مقاله سبک های تصمیم گیری

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سبک های تصمیم گیری

تعداد صفحات:۴۰

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

تصمیم ‏گیری، عبارت از مطالعه، شناسایی و انتخاب گزینه‏ها براساس ارزش ها، اولویت ها و توجیهات تصمیم گیرنده است. تصمیم‏گیری، شامل چندین مرحله است، به این ترتیب که ابتدا باید به مشخص نمودن گزینه‏ ها پرداخت و سپس بهترین گزینه را که هماهنگ با اهداف، نحوه زندگی، ارزش ها و خواسته‏های افراد است، برگزید. (هریس[۱]، ۱۹۹۸)

تصمیم‏ گیری، عبارت از فرآیند انتخاب ممتازترین گزینه با قاعده از میان سایر گزینه‏هاست. تصمیم‏گیری، در کلیه جنبه‏های زندگی شامل تصمیم در خصوص خرید، رأی گیری، انتخاب شغل و… دخالت دارد. تصمیمات معمولاً با عدم اطمینان در خصوص دنیای خارجی و تعارضات، اولویت ها و رجحان های شخصی همراهند و فرآیند تصمیم‏گیری اغلب با مرحله جمع آوری اطلاعات شروع شده و پس از ارزیابی احتمالی تا آخرین مرحله که انتخاب است، پیش می رود. (شافیر[۲]، ۱۹۹۳)

مبنای بسیاری از تصمیم های ما رفتار خود ماست. انتخابها وتصمیم های ما از اطلاعاتی متاثرند که اثر خود را از طریق ساز و کارها و فرایندهای ناخودآگاه گوناگون اعمال می‏کنند (نیزبت و ویلسون[۳] ،۱۹۹۷ ).

به تاخیر انداختن تصمیم رفتاری است که شیوع فراوانی در جوامع مختلف دارند و روند رو به رشد آن بسیار گسترده است. این عادت با تاخیر در انجام دادن کار و مسئولیت  توام است و در نتیجه پیامدهای ناخوشایندی به همراه دارد. اگرچه ممکن است پیامدهای منفی این عادت در زندگی روزمره نباشد اما زیان های برخاسته از شیوع این رفتار در بین افراد گروه‏های مختلف مهم و قابل ملاحظه است و هین امر ضرورت جلوگیری از چنین رفتاری را نمایان می‏سازد (گلدبرگ ،۱۹۹۸ ،به نقل از کرمی ۱۳۸۸ )

 

واژه های کلیدی:تصمیم گیری،سبک های تصمیم گیری،تفاوت های فردی در تصمیم گیری،ابعاد تصمیم گیری، انواع تصمیم،اجزا تصمیم گیری، سطوح تصمیم گیری

 فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تصمیم‏گیری، تاریخچه و مفاهیم ۸
تعریف تصمیم‏گیری ۸
تفاوت های فردی در تصمیم‏گیری ۱۰
فرآیندهای شناختی در تصمیم‏گیری ۱۳
ابعاد تصمیم‏ گیری ۱۴
انواع تصمیم ۱۵
سطوح تصمیم ۱۶
روند تصمیم‏گیری ۱۶
اجزاء تصمیم‏گیری ۱۷
راهبردهای تصمیم‏گیری ۲۱
سبک های تصمیم‏گیری ۲۳
عوامل مؤثر فردی در تصمیم‏گیری ۲۵
اثر هیجانات قبل و بعد از فرآیند تصمیم‏گیری ۲۶
نتیجه گیری ۲۸
منابع ۳۴

منابع

فروع الدین ، عادل. (۱۳۸۲ ). اثربخشی برنامه‌ی آموزش مهارت‌های زندگی به منظور پیشگیری از مصرف مواد مخدر در دانش‌آموزان دوره‌ی راهنمایی نائین .اصفهان : انتشارات دانشگاه آزاد

هادی زاده مقدم،اکرم. طهرانی، مریم.(۱۳۸۷). بررسی رابطه بین سبک های عمومی تصمیم گیری‏مدیران در سازما نهای دولتی. تهران: نشریه مدیریت دولتی. دوره ۱، شماره ۱، پاییز و زمستان

کرمی نوری، رضا؛(۱۳۸۸). مطالعه عوامل مؤثر بر احساس شادی و بهزیستی در دانشجویان دانشگاه تهران. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و نهم، شماره ۳٫

رابینز، استیفن.(۱۳۸۵). رفتار سازمانی، مفاهیم، نظریه‏ها و کاربرد ها. ترجمه علی پارسائیان، محمد اعرابی، تهران، دفتر پژوهشهای فرهنگی، چاپ هشتم.

رادفر، شهرام و حسینی، علی. (۱۳۸۷). بررسی سلامت روانی فرزندان ۱۵-۱۸ ساله جانبازان. مجله طب نظامی، ۲۵-۴۰ ،۳٫

الوانی ، مهدی . (۱۳۸۵ ) مدیریت عمومی .تهران : نی ، چ ۳۱ .

مظاهری، حمید.(۱۳۷۹). عناصر بنیادی پرورش تفکر ، اندیشه های نوین تربیتی ، دوره ۳ ،زمستان

مسیح آبادی، علی. ناصری، حسین. (۱۳۸۷)،روشهای تقویت عزت نفس درنوجوانان، ،مشهد،آستان قدس رضوی. سلامت روان،۷۶ فصلنامه تازه های رواندرمانی، سال شانزدهم، شماره ۵۵ و. ۵۶

حیدری، الهام. مرزوقی، رحمت الله.(۱۳۹۱). بررسی و مقایسه سبک های عمومی تصمیم‏گیری در مدیران دانشگاه مطالعه موردی: دانشگاه شیراز. دانشگاه آزاد مرودشت. فصلنامه علمی پژوهشی.سال سوم.شماره دوازدهم.

لیو بوچانان ، اندرو اوکانل. (۱۳۸۵). تاریخچه تصمیم‏گیری. ترجمه دکتر عبدالرضا رضایی نژاد، نشریه گزیده مدیریت، سال هفتم، شماره۵۷

رضازاده، سمانه.(۱۳۸۹). بررسی رابطه‏ی سبک‏های عمومی تصمیم‏گیری و هوش معنوی مدیران دانشگاه‏های فردوسی و علوم پزشکی مشهد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه فردوسی مشهد.

مقدمه

دوران نوجوانی از ادوار پراهمیت در فرایند رشد فردی و اجتماعی محسوب می شود. قدم گذاردن به این دوره معمولا با بلوغ آغاز می شود شکوفایی غریزه جنسی ، تثبیت و تحکیم علایق و منافع شغلی و اجتماعی ، میل به آزادی و استقلال از ویژگی های مهم این دوره است.از یک سو فشار غرایز و میل به تبعیت از ارزش های نوجوانی ،و فشارهای گروهی میل به ابراز وجود ، پی ریزی زندگی مستقل او را در یک بحران فکری و یک آشفتگی روانی قرار می دهد (فروع الدین و همکاران ،۱۳۸۲ )، ازسوی دیگر صرف نظر از تمامی این تغییرات ایجاد شده می بایست نوجوانان خود را برای اخذ تصمیمات اساسی که آینده وی را رقم می زند ، آماده سازد. این در حالی است که هرگونه اهمال کاری  در این زمینه ممکن است به از دست رفتن فرصتها و در نتیجه سرخوردگی و احساس شکست بیانجامد.

انسان در طول زندگی، پیوسته در حال تصمیم‏گیری های ساده و پیچیده می باشد.به طور طبیعی هر تصمیم به تناسب پیچیدگی و سادگی خود، میزانی از تنش و فشار روانی را به فرد وارد می‏کند ، لذا داشتن مهارت های مقابله‏ای برای کاهش تنش و احساس رضایت از فرایند تصمیم‏گیری و داشتن مهارت حل مساله ضروری است .

افراد از راهبردهای مختلفی برای تصمیم‏ گیری استفاده می‏کنند.برخی تصمیمات به واسطه ارزیابی نظام‏دار گزینه‏های مختلف اتخاذ می شود. در حالی که در اتخاذ برخی تصمیمات تجزیه و تحلیل رسمی، کمتر دخالت دارند (رینالد ،کروزیر و اسونسون[۱] ۱۹۹۷). در این‏باره محققان سبک‏های تصمیم‏گیری متفاوتی را ارائه نموده اند. یکی از این محققان، اسکات و بروس[۲] (۱۹۹۵) هستند که پنج سبک تصمیم‏گیری مدیران را که شامل تصمیم‏گیری عقلایی، شهودی، اجتنابی، آنی و وابستگی است، را مطرح نموده اند و معتقدند این پنج سبک تحت تاثیر ویژگی های درونی و شخصیتی افراد است.

سبک تصمیم‏ گیری عقلانی[۳]: در این سبک تصمیم‏گیری فرد از همه راه حل‏ها مطلع است و می‏داند که هر تصمیمی به چه نتیجه ای می‏انجامد و می تواند نتایج حاصل از تصمیم‏گیری را بر حسب اولویت (بیشترین نفع) مرتب و سازماندهی کند (ابرلین،[۴]۲۰۰۵)، تا با استفاده از یک استراتژی بهینه ‏سازی حصول به اهداف را به حداکثر رساند (هی و میسکل[۵]، ۲۰۰۸). بنابراین افراد در این سبک تمامی راه حل‏های ممکن را تعیین و ارزشیابی نموده و با تعیین عواقب هر یک از این راه حل‏ها بهترین راه حل را انتخاب می کنند.

سبک تصمیم‏گیری شهودی[۶]: رابینز[۷] (۲۰۰۹) معتقد است که این سبک، فرایندی ناخودآگاه تصمیم‏گیری است که در سایه تجربه‏های استنتاج شده به‏دست می آید. و مبنتی بر احساسات و یادگیری ضمنی افراد است و الزاماً سوای تجزیه و تحلیل معقول عمل نمی کند، بلکه این دو مکمل یکدیگراند. پس در این شیوه تصمیم‏گیرنده از یک رویه نظام‏مند استفاده نمی‏کند و در هنگام اتخاذ تصمیم از تجربه و آگاهی های ضمنی خود سود می جوید.

سبک تصمیم‏ گیری وابستگی[۸]: پارکر[۹] و همکاران او (۲۰۰۷) معتقدند که این سبک بیانگر عدم استقلال فکری و عملی تصمیم‏گیرنده و تکیه بر حمایت‏ها و راهنمایی‏های دیگران در هنگام اتخاذ تصمیم است (هادی مقدم زاده و طهرانی، ۱۳۸۷) و آگاهی‏های دیگران در هنگام این نوع تصمیم‏گیری نقش اساسی دارد  (اسکات و بروس، ۱۹۹۵).بنابراین در این شیوه تصمیم‏گیرنده متکی به عقاید دیگران بوده و نقش منفعلی دارد.

تصمیم ‏گیری، تاریخچه و مفاهیم

آیا تصمیم‏ گیری، پدیده‏های عجیب و ناشناخته ای است یا آنکه کار راحت و ساده ای است؟ هنوز معلوم نیست که چگونه، چه موقع و کجا تصمیم ساخته و پرداخته می شود. به گفته ی مدیر عامل شرکت جنرال موتورز «اغلب سخت است که بگویم که چه کسی و چه موقعی تصمیم گرفته است و حتی چه کسی مبدأ تقصیم بوده است. غالباً من نمی دانم در جنرال موتورز چه موقع تصمیم گرفته می شود؟ من به خاطر نمی آورم که در یک جلسه کمیته ای بوده باشم و مسائل به رأی گیری گذارده شود. معمولاً یک نفر مسائل را خلاصه می نماید. دیگران با تکان دادن سر یا ابراز نظر خود به اجماع می رسند» (کوبین[۱]، ۱۹۸۰) مطالعه مفهوم و ماهیت تصمیم ‏گیری، کار و مشکل است و این ناشی از هنگامی که می گوییم تکلیف چیزی را معین کرده ایم، درباره موضوعی به توافق رسیده ایم، مسئله ای را حل و فصل کرده ایم، به نتیجه ای رسیده ایم، جواب پیدا نموده ایم و… در تمامی این موارد منظورمان این است که تصمیمی اتخاذ شده است و با اتخاذ این تصمیم، جریان یا فرآیندی به پایان رسید و خاتمه یافته است. مشکل در این است که سرانجام و پایان یک فرآیند را می توان شروع و آغاز فرآیندی دیگر تلقی کرد. در نتیجه با آغاز دهه ۱۹۵۰ میلادی شاهد حرکت و فعالیتی در زمینه ماهیت، فرآیند و تئوری های تصمیم‏گیری هستیم که به مرور شتاب مصرس و قابل ملاحظه ای به خود گرفته است. (مظاهری، ۱۳۷۹). این مفهوم در مدیریت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است و پس از آن تئوری ها طرح ها و تعاریف فراوانی در این زمینه ارائه شده است، در زیر بعضی از این تعاریف آورده شده است.

تعریف تصمیم‏ گیری

تصمیم گرفتن در لغت به معنی، اداره کردن، قصد کردن آمده است (دهخدا) رادفر و همکاران (۱۳۸۷) تصمیم‏گیری را فرآیند پیچیده ای می دانند که شامل انواع توانایی های فکری و نیز داشتن اطلاعات در مورد تصمیمی که می‏خواهیم بگیریم می باشد. الوانی (۱۳۸۵) تصمیم‏گیری را عبارت از انتخاب یک راه میان راه‏های مختلف می داند.

تصمیم‏گیری، عبارت از مطالعه، شناسایی و انتخاب گزینه‏ها براساس ارزش ها، اولویت ها و توجیهات تصمیم گیرنده است. تصمیم‏گیری، شامل چندین مرحله است، به این ترتیب که ابتدا باید به مشخص نمودن گزینه‏ها پرداخت و سپس بهترین گزینه را که هماهنگ با اهداف، نحوه زندگی، ارزش ها و خواسته‏های افراد است، برگزید. (هریس[۲]، ۱۹۹۸)

 

[۱] – Quinn

[۲]   Haris

[۱] Rinald, Crusier & Svenson

[۲]  Scott & Bruce

[۳] . Rational decision making style

[۴] .  Eberlin

[۵] .Hoy & Miskel

[۶] . Intuitive decision making style

[۷].  Robins

[۸] . Dependent decision making style

[۹]   Parker

[۱]   Haris

[۲] – Shafir

[۳] Nizbet & Wilson

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • پرسشنامه سبک های عمومی تصمیم‏ گیری
  • تحقیق رابطه بین تعهد سازمانی و مشارکت در تصمیم گیری کارکنان اداره کل حفاظت محیط زیست
  • مقاله افق های آینده خط مشی گذاری عمومی
  • مقاله مدل برنامه ریزی آموزشی تایلر
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۲۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.