مقاله رضایت زناشویی، نظریه ها و عوامل موثر بر آن

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله رضایت زناشویی، نظریه ها و عوامل موثر بر آن

تعداد صفحات: ۲۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

ازدواج یکی از قوی­ ترین روابط انسانی است. کیفیت این رابطه دائماً توسط زوجین مورد توجه قرار می­ گیرد و به طور بالقوه برای کل تجربه زندگی خانوادگی آنها مهم است. رضایت از ازدواج و رضایت از زندگی زناشویی در کیفیت و دوام و بقای آن، اثر غیرقابل انکاری دارد.

وقتی زن و شوهر از ازدواج خود رضایت داشته باشند، خانواده از استحکام خوبی برخوردار می ­شود و آنها می­ توانند ازآسیب ­ها در امان بمانند.

رضایت زناشویی حالتی است که طی آن زن و شوهر از ازدواج با یکدیگر و با هم بودن احساس شادمانی و رضایت دارند. رضایت مندی زناشویی را پیامد توافق زناشویی می‌دانند که رابطه مناسب بین زن و شوهر را توصیف می­ کند. در واقع، رضایتمندی زناشویی، یک ارزیابی کلی از وضع فعلی ارتباط ارائه می ­دهد. همچنین رضایت زناشویی یکی از گسترده­ ترین مفاهیم برای تعیین میزان شادی و پایداری رابطه است.

در این مقاله درباره رضایت زناشویی، نظریه ها و عوامل موثر بر آن بحث می شود.

 

واژگان کلیدی: ازدواج، رضایت زناشویی، چرخه زندگی زناشویی، خصوصیات شخصیتی

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه: ۵
تعریف رضایت زناشویی ۸
نظریه های مربوط به رضایتمندی زناشویی ۹
نظریه های طبقه بندی ازدواج های بادوام ۹
نظریه مدل اجتماعی نای ۱۰
نظریه چرخه زندگی زناشویی ۱۱
مرحله اول: سالهای اولیه ازدواج: ۱۱
مرحله دوم: انتقال به دوره والدینی: ۱۱
مرحله سوم: نیمه زندگی ۱۲
مرحله چهارم: فرا والدینی ۱۲
مرحله پنجم: اوج ۱۳
عوامل و مولفه های رضایت زناشویی ۱۳
درآمد و اشتغال ۱۶
عوامل فرهنگی، اجتماعی و تربیتی ۱۶
شناخت و تفکر ۱۷
خصوصیات شخصیتی ۱۷
رابطه جنسی ۱۸
تعهد و وفاداری ۱۸
عوامل ارتباطی ۱۹
عشق و علاقه متقابل ۱۹
طول ازدواج ۲۰
وجود فرزند ۲۰
منابع ۲۱

منابع

۱-ملازاده، جواد (۱۳۸۷).بخشایش و رضایت زناشویی در مردان مبتلا به اختلال استرس پس از سانحه ناشی از جنگ و همسران آن. فصلنامه اصول بهداشت روانی، بهار۸۷٫سال۱۰٫شماره۳۷٫

۲-نظری، محمد علی(۱۳۸۵). بررسی تاثیر مشاوره راه حل محور بر رضایت زناشویی، در ابعاد پرخاشگری و زمان با هم بودن…فصلنامه روانشناسی دانشگاه تبریز.سال ۳٫ شماره۹٫

۳-فهیمی، ر .(۱۳۸۰). بررسی رابطه بین میزان رضایت زناشویی والدین و میزان افسردگی فرزندان آنها،

پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شیراز.

۴-رضویه، اصغر؛ معین ، لادن  و بهلولی اصل، فاطمه (۱۳۸۹). نقش ویژگیهای شخصیتی و رضایت زناشویی بر رضایت شغلی کارکنان متأهل بنیاد شهید وامورایثارگران شهر شیراز، فصلنامه ی علمی – پژوهشی زن وجامعه، سال اول، شماره ی چهارم، ص ۱۷-۱٫

۵- احدی، بتول(۱۳۸۶) رابطه شخصیت و رضایت زناشویی، روانشناسی معاصر، پاییز ۱۳۸۶; ۲(۲ (پیاپی ۴)):۳۱-۳۷٫

۶-صافی، احمد(۱۳۸۵). خانواده متعادل. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان جمهوری اسلامی ایران، چاپ چهارم.

۷-فرح بخش ، کیومرث(۱۳۸۳). بررسی میزان اثر بخشی زوج درمانی گلاسر بر کاهش استرس وافزایش رابطه صمیمانه در زوجین….فصلنامه مطالعات روانشناسی و تربیتی ، شماره۷

۸-سلیمانیان، علی اکبر(۱۳۷۳). بررسی تاثیر تفکرات غیر منطقی  بر نارضایتی زناشویی، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم.

۹-ثنایی، باقر(۱۳۸۳). بررسی و مقایسه منبع کنترل و رضایت زناشویی در بین زنان شاغل و خانه دار در شهر تهران. تازه های پژوهشهای مشاوره، سال۳٫شماره۹-۱۰٫

۱۰-سیتر، ویرجینیا(۱۹۸۳). آدم سازی در روانشناسی خانواده، ترجمه: بیرشک، بهروز(۱۳۸۴). تهران، انتشارات رشد.

مقدمه:

ازدواج اولین قدم برای یک پیوند خانوادگی و پرورش نسل بعد به حساب می آید. از این رو به عنوان مهمترین و اصلی ترین عامل ارتباطی میان انسانها معرفی شده است (روزن[۱] و گراندن[۲] و همکاران، ۲۰۰۴، به نقل از نظری، ۱۳۸۵) از نظر برخی محققان ازدواج دارای مولفه های است. نیکولز[۳] (۱۹۹۶ به نقل از اولسون و نمکک، ۱۹۹۹)، مولفه های ازدواج را این گونه بیان می کنند:

۱- ارتباط: توانایی اشتراک معنایی با یکدیگر است که می تواند به شکل های کلامی و غیرکلامی و یا نمادین باشد. ارتباط ابزاری برای تاثیرگذاری بر رابطه و تقویت آن است. در اینجا این اصطلاح به ساختن یک فضای مشترک؛ به وجود آوردن تعاملات کلامی و برقراری الگوهای مناسب ارتباطی اشاره دارد.

۲- تعهد: به معنی این است که زوجین تا چه حد برای روابط خود ارزش قائل هستند. و برای حفظ و تدام آن انگیزه دارند.

۳- توجه: نوعی دلبستگی عاطفی است که زوجین را در پیوند با یکدیگر نگاه می دارد. این اصطلاح در تجاربی که درمانگران با مراجعان دارند به جای اصطلاح عشق به کار می رود.

وایلنت[۴] ( ۱۹۷۷ به نقل ازدونلان[۵] و همکاران،۲۰۰۵ )، در مورد تاثیر یک ازدواج خوب بیان می کند که یک ازدواج خوب می تواند از لحاظ روانی نیز خاصیت درمانی داشته باشد و به شخص در غلبه کردن بر عوارض ناخوشایدن بودن دوران کودکی کمک کند و بسیاری از مطالعات حاکی از این است که افراد متاهل شادمان تر و سالم تر از افراد مجرد هستند. با وجود خوشایند بودن پیوند ازدواج، داده های آماری حکایت از آن دارد که رضایت زوجین به آسانی در دسترس نمی باشد (ساپینگتون[۶]،۲۰۰۰ ؛ به نقل از شاهی و برواتی،۱۳۸۴).

گورین[۷]، ورف[۸] و رلد[۹] ، ۱۹۶۰، گزارش کردند که ۲۴ درصد از تمامی کسانی که برای حل مشکلات روانی خود در پی دریافت کمک های تخصصی هستند، این مشکلات را با کارکرد زناشویی ضعیف مرتبط می دانند. و بلوم[۱۰]، آشر[۱۱] و وایت[۱۲] (۱۹۷۸، به نقل ازدونلان و همکاران،۲۰۰۵)، چنین نتیجه می گیرند که میان ناآرامیهای زناشویی و اختلاف جسمانی و عاطفی، یک رابطه صریح و روشن وجود دارد.

تعریف رضایت زناشویی

محققان درباره تعریف رضایت زناشویی اتفاق نظر ندارند. وینچ[۱] (۱۹۷۴)، رضامندی زناشویی را انطباق بین وضعیت موجود و وضعیت مورد انتظار می داند. براساس این تعریف زمانی که وضعیت فعلی زندگی زناشویی فرد با آنچه مورد انتظار وی است، همخوانی داشته باشد، رضامندی زناشویی برقرار است و زمانی که انتظارات فرد از زندگی زناشویی با وضعیت فعلی وی منطبق نباشد، عدم رضایتمندی حاصل می شود. از نظر وی جنبه مرکزی زندگی اجتماعی و عاطفی یک شخص، ارتباط با همسر است و عدم رضایتمندی زناشویی می تواند به توانایی زوجین برای برقراری ارتباط رضایتمندانه با فرزندان و همچنین سایر اشخاص خارج از خانواده آسیب برساند.

لئو و کلوهنن[۲] ، رضایت زناشویی را پیوندی دوستانه همراه با تفاهم و درک یکدیگر و تعادلی منطقی میان نیازهای مادی و معنوی همسران می دانند. رضایت زناشویی بنیادی ترین ستون سلامت روانی افراد در خانواده است که از عاملهای گوناگونی مانند وضع مالی، سن ازدواج، وضع کاری و… اثر می پذیرد (لئو و کلوهنن،۲۰۰۵).

[۱] -Winch

[۲] – Luo, S. & Klohnen,

[۱] -rosen

[۲] -Geranden

[۳] -Nichols

[۴] -Vaillant

[۵] – Donnellan

[۶] -Sappingtong,A-A

[۷] – Gorrin

[۸] -Veroff

[۹] -Reld

[۱۰] -Blome

[۱۱] -Aesher

[۱۲] -Waite

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل تعیین کننده ی رضایت زناشویی
  • مقاله رضایت زناشویی و عوامل مؤثر بر آن
  • مقاله تاثیرات تولد فرزند بر والدین
  • پرسشنامه رضایت زناشویی – فرم بلند انریچ
  • برچسب ها : , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.