مقاله طبقه بندی راه های شهری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله طبقه بندی راه های شهری به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۴۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

آیین نامه طراحی راههای شهری وزارت مسکن وشهرسازی ایران

زیر نظر مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران

فهرست مطالب

۱ طبقه بندی راههای شهری ۳
۱ – ۱ تعریفها ۳
۱ – ۲ برخی از مشکلات ساختن شبکه راههای شهری ۴
۱ – ۳ نقشهای اصلی راههای شهری ۵
۱ – ۴ راههای شریانی درجه ۲ ۵
۱ – ۵ خیابانهای محلی ۶
۱ – ۵ – ۱ نقش جابه‌جایی ۶
۱ – ۵ – ۲ نقش دسترسی ۶

۲ دسترسی و تنظیم آن ۷
۲ – ۱ تعریفها ۷
۲ – ۲ اصول و سیاستها ۸
۲ – ۳ روشهای مختلف تنظیم دسترسیها ۱۲
۲ – ۳ – ۱ طراحی یکپارچه شهر وشبکه ۱۲
۲ – ۳ – ۲ جاده‌های کناری ۱۲
۲ – ۳ – ۳ اصطلاحات جزئی شبکه و مدیریت ترافیک ۱۲

۳ سرعت ۱۳
۳ – ۱ تعریفها ۱۳
۳ – ۲ اصول ۱۴
۳ – ۳ سرعت مجاز ۱۵
۳ – ۳ – ۱ راههای شریانی درجه ۱ ۱۵
۳ – ۳ – ۲ راههای شریانی درجه ۲ ۱۶
۳ – ۳ – ۳ خیابانهای محل ۱۶
۳ – ۴ سرعت طرح ۱۶

۴ ترافیک ۱۷
۴ – ۱ تعریفها ۱۷
۴ – ۲ اطلاعات ترافیکی لازم برای طراحی ۲۰
۴ – ۳ تغییرات زمانی ترافیک ۲۱
۴ – ۴ توزیع جهتی ترافیک ۲۱
۴ – ۵ ترکیب ترافیک ۲۲

۵ ظرفیت ۲۳
۵ – ۱ مقدمات ۲۳
۵ – ۲ ظرفیت آزادراهها و بزرگ‌راهها ۲۵
۵ – ۲ – ۱ تعریفها ۲۵
۵ – ۲ – ۲ ظرفیت قسمتهای اصلی آزادراهها و بزرگ‌راهها ۲۶
۵ – ۳ ظرفیت راههای شریانی درجه ۲ ۲۸
۵ – ۳ – ۱ اصول ۲۸
۵ – ۳ – ۲ کیفیت ترافیک ۲۹
۵ – ۴ ظرفیت زیست محیطی ۲۹

۶ ایمنی ۳۰
طبقه بندی راهها ۳۰
توجیه در شهر و سادگی راهیابی ۳۱

۷ محیط زیست ۳۱
۷ – ۱ تأثیرات نامطلوب زیست محیطی راه ۳۱
۷ – ۲ کنترل تأثیرات راه بر محیط شهری ۳۱
۷ – ۳ کنترل تأثیرات راه بر محیط طبیعی‌و توسعه پایدار ۳۵
۷ – ۴ طرح یکپارچه راه و اطراف آن ۳۷
منابع ۳۸

چکیده

مقاله حاضر به بررسی طبقه بندی راههای شهری، دسترسی و تنظیم آن، سرعت، ترافیک، ظرفیت، ایمنی و تأثیرات نامطلوب زیست محیطی راه می پردازد.

ایمنی راههای شهری با ایمنی راههای بین شهری اساساً متفاوت است . علت این تفاوت آن است که توجه به ایمنی پیاده‌ها محور اصلی ملاحظات ایمنی در داخل شهرها است . این توجه به این دلیل است که خطر آسیب دیدن پیاده‌ها در خیابانهای شهر بسیار بیشتر از سرنشینان وسایل نقلیه است . به علاوه همه ما به نحوی در طول رفت‌و آمدهای خود پیاده هستیم و شهری که شهروندان آن در رفت و آمدهای خود احساس ایمنی و اطمینان نکنند ، محل مناسبی برای ارتباطها و فعالیتهای اجتماعی نیست . افزایش احساس ایمنی به همان اندازه اهمیت دارد که کاهش واقعی احتمال تصادف‌ها .

طرح یکپارچه راه و اطراف آن ، به فراهم کردن امکانات توسعه همزمان و هماهنگ راه و مناطق اطراف گفته می شود . بلکه مناطق اطراف نیز به طرز مناسبی ، هماهنگ با عملکرد راه مورد استفاده قرار می گیرد . علاوه براین ، طرح یکپارچه ، به دلیل تنظیم قاطع دسترسیها ، کارآیی راه را حفظ می‌کند . در طرح یکپارچه ، احداث راه در خدمت هدفهای اصلی توسعه و نوسازی محل و منطقه قرار گیرد .

با اجرای طرحهای یکپارچه ، طرح ریزی شهر و شبکه با هم انجام می‌شود و به این ترتیب از منابع موجود استفاده بهینه به عمل می‌آید و عوارض زیست محیطی به حداقل می رسد.

احداث راه سبب دسترسی به زمینهای دور افتاده و افزایش قیمت آنها می شود. از طریق طرحهای توسعه یکپارچه ، این ارزش افزوده بالقوه را می توان به سرمایه‌ای جهت احداث راه و سایر بناهای مورد نیاز شهر تبدیل کرد.

با به کارگیری طرحهای یکپارچه ، می توان مناطق اطراف راههای شهری را به مناطق شهری زیبایی که به شهر هویت می دهند ، تبدیل ساخت . همچنین می توان خرابه ها و مناطق کم ارزش و یا متروک داخل شهرها را به فضاهای مطلوب شهری تبدیل کرد.

واژه های کلیدی: طبقه بندی راههای شهری، دسترسی ، سرعت، ترافیک، ظرفیت، ایمنی و تأثیرات نامطلوب زیست محیطی راه

۱ ۱ تعریفها

        راه و خیابان – مجموعه ای است که برای عبور وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه و پیاده ساخته می‌شود. به راه ، در داخل آبادانیها ، خیابان نیز اطلاق می شود مگر در مورد راههایی که عملکرد برون شهری دارند ولی از داخل این مناطق می‌گذرند. ( راههای شریانی درجه ۱ )‌ که اطلاق خیابان به آنها معمول نیست.

راه شریانی – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به نیازهای وسایل نقلیه موتوری برتری می‌دهند. برای رعایت این برتری ، عبور پیاده‌ها از عرض راه کنترل و تنظیم می شود .

خیابان محلی – خیابانی است که در طراحی و بهره برداری از آن نیازهای وسایل نقلیه موتوری ، دوچرخه‌سوار ، و پیاده با اهمیت یکسان رعایت می‌شود. برای رعایت حال پیاده و دوچرخه ، سرعت وسایل نقلیه موتوری در این خیابانها پایین نگه داشته می‌شود.

هسته شهری – قطعه‌ای از شهر است که هیچ راه شریانی از داخل آن نمی‌گذرد.

راه شریانی درجه ۱ – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به جابه‌جایی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می‌شود . برای رعایت این برتری ، دسترسی وسایل نقلیه موتوری و همچنین عبور پیاده‌ها از عرض راه تنظیم می‌شود . راههای شریانی درجه ۱ ارتباط با شبکه راههای برون شهری را تأمین می‌کنند . با اعمال درجات مختلفی در کنترل دسترسی ، راههای شریانی درجه ۱ به آزادراه ، بزرگراه . راه عبوری دسته‌بندی می‌شوند.

آزادراه – راهی است که در تمام طول آن ترافیک دو طرف به طور فیزیکی از یکدیگر جداست و جریان ترافیک در آن بدون وقفه ( آزاد ) است ؛ یعنی ، وسایل نقلیه موتوری ، جز در تصادفها و راه بندانها ، ناچار به توقف نمی‌شوند . برای تأمین چنین وضعیتی ، تقاطع همسطح اجازه داده نمیشود و نحوه صحیح ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی می‌شود.

بزرگراه – راهی است که ترافیک دو طرف آن به طور فیزیکی از یکدیگر جداست، و در طولهای قابل ملاحظه‌ای از آن می‌توان جریان ترافیک را پیوسته فرض کرد . برای تأمین چنین وضعیتی ، نحوه صحیح ورود و خروج وسایل نقلیه طراحی می‌شود . بزرگراه می‌تواند معدودی تقاطع همسطح داشته باشد به شرطی که فاصله تقاطعها از یکدیگر زیاد ( بیش از حدود ۵/۲ کیلومتر ) باشد.

راه عبوری – ادامه راههای برون شهری دو خطه دو طرفه در داخل شهر ها (ی معمولاً کوچک و متوسط ) یا روستاهاست به شرط آن که عملکرد عبوری آنها در داخل شهر یا روستاها نیز حفظ شود . برای حفظ این عملکرد ، ورود و خروج وسایل نقلیه به آن کاملاً تنظیم و طراحی می‌شود و فاصله تقاطعهای همسطح آن از یکدیگر کمتر از حدود ۵/۲ کیلومتر نیست .

راه شریانی درجه ۲ – راهی است که در طراحی و بهره برداری از آن ، به جابه جایی و دسترسی وسایل نقلیه موتوری برتری داده می‌شود. برای رعایت این برتری ، حرکت پیاده‌ها از عرض خیابان کنترل می‌شود . راههای شریانی درجه ۲ دارای عملکرد درون شهری‌اند و شبکه اصلی راههای درون شهری را تشکیل می‌دهند.

45,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله ایمنی و بهداشت استخر شنا
  • مقاله بررسی مسائل ایمنی و بهداشت حرفه ای
  • برچسب ها : , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.