مقاله سازگاری تحصیلی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله سازگاری تحصیلی

تعداد صفحات:۲۹

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

سازگاری اجتماعی یکی از ابعاد اجتماعی شدن است. برخی از صاحب­نظران سازگاری اجتماعی را متعارف با مهارت اجتماعی می­دانند. اسلاموسکی و دان(۱۹۹۶، به نقل از فلاطونی، ۱۳۹۱) سازگاری و مهارت اجتماعی را فرایندی می­دانند که فرد را قادر می­سازد تا رفتار دیگران را درک و پیش­بینی کند، رفتار خود را کنترل کند و تعامل­های اجتماعی خود را به شکل سازش یافته­های تنظیم نماید.

 به عقیده پارکر و اسلبی (­۱۹۸۳، به نقل از فلاطونی، ۱۳۹۱) سازگاری اجتماعی عبارت است از تواتایی ایجاد ارتباط با دیگران در زمینه اجتماعی معین به طریقی که در عرصه جامعه، پذیرفته و ارزشمند باشد.

از جمله چالش­­هایی که دانش آموزان هنگام ورود به محیط آموزشی پیش روی دارند، تفکرات آنها در ارتباط با توانایی کنار آمدن با استلزاماتی است که بر سازگاری شان تأثیر گذار می­باشد )زیچووسکی[۱]، (۲۰۰۷٫ دوران تحصیل، دوره­ای از زندگی است که در آن تغییرات شناختی و رفتاری سریعی اتفاق می­افتد. کنار آمدن با چنین تغییراتی مستلزم آن است که فرد از توانایی سازگاری مناسبی برخوردار باشد (اسپیر[۲]، ۲۰۰۰). به طور کلی، سازگاری جریانی است که در آن فرد برای وفق دادن خود با فشارهای درونی و ملزومات بیرونی تلاش می­کند (رد-ویکتور[۳]، ۲۰۰۳). سازگاری دارای عرصه­های مختلفی است؛ سازگاری در انتقال به محیط یا موقعیت جدید، سازگاری در روابط بین فردی و سازگاری در موقعیت­های آموزشی که از آن تحت عنوان سازگاری تحصیلی[۴] یاد می­شود، در واقع سازگاری تحصیلی ناظر به توانمندی فراگیران در انطباق با شرایط و الزامات تحصیل و نقش­هایی است که مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی فراروی آنها قرار می­گیرد (پیتوس[۵]، ۲۰۰۶). روسر[۶]، اکلس[۷] و سامرف[۸] (۱۹۹۸) معتقدند دانش آموزانی که در امر سازگاری تحصیلی با اشکال روبه رو می­شوند، به احتمال، در سایر ابعاد زندگی نیز دچار مشکل خواهند شد.

اسکات[۹]، روث[۱۰] و اسکات (۱۹۹۸، به نقل از فلاطونی، ۱۳۹۱) سازگاری اجتماعی را، شامل سازوکارهایی که موجب پذیرش فرد در گروه می­شود، می­دانند. بنابراین برای ورود به گروه باید با ایجاد تغییراتی در خود، با معیارهای گروه هماهنگ شود تا به عنوان عضو جدید پذیرفته شود. برای مشخص کردن این نوع سازگاری، دو نوع ارزیابی لازم است. ارزیابی­های ذهنی که بیانگر میزان رضایت فرد از ارتباط با دوستانش است و ارزیابی عینی که منظور، پذیرش فرد توسط همسالان وی است.

 

واژه های کلیدی:سازگاری اجتماعی، انواع سازگاری،عوامل موثر بر سازگاری، دیدگاه­های نظری درباره سازگاری

فهرست مطالب

چکیده ۵
مقدمه ۷
سازگاری ۹
انواع سازگاری ۱۰
۱- سازگاری اجتماعی ۱۰
۲- سازگاری تحصیلی ۱۰
۳- سازگاری خانوادگی ۱۱
تعاریف سازگاری اجتماعی ۱۱
عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی ۱۳
۱- عوامل فردی ۱۳
۲- عوامل خانوادگی ۱۳
۳- عوامل اجتماعی ۱۴
۴- عوامل مذهبی و اخلاقی ۱۵
مفهوم سازگاری تحصیلی ۱۶
دیدگاههای نظری درباره سازگاری ۱۹
۱-دیدگاه تحلیل روانی ۱۹
۲-دیدگاه روانشناسی فردی ۱۹
۳-نظریه رونی- اجتماعی ۲۰
۴-نظریه زیستی- اجتماعی ۲۰
۵-نظریه یادگیری ۲۱
۶-نظریه یادگیری اجتماعی ۲۲
۷-دیدگاه روانشناسی شناختی ۲۲
۸-نظریه بافتگرا ۲۳
منابع ۲۵

 منابع

مکتبی، غلامحسین (۱۳۸۷). تأثیر آموزش هوش هیجانی بر سازگاری اجتماعی، اضطراب اجتماعی و هوش هیجانی در دانشجویان. پایان­نامه دکتری روانشاسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

فلاطونی، فردوس (۱۳۹۱). رابطه­ی ناگویی عاطفی و هوش هیجانی با سازگاری اجتماعی دانش­آموزان دختر پایه دوم راهنمایی شهر دزفول. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی تربیتی، دانشگاه شهید چمران اهواز.

اسلامی نسب، علی (۱۳۷۳). روانشناسی سازگاری. تهران: چاپ و نشر میلاد.

حجازی، الهه و شکوری فر، معصومه (۱۳۸۷). رابطه­ی پاسخ­های رفتاری به محرک اجتماعی مبهم با اسناد نیت، هدف­های اجتماعی و اداراک خودکارآمدی کودکان. مجله­ی روانشناسی  و علوم تربیتی، سال چهارم، شماره­ی ۲، صص ۶۵-۴۷٫

کاظمی، پروانه (۱۳۸۸). بررسی اثربخشی برنامه ارتقاء کیفیت زندگی زوجین بر سازگاری زناشویی و سلامت روان. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی مشهد.

زکی­، محمدعلی (۱۳۸۹). سازگاری جوانان با دانشگاه و رابطه­ی آن با حمایت اجتماعی: بررسی موردی دانشجویان دختر و سر دانشگاه اصفهان. مجله­ی پژوهش، جوانان و فرهنگ، شماره ۴، صص ۱۳۰-۱۰۷٫

سیاروجی، ژرف، فورگاس، ژرف و مایر، جان (۲۰۰۰). هوش عاطفی در زندگی روزمره. ترجمه: اصغر نوری امام زاده ای و حبیب الله نصیری (۱۳۸۴). تهران: نشر نوشته.

خدایاری فرد، محمد، رحیمی نژاد، عباس، هومن، حیدرعلی و غباری بناب، باقر (۱۳۸۵). بررسی عوامل مؤثر بر سازگاری اجتماعی دانشجویان شاهد و غیر شاهد دانشگاه تهران. گزارش طرح پژوهشی زیر نظر بنیاد شهید انقلاب اسلامی.

مقدمه

سازگاری به عنوان یک فرایند روانی در افراد انسانی متأثر از عوامل مختلفی می­باشد. مجموعه محرک­ها، امکانات و کنش­های محیطی و همچنین مجموعه توانایی­ها و استعدادهای درونی که در نحوه­ی این سازگاری دخالت دارند مورد تأکید دیدگاه­های مختلف روانشناسی و به ویژه روانشناسان «بافت­گرا» یا زمینه نگر قرار گرفته است (میلر، ۱۹۸۳).

به اعتقاد هیلاری[۱] و برنت[۲] (۱۹۹۴) سازگاری شامل فردی، اجتماعی و تحصیلی است که مرز مشخصی بین انواع آن وجود ندارد، به گونه­ای که سازگاری تحصیلی، شامل توانایی­های تحصیلی و عوامل انگیزشی و تعهد نسبت به مدرسه است، سازگاری اجتماعی و فردی را نیز دربر می­گیرد. اسلامی­ نسب (۱۳۷۳)، سازگاری را رابطه­ای می­داند که میان فرد و محیط او، به ویژه محیط اجتماعی، وجود دارد و به او امکان می­دهد تا انگیزه­های کمبود فرا روی خود را ارضاء کند. فرد زمانی از سازگاری بهره­ مند است که بتواند میان خود و محیط اجتماعی­اش رابطه­ای سالم برقرار کند. محیط اجتماعی نیز، دربرگیرنده خانواده، محل تحصیل، محیط کسب و کار و نظایر آن می­باشد. اگر فردی نتواند با محیط خود به شیوه­ای مطلوب رابطه برقرار کند، ناسازگاری تلقی می­شود. گاه افراد در سازگاری با محیط یا به بیان بهتر، اجتماع خود، آگاهانه عمل می­کنند و گاه به طور ناآگاهانه عمل می­کنند.

اسلامی­نسب (۱۳۷۳)، بیان می­کند که نیروهای سوق­دهنده انسان به سوی سازگاری بی­شمار می­باشند، ولی نیازهای افراد مهمترین عامل در سازگاری است. چون افراد برای رسیدن به نیازهای خود، ناگزیر به تعامل و سازش با محیط خود هستند و در غیر این صورت به آنچه خواهان آن هستند، دست نمی­یابند. باید یادآور شد که سازگاری از بدو تولد تا پایان مرگ همراه انسان است، در هر برهه زمانی به گونه­ای خاص، فرد آن را به کار می­برد. علاوه بر این سازگاری دارای عرصه­های مختلفی نیز است. مثلاً سازگاری در انتقال به محیط یا موقعیت جدید، سازگاری در روابط بین فردی، سازگاری در موقعیت­های آموزشی که از آن به عنوان سازگاری تحصیلی[۳] یاد می­شود. در واقع سازگاری تحصیلی ناظر بر توانمندی فراگیران در انطباق با شرایط و الزامات تحصیل و نقش­هایی است که مدرسه به عنوان یک نهاد اجتماعی فرا روی آنها قرار میدهد. هدف هر رفتار موجود زنده، رسیدن به یک سازگاری است.

پیر[۴] (۱۳۷۴)، معتقد است که می­توان سازگاری را به دو قسم تقسیم کرد: یکی سازگاری درونی[۵]، که در این نوع سازگاری، هدف رفتار کاهش تنش­هایی است که سلامت و تعادل انسان را مورد تهدید قرار می­دهد، دیگری سازگاری بیرونی، که ممکن است کاهش تنش در درون، منجر به سازگاری بیرونی[۶] نشود، بلکه بالعکس عمل کند (یک سازش مفرط در درون، بدون این که با وقعیت اجتماعی درونی را کسب کرده باشد. بنابراین سازگاری تحصیلی رفتار سازگارانه­ای است که دانش­آموزان در محیط مدرسه و طی دوران تحصیل از خود نشان می­دهند.

سازگاری تحصیلی جریانی است که در آن فرد برای وفق دادن خود با فشارهای درونی و ملزومات بیرونی کاهش و کوشش به خرج می­دهد (رد- ویکتور، ۲۰۰۳). بنابر نظر هیلاری و برنت (۱۹۹۴) مفهوم وسیع سازگاری تحصیلی مشتمل بر چیزی غیر از صرف توان بالقوه­ی تحصیلی دانش­آموزان است. روسر، اکسل و استروبل (۱۹۹۸) بیان نمودند دانش­آموزانی که در امر سازگاری تحصیلی با اشکال روبه­رو می­شوند، این مشکل غالباً در سایر ابعاد نیز تظاهر می­کند. باکر[۷] و سیریک[۸] (۱۹۹۹) به عنوان برخی مؤلفه­های سازگاری تحصیلی از انگیزه برای یادگیری، انجام اعمالی برای برآورده ساختن الزامات و نیازهای تحصیلی، درک واضحی از هدف تحصیلی و رضایت کلی از محیط تحصیلی یاد کرده­اند.

سازگاری

سازگاری به لحاظ نظری، سازه‌ی متنوع و پیچیده‌ای تلقی می‌شود و بر این اساس، اندیشمندان سعی در بررسی ابعاد گوناگون آن داشته‌اند. منظور از سازگاری، رابطه‌ای است که بین فرد و محیط او، به‌ویژه محیط اجتماعی وجود دارد و به او امکان می‌دهد تا نیازها و انگیزه‌های خود را پاسخ گوید. فرد زمانی سازگار است که بتواند بین خود و محیط اجتماعی‌اش رابطه‌ای سالم برقرار کند و انگیزه‌های خود را ارضا کند، در غیر این صورت، او را ناسازگار قلمداد می‌کنیم. در واقع، سازگاری با محیط، مهارتی است که باید آموخته شود و کیفیت آن مانند سایر آموخته‌ها به میزان کوشش و علاقه‌ی فرد برای یادگیری بستگی دارد (اسلامی‌نسب، ۱۳۷۳). انجمن روان‌پزشکی آمریکا (۱۹۹۴، به نقل از حجازی و شکوری­فر، ۱۳۸۴) سازگاری اجتماعی را چنین تعریف می‌کند: هماهنگ ساختن رفتار به منظور برآورده ساختن نیازهای محیطی که غالباً مستلزم اصلاح تکانه‌ها، هیجان‌ها و نگرش‌هاست. سازگاری فرایندی اجتماعی است که  برآیند تأثیر عوامل فردی، خانوادگی و محیطی می‌باشد و بنابراین پدیده‌ای تک علتی محسوب نمی‌شود (زکی، ۱۳۸۹). سازگاری شرایط یا حالتی است که در آن رفتارهای فرد با نیازهای فرهنگ یا جامعه‌ای که به آن تعلق دارد، منطبق می‌شود و فرد احساس می‌کند که نیازهایش ارضاء  شده‌اند و یا ارضاء خواهند شد (کاظمی، ۱۳۸۸).

 

[۱]. Hillary

[۲]. Barent

[۳]. academic adjustment

[۴]. Peer

[۵]. intrinsic adjustment

[۶]. extrinsic adjustment

[۷]. Bader

[۸]. Siryk

[۱]. Zychowski

[۲]. Spear

[۳]. Reed-Victor

[۴]. academic adjustment

[۵]. Pettus

[۶]. Roeser

[۷]. Eccles

[۸]. Sameroff

[۹]. Eskhj

[۱۰]. Buors

 

50,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد . 

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سازگاری تحصیلی دانشگاهی
  • مقاله ضرورت سازگاری اجتماعی
  • مقاله سازگاری
  • پرسشنامه سازگاری نوجوانان دبیرستانی
  • برچسب ها : , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.