مقاله دیدگاه پورتر در مورد مزیّت رقابتی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله دیدگاه پورتر در مورد مزیّت رقابتی

تعداد صفحات:۳۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

مزیّت رقابتی نشان می دهد که تا چه حد یک سازمان یا گروه قادر به ایجاد یک موقعیت دفاعی در مقابل رقبای خود است که آن شامل قابلیتهائی است که اجازه می دهد یک گروه یا سازمان خود را از رقبای خود متمایز  کند و نتیجه تصمیمات مهم مدیریتی است (Li et al,2006,P108).

از طرف دیگر پورتر[۱] (۱۹۸۵) مزیت رقابتی را در چارچوب استراتژی رقابتی مورد توجه قرار می دهد. وی، استراتژی رقابتی را به عنوان تعیین موقعیت بنگاه در محیط رقابتی قلمداد می کند. هدف از استراتژی رقابتی، تدبیر بازار از طریق درک و پیش بینی عوامل اقتصادی به ویژه رفتار سایر رقباست.  استراتژی رقابتی، موجب می شود بنگاه محصولی را تولید کند که از سوی رقبا قابل تولید نیست (Barney,1991,p100) .

از دیدگاه پورتر، استراتژی‌ها به سازمان این مکان را می‌دهد که از سه مبنای متفاوت از مزیت‌های رقابتی بهره‌گیرد. آنها عبارت‌اند از:

۱-رهبری در هزینه‌ها[۲]

۲-متفاوت یا متمایز[۳] ساختن محصولات و خدمات

۳-تمرکز نمودن[۴]همه توجه بر محصولات و خدماتی خاص

پورتر این سه مبنا را استراتژی‌های ژنریک یا عمومی می‌نامد.

در رهبری هزینه‌ها شرکت اقدام به تولید و عرضه محصولات استاندارد می‌کند که بهای تمام شده هر واحد برای مشتری (کسی که نسبت به قیمت حساسیت دارد) کاهش می‌یابد. مقصود از استراتژی متمایز ساختن محصول این است که محصولات و خدماتی عرضه شود که در صنعت مورد نظر به عنوان محصول یا خدمتی منحصر به فرد تلقی شوند و به مشتریانی عرضه شود که نسبت به قیمت حساسیت چندان زیادی نشان نمی‌دهند. مقصود از متمرکز کردن توجه بر محصولات و خدمات خاص این است که نیازهای گروه‌های کوچکی از مصرف‌کنندگان تامین شود.

استراتژی‌هایی را که پورتر ارائه می‌کند نیاز به ساختارهای سازمانی متفاوت، رویه‌های کنترل و سیستم‌های انگیزشی دارد. شرکت‌های بزرگ‌تر که به منابع بیشتری دست دارند از نظر رهبری درهزینه به رقابت می‌پردازند یا در صدد برمی‌آیند محصولات و خدماتی ویژه و متمایز از شرکت‌های رقیب عرضه نمایند، در حالی که اغلب، شرکت‌های کوچک‌تر توجه خود را معطوف به محصولات و خدمات خاص می‌کنند(پورتر،۱۳۸۴،ص۲۱)

 

واژه های کلیدی:مزیت رقابتی، دیدگاه پورتر در مورد مزیّت رقابتی ، مدل الماس پورتر ، استراتژی های عمومی مایکل پورتر،مزیت رقابتی پایدار، نظریه های مزیت رقابتی،ابعاد مزیت رقابتی

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
مفهوم و تعریف مزیت رقابتی ۸
دیدگاه پورتر در مورد مزیّت رقابتی ۹
۱) تجزیه و تحلیل رقابت در صنعت ۹
۲) قدرت چانه‌زنی خریداران ۱۰
۳) قدرت چانه زنی تأمین کنندگان ۱۰
۴) تهدید محصولات و خدمات جایگزین ۱۱
۵) تهدید ورود رقبای تازه وارد ۱۱
مدل الماس پورتر ۱۲
سایر عوامل موثر بر الماس ملی ۱۴
استراتژی های عمومی (ژنریک) مایکل پورتر ۱۵
شرح استراتژی‌های کلان (عمومی) پورتر ۱۶
۱) استراتژی رهبری در هزینه‌ها ۱۶
۲) استراتژی‌های تمایز ۱۷
۳) استراتژی‌های متمرکز ۱۸
نظریه های مربوط به منشاء مزیت رقابتی ۱۹
۱) نظریه سازمان صنعتی ۱۹
۲) رویکرد منبع مدار ۲۱
الزامهای مزیت رقابتی ۲۲
مزیت رقابتی پایدار ۲۴
ابعاد مزیت رقابتی ۲۷
خاستگاه مزیت رقابتی ۲۹
۱ ) مزیت رقابتی قلمرو نیروی انسانی ۲۹
۲ ) مزیت رقابتی قلمرو سازمانی ۳۰
۳) ارضای مشتریان از بعد رقابتی ۳۲
سازمانهای با خاصیت پاسخگوئی سریع (FRO) 32
منابع ۳۷

منابع

 رضائی دولت آبادی ، حسین، زینلی ، زهرا ، شکرچی زاده ، زهرا .،۱۳۹۰،” بررسی میزان تاثیر هوشمندی رقابتی در ایجاد مزیت رقابتی ” ، چشم انداز مدیریت بازرگانی ، شماره ۳۸ ، ص ۹-۲۵٫

زوکرمن، امی،۱۳۹۰،” مدیریت زنجیره تامین “، ترجمه علی تقی زاده و بهرام صالحی، ویرایش سوم، شیراز، نشر ترمه.

رهنورد، فرج اله،۱۳۸۱،” نقش مدیریت کیفیت در ایجاد مزیت رقابتی در عرصه اقتصاد نوین جهانی”، تهران: سومین کنفرانس بین المللی مدیریت کیفیت.

پورتر، ۱۳۸۴، ” استراتژی رقابت ، تکنیک های تحلیل صنعت و رقبا” ، ترجمه جهانگیر مجیدی و عباس مهرپویا ، چاپ اول ، تهران ، انتشارات موسسه خدمات فرهنگی رسا، ۲۶۰-۲۶۴

اعرابی، س . م . ۱۳۸۷، دستنامه برنامه ریزی استراتژیک(چاپ دوم )،تهران: دفتر نشر پژوهشهای فرهنگی.

فارسیجانی . حسن ، فیضی . کامران ، شفیعی نیک آبادی . محسن ، ” تأثیر نیروهای رقابتی سازمان بر کاربرد دانش جهت بهبود عملکرد زنجیره تأمین در صنعت خودرو ” ، چشم انداز مدیریت بازرگانی ، شماره ۶ پیاپی، تابستان ۱۳۹۰، ۷۱ -۹۲٫

کیگان ، وارن جی . ” مدیریت بازرگانی جهانی ” ، ۱۳۸۳ ، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی ، چاپ دوم ، تهران ، دفتر پژوهش فرهنگی.

کیگان ، وارن ، ( ۱۳۸۰ ) ، مدیریت بازاریابی جهانی ، ترجمه عبدالحمید ابراهیمی ، تهران : دفتر پژوهش های فرهنگی .

مرادی ، مرتضی ، رسول ، شفائی ،” رقابت پذیری از دیدگاه مدل الماس پورتر ” ، ماهنامه تدبیر ، سال ۱۶ ، شماره ۱۶۴ ، صفحه ۱۹-۲۲٫

مهری ، علی و خداداد حسینی، حمید ، (۱۳۸۴) ، ” طراحی مدل مزیّت رقابتی برای صنعت خودروی ایران”، فصل نامه علمی – پژوهشی پژوهش های  مدیریت در ایران، دوره نهم ، شماره دوم ، ص ۱۸۹-۲۱۲٫

راسخی ، سعید . ذبیحی لهرمی،المیرا . ۱۳۸۱ ، ” مزیّت رقابتی در سطح بنگاه : مفهوم و تئوری ” ، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ، سال هشتم ، شماره ۲۸ ، ص ۳۵-۴۲ .

راسخی، سعید وذبیحی لهرمی، المیرا(۱۳۸۷)” مزیّت رقابتی در سطح بنگاه: مفهوم و تئوری” « علوم اقتصادی » پژوهشنامه ی علوم انسانی و اجتماعی، سال هشتم/شماره ی بیست و هشتم .صص ۵۴-۳۱٫

محمد رضا حمیدی زاده ، معصومه حسین زاده شهری ،۱۳۸۷،” طراحی مدل تعیین شایستگی های محوری سازمان”، چشم انداز مدیریت ، شماره ۲۹، صفحه ۵ تا ۳۰٫

مقدمه

عصر حاضر ، عصر دانش مداری ، اطلاعات محوری  و نرخ بالای تغییرات در عرصه های مختلف آن است ، این حقیقتی است که زندگی بشر امروز و فضای کسب و کارها را در بر گرفته است و بیانگر پیچیدگی بازارهای جهانی و پیچیدگی روزافزون بازارها و پویائی محیط فراروی شرکتها و موسسات تولیدی و خدماتی است . در چنین عصری به منظور کسب رشد بلند مدت ، مصون ماندن از نیروهای محیطی و نیز سازگاری با الزامات رقابتی شرکتها باید عوامل رقابتی یا شایستگی های خود را توسعه دهند و هر گونه فعالیتی که باعث ایجاد مزیت رقابتی برای آنها میشود را در نظر بگیرند .

بنابراین مزیت رقابتی مسئله ای است که تمام سازمانهای فعال در عرصه صنعت باید به آن توجه کنند . با توجه به ساختار رقابتی در صنایع مختلف ، شرکتها باید در پی آن باشند که با تقویت موضع رقابتی ، به طراحی استراتژی هائی که باعث به وجود آمدن مزیت رقابتی پایدار برایشان می شود بپردازند . اما کسب مزیت رقابتی بصورت تصادفی و بدون برنامه حاصل نمی شود ، پس سازمانها باید با تفکر و طراحی چارچوب های علمی در این راستا حرکت کنند.

مزیت رقابتی را می توان ارزشهای قابل ارائه شرکت برای مشتریان ، به نحوی که این ارزشها از هزینه کارکردهای مشتری بالاتر باشد یا تمایز در ویژگی ها یا ابعاد هر شرکتی که آن را به ارائه خدمات بهتر به مشتریان ( ارزش بهتر ) قادر می سازد تعریف کرد . تاکنون دیدگاههای متفاوتی نسبت به عوامل موثر در مزیت رقابتی مطرح شده است .

تئوریسین های صنعتی عوامل محیطی را عوامل مسلط و تعیین کننده برای مزیت رقابتی می دانند . در دیدگاه محیطی کسب سودی بالاتر از متوسط صنعت در نظر قرار دارد . طبق مدل پورتر واحد اصلی برای تجزیه و تحلیل صنعت است ، بر این اساس پورتر اعتقاد دارد که سودآوری یک شرکت به جذابیت صنعت و موقعیت نسبی در آن صنعت بستگی دارد ، در این رویکرد چنانچه استراتژی باعث شود که سازمان فعالیت را متفاوت و متمایز از رقبا انجام دهد در آن صورت شایستگی های محوری امکان انتخاب تنوع و تمایز را تسهیل نموده و موجب کسب مزیت رقابتی برای سازمان می شود ( مشبکی و زنگوئی نژاد،۱۳۸۷،ص۱۷۳) .

مزیت هزینه تلاشهای نظام مند سازمان را برای افزایش کارائی می طلبد و در صورتی که مزیت متمایز به عنوان مزیت های محصول و خدمات در نظر گرفته شود که با نوآوری در آنها افزایش کیفیت محصول یا خدمات و همچنین پاسخگوئی سریع  به نیازهای مشتریان و براوردن انتظارات آنها ایجاد میشود ( رضائی دولت آبادی ، زینلی ، شکرچی زاده ،۱۳۹۰،ص۱۱).

مفهوم و تعریف مزیت رقابتی

برای درک مناسب هر موضوعی ابتدا لازم است تعریف و مفهوم آن ارائه گردد ، بدیهی است هر چقدر معنا و مفاهیم ارائه شده از جامعیت بیشتری برخوردار بوده و کارا باشد درک مناسبتری از موضوع حاصل میگردد . در این راستا تعدادی از تعاریف ارائه شده توسط صاحبنظران در رابطه با مزیت رقابتی به شرح زیر می باشد :

مزیت رقابتی عاملیست که یک سازمان با آن قادر است یک وضعیت دفاعی در برابر رقبایش ایجاد کند و شامل قابلیتهائیست که به یک سازمان امکان می دهد خودش را از رقبایش متمایز سازد(Li et al ,2006,p111).

مزیت رقابتی تمایز در ویژگیها یا ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا (ارزش بهتر) به مشتریان می کند ( Porter, 1990) .

زمانی که یک کمپانی سودی را کسب می کند که بالاتر از میانگین صنعت باشد میگویند : شرکت دارای مزیت رقابتی در مقابل رقبای خود است (Lumpkin,2005,p10).

مزیت رقابتی از طریق ایجاد ارزش برای مشتریان تحقق می یابد و ارزش نیز با ارائه کالا و خدمات متمایز از رقبا و قیمت کمتر تجلی می یابد (زوکرمن ، ۱۳۸۳، ص ۹).

مزیت رقابتی در سطح بنگاه به عنوان توانائی بنگاه در طراحی ، تولید ، بازاریابی محصولات و فروش آنها بیشتر از رقبا تعریف می شود(صفری و اصغرزاده ، ۱۳۸۷، ص۵۳).

مزیت رقابتی به کسب برتری نسبت به دیگران در عرصه رقابت اشاره دارد(رهنورد ، ۱۳۸۱، ص ۲۱).

مزیت رقابتی تمایز در ویژگی های ابعاد هر شرکتی است که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا (ارزش بهتر) به مشتریان می کند(Ma,1999,p709).

مزیت رقابتی را می توان روش متمایزی دانست که یک کسب و کار یا شرکت به منظور به دست آوردن امتیازی بیشتر از رقبا در بازار موقعیت یابی می نمایند ، این روند موجب می شود که شرکت در حفظ سطوح پایداری در زمینه سودآوری ، بالاتر از متوسط صنعت قرار می گیرد(Hox,1996,p12).

مزیت رقابتی به عنوان قابلیت یک شرکت در ارائه عملکرد بهتر نسبت به صنعتی که در آن کار می کند تعریف می شود(Miller,1998,p12).

از طرف دیگر پورتر[۱] (۱۹۸۵) مزیت رقابتی را در چارچوب استراتژی رقابتی مورد توجه قرار می دهد. وی، استراتژی رقابتی را به عنوان تعیین موقعیت بنگاه در محیط رقابتی قلمداد می کند. هدف از استراتژی رقابتی، تدبیر بازار از طریق درک و پیش بینی عوامل اقتصادی به ویژه رفتار سایر رقباست.  استراتژی رقابتی، موجب می شود بنگاه محصولی را تولید کند که از سوی رقبا قابل تولید نیست (Barney,1991,p100)

بررسی های انجام گرفته در مورد مزیت رقابتی نشان می دهد که ، مزیت رقابتی در مرکزیت عملکرد بنگاه رقابتی قرار دارد که که آن را قادر به ارائه خدمات بهتر از رقبا (ارزش بهتر) به مشتریان می کند.

 

[۱] PORTER

[۱] PORTER

[۲] COST LEADERSHIP

[۳]  ‎DIFFERENTIATION

[۴]  ‎FOCUS

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله عوامل تاثیر گذار ملی در مزیّت رقابتی جهانی
  • مقاله دیدگاه های مزیت رقابتی
  • مقاله مزیت رقابتی
  • مقاله استراتژی رقابتی
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.