مقاله روانگرایی در خاک ها

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله روانگرایی در خاک ها به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۲۶ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

فهرست مطالب

 مقدمه: ۱
پدیده روانگرایی خاک ۱
معرفی روانگرایی: ۳
•عوامل ویژهای که در ارزیابی روانگرایی باید در نظر گرفته شوند ۵
الف ـ ویژگیهای خاک: ۵
ب ـ عوامل محیطی: ۵
ج ـ ویژگیهای زلزله: ۶
آزمایش برش ساده سیکلی ۷
اثرات دست خوردگی نمونه بر دادههای آزمایشهای دورهای ۱۱
آزمایش نفوذ استاندارد ۱۵
تفسیر دادههای محلی و ارزیابی قابلیت روانگرایی ۱۷
بررسی دادههای محلی ماسه های سیلتی ۱۸
بررسی روانگرایی خاکهای رسی ۱۸
مثال کلی برای ارزیابی پتانسیل روانگرایی ۲۰
بحث و نتیجه گیری ۲۲
منابع و مآخذ : ۲۳

چکیده

در این مقاله به معرفی پدیده روانگرایی خاک و آزمایش برش ساده سیکلی و اثرات دست خوردگی نمونه بر دادههای آزمایشهای دورهای و… می پردازد.

روانگرایی خاک پدیده ای است که بدلیل کاهش سختی و مقاومت خاک در اثر وارد آمدن نیروی زلزله یا یک بارگذاری سریع صورت می گیرد. این پدیده معمولا در مناطق نزدیک آب همانند رودخانه ها،دریاچه ها ،خلیج هاو اقیانوسها اثرات تخریبی بیشتری دارد.  اثرات این پدیده عمدتا در مناطق نزدیک آب شامل لغزش عمده خاک بسمت ساحل و فرونشست آن می باشد. به همین منظور باید عمق بحرانی خاک را در مقابل روانگرایی شناسایی کنیم. پتانسیل خاک را در مقابل روانگرایی در عمق­های متعدد بدانیم و بتوانیم قبل از بارگذاری تدابیر لازم برای جلوگیری از بروز خسارت­های احتمالی بکار ببریم و از روش­های تثبیت لایه­ی ماسه قابل روان شدن به کار بردن زهکشی­های شنی یا سنگی در زیر ساختمان­ها و ابنیه­هایی که خاک زیر پی آن­ها مستعد روانگرائی باشد، استفاده کنیم.

واژه های کلیدی: روانگرایی خاک، زلزله، ماسه های سیلتی، خاک های رسی، عمق بحرانی خاک،  پتانسیل خاک،

مقدمه:

از سال ۱۹۶۰ میلادی مهندسین نقش خاک را در رفتار سازه­ها هنگام زلزله بیشتر مورد توجه قرار داده­اند. تا به حال چندین حادثه­ی فاجعه بار از قبیل   زلزله­­های سال ۱۹۶۴ آلاسکا، سال ۱۹۶۷ کاراکاس و ونزوئلا، سال ۱۹۷۶ گواتمالا و غیره، خسارت­های زیادی ناشی از خاصیت روانگرایی خاک به ابنیه­ی مسکونی، سدها، پل­ها و غیره بجا گذاشته است. به همین دلیل از آن سال­ها به بعد مطالعات و پژوهش­های زیادی در این زمینه انجام شده، که به بررسی و جمع­آوری اطلاعاتی در این زمینه پرداخته ام .

پدیده روانگرایی خاک:

روانگرایی خاک (Liquefaction) پدیده ای است که بدلیل کاهش سختی و مقاومت خاک در اثر وارد آمدن نیروی زلزله یا یک بارگذاری سریع صورت می گیرد. روانگرایی خاک و پدیده های مرتبط با آن در زلزله های سالیان گذشته صدمات زیادی را در سراسر جهان وارد کرده اند. روانگرایی فقط در خاکهای اشباع صورت می گیرد . آب موجود بین ذرات خاک فشاری را به ذرات خاک وارد می کند که این فشار سبب می شود ذرات خاک بطور محکم بهم فشرده شوند. پیش از زلزله فشار آب نسبتآ کم است اما با وقوع لرزش زلزله فشار آب افزایش یافته بطوریکه ذرات خاک بسرعت در کنارهم شروع به حرکت می کنند. هرچند اغلب لرزش زمین سبب افزایش فشار آب منفذی می گردد اما فعالیت های مرتبط ساختمانی همانند انفجار یا آبگیری مخازن و بطور کلی تغییر در تنش ارتجاعی زمین از طریق بارگذاری و باربرداری نیز می تواند سبب روانگرایی در خاک گردد. با وقوع روانگرایی مقاومت خاک کاهش یافته و توانایی خاک زیر پی برای حفظ پایداری ساختمانها و پلها از بین می رود. همچنین خاک روان شده پشت دیوارهای حائل می تواند سبب نشست و تخریب دیوار حائل گردد.چنانچه افزایش فشار آب منفذی در پشت سدها نیز میتواند سبب زمین لغزه و شکستن سدها گردد. روانگرایی خاک در بسیاری از زلزله های سالیان گذشته مشاهده شده است. به عنوان نمونه می توان به زلزله های آلاسکا (Alaska,USA,1964) ، نیگاتا (Niigata,Japan,1964) ، لوماپرییتا (LomaPrieta,USA,1989) و کوبه (Kobe,Japan,1995) اشاره کرد.

25,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله آلودگی خاک
  • مقاله آفات کشاورزی
  • تحقیق اکولوژی گیاهان زراعی
  • مقاله اثر فرسایش بر حاصلخیزی خاک
  • مقاله زلزله
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      شنبه, ۲۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.