مقاله خودکارآمدی و اثرات باورهای خودکارآمدی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

عنوان

مقاله خودکارآمدی و اثرات باورهای خودکارآمدی

تعداد صفحات: ۲۶

نوع فایل : ورد و قابل ویرایش

چکیده

باورهای خودکارآمدی پایه اصلی و محوری انگیزه انسان به شمار محسوب می­شوند و به میزان بهره‌مندی افراد از این باورها احتمال موفقیت آنها در انجام کارها بالا می­رود. بندورا(۱۹۷۷)نخستین بار در نظریه خود، مفهوم خودکارآمدی را مورد استفاده قرار داده است. وی بیان داشته، که باورهای خودکارآمدی مهمترین عامل در تبیین رفتارهای انسانی اند، زیرا کلید اصلی فعالیت­های وی محسوب می­شوند. این باورها در جنبه­های مختلف زندگی نقش مهمی دارند و یکی از مهم­ترین جنبه­ها و حوزه­هایی که موفقیت در آن تا حد زیادی منوط به داشتن خودکارآمدی بالاست، حوزه تحصیلی است.

خودکارآمدی تحصیلی عامل بسیار مهم و مورد نیاز در امر تحصیل و پیشرفت در ابعاد مختلف یادگیری است چرا که این عامل، تاثیرگذار در ایجاد انگیزش جهت بالا بردن میزان تلاش، کمک به رشد راهبردهای شناختی و فراشناختی در فرآیند یادگیری دانش­آموزان است. تحقیقات نشان داده­اند که خودکارآمدی تحصیلی سبب درگیری تحصیلی و اشتیاق به ادامه­ی موفقیت­آمیز آن می­شود که توام با انگیزش تحصیلی، پیشرفت تحصیلی را تضمین می­کند و شکست­ها و پیامدهای منفی دوران تحصیل دانش­آموزان را هم چون اضطراب و ترس از امتحان، عدم اعتماد به نفس در گذراندن ثمربخش واحدهای درسی و عدم رغبت و میل و علاقه به یادگیری را کاهش و یا از بین می­برد.

 

واژگان کلیدی: خودکارآمدی، خودکارآمدی تحصیلی، منابع خودکارآمدی، باورهای خودکارآمدی

فهرست مطالب

چکیده ۴
مقدمه ۵
تعریف خودکارآمدی ۸
شکل گیری خودکارآمدی ۸
ابعاد خودکارآمدی ۹
منابع خودکارآمدی ۱۰
اثرات باورهای خودکارآمدی ۱۳
خودکارآمدی بالا و پایین ۱۶
نقش مدرسه در خودکارآمدی تحصیلی ۱۶
تحقیقات در زمینه خودکارآمدی تحصیلی ۱۷
نتیجه گیری ۲۰
فهرست منابع ۲۲

منابع

سیف، علی اکبر(۱۳۸۶). روان شناسی پرورشی. (ویرایش ۶)، تهران: دوران.

سیف، علی اکبر (۱۳۸۷). روان شناسی پرورشی نوین. یادگیری آموزش. تهران: دوران.

محسن پور، مریم؛ حجازی، الهه؛کیامنش، علیرضا(۱۳۸۶). نقش خودکارآمدی، اهداف پیشرفت، راهبردهای یادگیری و پایداری در پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی دانش آموزان سال سوم متوسطه (رشته ریاضی ) تهران، فصلنامه نوآوری های آموزشی؛ ۵(۱۶)، ۹-۳۵ .

نصراصفهانی، زهرا (۱۳۸۲). نقش خودکارآمدی ریاضی، خودپنداره­ی ریاضی و سودمندی ادراک شده در پیشرفت ریاضی دانش آموزان سال اول دبیرستان، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی؛ دانشگاه تربیت معلم.

فاتحی، یونس(۱۳۹۰). بررسی شیوه اهمال کاری تحصیلی و ارتباط آن با خودکارآمدی تحصیلی و عادت های مطالعه در دانش آموزان مقطع متوسطه شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی؛ دانشگاه فردوسی مشهد.

کریم زاده، منصوره؛ محسنی، نیک چهره (۱۳۸۵). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان دختر سال دوم تهران، فصلنامه مطالعه زنان؛ ۴(۲)، ۲۹-۴۵ .

لواسانی، مسعود؛ اژه ای، جواد؛ افشاری، محسن (۱۳۸۸). بررسی رابطه خودکارآمدی تحصیلی و درگیری تحصیلی با پیشرفت تحصیلی، مجله روان شناسی؛ ۱۳(۳)، ۲۹۰-۳۰۲ .

افشاری­نیا، کریم (۱۳۸۸). رابطه بین جهت گیری ساختار کلاس و خودکارآمدی با پیشرفت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی؛ دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.

مقدمه

خودکارآمدی که اغلب در چارچوب یک نظریه بزرگتر به نام نظریه شناختی – اجتماعی مورد بحث قرار می گیرد ( شانک و مک کی، ۲۰۰۵ ؛ به نقل از رادای[۱]، ۲۰۱۰)، نقش مهمی در سرنوشت انسان بازی می کند. مفهوم خودکارآمدی یکی از مفاهیم عمده در نظریه شناختی – اجتماعی بندورا است که منظور از آن احساس شایستگی، کفایت و قابلیت در کنار آمدن با زندگی است . در چارچوب نظریه خودکار آمدی بندورا ( ۱۹۹۳) چنین بیان می شود که افراد با باورهای قوی به توانایی های خود نسبت به افرادی که به توانایی های خود تردید دارند، در انجام تکالیف کوشش و پافشاری بیشتری از خود نشان می دهند در نتیجه عملکرد آن ها در انجام تکالیف بهتر صورت می گیرد. نظریه شناختی – اجتماعی مبتنی بر الگوی علّی سه جانبه رفتار، محیط و فرد است( پاچارس، ۲۰۰۲؛ به نقل از رادای، ۲۰۱۰).

این الگو به ارتباط متقابل بین رفتار، اثرات محیطی و عوامل فردی و عوامل شناختی، عاطفی و بیولوژیک) که به ادراک فرد برای توصیف کارکردهای روان شناختی اشاره دارد، تاکید می کند. براساس این نظریه، افراد در یک نظام علیت سه جانبه بر انگیزش و رفتار خود تاثیر می گذارند.

روان شناسان رفتارگرا، بر محرک­های بیرون از فرد به عنوان عوامل کنترل­کننده رفتار تاکید می­کنند، در مقابل روان شناسان شناختی بر فرآیندهای شناختی اهمیت بیشتری قائل می شوند. اما نظریه شناختی – اجتماعی هم عوامل بیرون از انسان و هم عوامل شناختی درون انسان را، در کنترل رفتار موثر می داند.

براساس این دیدگاه، انسان نه به وسیله ی نیروهای درونی رانده می شود و نه محرک های محیطی او را به سوی عمل سوق می دهند، بلکه کارکردهای روان شناختی برحسب یک تعامل دو جانبه بین فرد و عوامل محیطی تبیین می گردد (هرگنهان و اولسون، ۲۰۰۱ ؛ ترجمه سیف، ۱۳۸۴) .

به اعتقاد شولتز (۱۹۹۰؛ ترجمه کریمی و همکاران، ۱۳۸۱ ) افرادی که میزان حس خود کارآمدی آن­ها ضعیف است، توانایی لازم را در اعمال هرگونه نفوذ و تاثیر بر رخدادها و شرایطی که آنان را تحت تاثیر قرار می دهد، ندارند.

در نتیجه آنان معتقدند که هرگونه سعی و تلاش، بیهوده و بی ثمر است و جای شگفتی نیست که آن­ها اندوه و نگرانی زیادی داشته باشند و در نتیجه احتمال این که انتظارات ضعیفی کسب کرده و حس خودکارآمدی شان کاهش یابد وجود دارد.

تعریف خودکارآمدی

بندورا (۱۹۷۷ ؛ به نقل از هسیه، سالیوان و کیورا[۱]، ۲۰۰۷)، خودکارآمدی  به عنوان باور و قضاوت فرد از توانایی های خود برای تکالیف خاص تعریف شده است.

خودکارآمدی به این باور فرد که می تواند کار را با موفقیت انجام دهد، گفته می شود. (وولفولک، ۲۰۰۴).

در محیط تحصیلی، خودکارآمدی به باورهای دانش آموز در ارتباط با توانایی انجام وظایف درسی تعیین شده، اشاره دارد.( یانگ، ۲۰۰۱ ؛ به نقل از بندورا، ۲۰۰۱).

 

[۱]– Hsieh, Sulivan and Guerra

[۱]– Radday

 

50,000 ریال – خرید

جهت دریافت و خرید متن کامل مقاله و تحقیق و پایان نامه مربوطه بر روی گزینه خرید انتهای هر تحقیق و پروژه کلیک نمائید و پس از وارد نمودن مشخصات خود به درگاه بانک متصل شده که از طریق کلیه کارت های عضو شتاب قادر به پرداخت می باشید و بلافاصله بعد از پرداخت آنلاین به صورت خودکار  لینک دنلود مقاله و پایان نامه مربوطه فعال گردیده که قادر به دنلود فایل کامل آن می باشد .

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله خودکارآمدی تحصیلی
  • مقاله تعیین کننده های خودکارآمدی
  • مقاله خودکارآمدی
  • مقاله قصد و خودکارآمدی کارآفرینانه
  • مقاله تاثیر رضایت شغلی و خودکارآمدی در کارکنان
  • برچسب ها : , , , , , , , , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      جمعه, ۱۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.