مقاله خود تنظیمی درمحیط یادگیری الکترونیکی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله خود تنظیمی درمحیط یادگیری الکترونیکی

تعداد صفحات: ۴۳

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

با مروری کوتاه بر تجارب آموزشی و کم و کیف یادگیری هایی که تا به حال آموزش و پرورش بر آنها صحه گذاشته است در می یابیم که افراد در گذشته تحت شرایطی کاملا متفاوت آموزش می دیده اند. این مسئله که تکلیف یادگیری بر یادگیرنده محول گردد یا هر نظام آموزشی بسته به دیدگاه خاص خود ،امور یادگیری افراد آن نظام آموزشی را تعیین کند.در پاسخ به این مسئله می توان گفت که از دیر باز تنظیم امور یادگیری یکی از دغدغه های مهم یادگیرندگان بوده است. اما چیزی که برای هر یاد گیرنده ای معلوم است این است که یادگیری را هیچ کس نمی تواند از یادگیرنده بگیرد زیرا اوخود در قلب فرایند یادگیری قرار دارد(سیف،۱۳۸۶).یادگیری که پیشتر به اندوختن دانش به وسیله ی یادگیرنده و پردازش اطلاعات خاص معطوف بود ،دیگر جای خود را به خلق دانش نوین از سوی یادگیرنده داده است . نقش فعال یادگیرنده در کسب تجارب یادگیری که ویژگی اصلی رویکرد های جدید یادگیری مخصوصا ساختن گرایی است، ازضروریات سیستم های نوین یاددهی ـ یادگیری می باشد زیرا که پاسخ به نیاز های متنوع یادگیرندگان با بوجود آمدن فناوری های آموزشی هم بیشتر احساس می شود وهم امکان پذیر است. پاسخ به تنوع نیازها به این معنی است که یادگیرندگان خواستار تجارب مختلف یادگیری هستند و فناوری یادگیری الکترونیکی بر شکل گیری این خوا سته ها دامن می زند.

سیستم یادگیری الکترونیکی یک سرویس مبتنی بر اینترنت، وب، یادگیری مکاتبه ای،آموزش از راه دور مانند سیستم کاربردی یا سرویس مطالعه ی دوره ی واقعی می باشد که این سیستم می تواند به روشهای مختلف تفسیر شود مانند: کامپیوتر، سیستم دریافت آموزش فراهم شده از طریق اینترنت، یا یک روش آموزش که می تواند فرصت ها را بر اساس نیاز افراد در هر مکا نی با هر زمانی با هر محتوایی فراهم کرده باشد (سونگ[۱]، ۲۰۰۰). یادگیری الکترونیکی از نقطه نظر فلسفی مبتنی بر دیدگاه ساختن گرایانه و مشارکتی است وبه اعتقاد متخصصین مهمترین فناوری است که خواهد توانست رویکرد های جدید تدریس ویادگیری را مورد حمایت قرار دهد. و همچنین در تحول، تکمیل و توسعه ی روشهای تدریس نقش بسزایی داشته باشد. چنانکه بپذیریم “تعامل” نقش اساسی و مهمی در فرایند تدریس و یادگیری دارد یادگیری الکترونیکی با بهره گیری از تکنولوژی های نوظهور ، تعاملات گسترده ای را جهت دسترسی به اطلاعات وسیع و نیز بر قراری ارتباط فراهم می سازد (گریسون و آندرسون[۲]، ۲۰۰۳). یادگیری از طریق وب یا اینترنت متضمن ماهیت تعاملی رابطه بین یادگیرندگان و محتواست که زمینه ی توسعه ی دانش شخصی وساخت فعالانه ی معنای شخصی یادگیرنده را بوجود می آورد (گریسون،۱۹۹۹، به نقلِ اندرسون و الومی، ۲۰۰۵). در واقع این یادگیرنده است که تصمیم می گیرد که به کدام اطلاعات نیاز دارد واز ترکیب وتجزیه و تحلیل وارزشیابی چه نوع منبعی می تواند معرفت شخصی خود را بسازد .

در نتیجه، تعامل از طریق یادگیری الکترونیکی که منابع متعدد دانش را در اختیار یادگیرنده قرار می دهد، با ایجاد فرصت های انتخاب مبنی بر نیاز یادگیرنده موجب میشود که یادگیرنده در ساختن دانش ، ارزشیابی از عملکرد تحصیلی در محیط یادگیری الکترونیکی، انتخاب هدف، تنظیم زمان و برنامه ریزی برای رسیدن به خود تنظیمی فعالانه عمل کند.

تئوری و تحقیق علمی در مورد یادگیری خودتنظیم، از اواسط دهه ی ۱۹۸۰ در پاسخ به این سؤال مطرح شد که چه طور دانش آموزان به فرایندهای یادگیری خودشان مسلط می شوند. در واقع از دهه ی ۱۹۸۰ به بعد، یادگیری خودتنظیم به عنوان راهبردی نو برای کمک به دانش آموزان به منظور تسلط بر فرایندهای یادگیری و به طور کلی بهبود کیفیت یادگیری، مورد توجه روا نشناسان، مشاوران و متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفت. تا قبل از دهه ی ۱۹۸۰ ، مطالعات در حوزه ی یادگیری خودتنظیم، بر زمینه های گوناگون فردی، خانوادگی و اجتماعی متمرکز بود و پس از آن، این سازه در زمینه ی یادگیری مطرح شد و مورد توجه نظری ههای گوناگون روا نشناسی از جمله رفتار گرایی ، شناخت گرایی و ساخت گرایی قرار گرفت( کدیور ، ۱۳۸۰).

یادگیری خودتنظیم بدین معنی است که دانش آموز مهارتهایی برای طراحی، کنترل و هدایت فرایند یادگیری خود کسب می کند و برای یادگیری تمایل دارد و قادر است کل فرایند یادگیری خود را ارزیابی کند و در مورد آن بیندیشد( بری، ۱۹۹۴). اسکراو و بروکس ( ۲۰۰۰) خودتنظیمی در یادگیری را، توانایی دانش آموزان برای درک و کنترل یادگیری شان می دانند که برای موفقیت در مواد درسی بسیار مهم است و آ نها را به یادگیرندگانی اثربخش و کارامد تبدیل می کند.

 

واژه های کلیدی : مهارت خود تنظیمی ، یادگیری ، خودتنظیمی در یادگیری، یادگیری الکترونیکی، یادگیری خودتنظیم

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۷
تاریخچه کاربرد تکنولوژی آموزشی در جهان ۱۱
تاریخچه تکنولوژی آموزشی در ایران ۱۳
تحقیقات عکس العملهای شناختی در مواجهه با رسانه ها ۱۵
اصول انتخاب امکانات جدید به عنوان یک رسانه آموزشی ۱۷
انتخاب روش استفاده از ابزار و رسانه جدید به وسیله فراگیر ۱۸
امکانات و فن آوری جدید آموزشی و پیشرفت تحصیلی ۱۹
انواع مختلف فناوری ۲۱
اهمیت و ضرورت توجه به علم رایانه و مبانی آن ۲۵
مبانی نظری علوم و فنون رایانه ۲۷
نظریات یادگیری خودتنظیمی ۳۰
راهبردهای یادگیری خودتنظیمی ۳۱
راهبردهای مدیریت منابع ۳۳
ویژگی های یادگیرندگان خودتنظیم گر ۳۳
رویکرد ساختن گرایی و یادگیری الکترونیکی ۳۴
پرورش خود تنظیمی درمحیط یادگیری الکترونیکی ۳۶
منابع ۳۹

منابع

نوروزی، معصومه. و رندی، فرامک. و موسی مدنی، فریبرز.، (۱۳۸۷)، رتبه بندی روشهای کاربرد فناوری اطلاعات در فرایند یاددهی- یادگیری مدارس، فصلنامه نوآوری های آموزشی.

زمانی، بی بی عشرت. و بابادی عکاشه، زهرا.، (۱۳۸۵)، نقش معلمان در الگوی تلفیق فناوری اطلاعات و ارتباطات در برنامه درسی، مجموعه مقالات اولین کنفرانسIT در آموزش و پرورش، یزد، سازمان آموزش و پرورش.

محمدی، ف.، (۱۳۸۱)، شناخت فناوری اطلاعات، مجله تکنولوژی آموزشی، دوره ۱۸م، ص۲٫

منتظری، طیبه.، (۱۳۸۵)، تأثیر تحولات فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش، مجموعه مقالات اولین کنفرانسIT در آموزش و پرورش، یزد، سازمان آموزش و پرورش.

ذوقی پور، عباس. و غفاری، صمد.، (۱۳۸۴)، مدارس چند رسانه ای گامی به سوی مدارس هوشمند، مجموعه مقالات اولین کنفرانسIT در آموزش و پرورش، یزد، سازمان آموزش و پرورش.

فردانش ، هاشم (۱۳۸۴).مبانی نظری تکنولوژی آموزشی – تهران، انتشارات سمت

نعمتی ، سید هاشم ( ۱۳۶۸ ). مقدمات تکنولوژی ، آموزشی ،انتشارات ، جهاد دانشگاهی مشهد

یزدچی، صفورا.، (۱۳۸۵)، نقش جدید معلمان در آموزش و پرورش با توجه به توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات، مجموعه مقالات اولین کنفرانسIT در آموزش و پرورش، یزد، سازمان آموزش و پرورش.

اسلامی، رجبعلی.، (۱۳۸۷)، بررسی زمینه های توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات ICT در مدارس آموزش عمومی استان مازندران، سازمان آموزش و پرورش مازندران، مرکز تحقیقات.

سیف،علی اکبر(۱۳۸۲). روانشناسی پرورشی پرورشی ( روانشناسی یادگیری و آموزش).تهران. آگاه

سیف، علی اکبر .(۱۳۸۶) روان شناسی تربیتی نوین. تهران نشر دوران

کدیور،پروین(۱۳۸۶). روانشناسی یادگیری ،تهران: سمت

مقدمه

از جمله اهدافی که در فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان حائز اهمیت است، تبدیل آنها به یادگیرندگان راهبردی و برخوردار از توانایی خودتنظیمی در یادگیری است.

اسکراو و بروکس[۱] ( ۲۰۰۰) خودتنظیمی در یادگیری را، توانایی دانش آموزان برای درک و کنترل یادگیر یشان می دانند که برای موفقیت در مواد درسی بسیار مهم است و آنها را به یادگیرندگانی اثربخش و کارامد تبدیل می کند. بنابر تعاریف بالا، می توان نتیجه گرفت که راهبرد یادگیری خودتنظیم برای آموزش این موضوع به دانش آموزان است که رفتارشان آموختنی است و می توانند اثرهای رفتاری خود را بررسی کنند و محیط یادگیری خود را چنان سازمان دهند که رفتارها و تلاش هایشان بازدهی بیشتری داشته باشد (زیمرمن، ۲۰۰۳)

راهبردهای یادگیری ، فنون یا روش هایی هستند که یادگیرندگان برای اکتساب اطلاعات از آنها استفاده می کنند (دمبو ، ۱۹۹۴) .زیمرمن ( ۲۰۰۱ )  یادگیری خودتنظیمی را یک فرایند خودهدایتی می داند که از طریق آن یادگیرندگان توانایی های ذهنی شان را به مهارتهای علمی مرتبط به تکلیف تبدیل می کنند ؛ این رویکرد یادگیری را فعالیتی می داند که یادگیرندگان به روشی فعال انجام می دهند.

یکی از مهمترین اصول روانشناسی تربیتی این است که دانش آموزان باید آگاهی را در ذهن خویش بسازند، آموزگار میتواند نردبانی را در اختیار دانش آموزان قرار دهند که به درک عالیتر منتهی       می شود، اما دانش آموزان خودشان باید از این نردبان بالا بروند. اسلاوین، با استناد به پژوهشهایی که درباره اثربخشی آموزش راهبرهای یادگیری و مطالعه انجام شده، بیان داشته که می توان به دانش آموزان راهبردهای گوناگون را آموزش داد . واینستاین و هیوم( ۱۹۹۸) هم تعدادی پژوهش با این نتایج ذکر کرده اند که معلمان می توانند از راه آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی به دانش آموزان خود کمک کنند تا یادگیرندگان موفق تری باشند و در سرنوشت تحصیلی خویش نقش فعال تری ایفا کنند( اسلاوین، ۲۰۰۶).

آنچه رابطه ی بین یادگیری خودتنظیم و پیشرفت یادگیری را مشخص می کند، رابطه ی بین مهارتها و راهبردهای این نوع یادگیری، یعنی راهبردهای شناختی و فراشناختی با پیشرفت یادگیری است.

بسیاری از پژوهشگران همچون باتلر و واین[۲] (۱۹۹۵)  ساراسون[۳] (۱۹۶۲ ) و هانسفورد[۴] ( ۱۹۹۵ ) در  پژوهش های خود به چنین رابط های اشاره کرده اند. برای مثال، پژوهش های هانسفورد حاکی از آن است که بین یادگیری خودتنظیم و مهار تهای شناختی و فراشناختی، ارتباط و همبستگی معناداری وجود دارد.به طور کلی محققان دریافته اند، دانش آموزانی که در فرایند مطالعه و یادگیری خود

از مهار تهای فراشناختی همچون: برنامه ریزی، کنترل و نظارت و ارزشیابی بهره می برند، به طور قابل توجهی عملکرد بهتری نشان می دهند.

در همین باره، ساراسون معتقد است، نخستین گام برای دست یابی به یادگیری خودتنظیم و در نهایت پیشرفت در یادگیری، آموزش و ارتقای یادگیری دانش آموزان در زمینه ی مهارتهای شناختی و فراشناختی است.

تاریخچه کاربرد تکنولوژی آموزشی در جهان                   

با توجه به اسناد ومدارک موجود و دردسترس تا قبل از قرن پانزدهم میلادی ، آموزش بیشتر به روش گفتاری و  شفاهی بود . معلم ، دبیر یا استاد از روی نسخه دست نوشته خود می خواند و شاگردان  گفته های او را تکرار کرده و یا نوشته و به خاطر می سپرد .

در اواسط قرن پانزدهم میلادی ، با اختراع صنعت چاپ این وضع به کلی دگرگون شد و نهضت علمی نیز به طبعیت از این صنعت متحول گشته و  امر ارتباطات انسانی به وجود آمد .

اوایل قرن شانزدهم بود که آموزش به روش سمعی و بصری مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفت و روز به روز بر شناخت آن افزوده شد. در این دوران ، این دانش در برخی از کشورها رشد قابل توجهی کرد .

بین سالهای ۱۶۳۰ تا ۱۹۳۰ میلادی ابزارهای آموزشی متنوع و مختلفی هم چون تخته سیاه ، کاغذ ، قلم ، کتاب درسی ، نقشه ، کره جغرافیایی ، چاپ و تصویرهای عکاسی شده پی در پی به وجود آمدند و به تدریج استفاده از آنها رواج بسیار یافت؟ استفاده از وسایل آموزشی از جمله تخته سیاه، نقشه ، بویژه کتاب های درسی که توسط متخصصان تعلیم و تربیت نوشته شده بود همگان را به درک بیشتر ارزش این وسایل در آموزش سوق می دهد .

در اواسط قرن هیجدهم ، اسلایدهای شگفت انگیز « لنترن» نوعی اسلاید بزرگتر از اسلایدهای معمولی که باید آنها را یکی از نخستین مواد دیداری به عنوان یک وسیله کمک وسیله نامید ظاهر شد .

مسئولان تعلیم و تربیت با در اختیار داشتن این مواد دیداری ، با مشکلاتی روبرو شدند، مشکلات در زمینه  های آموزشی  از قبیل تهیه امکانات و ابزارهای مورد نیاز  ، کمبود مهارت در به کار گیری دستگاهها ، گرانی تولید اسلاید و فیلم  ، عدم برنامه ریزی سیستماتیک و… جزو مشکلاتی بودنددر بکارگیری امکانات و ابزار جدیددرپیش روی  متخصصان قرار گرفتند . در این زمان دستگاه استروسکپ ( دستگاهی است که تصویر را روی پرده منعکس می کند ، این دستگاه بعدها به شکل کامل و سبک تر به نام « اپک» دردسترس معلمان قرار گرفت ) به وجود آمد. که می توانست تصویرهای عکاسی شده را در معرفی نمایش بگذارد و بعد ابعاد استفاده از وسایل دیداری بیفزاید .

 

[۱] Eskeraw & Boroox

[۲] Batler & vayn

[۳] Sarasoon

[۴] Hansford

[۱] Song

[۲] Gerison & Anderson

 

60,000 ریال – خرید

 

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله سازمان یادگیرنده و یادگیری سازمانی
  • مقاله اختلالات یادگیری
  • مقاله ارزشیابی کیفی و بازخوردهای یادگیری و یاددهی
  • مقاله اختلال یادگیری از تعریف تا درمان
  • تحقیق اختلالات یادگیری
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.