مقاله حقوق مدنی

کافی نت یاس دنلود مقاله و تحقیق و پروژه و پاورپوینت

مقاله حقوق مدنی به صورت فایل word   ( ورد ) و قابل ویرایش می باشد . که دارای ۳۴ صفحه بوده و جهت دریافت و دانلود متن و فایل کامل آن می توانید بر روی گزینه خرید انتهای متن کلیک نمایید و پس از وارد نموده اطلاعات و آدرس ایمیل خود قادر به پرداخت آنلاین و دریافت آنی متن کامل و فایل ورد مقاله و پروژه مربوطه باشید . همچنین لینک دانلود تحقیق مربوطه همان لحظه به آدرس ایمیل شما ارسال می گردد.

منابع

۴- توماس هابز فیلسوف انگلیسی ۱۶۷۹ – ۱۵۸۸٫ کتاب بسیار مهم ایشان لوی یاتان،  تاثیر بسیار مهمی در فلسفه غرب گذاشت.

۵- مصادف با شاه عباس دوم، شاه دوران صفوی. زمانی که هابس قرار داد اجتماعی را می نوشت ایشان به قندهار حمله می کرد.

۶- ژان ژاک روسو فیلسوف و روشنفکر فرانسوی ۱۷۷۸- ۱۷۱۲٫ افکار او بر انقلاب فرانسه تاثیر مهمی گذاشت.

۷- The Social Contract, Or Principles of Political Right (1762(

۸- Popular sovereignty

۹- Jean-Jacques Rousseau, Oeuvres complètes, ed. B. Gagnebin and M. Raymond (Paris, 1959-95), III, 361; The Collected Writings of Rousseau, ed. C. Kelley and R. Masters (Hanover, 1990-), IV, 139.

۱۰- پیر ژوزف برودون فیلسوف فرانسوی ۱۸۶۵- ۱۸۰۹٫ او اولین کسی بود که نام آنارشیست را بر روی خود گذاشت.

۱۱- Pierre-Joseph Proudhon, General Idea of the Revolution in the Nineteenth Century (1851)

۱۲- جان راولز فیلسوف آمریکایی ۲۰۰۲- ۱۹۲۱٫ از مهمترین فیلسوفان انگلیسی زبان معاصر.

۱۳- A Theory of Justice, John Rawls, ISBN-10: 0674017722

۱۴- فیلیپ پتیت فیلسوف و جرم شناس ایرلندی متولد ۱۹۴۵

۱۵- A Theory of Freedom and Government (1997)   ISBN: 0198296428

فهرست مطالب

مقدمه ۱
مفهوم حقوق مدنی ۱
درجه بندی حقوق ۴
فرق حقوق مدنی با حقوق بشر ۴
اهمیت حرکت های حقوق مدنی برای ایران ۵
قانون مدنی ۷
الف. نحوه شکل گیری قانون مدنی ۱۰
ب. نگاهی به شخصیت برخی از اعضای هیأت تدوین قانون مدنی ۱۶
جمع بندی ۲۷
منابع ۲۹

چکیده

حقوق مدنی از مهمترین مفاهیم حقوقی است. واژه هایی چون حرکت های حقوق مدنی، جنبش های مدنی، فعالان حقوق مدنی و… امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. سازمان های حقوق بشر بر حق برخورداری از حقوق مدنی تاکید می کنند. در این مقاله تلاش می شود این مفهوم و کاربرد آن در وضعیت امروز ایران بررسی شود.

قانون مدنی ایران جزو نادر قوانین مدنی کشورهای اسلامی است که مستقیماً بر مبانی حقوق اسلامی استوار شده  و تنها قانون مدنی است که در آن قواعد فقه امامیه رعایت گردیده است و تدوین کنندگان آن از چنان صلاحیتی برخوردار بودند که به  خوبی موفق شدند از مبانی مستحکم فقه امامیه در قالب نوین و منطبق با اسلوب پیشرفته تدوین قوانین بهره گیرند و از حقوق پیشرفته فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی نیز استفاده کنند و در این تلفیق به شکل قابل تحسینی موفق باشند.

از سال ۱۳۰۷ شمسی تا کنون نزدیک ۸۰ سال می گذرد و قانون مدنی ایران تا کنون به عنوان یک سند ملی و افتخار آمیز فرهنگ اسلامی ایران و قابل ارائه در محافل حقوقی معرفی شده است. دیوان کشور ایران نیز ـ مخصوصا تا پایان دهه بیست و تا حدی تا دهه چهل _ که بازماندگان قاضیان دانشمند در تشکیلات آن اکثریت ملموسی داشتند توانست با تفسیرهای مناسب خود رویه قضایی قابل اعتمادی ارائه کند. بنابراین حفظ و حراست از حرمت و تمامیت این سند با ارزش ملی و اسلامی از تجاوز مدعیان اصلاح گری وظیفه همه حقوقدانان متعهد و آگاه و فرهیخته است.

واژه های کلیدی: حقوق مدنی، ایران، حقوق بشر،

مقدمه

حقوق مدنی از مهمترین مفاهیم حقوقی است. واژه هایی چون حرکت های حقوق مدنی، جنبش های مدنی، فعالان حقوق مدنی و… امروزه بسیار مورد استفاده قرار می گیرند. در روزنامه، کتاب ها و سخنرانی ها به آنها بسیار اشاره می شود. در پاره ای از کشورها، مثل آمریکا بخش مهمی از تاریخ معاصر آنان با این کلمه پیوند خورده است. بسیاری از قانون اساسی کشورها به عنوان حقوق مدنی هم شناخته می شوند. سازمان های حقوق بشر بر حق برخورداری از حقوق مدنی تاکید می کنند. در این مقاله تلاش می شود این مفهوم و کاربرد آن در وضعیت امروز ایران بررسی شود.

مفهوم حقوق مدنی

برای تعریف حقوق مدنی باید با یک تعریف مهم دیگر در جامعه شناسی آشنا شویم. و آن مفهوم “قرارداد اجتماعی” است. بعضی بحث کرده اند که مفهوم قرارداد اجتماعی برای اولین بار در آثار اپیکور، فیلسوف یونانی قرن سوم و چهارم قبل از میلاد، اشاره شده است: “عدالت، از قرار داد عدم آسیب به دیگری نشات می گیرد”

35,000 ریال – خرید

مقاله و پروژه و تحقیق ها به صورت فایل ورد و قابل دانلود می باشند و شما به محض پرداخت آنلاین مبلغ همان لحظه قادر به دریافت فایل خواهید بود. این عملیات کاملاً خودکار بوده و توسط سیستم انجام می پذیرد. ضمنا همان لحظه لینک دانلود به ایمیل شما ارسال می گردد.

 جهت پرداخت مبلغ شما به درگاه پرداخت یکی از بانک ها منتقل خواهید شد، برای پرداخت آنلاین از درگاه بانک این بانک ها، حتماً نیاز نیست که شما شماره کارت همان بانک را داشته باشید و بلکه شما میتوانید از طریق همه کارت های عضو شبکه بانکی، مبلغ  را پرداخت نمایید

مطالب پیشنهادی:
  • مقاله مسئولیت تضامنی در حقوق مدنی
  • مقاله حقوق بشر دوستانه در اسلام
  • مقاله حقوق بشر دوستانه در عرصه بین الملل
  • مقاله بررسی مسأله حضانت اطفال در حقوق مدنی ایران و فرانسه
  • تحقیق حقوق خانواده در پرتو اصول قانون اساسی
  • برچسب ها : , , , , , ,
    برای ثبت نظر خود کلیک کنید ...

    به راهنمایی نیاز دارید؟ کلیک کنید

    جستجو پیشرفته

    دسته‌ها

    آخرین بروز رسانی

      پنج شنبه, ۱۳ اردیبهشت , ۱۴۰۳
    اولین پایگاه اینترنتی اشتراک و فروش فایلهای دیجیتال ایران
    wpdesign Group طراحی و پشتیبانی سایت توسط digitaliran.ir صورت گرفته است
    تمامی حقوق برایhttp://cofenetyas.comمحفوظ می باشد.