱] . communication skills

[۲] . Buvleson & Denton

[۳]. Beck & Jones

[۴]. oponohue & Crouch

[۱] . Goldenberg & Goldenberg

[۲] . Goldenberg & Goldenberg

[۳] . Greef

[۴] . Shackelford

[۵] . Ochsetti

[۶] . Karny & Bradbury

[۷] . Collins & Coltrane

[۱] . Greef

sinha & mukerjee

Winch

Ellis

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن
  • مقاله رضایت زناشویی، نظریه ها و عوامل موثر بر آن
  • مقاله تاثیرات تولد فرزند بر والدین
  • پرسشنامه رضایت زناشویی – فرم بلند انریچ
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.