مقاله عوامل تاثیر گذار ملی در مزیّت رقابتی جهانی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله عوامل تاثیر گذار ملی در مزیّت رقابتی جهانی

تعداد صفحات:۳۱

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

در استراتژی رقابت جهانی سازمان، تعامل شرایط ملی هر کشور و مزیّت رقابتی مهم بوده و در این تعامل شرایط محیط ملی نقش پیچیده ای را در موفقیت سازمان ایفا می کند. پورتر برای فهم این مفهوم پیچیده تر مفهوم بنیان های جهانی[۱] را مطرح نموده و متعقد است، که یک کشور وقتی در یک یا چند صنعت بنیان جهانی مطلوب دارد. به تواند محیطی را فراهم آورد که دارای ویژگی‌های مناسب برای مزیّت رقابت کشور در یک یا چند صنایع در رقابت جهانی باشد. در عرصه رقابت جهانی دو تعیین کننده کلان برای بنیان جهانی خوب وجود دراد که اوّلی مزیّت رقابتی یا موهبت عاملی یک کشور به عنوان سایتی برای انجام فعالیّت های مهم معین در صنعت و دوّمی جذابیّت کشور، ویژگی های تقاضا و محیط عملیات ملی است.

سؤال اساسی وی در این رابطه این است که چرا شرکت های برخی از کشورها در رقابت جهانی در یک یا چند صنعت موقعیت رقابتی مطلوبی به دست آورده و موفق می شوند در حالی که این موضوع برای برخی دیگر از کشورها صادق نیست؟ وی پاسخ سوال فوق را در چهار ویژگی وسیع محیط ملی کشورها جستجو می کند. شرایطی که تحت آن سازمان‌ها و شرکت‌های بومی و سایر شرکت ها رقابت نموده و باعث ایجاد، حفظ و ارتقاء و یا افول مزیّت رقابتی می شوند. این چهار ویژگی عبارت از: شرایط عاملی، شرایط تقاضای ملی، صنایع مرتبط و حمایتی، و استراتژی ها و ساختار شرکت ها و شرایط رقابت می باشد که وی از  آن ها تحت عنوان الماس ملی[۲] نام می برد.

 

واژه های کلیدی:مزیت رقابتی، نظریه های مزیت رقابتی، عوامل تاثیر گذار ملی در مزیّت رقابتی جهانی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
مفهوم مزیّت رقابتی ۶
۱ ) مزیّت موقعیتی در مقابل جنبشی (پویا) ۷
۲ ) مزیّت متجانس در مقابل نامتجانس ۷
۳ ) مزیّت مشهود در مقابل نامشهود ۸
۴) مزیّت ساده در مقابل مرکّب ۹
۵) مزیّت موقّتی در مقابل پایدار ۱۰
نظریه های مزیّت رقابتی ۱۱
۱) نظریه سازمان صنعتی (I/O) و دیدگاه پورتر ۱۱
۲) نظریه مبتنی بر منبع (RBV) 14
۳) نظریه شومپترین ۱۶
پنج نیروی پورتر جهت تجزیه و تحلیل رقابت ۱۷
تحلیل زنجیره ارزش و فعالیت های سازمان ۲۲
عوامل تاثیر گذار ملی در مزیّت رقابتی جهانی ۲۳
۱- شرایط عاملی ۲۴
۲- شرایط تقاضای داخلی ۲۶
۳- صنایع حمایتی و مرتبط ۲۷
۴- ساختار و استراتژی شرکت و رقابت ۲۷
منابع ۲۹

 منابع

پورتر، مایکل،( ۱۳۸۴)، ” استراتژی رقابتی، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا”، مجیدی، جهانگیر و مهرپویا، عباس، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، چاپ سوم،تهران.

پورتر ، مایکل، (۱۳۸۷)، “استراتژی های رقابتی ” ترجمه جهانگیر مجیدی عباس مهرپویا ، تهران، مؤسسه خدمات فرهنگی رسا.

کیگان ، وارن جی ، (۱۳۸۷)، “مدیریت بازایابی جهانی” ، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی ، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی ، چاپ سوم .

مهری ، علی و خداداد حسینی، حمید ، (۱۳۸۴) ، ” طراحی مدل مزیّت رقابتی برای صنعت خودروی ایران”، فصل نامه علمی – پژوهشی پژوهش های مدیریت در ایران، دوره نهم ، شماره دوم ، ص ۱۸۹-۲۱۲٫

غلامین،راحله،(۱۳۹۰)، “نقش سیستم­های اطلاعاتی در مزیّت رقابتی استراتژیک در صنایع کوچک و متوسط(SME) استان گیلان” ، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

نوروز ، حسین، (۱۳۹۰)، “تعیین الویت های سرمایه گذاری مبتنی بر مزیّت های رقابتی در منطقه آزاد تجاری – صنعتی انزلی” ، پایان نامه کارشناسی ارشد،  دانشگاه گیلان ، واحد پردیس بین الملل.

حسینی،شمس الدین و احتیاطی، احسان، ( ۱۳۸۵)، “مزیّت رقابتی و اندازه گیری آن، مطالعه موردی متانول ایران”، فصلنامه پژوهش های اقتصادی ایران، سال هشتم، شماره ۲۸،ص ۱۹۳-۱۶۸٫

دیوید، فردآر،(۱۳۷۹)، “مدیریت استراتژیک؛ ترجمه پارسائیان ، اعرابی ، تهران، دفتر پژوهش‌های فرهنگی.

رهنورد، فرج اله، ( ۱۳۸۲)، “نقش مدیریت کیفیت در ایجاد مزیّت رقابتی در عرصه اقتصاد نوین جهانی”، نشریه احیاء، شماره چهارم، ۳۸-۱۵٫

علی احمدی،علیرضا و الهیاری، احمد، (۱۳۸۲) ،”استراتژی رقابت و نوآوری در کسب و کار”، انتشارات تولید دانش، چاپ اول، تهران.

Porter, Michael , Miller , E. Victor., (1985), “How Information Gives You Competitive Advantage” Harvard  Business Review, July-August 63(4) pp 149-160.

De Toni , A , Tonchia, (2003), “Strategic Planning and Firm Competency”, International Journal of Operation and Production management Journal, 23(9), pp 98-119.

 مقدمه

مزیّت رقابتی، وضعیتی است که یک واحد تولیدی را قادر می­سازد با کارایی بالاتر و روش های برتر  محصول را با کیفیت بالاتر عرضه نماید و در رقابت  با رقبا سود بیشتری را برای بنگاه فراهم آورد. یک واحد تولیدی زمانی دارای مزیّت رقابتی است که به تواند به دلایل خاص که ناشی از ویژگی ­های آن واحد است (مانند وضعیت مکانی،فن آوری ،پرسنلی و…) به طور مداوم تولیدات خود را نسبت به رقبایش با هزینه پایین تر و کیفیت بالاتر عرضه کند.(حسینی و همکاران،۱۳۸۵،ص۱۶۹)

مفهوم مزیّت رقابتی ،ارتباط مستقیم با ارزش های مورد نظر مشتری دارد به نحوی که در یک طیف[۱] مقایسه­ای هر چه قدر ارزش­های عرضه شده یک سازمان به ارزش های مورد نظر مشتری نزدیک تر یا با آن منطبق­ تر باشد می توان گفت که سازمان ، نسبت به رقبای خود در یک یا چند معیار رقابتی دارای برتری و مزیّت است.(نوروز،۱۳۹۰،ص۵)

 مفهوم مزیّت رقابتی

برای درک مناسب هر موضوعی ابتدا لازم است تعریف آن را ارایه کرد. بدیهی است هر قدر تعریف ارایه شده از جامعیت بیشتری برخوردار بوده و کارا باشد، درک مناسب تری از موضوع حاصل می‌گردد. در این راستا برخی از تعاریف ارایه شده توسط صاحب نظران در رابطه با مزیّت رقابتی به شرح زیر ارایه می‌گردد:

مزیّت رقابتی عبارت است از میزان فزونی جذابیت پیش نهادهای شرکت در مقایسه با رقبا از نظر مشتریان است.(کیگان، ۱۳۸۷، ص ۲۳)

مزیّت رقابتی تمایز در ویژگی ها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا (ارزش بهتر) به مشتریان می کند. (کیگان، ۱۳۸۷، ص ۲۳)

مزیّت رقابتی ارزش های قابل ارائه شرکت برای مشتریان است به نحوی که این ارزش ها از هزینه‌های مشتری بالاتر است .(مهری و حسینی، ۱۳۸۴، ص ۱۹۱ )

مزیّت رقابتی ارزشی است که سازمان به مشتریان خود عرضه می کند، به نحوی که در آن زمان این ارزش توسط رقبای بالقوه و بالفعل عرضه نمی شود.(مهری و حسینی، ۱۳۸۴، ص ۱۹۱ )

توجه به تعاریف فوق در مورد مزیّت رقابتی گویای این است که ارتباط مستقیم ارزش های مورد نظر مشتری، ارزش های عرضه شده شرکت و ارزش های عرضه شده توسط رقبای شرکت الزامات و ابعاد مزیّت رقابتی را تعیین می‌کند. چنان چه از دیدگاه مشتری مقایسه ارزش های عرضه شده شرکت با  ارزش های عرضه شده رقبا بیشتر به ارزش های مورد نظر و انتظامات او سازگارتر و نزدیکتر باشد، می‌توان گفت که آن شرکت در یک یا چند شاخص نسبت به رقبای خود دارای مزیّت رقابتی است به نحوی که این مزیّت باعث می‌شود که شرکت در عرصه رقابت بازار، نسبت به رقبای خود در نزدیکی به مشتری و تسخیر وی برتری داشته باشد. باتوّجه به مبانی نظری موضوع و پویایی‌های واقعی و عینی رقابت می توان مزیّت رقابتی را به پنج نوع کلی زیر تقسیم بندی نمود (نوروز، ۱۳۹۰ ، ص ۱۰) :

الف ـ مزیّت موقعیتی در مقابل مزیّت جنبشی (پویا).

ب ـ مزیّت متجانس در مقابل مزیّت نامتجانس.

ج ـ مزیّت مشهود در مقابل مزیّت نامشهود.

د ـ مزیّت ساده در مقابل مزیّت مرکب.

هـ ـ مزیّت موقتی در مقابل مزیّت پایدار.

 

[۱] . Range

[۱] . Global Platforms

[۲] . National Diamond

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله دیدگاه پورتر در مورد مزیّت رقابتی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.